ZHODNOCENÍ VÝUKY INFORMATIKY NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH U STUDENTŮ ČZU
18.09.1998 | Odborné konference
Evalution of teaching of informatic at secondary schools
Dagmar Brechlerová, Eva Jablonská
Adresa autora:
katedra informačních technologií, PEF, ČZU
165 21 Praha 6 - Suchdol
Anotace :
Článek uvádí některé výsledky zpracování dotazníku, který byl zadán studentům prvních ročníků ČZU ve školním roce 1997/98. Dotazník zjišťoval úroveň znalostí z informatiky, získaných na střední škole.
Summary :
Authors of the paper summarize and commnet on results of the questionnaire for students of first university year 1997/98 of Czech Agriculture University. The questionnaire found out their qualification of Informatics from the secondary schools.
Klíčová slova :
informatika, vzdělávání
Keywords :
informatics, education
Na ČZU Praha je pro většinu oborů studia v 1. a 2. semestru vyučován akreditovaný celouniverzitní předmět Informatika I a Informatika II. Výuku zajišťuje katedra informatiky PEF (dnes KIT). Cílem výuky v těchto předmětech je poskytnout studentům základní znalosti z informatiky a výpočetní techniky na úrovni, která by jim dovolila jednak tyto znalosti a dovednosti dále rozvíjet při specializované výuce a jednak jim umožnila využívat při zpracování seminárních prací, laboratorních měření atd. část programového vybavení dostupného v celouniverzitní síti.
Vlivem větší dostupnosti počítačů a zlepšující se úrovně výuky informatiky na základních a středních školách se vědomosti studentů v dané oblasti v průběhu let mění a obsah tohoto předmětu je třeba průběžně inovovat. Je tedy důležité úroveň těchto znalostí po absolvování střední školy zjišťovat. Proto jsme v loňském roce (1997/1998) již podruhé uspořádali mezi studenty anonymní dotazníkovou akci, při které jsme zjišťovali, jaké jsou jejich znalosti z informatiky při vstupu na vysokou školu a dále některé další doplňující informace.
Dotazník byl rozdán na úvodním cvičení vybraným studijním skupinám tak, aby byly pokryty téměř všechny fakulty a všechny obory kromě oboru Informatika. U tohoto oboru předpokládáme, že studenti obvykle jeví o informatiku již od střední školy větší zájem a tedy i jejich znalosti budou patrně větší, než u ostatních studentů. Byly sledovány odpovědi posluchačů z agronomické fakulty, provozně eknomické fakulty a lesnické fakulty. Tento příspěvek neobsahuje zpracování dotazníků posluchačů dálkového studia.
Dále uvádíme část textu dotazníku.
Vážení studenti, prosíme o chvíli času pro vyplnění následujícího dotazníku, který by měl přispět ke zjištění vstupní informatické úrovně studentů prvního ročníku ČZU a přispět ke zlepšení podmínek vašeho studia. Dotazník je anonymní. Pokud je v dotazníku uveden , označte zvolenou odpověď křížkem, kde jsou uvedeny tečky, tam odpověď vypište.
Studuji fakultu: AF LF PEF TF obor........ ročník .......
Věk...... žena muž
Jakou střední školu jste studoval? gymnázium OA-SEŠ hotelová š.
průmyslovka - jaká........... stř. zem. škola jiná.......................................... průměr v posledním roce studia..........
V jakém okrese jste školu absolvoval(a).........................................
Na jakém místě Vašeho zájmu byla ČZU (obor): na 1.místě 2. 3. 4. místě
Studoval jste již jinou VŠ? ano ne, pokud ano, kterou..................a kolik let ......
Měli jste na střední škole informatiku (nebo obdobný předmět např.výpočetní techniku)?
(označte ročník, napište počet hodin týdně a označte p, pokud byl předmět povinný nebo n, pokud byl nepovinný):
1.roč. hodin... p n, 2.roč. hodin.... p n, 3.roč. hodin... p n, 4.roč.hodin.... p n
Byla součástí předmětu také algoritmizace? ano ne
Co bylo převážně obsahem tohoto předmětu............................................................................
