Afrika není naším cílem, říká šéf Prazdroje
28.02.2001 | Hospodářské noviny
Afrika není naším cílem, říká šéf Prazdroje Anton van Kralingen
Pivovarská skupina Plzeňského Prazdroje se v loňském roce stala největším českým exportérem piva. Generální ředitel Prazdroje a předseda představenstva společnosti Anton van Kralingen říká pro HN, že k rekordním výkonům přispěl majetkový vstup jihoafrické společnosti SAS do plzeňské společnosti.
Jakou pozici na světovém trhu má Prazdroj a celá skupina v současnosti?
To záleží na zemi. V Polsku se letos stane Pilsner Urquell importovaným pivem číslo jedna. V Německu je hodně dovezených piv. Tam jsme samozřejmě malí.
Je cílem vaší pivovarské skupiny stát se jedním z lídrů v cizině?
Jsme v 50 státech světa. Naším cílem není rozšiřovat počet zemí, ale upevnit pozici tam, kde už jsme etablovaní. Je to rozumnější politika než se snažit rozšiřovat do hodně zemí a mít tam malý objem. Hlavní naše cíle jsou Slovensko, Polsko, USA, Německo, Británie a nově Austrálie a Kauada.
Projevil se na růstu prodeje vstup SAB do Prazdroje?
Stoprocentně to platí v Polsku, protože tam jsme distribuováni společností, kterou vlastní SAB. Ve Spojených státech byl Plzeňský Prazdroj distribuován společností Guiness Import Company. Nový management Prazdroje s touto společností zrušil smlouvu, protože Plzeňský Prazdroj neměl odpovídající nárůsty. Využíváme služeb konzultantské společnosti, která nám ukázala nejsnadnější cestu od distributora ke konečnému konzumentovi, protože v USA je strašně složitý právní systém pro distribuci a prodej alkoholických nápojů. Určili jsme deset hlavních měst v USA, kam jsme se zacílili. Do pozice generálního ředitele dceřiné společnosti Pilsner Urquell USA byl jmenován manažer ze SAB, který působil v Polsku a výstav v našich dvou spojených pivovarech pozvedl ze dvou na 7 miliónů hektolitrů.Dalším velice důležitým trhem pro nás je Slovensko. Zde naše značky reprezentují jednu třetinu prodejů v celé Slovenské republice.
Vlastníte na Slovensku nějaké pivovary?
Značky Radegast a Gambrinus tam vyrábíme licenčně v Pivovaru Šariš, který patří do skupiny SAB. Velkopopovického Kozla a Pilsner Urquell tam exportujeme.
Zvažujete vývoz do Afriky?
Je známo, že Afrika je chudý kontinent a doprava lodí do Afriky je velice drahá. Cenově by naše značky výrazně převýšily cenu piv, které se tam prodávají. Proto momentálně není Afrika cílem našeho zájmu.
V USA, které jsou ještě vzdálenější a doprava musí být určitě ještě dražší, není cena rozhodující?
Tam je naše cena hodně vysoká, ale v podmínkách špičkové kupní síly to nepředstavuje bariéru.
Kolik tam stojí půllitr Prazdroje?
Láhev od 3 do 4 dolarů.
A místní Budweiser?
Polovinu.
Deklarovali jste jako cíl vybudovat z Prazdroje vlajkovou lod' vaší pivovarnické skupiny. Jaké konkrétní kroky jste v tomto směru už podnikli?
Prvním byla změna balení, kterou jsme uskutečnili v prosinci. Je to například nová etiketa, kartóny atd. Druhou věcí je pozicionování značky, kterou prezentujeme. Teď připravujeme na čtyřech hlavních trzích - v Česku, Polsku, Německu a USA - velkou kampaň, kde chceme prezentovat značku a nové motto Inspirující originalita. Minulý rok jsme posílili naši dceřinou společnost v USA, v níž se 50 lidí stará o celé Spojené státy. Amerika je jeden z nejdůležitějších trhů, ale je to velice náročný trh. V loňském roce jsme tam zvýšili prodej o 30 procent a letos počítáme opět s 30procentním nárůstem. V Německu byl loni růst prodeje obdobný. V Polsku SAB vlastní dva pivovary, které byly koncentrovány do jedné společnosti Kompania Pivovarska. Ta zajišťuje prodej a distribuci Plzeňského Prazdroje v Polsku. A prodej tam vzrostl loni o více než 100 procent.
Jaký byl celkový nárůst exportu v loňském roce?
Nárůst exportu byl loni 25,7 %. Představovalo to více než 562 tisíc hl za celou skupinu Plzeňského Prazdroje. To znamená, že poprvé po dlouhé době jsme se stali exportérem piva číslo jedna v ČR
Prazdroj už jedničkou v exportu v minulosti byl. Po jak dlouhé době se ocitl opět na špičce?
Asi po deseti letech. A když vezmeme konsolidovaný prodej, včetně licenční výroby Radegastu a Gambrinu v Šariši, celkový prodej našich značek dosáhl v zahraničí téměř 640 tisíc hl.
Kolik z toho dělá samotná značka Prazdroj Urquell?
Více než 90%.
Takže export se zvedl až loni a do té doby klesal?
Ne. Kolísal. Nechci komentovat minulost.
Kdo je na trhu v zahraničí největším konkurentem Prazdroje? Jsou to třeba německá piva?
Záleží na tom, kde. V Polsku a na Slovensku například Heineken, v Německu Budějovický Budvar a Heineken.
Jaroslav Novák
Další články v kategorii Potravinářství
- V jarním kole Sbírky potravin se vybralo rekordních 565 tun zboží pro potřebné (26.04.2024)
- Kontroly Potravinářské inspekce 2023: 49 tisíc kontrol, uloženy pokuty přes 128 milionů (26.04.2024)
- Dobré zprávy ze Španělska. Olivy se dočkaly vláhy, olej by mohl zlevnit (26.04.2024)
- Extrémní počasí ohrožuje potravinovou bezpečnost v EU, říká nová zpráva Komise (25.04.2024)
- Češi stále vyráží na nákupy do Polska. Nejčastěji kvůli cenám a větší nabídce (24.04.2024)
- Kvartální výsledky PepsiCo překonaly díky růstu cen a stabilní poptávce odhady (24.04.2024)
- Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout (24.04.2024)
- Svaz včelařů: Výnos medu může být letos oproti loňsku poloviční až třetinový (23.04.2024)
- Bublinkový čaj udělal miliardáře z půltuctu Číňanů. Trh je však stále těsnější (23.04.2024)
- ČSÚ: Většina potravin v dubnu meziměsíčně zdražila, nejvíce jablka (23.04.2024)