Zelená zpráva 1999: C Textové přílohy

Zpráva o stavu zemědělství ČR za rok 1999

C. TEXTOVÉ PŘÍLOHY

1 Přehled legislativních opatření, týkajících se bezprostředně zemědělství a projednávaných v roce 1999

1.1 Schválené právní normy (stav k 1. 3. 2000)

1.1.1 Zákony

Název

Předmět právní úpravy

Účinnost od

Zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů2)

Zákon umožní převod některých zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby podle podmínek stanovených tímto zákonem. Zákon stanoví převodce a nabyvatele. Dále upravuje způsoby převodů nemovitostí na obce, vlastníky staveb a zemědělské školy, převody na vlastníka sousedního pozemku, převody na samostatně hospodařící rolníky, vlastníky zemědělské půdy, společníky obchodních společností, členy družstev a oprávněné osoby a prodej ostatním osobám. Předmětem zákona je také způsob stanovení kupní ceny a zástavního a předkupního práva. Tyto převody budou uskutečňovány prostřednictvím Pozemkového fondu České republiky.

25. 5. 1999

Zákon č. 129/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu2)

Zákon zpřesňuje a doplňuje ustanovení § 9, § 12 a § 17 zákona č. 61/1997 Sb., o lihu, v návaznosti na změny dalších novelizovaných daňových předpisů s cílem odstranit některé nedostatky vyplývající z aplikační praxe.

1. 7. 1999 (výjimka: čl. III. od 1. 1. 2000)

Zákon č. 144/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů2)

Zákon měl vytvořit podmínky pro dokončení transformace zemědělských družstev a upřesňoval způsob vypořádání nároků oprávněných osob a jejich transformačních podílů formou tzv. majetkového listu. Převážná většina tohoto zákona, mimo dvou drobných změn v ustanovení § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb., byla však zrušena nálezem Ústavního soudu ze dne 1. 12. 1999, uveřejněným ve Sbírce zákonů pod č. 3/2000 Sb., s účinností od 7. 1. 2000.

15. 7. 1999 do 7. 1. 2000 (výjimka: § 13 odst. 2 a odst. 3 zákona č. 42/1992 Sb.)

Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon)1)

Zcela nová rozsáhlá úprava veterinárního práva, která značně přibližuje tuto oblast právním předpisům ES, stanoví požadavky veterinární péče na chov a zdraví zvířat a na živočišné produkty. Zákon dále upravuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob, jakož i soustavu, působnost a pravomoc orgánů vykonávajících státní správu v oblasti veterinární péče.

28. 9. 1999

Zákon č. 238/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon)2)

Novela trestního zákona stanoví, že při výkonu oprávnění a pravomocí podle zvláštních právních předpisů je veřejným činitelem také fyzická osoba, která byla ustanovena lesní stráží, vodní stráží, stráží přírody, mysliveckou stráží nebo rybářskou stráží. Novela rovněž obsahuje změny zvláštních právních předpisů, ve kterých jsou jednotlivé uváděné druhy stráží definovány.

1. 1. 2000

Zákon č. 357/1999 Sb., kterým se mění zákon č. 92/1996 Sb., o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin, a zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů1)

Novela zákona nově definuje povinnosti spojené se zkoušením odrůd, osiv a sadby pěstovaných rostlin, zpřesňuje a doplňuje některá ustanovení zákona č. 92/1996 Sb. o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin, s cílem odstranit některé nedostatky vyplývající z aplikační praxe.

30. 12. 1999

1) Předpis je částečně nebo převážně slučitelný s předpisy ES.

2) Předpisy ES do této oblasti nezasahují, v různých státech upraveno rozdílně.

1.1.2 Nařízení vlády

Název

Předmět právní úpravy

Účinnost od

Nařízení vlády č. 1/1999 Sb., kterým se stanoví pravidla poskytování podpory v zemědělství na částečnou kompenzaci nepříznivých ekonomických vlivů2)

Na základě ustanovení § 15 odst. 6 zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, stanoví vláda pravidla poskytování podpory státu fyzickým a právnickým osobám, hospodařícím v zemědělství ve vybraných okresech a katastrálních územích, na částečnou kompenzaci nepříznivých ekonomických vlivů ke zmírnění škod způsobených nedostatkem vodních srážek, krupobitím nebo kalamitním výskytem hraboše polního v celkové výši 200 mil. Kč.