V ještě jakých předmětech jste na SŠ počítač běžně užívali?.....................................................
Máte doma počítač? ano ne Jaký typ? Pentium I80486 I80386 jiný....... nevím
Můžete používat počítač u rodičů v práci, u kamaráda atd. ano ne
Věnujete se počítačům i ve svém volném čase, je to Váš koníček? ano ne
Označte stupeň ovládání těchto softwarových produktů (do každého čtverečku 1 výborně, 2 dobře, 3 začátečník, 4 vůbec ne)
textový editor T602 Word AmiPro Wordperfekt jiný .....................
databáze dBASE FoxPro Access Paradox jiné ......................
tabulkový kalkulátor Quattro Excel Calc602 jiný ........................................
programovací jazyk Pascal C C++ Fortran BASIC Java jiný .....................
Další softwarové produkty, které ovládám.......................................................................
Na SŠ jsem mohl používat Internet ano ne
Jakým způsobem jste schopen komunikovat s osobním počítačem ? Pomocí:
příkazů MS-DOSu, Nortonu,M602 Windows 3.1, 3.11, Windows 95,98
Windows NT UNIX (LINUX nebo jiný UNIX) vůbec ne
Co byste se chtěl v předmětu Informatika hlavně dozvědět? .............................................
Děkujeme za odpovědi. Datum.................
Jak je vidět, dotazník se věnuje několika základním oblastem: vedle úvodních informací (věk, pohlaví ) je pro nás zajímavé zjistit, jak se odlišuje informatická připravenost z jednotlivých typů škol. V další, zde neuvedené části zjišťujeme zejména znalosti týkající se bezpečnosti a ochrany dat, virů apod.
V současné době máme již většinu otázek dotazníku vyhodnocené u všech dotazovaných studentů (více než 500). Dále uvádíme některé zajímavé výsledky.
Tabulka 1 - Studenti přijímaní na ČZU podle typu SŠ | |
Stř. škola | % |
OA | 17% |
Gymnázium | 47% |
SPŠ | 18% |
SZŠ | 12% |
Ostatní | 6% |
Celkem | 100% |
Jak je vidět, mezi našimi studenty převládají absolventi z gymnázií. Na vysvětlenou dodáváme, že SPŠ znamená veškeré průmyslové školy (strojní, elektro atd.), SZŠ jsou zemědělské školy, OA obchodní akademie, ostatní jsou hotelové školy, rodinné školy apod. Je jasné, že z názvu školy ve skutečnosti nelze dnes zcela jasně určit, co vlastně student studoval. Na zemědělských školách dnes studenti velmi často studují ekonomické obory a celé zaměření školy je často blízké spíše obchodní akademii.
Tabulka 2 - Rozdělení výuky informatiky na SŠ | - | ||||
Stř. škola | 1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník | Prům.počet hod.týdně za celou dobu studia |
OA | 19% | 30% | 31% | 20% | 5 |
Gymnázium | 58% | 18% | 11% | 13% | 2,6 |
SPŠ | 29% | 33% | 18% | 20% | 3,4 |
SZŠ | 39% | 26% | 16% | 19% | 4 |
Ostatní | 38% | 42% | 9% | 11% | 2,1 |
Průměr | 39% | 26% | 18% | 17% | 3,3 |
Z předcházející tabulky je vidět, že na obchodních akademiích je výuce informatiky či výpočetní techniky většinou věnována velká pozornost. Studenti zde mají nejvyšší počet hodin, týkajících se informatiky ( za celé studium celkem 5 hodin) a v průběhu studia je výuka rovnoměrně rozdělena. Nejhorší je situace na gymnáziích a ostatních ( tj. např. hotelové školy), kde jednak mají malou hodinovou dotaci za celé studium a na gymnáziích je navíc výuka soustředěna zejména do prvního ročníku (58 procent z celkové dotace za celé studium), nejvýše druhého ročníku (18 procent). Na gymnáziích obvykle navíc na tuto základní výuku nic nenavazuje (viz dále) a studenti, kteří nemají doma k dispozici počítač, si návyky a znalosti neupevňují a neprohlubují.
