Chuť piva se nezmění

MF Dnes 8.10.1999

Chuť piva se nezmění

Je podstatné, zda největší pivovary v zemi vlastní majitelé z Čech, Japonska, či z Jižní Afriky? Odpověď možná urazí duši pivaře, ale pro samotné výrobky je to celkem jedno. Představa, že někdo bude rušit tradiční domácí značky, měnit chuť piva, je neopodstatněná. Pivovary jsou sice v zemi pokládány za význačnou součást domácího stříbra a mají pověst důležitých exportérů, ale pravda není zdaleka tak dramatická. I když tak trochu každý Čech má pocit, že tady se přece dělá nejlepší pivo a všichni ostatní si s úctou sednou na zadek, když si ho jenom loknou, přesto na exportu piva česká ekonomika opravdu nestojí. Odbyt pivovarů - to je až na výjimky hlavně domácí trh a Slovensko. Jenom blázen by proto chtěl konzervativním Čechům začít vnucovat svou vlastní chuť. Takže pivo se bude vařit stejné. V tom se nic nezmění. Je však lepší, když nyní od japonských bankéřů, kterým bylo bezesporu celkem jedno, co Plzeňský Prazdroj a Radegast přesně vyrábějí, hlavně je chtěli spojit do skupiny a výhodně prodat, převzali celou věc producenti piva ze South African Breweries. Zvyšuje se šance, že místo pouhého rušení neproduktivních částí, což jinak jistě bylo ekonomicky opodstatněné, přijdou na domácí trh také další zvláštnosti a zajímavé produkty. Tak jako britský Bass přinesl pivo Velvet či Kelt. Poněkud monotónní domácí sortiment, oživovaný jen lokálními producenty, by tedy mohl být o něco zajímavější. Co určitě nemohou milovníci piva očekávat, je nějaký optimistický vývoj cen. Právě pivovary prodané včera japonskou Nomurou zvýšily své ceny jen před několika týdny a zřejmě to byla součást prodejních dohod. Nový majitel prostě nechtěl, aby se uvedl natolik nepopulárně, a tak tento krok provedli ještě lidé z Nomury. Ale trend byl ukázán - konkurenční boj v oblasti pivovarnictví nepovede v blízké době ke snižování cen, spíše však k soubojům o restaurace, k agresivním reklamním kampaním a k větší výrobě náhražkových piv, jako jsou Primus, Klasik či Sládkův Měšťan. Ať patří největší výrobci piva v zemi Afričanům, nebo Japoncům - český pivař to vlastně ani nepozná.

Tento komentář vyjadřuje stanovisko listu

TOMÁŠ MAREK

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info