6. 1. 1999

Nařízení vlády č. 4/1999 Sb., o použití části příjmů Pozemkového fondu České republiky k podpoře vývozu jatečných prasat2)

Na základě ustanovení § 15 odst. 6 zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, nařizuje vláda použití části příjmů Pozemkového fondu České republiky k podpoře vývozu jatečných prasat v celkové výši 67 mil. Kč.

15. 1. 1999

Nařízení vlády č. 24/1999 Sb., kterým se stanoví na rok 1999 podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství, k podpoře aktivit podílejících se na udržování krajiny a programy pomoci k podpoře méně příznivých oblastí1)

Nařízení vlády stanoví okruh osob, kterým lze poskytnout podporu, uvádí náležitosti, které musí obsahovat žádost o podporu, definuje druhy podpůrných programů a výpočty podpory. Nařízení vlády je vydáno k provedení § 2 odst. 5 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství.

12. 2. 1999

do

31. 12. 1999

Nařízení vlády č. 29/1999 Sb., kterým se stanoví sazba cla pro dovoz cukru pocházejícího z Polské republiky

Na základě ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, nařizuje vláda sazby cla pro dovoz uvedeného zboží. Zrušeno předpisem č. 48/1999 Sb.

9. 2. 1999

do

12. 3. 1999

Nařízení vlády č. 39/1999 Sb., kterým se provádí § 3 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství1)

Vláda upravuje podle § 3 odst. 3 a 4 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, způsob přijímání opatření při dovozu zemědělských výrobků a potravin na území České republiky. Ochrannými opatřeními podle tohoto nařízení vlády jsou zvláštní ochranná opatření, nouzová opatření a stanovení vstupní hodnoty.

24. 2. 1999

Nařízení vlády č. 48/1999 Sb., kterým se zrušuje nařízení vlády č. 29/1999 Sb., kterým se stanoví sazba cla pro dovoz cukru pocházejícího z Polské republiky

Na základě ustanovení čl. 67 odst. 1 Ústavy České republiky zrušuje vláda předchozí nařízení vlády č. 29/1999 Sb.

12. 3. 1999

Nařízení vlády č. 49/1999 Sb., kterým se stanoví prozatímní ochranné opatření na dovoz cukru

Na základě ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, nařizuje vláda prozatímní ochranné opatření na dovoz cukru.

12. 3. 1999

do

27. 9. 1999

Nařízení vlády č. 72/1999 Sb., o stanovení způsobu úhrady nákladů souvisejících s vedením a aktualizací bonitovaných půdně ekologických jednotek a nákladů spojených s oceněním věcí, identifikací parcel a vyměřením pozemků2)

Nařízení vlády stanoví k provedení zákona č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů, způsob úhrady nákladů souvisejících s vedením a aktualizací bonitovaných půdně ekologických jednotek a nákladů spojených s oceněním věcí, identifikací parcel a vyměřením pozemků.

23. 4. 1999

Nařízení vlády č. 88/1999 Sb., o použití další části příjmů Pozemkového fondu České republiky k podpoře zemědělství na částečnou kompenzaci nepříznivých ekonomických vlivů2)

Na základě ustanovení § 15 odst. 6 zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, nařizuje vláda použití části příjmů Pozemkového fondu České republiky na splátky jistin úroků a úvěrů Státního fondu tržní regulace v zemědělství.

18. 5. 1999

Nařízení vlády č. 100/1999 Sb., o ochraně před povodněmi2)

Nařízení vlády podrobně upravuje způsoby ochrany občanů a majetku před povodněmi. Nařízení stanoví druhy opatření k ochraně před povodněmi, stupně povodňové aktivity, povodňové plány, povodňové prohlídky, předpovědní a hlásnou povodňovou službu, povodňové zabezpečovací a záchranné práce, dokumentaci a vyhodnocení povodní. Nařízení zakládá působnosti orgánů obcí, okresů, povodňových komisí, ústředních orgánů státní správy, správců vodních toků a vlastníků nebo uživatelů vodohospodářských děl při preventivních opatřeních, při nebezpečí povodně a v době povodně a při opatřeních po povodni.

