ZHODNOCENÍ VÝUKY INFORMATIKY NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH U STUDENTŮ ČZU

Evalution of teaching of informatic at secondary schools

Dagmar Brechlerová, Eva Jablonská

Adresa autora:

katedra informačních technologií, PEF, ČZU

165 21 Praha 6 - Suchdol

Anotace :

Článek uvádí některé výsledky zpracování dotazníku, který byl zadán studentům prvních ročníků ČZU ve školním roce 1997/98. Dotazník zjišťoval úroveň znalostí z informatiky, získaných na střední škole.

Summary :

Authors of the paper summarize and commnet on results of the questionnaire for students of first university year 1997/98 of Czech Agriculture University. The questionnaire found out their qualification of Informatics from the secondary schools.

Klíčová slova :

informatika, vzdělávání

Keywords :

informatics, education

Na ČZU Praha je pro většinu oborů studia v 1. a 2. semestru vyučován akreditovaný celouniverzitní předmět Informatika I a Informatika II. Výuku zajišťuje katedra informatiky PEF (dnes KIT). Cílem výuky v těchto předmětech je poskytnout studentům základní znalosti z informatiky a výpočetní techniky na úrovni, která by jim dovolila jednak tyto znalosti a dovednosti dále rozvíjet při specializované výuce a jednak jim umožnila využívat při zpracování seminárních prací, laboratorních měření atd. část programového vybavení dostupného v celouniverzitní síti.

Vlivem větší dostupnosti počítačů a zlepšující se úrovně výuky informatiky na základních a středních školách se vědomosti studentů v dané oblasti v průběhu let mění a obsah tohoto předmětu je třeba průběžně inovovat. Je tedy důležité úroveň těchto znalostí po absolvování střední školy zjišťovat. Proto jsme v loňském roce (1997/1998) již podruhé uspořádali mezi studenty anonymní dotazníkovou akci, při které jsme zjišťovali, jaké jsou jejich znalosti z informatiky při vstupu na vysokou školu a dále některé další doplňující informace.

Dotazník byl rozdán na úvodním cvičení vybraným studijním skupinám tak, aby byly pokryty téměř všechny fakulty a všechny obory kromě oboru Informatika. U tohoto oboru předpokládáme, že studenti obvykle jeví o informatiku již od střední školy větší zájem a tedy i jejich znalosti budou patrně větší, než u ostatních studentů. Byly sledovány odpovědi posluchačů z agronomické fakulty, provozně eknomické fakulty a lesnické fakulty. Tento příspěvek neobsahuje zpracování dotazníků posluchačů dálkového studia.

Dále uvádíme část textu dotazníku.

Vážení studenti, prosíme o chvíli času pro vyplnění následujícího dotazníku, který by měl přispět ke zjištění vstupní informatické úrovně studentů prvního ročníku ČZU a přispět ke zlepšení podmínek vašeho studia. Dotazník je anonymní. Pokud je v dotazníku uveden  , označte zvolenou odpověď křížkem, kde jsou uvedeny tečky, tam odpověď vypište.

Studuji fakultu:  AF  LF  PEF  TF obor........ ročník .......

Věk......  žena  muž

Jakou střední školu jste studoval?  gymnázium  OA-SEŠ  hotelová š.

 průmyslovka - jaká...........  stř. zem. škola jiná.......................................... průměr v posledním roce studia..........

V jakém okrese jste školu absolvoval(a).........................................

Na jakém místě Vašeho zájmu byla ČZU (obor):  na 1.místě  2.  3.  4. místě

Studoval jste již jinou VŠ?  ano  ne, pokud ano, kterou..................a kolik let ......

Měli jste na střední škole informatiku (nebo obdobný předmět např.výpočetní techniku)?

(označte ročník, napište počet hodin týdně a označte p, pokud byl předmět povinný nebo n, pokud byl nepovinný):

 1.roč. hodin... p  n,  2.roč. hodin.... p  n,  3.roč. hodin... p  n,  4.roč.hodin.... p n

Byla součástí předmětu také algoritmizace?  ano  ne

Co bylo převážně obsahem tohoto předmětu............................................................................

V ještě jakých předmětech jste na SŠ počítač běžně užívali?.....................................................

Máte doma počítač?  ano  ne Jaký typ?  Pentium  I80486  I80386  jiný.......  nevím

Můžete používat počítač u rodičů v práci, u kamaráda atd.  ano  ne

Věnujete se počítačům i ve svém volném čase, je to Váš koníček?  ano  ne

Označte stupeň ovládání těchto softwarových produktů (do každého čtverečku 1 výborně, 2 dobře, 3 začátečník, 4 vůbec ne)

textový editor  T602  Word  AmiPro  Wordperfekt  jiný .....................

databáze  dBASE  FoxPro  Access  Paradox  jiné ......................

tabulkový kalkulátor  Quattro  Excel  Calc602  jiný ........................................

programovací jazyk  Pascal  C  C++  Fortran  BASIC  Java  jiný .....................