Tabulka 3 - Výuka informatiky, její využití v dalších předmětech, přístup k Internetu na SŠ | ||||
Stř. škola | Algorit-mizace | Další předměty | Internet | Bez výuky informatiky |
OA | 7% | 67% | 2% | 5% |
Gymnázium | 23% | 7% | 4% | 10% |
SPŠ | 11% | 34% | 1% | 6% |
SZŠ | 5% | 29% | 2% | 0% |
Ostatní | 3% | 19% | 3% | 13% |
Průměr | 15% | 26% | 3% | 7% |
Z předcházející tabulky vyplývá, že kromě gymnázií není na středních školách věnována dostatečná pozornost algoritmizaci, která je nejen dle našeho názoru potřebná pro přístup k řešení složitějších problémů v jiných oblastech (viz [1]).
Pro zajímavost uvádíme některé předměty, ve kterých je někde počítač využíván např.: účetnictví, ekonomika, automatizace, elektrotechnika, matematika, geodézie, statistika, fiktivní firma na odborných školách a fyzika, chemie, biologie, angličtina na gymnáziích. Velmi nepříjemným zjištěním je nízké využití počítačů při výuce v dalších předmětech na gymnáziích.
Část studentů nemá žádný předmět týkající se speciálně informatiky, ale na odborných školách někteří z nich mají jiné předměty, kde počítače využívají. I u těch, kteří nějaký informatický předmět mají, je na otázku “Obsahem tohoto předmětu bylo hlavně..........” dosti častá odpověď “hry, nějak zabít čas” apod.
Dostupnost Internetu je zatím pro studenty celkově velmi nízká.
Tabulka 4 - Přístup studentů SŠ k počítači v % | ||||
Stř. škola | Doma | Jinde | Hobby | Bez přístupu k PC |
OA | 52% | 63% | 25% | 16% |
Gymnázium | 42% | 63% | 10% | 23% |
SPŠ | 34% | 48% | 18% | 41% |
SZŠ | 21% | 34% | 3% | 55% |
Ostatní | 55% | 65% | 16% | 23% |
Průměr | 41% | 55% | 15% | 32% |
Z této tabulky je vidět, že bez možnosti přístupu k počítači jsou především absolventi zemědělských škol, což zřejmě souvisí s celkově menší vybaveností výpočetní technikou ve venkovských domácnostech, odkud pravděpodobně většina absolventů zemědělských škol pochází.
Tabulka 5 - Úroveň znalostí informatiky získaných na SŠ | |||||
Stř. škola | Tex.editor | Databáze | Tabukový kalkulátor | Pgm. jazyk | Průměrná známka |
OA | 1,8 | 3,5 | 2,8 | 3,9 | 3,0 |
Gymnázium | 2,6 | 3,7 | 3,4 | 3,8 | 3,4 |
SPŠ | 2,6 | 3,7 | 3,3 | 3,8 | 3,4 |
SZŠ | 2,8 | 3,6 | 3,5 | 4 | 3,5 |
Ostatní | 2,4 | 3,8 | 3,1 | 3,9 | 3,3 |
Průměrná známka | 2,4 | 3,7 | 3,2 | 3,9 | 3,3 |
Předcházející tabulka udává průměrné známky (stupnice 1 - 4) sebehodnocení studentů ze znalostí jednotlivých softwarových produktů ve vztahu s absolvovanou střední školou, ze které lze vypozorovat určité trendy. Je vidět, že znalost programovacích jazyků a databází je prakticky nulová, znalost textových editorů a tabulkového kalkulátoru nejvyšší u absolventů obchodních akademií a u ostatních škol. Z rozhovorů s těmito studenty víme, že jejich rodiče často mají např. účetní firmu, restauraci apod., ve které běžně výpočetní techniku využívají. Obdobné výsledky z VŠE jsou uvedeny v [1].