1. 7. 1999

Nařízení vlády č. 197/1999 Sb., kterým se stanoví sazby cla a celní kvóty pro dovoz červeného vína v nádobách o obsahu převyšujícím 2 litry a lnu lámaného nebo třeného

Na základě ustanovení § 56 odst. 2 a § 57 odst. 1 písm. f) zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, nařizuje vláda sazby cla a celní kvóty pro dovoz červeného vína v nádobách o obsahu převyšujícím 2 litry a lnu lámaného nebo třeného. Po dobu platnosti se nepoužívá pro toto zboží nařízení vlády č. 303/1998 Sb., celní sazebník.

10. 9. 1999

do

31. 12. 1999

Nařízení vlády č. 201/1999 Sb., kterým se stanoví pravidla pro poskytování dotace pro posílení spotřeby mléka u žáků prvních a druhých tříd základních škol a kterým se mění nařízení vlády č. 4/1999 Sb., o použití části příjmů Pozemkového fondu České republiky k podpoře vývozu jatečných prasat2)

Nařízení vlády umožnilo poskytnout podporu ve formě dotace ve výši 3,- Kč na jeden kus balení 250 ml plnotučného neochuceného nebo ochuceného mléka mlékárnám, které zajistí, že jej dodají žákům prvních a druhých tříd základních škol, s četností maximálně dvakrát týdně na jednoho žáka za cenu maximálně 2,50 Kč za jeden kus tohoto balení.

15. 9. 1999

do

31. 12. 1999

Nařízení vlády č. 212/1999 Sb., kterým se stanoví ochranné opatření na dovoz cukru

Na základě ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, nařizuje vláda ochranné opatření na dovoz cukru, s výjimkou zboží pocházejícího ze Slovenské republiky.

20. 9. 1999

do

11. 3. 2003

Nařízení vlády č. 213/1999 Sb., kterým se stanoví sazba cla a celní kvóta pro dovoz třtinové melasy

Na základě ustanovení § 56 odst. 2 a § 57 odst. 1 písm. f) zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, nařizuje vláda sazby cla a celní kvóty pro dovoz třtinové melasy. Po dobu platnosti se nepoužívá pro toto zboží nařízení vlády č. 303/1998 Sb., celní sazebník.

28. 9. 1999

do

31. 12. 1999

Nařízení vlády č. 344/1999 Sb., kterým se stanoví podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství, k podpoře aktivit podílejících se na udržování krajiny a programy pomoci k podpoře méně příznivých oblastí1)

Nařízení vlády stanoví okruh osob, kterým lze poskytnout podporu, uvádí náležitosti, které musí obsahovat žádost o podporu, definuje druhy podpůrných programů a výpočty podpory. Nařízení vlády je vydáno k provedení § 2 odst. 5 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství.

1. 1. 2000

Nařízení vlády č. 4/2000 Sb., k provedení zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech2)

Nařízení vlády stanoví k provedení zákona č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů, náležitosti návrhu pozemkových úprav, kterými jsou podklady a výsledky činností včetně způsobu jejich pořizování. Podklady a činnosti při zpracování návrhu pozemkových úprav zahrnují přípravu řízení, určení obvodu a zjišťování průběhu hranic pozemků, zpracování soupisu nároků vlastníků pozemků, návrh společných zařízení a návrh nového uspořádání pozemků. Podklady a činnosti po schválení návrhu pozemkových úprav zahrnují vytyčení hranic pozemků a převody společných zařízení a vyhotovení náležitostí pro zápis výsledků pozemkových úprav do katastru nemovitostí včetně vyhotovení digitální katastrální mapy. Tímto nařízením se ruší vyhláška č. 427/1991 Sb.

1. 3. 2000

1) Předpis je částečně nebo převážně slučitelný s předpisy ES.