Další softwarové produkty, které ovládám.......................................................................

Na SŠ jsem mohl používat Internet  ano  ne

Jakým způsobem jste schopen komunikovat s osobním počítačem ? Pomocí:

 příkazů MS-DOSu,  Nortonu,M602  Windows 3.1, 3.11,  Windows 95,98

 Windows NT  UNIX (LINUX nebo jiný UNIX)  vůbec ne

Co byste se chtěl v předmětu Informatika hlavně dozvědět? .............................................

Děkujeme za odpovědi. Datum.................

Jak je vidět, dotazník se věnuje několika základním oblastem: vedle úvodních informací (věk, pohlaví ) je pro nás zajímavé zjistit, jak se odlišuje informatická připravenost z jednotlivých typů škol. V další, zde neuvedené části zjišťujeme zejména znalosti týkající se bezpečnosti a ochrany dat, virů apod.

V současné době máme již většinu otázek dotazníku vyhodnocené u všech dotazovaných studentů (více než 500). Dále uvádíme některé zajímavé výsledky.

Tabulka 1 - Studenti přijímaní na ČZU podle typu SŠ

Stř. škola

%

OA

17%

Gymnázium

47%

SPŠ

18%

SZŠ

12%

Ostatní

6%

Celkem

100%

Jak je vidět, mezi našimi studenty převládají absolventi z gymnázií. Na vysvětlenou dodáváme, že SPŠ znamená veškeré průmyslové školy (strojní, elektro atd.), SZŠ jsou zemědělské školy, OA obchodní akademie, ostatní jsou hotelové školy, rodinné školy apod. Je jasné, že z názvu školy ve skutečnosti nelze dnes zcela jasně určit, co vlastně student studoval. Na zemědělských školách dnes studenti velmi často studují ekonomické obory a celé zaměření školy je často blízké spíše obchodní akademii.

Tabulka 2 - Rozdělení výuky informatiky na SŠ

-

Stř. škola

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

Prům.počet hod.týdně za celou dobu studia

OA

19%

30%

31%

20%

5

Gymnázium

58%

18%

11%

13%

2,6

SPŠ

29%

33%

18%

20%

3,4

SZŠ

39%

26%

16%

19%

4

Ostatní

38%

42%

9%

11%

2,1

Průměr

39%

26%

18%

17%

3,3

Z předcházející tabulky je vidět, že na obchodních akademiích je výuce informatiky či výpočetní techniky většinou věnována velká pozornost. Studenti zde mají nejvyšší počet hodin, týkajících se informatiky ( za celé studium celkem 5 hodin) a v průběhu studia je výuka rovnoměrně rozdělena. Nejhorší je situace na gymnáziích a ostatních ( tj. např. hotelové školy), kde jednak mají malou hodinovou dotaci za celé studium a na gymnáziích je navíc výuka soustředěna zejména do prvního ročníku (58 procent z celkové dotace za celé studium), nejvýše druhého ročníku (18 procent). Na gymnáziích obvykle navíc na tuto základní výuku nic nenavazuje (viz dále) a studenti, kteří nemají doma k dispozici počítač, si návyky a znalosti neupevňují a neprohlubují.

Tabulka 3 - Výuka informatiky, její využití v dalších předmětech, přístup k Internetu na SŠ

Stř. škola

Algorit-mizace

Další předměty

Internet

Bez výuky informatiky

OA

7%

67%

2%

5%

Gymnázium

23%

7%

4%

10%

SPŠ

11%

34%

1%

6%

SZŠ

5%

29%

2%

0%

Ostatní

3%

19%

3%

13%

Průměr

15%

26%

3%

7%

Z předcházející tabulky vyplývá, že kromě gymnázií není na středních školách věnována dostatečná pozornost algoritmizaci, která je nejen dle našeho názoru potřebná pro přístup k řešení složitějších problémů v jiných oblastech (viz [1]).

Pro zajímavost uvádíme některé předměty, ve kterých je někde počítač využíván např.: účetnictví, ekonomika, automatizace, elektrotechnika, matematika, geodézie, statistika, fiktivní firma na odborných školách a fyzika, chemie, biologie, angličtina na gymnáziích. Velmi nepříjemným zjištěním je nízké využití počítačů při výuce v dalších předmětech na gymnáziích.

Část studentů nemá žádný předmět týkající se speciálně informatiky, ale na odborných školách někteří z nich mají jiné předměty, kde počítače využívají. I u těch, kteří nějaký informatický předmět mají, je na otázku “Obsahem tohoto předmětu bylo hlavně..........” dosti častá odpověď hry, nějak zabít čas” apod.