Tabulka 6 - Komunikace s počítačem | |
MS-DOS | 55% |
NC | 50% |
MS Windows 3.x | 42% |
MS Windows 95 | 49% |
vůbec ne | 15% |
Na otázku “Jakým způsobem jste schopen komunikovat s osobním počítačem ?” uvedla odpověď pouze část studentů (88%). Z tohoto počtu studentů jich polovina podle svého hodnocení umí ovládat počítač pomocí MS-DOSu, Norton Commanderu a Windows 95. Naopak šestina studentů uvedla odpověď “vůbec ne”. Z této skutečnosti vyplývají značné problémy především při výuce předmětu Informatika I.
Na otázku “Co byste se chtěl v předmětu Informatika hlavně dozvědět?..”. (kromě několika odpovědí typu “Co bude po smrti”, “Proč musím?”) odpověděla značná část studentů “Internet”, “základní komunikace s PC” a “vše potřebné”. Část studentů projevila zájem o programování. Jednotlivě se objevoval zájem o viry, bezpečnost dat, nastavení autoexec.bat, makra, Windows NT, LINUX, DTP, Delphi, účetní programy, databáze.
Získané výsledky jsme publikovaly již na několika konferencích ([2],[3],[4]). Výše zmíněnými problémy se zabývají i jiné vysoké školy (např. VŠE, MZLU Brno aj.) a této problematice se věnuje také značně rozsáhlý článek v Softwarových novinách č. 9/1998, kde jsou uvedeny i některé naše výsledky. Článek obsahuje také standardy pro jednotlivé typy středních škol, které jsou bohužel velmi obecné a vedou k výše popsané situaci.
Na závěr citujeme z článku [1]:
“Výuka informatiky ve školství se podobá neřízené střele: lokálně vznikající iniciativy - jakkoliv jsou chvályhodné - jsou náhražkou systematické práce na koncepci, na zákonech, na vytváření prostředí informatické přítomnosti v českých školách.”
Literatura :
1. Minařík I., Toman P.: Informatika versus školy, Softwarové noviny 9/1998, s. 24-36
2. Brechlerová D., Hnyková K., Jablonská E. : Informatická připravenost studentů při vstupu na ČZU, konference Studnice, únor 1998, článek ve sborníku
3. Brechlerová D., Hnyková K., Jablonská E.: Výsledky průzkumu informatické připravenosti studentů po absolvování střední školy, Poškole 98, Sedmihorky, duben 1998, článek ve sborníku
4. Brechlerová D., Jablonská E.: Zhodnocení výuky informatiky na středních školách u studentů ČZU Praha, mezinárodní konference Pedagogický software 98, České Budějovice, červen 1998
RNDr. Dagmar Brechlerová, KIT ČZU, brechlerova@pef.czu.cz
RNDr. Eva Jablonská,CSc., KIT ČZU, jablonska@pef.czu.cz
Další články v kategorii Podnikání
- Karamel s chilli nebo pampeliškou. Manželé z jihu Čech rozjeli sladké podnikání (14.03.2025)
- Plzeňský Prazdroj loni v ČR prodal 7,3 mil.hektolitrů piva, shodně jako předloni (12.03.2025)
- Přibývá restaurací a hospod s certifikátem kvality (11.03.2025)
- Coca-Cola přichází s nezvyklou velikostí láhve. Vyplňujeme mezeru, hlásí výrobce (06.03.2025)
- Potraviny, tequila, elektronika i hračky. Američanům se cla prodraží (06.03.2025)
- ÚOHS: Podnikatel Tesař může koupit kontrolní podíl v Agro družstvu Sebranice (06.03.2025)
- Už ne Americano, ale Canadiano. Severská země se bouří a nekončí to jen u kávy (06.03.2025)
- Bednáři začali smolit v areálu Prazdroje 20 ležáckých sudů vážících až 950 kg (05.03.2025)
- Fastfood mění stravovací návyky. Obědům kralují kebab a hranolky, říká průzkum (04.03.2025)
- Inflace v eurozóně v únoru klesla méně, než se čekalo (04.03.2025)