Až skončí cenová válka pivovarů, kvalitní pivo s největší pravdě

Právo 6.9.1999

Až skoncí cenová válka pivovaru, kvalitní pivo s nejvetší pravdepodobností zdraží, ale mírne

Markéta Huleová

Cenová válka mezi výrobci nízkostupnových piv, které tito prodávali za znacne podhodnocené ceny, se podle výkonného reditele Ceského svazu pivovaru a sladoven Antonína Kratochvíleho pozvolna chýlí ke konci.

Ke slovu pak podle predstav pivovarníku prijdou opet tradicní a kvalitní "desítky" a "dvanáctky", za než ovšem spotrebitel zaplatí v prumeru ponekud více penez.

"Domnívám se, že cena tradicního ceského piva do budoucna poroste rychleji, což dává šanci také malým pivovarum. Investori chtejí po letech konkurencních boju a odríkání konecne také inkasovat," rekl Právu generální reditel pivovaru Starobrno František Krakeš. Devadesát procent pivovaru podle nej hospodarí v cervených císlech, na každém hektolitru piva výrobci ztrácejí v prumeru devadesát korun.

"Na jednom pivu tak prodeláváme v prumeru bez dane 45 haléru. Pivovarnictví bude ztrátové do té doby, než se pivo zdraží minimálne o tuto položku," doplnil predseda predstavenstva Starobrna Viktor Markhof. Ješte v roce 1997 pritom cinila ztráta na jedno pivo pouze 17 haléru.

Spotreba zlatého moku by mela nadále klesat

Rovnež podle predsedy Ceského svazu malých nezávislých pivovaru Stanislava Bernarda je celý obor financne vycerpán, souhrnné ztráty už dosáhly nekolika miliard korun. Cena piva se bude muset zvýšit i proto, že celková spotreba piva v Ceské republice klesá.

Stále jsme sice jednicky, ale zatímco v roce 1997 cinila spotreba 166 litru na hlavu, do peti let by mela podle Markhofa klesnout až na 140 litru na osobu. Letošní výstav piva se oproti lonskému roku sníží zhruba o 3 až 4 procenta. "Spotrebitelé mají hluboko do kapsy. I v nejparnejších dnech letní sezóny v restauracích množství vypitého piva kleslo," rekl Krakeš.

Kratochvíle krome slabší kupní síly obyvatelstva spatruje jednu z prícin i v širší nabídce nealko nápoju podporované razantní reklamou. "Mení se i životní styl našich lidí, který se približuje západním státum. Lidé už nemají tolik casu vysedávat po hospodách," míní Kratochvíle.

Za posledních 10 let skoncilo 17 pivovaru

Pokracují rovnež procesy koncentrace a procištování pivovarnického trhu, jehož dosledkem je i to, že se zavírají další pivovary. "Ve špatné situaci je v soucasné dobe dvanáct až patnáct pivovaru, nedávno skoncily pivovary v Prostejove a v Hradci Králové. Reálnou šanci na prežití má v CR zhruba 40 pivovaru," domnívá se Bernard.

Malé výrobce udrží pri živote kvalita

"Malé pivovary na trhu vydrží tehdy, když mají zdravý základ a nabízejí zákazníkum vysoce kvalitní nebo necím zvláštní produkt," míní Kratochvíle. Jejich výhodou jsou podle nej krome menší dopravní nárocnosti i nízké náklady na reklamu.

Podle výkonného reditele Ceského svazu pivovaru a sladoven bude mít vliv prežití menších a stredních pivovaru rovnež situace v daném regionu, napríklad i míra nezamestnanosti. Majitelé pivovaru si stežují i na vysoké úroky z úveru, které musejí splácet a jež oznacují za jeden z hlavních duvodu své špatné financní situace. "Velké pivovary se potýkají také s rostoucími náklady na dopravu, které mají proti malým pivovarum príliš vysoké," poznamenal Kratochvíle.

Od roku 1990 v Ceské republice zkrachovalo 17 pivovaru, v soucasné dobe jich varí pivo celkem 52. "Pivo se u nás pilo, pije a bude pít, jeho spotreba ale už výš nepujde," prohlásil Kratochvíle.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info