Dostupnost Internetu je zatím pro studenty celkově velmi nízká.

Tabulka 4 - Přístup studentů SŠ k počítači v %

Stř. škola

Doma

Jinde

Hobby

Bez přístupu k PC

OA

52%

63%

25%

16%

Gymnázium

42%

63%

10%

23%

SPŠ

34%

48%

18%

41%

SZŠ

21%

34%

3%

55%

Ostatní

55%

65%

16%

23%

Průměr

41%

55%

15%

32%

Z této tabulky je vidět, že bez možnosti přístupu k počítači jsou především absolventi zemědělských škol, což zřejmě souvisí s celkově menší vybaveností výpočetní technikou ve venkovských domácnostech, odkud pravděpodobně většina absolventů zemědělských škol pochází.

Tabulka 5 - Úroveň znalostí informatiky získaných na SŠ

Stř. škola

Tex.editor

Databáze

Tabukový kalkulátor

Pgm. jazyk

Průměrná známka

OA

1,8

3,5

2,8

3,9

3,0

Gymnázium

2,6

3,7

3,4

3,8

3,4

SPŠ

2,6

3,7

3,3

3,8

3,4

SZŠ

2,8

3,6

3,5

4

3,5

Ostatní

2,4

3,8

3,1

3,9

3,3

Průměrná známka

2,4

3,7

3,2

3,9

3,3

Předcházející tabulka udává průměrné známky (stupnice 1 - 4) sebehodnocení studentů ze znalostí jednotlivých softwarových produktů ve vztahu s absolvovanou střední školou, ze které lze vypozorovat určité trendy. Je vidět, že znalost programovacích jazyků a databází je prakticky nulová, znalost textových editorů a tabulkového kalkulátoru nejvyšší u absolventů obchodních akademií a u ostatních škol. Z rozhovorů s těmito studenty víme, že jejich rodiče často mají např. účetní firmu, restauraci apod., ve které běžně výpočetní techniku využívají. Obdobné výsledky z VŠE jsou uvedeny v [1].

Tabulka 6 - Komunikace s počítačem

MS-DOS

55%

NC

50%

MS Windows 3.x

42%

MS Windows 95

49%

vůbec ne

15%

Na otázku “Jakým způsobem jste schopen komunikovat s osobním počítačem ?” uvedla odpověď pouze část studentů (88%). Z tohoto počtu studentů jich polovina podle svého hodnocení umí ovládat počítač pomocí MS-DOSu, Norton Commanderu a Windows 95. Naopak šestina studentů uvedla odpověď “vůbec ne”. Z této skutečnosti vyplývají značné problémy především při výuce předmětu Informatika I.

Na otázku “Co byste se chtěl v předmětu Informatika hlavně dozvědět?..”. (kromě několika odpovědí typu “Co bude po smrti”, “Proč musím?”) odpověděla značná část studentů “Internet”, “základní komunikace s PC” a “vše potřebné”. Část studentů projevila zájem o programování. Jednotlivě se objevoval zájem o viry, bezpečnost dat, nastavení autoexec.bat, makra, Windows NT, LINUX, DTP, Delphi, účetní programy, databáze.

Získané výsledky jsme publikovaly již na několika konferencích ([2],[3],[4]). Výše zmíněnými problémy se zabývají i jiné vysoké školy (např. VŠE, MZLU Brno aj.) a této problematice se věnuje také značně rozsáhlý článek v Softwarových novinách č. 9/1998, kde jsou uvedeny i některé naše výsledky. Článek obsahuje také standardy pro jednotlivé typy středních škol, které jsou bohužel velmi obecné a vedou k výše popsané situaci.

Na závěr citujeme z článku [1]:

“Výuka informatiky ve školství se podobá neřízené střele: lokálně vznikající iniciativy - jakkoliv jsou chvályhodné - jsou náhražkou systematické práce na koncepci, na zákonech, na vytváření prostředí informatické přítomnosti v českých školách.”

Literatura :

1. Minařík I., Toman P.: Informatika versus školy, Softwarové noviny 9/1998, s. 24-36

2. Brechlerová D., Hnyková K., Jablonská E. : Informatická připravenost studentů při vstupu na ČZU, konference Studnice, únor 1998, článek ve sborníku

3. Brechlerová D., Hnyková K., Jablonská E.: Výsledky průzkumu informatické připravenosti studentů po absolvování střední školy, Poškole 98, Sedmihorky, duben 1998, článek ve sborníku

4. Brechlerová D., Jablonská E.: Zhodnocení výuky informatiky na středních školách u studentů ČZU Praha, mezinárodní konference Pedagogický software 98, České Budějovice, červen 1998

RNDr. Dagmar Brechlerová, KIT ČZU, brechlerova@pef.czu.cz

RNDr. Eva Jablonská,CSc., KIT ČZU, jablonska@pef.czu.cz

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info