2) Předpisy ES do této oblasti nezasahují, v různých státech upraveno rozdílně.

1.1.3 Vyhlášky

Název

Předmět právní úpravy

Účinnost od

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 52/1999 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 79/1996 Sb., o služebních stejnokrojích zaměstnanců orgánů státní správy lesů a o jejich označení2)

Novela vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 79/1996 Sb., kterou Ministerstvo zemědělství stanoví podle § 51 odst. 3 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), podrobnosti služebních stejnokrojů zaměstnanců orgánů státní správy lesů a jejich označení.

18. 3. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 55/1999 Sb., o způsobu výpočtu výše újmy nebo škody způsobené na lesích2)

Ministerstvo zemědělství v dohodě s Ministerstvem financí stanoví podle § 21 odst. 4 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), způsob výpočtu výše újmy nebo škody způsobené na lesích.

30. 3. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 58/1999 Sb., kterou se vymezují některé druhy rostlin uvedené v druhovém seznamu, jejichž rozmnožovací materiál se smí uvést do oběhu jako obchodní, a stanoví se jeho vlastnosti a způsob kontroly1)

Ministerstvo zemědělství stanoví podle § 32 odst. 1 zákona č. 92/1996 Sb., o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin, druhy rostlin, jejichž rozmnožovací materiál se smí do 30. 5. 1999 uvést do oběhu jako obchodní (pšenice obecná jarní, vojtěška setá a len). Ve vyhlášce jsou uvedeny jejich vlastnosti a způsob kontroly.

2. 4. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 86/1999 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 194/1996 Sb., kterou se provádí zákon o krmivech, ve znění pozdějších předpisů1)

Novelou vyhlášky č. 194/1996 Sb., která provádí ustanovení § 3 odst. 11 a § 4 odst. 7 zákona č. 91/1996 Sb., o krmivech, se mění ustanovení § 23 odst. 2 této vyhlášky. Tímto právním předpisem dochází ke změně ve znění několika příloh.

15. 5. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 87/1999 Sb., kterou se mění vyhláška Federálního ministerstva zemědělství a výživy č. 121/1987 Sb., o zabezpečování zdravotní nezávadnosti živočišných produktů1)

Novela vyhlášky č. 121/1987 Sb., která provádí ustanovení § 35 odst. 1 písm. b) zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, ve znění pozdějších předpisů, upravuje podmínky pro dodávání syrového, mlékárensky neošetřeného kravského nebo kozího mléka a produktů z těchto mlék. Vyhláška pozbývá účinnosti v souvislosti s přijetím nového veterinárního zákona a jeho prováděcích předpisů (zrušeno předpisem č. 287/1999 Sb.).

13. 5. 1999

do

31. 12. 1999

Vyhláška Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva zemědělství č. 90/1999 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o přípravě a výdeji léčivých přípravků a bližší podmínky provozu lékáren a dalších provozovatelů vydávajících léčivé přípravky3)

Na základě ustanovení § 75 odst. 2 písm. e) zákona č. 79/1997 Sb., o léčivech, se touto vyhláškou stanoví podmínky pro přípravu a výdej léčivých přípravků a bližší podmínky provozu lékáren, podmínky pro přípravu a výdej radiofarmak a bližší podmínky provozu na odděleních nukleární medicíny zdravotnických zařízení, podmínky pro přípravu a výdej transfůzních přípravků a bližší podmínky provozu zařízení transfůzní služby, podmínky pro výdej léčiv v zařízeních hygienické služby, podmínky pro výdej léčiv veterinárními lékaři, uchovávání a vedení dokumentace. Vyhláška se vztahuje i na oblast veterinární péče.

20. 5. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 120/1999 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 84/1997 Sb., kterou se upravuje registrace přípravků na ochranu rostlin a zacházení s nimi a technické a technologické požadavky na mechanizační prostředky na ochranu rostlin a jejich kontrolní testování1)

Novelou vyhlášky č. 84/1997 Sb., která provádí ustanovení § 45 odst. 3 zákona č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči a o změnách některých souvisejících zákonů, dochází ke změně v ustanovení § 1 a 2 této vyhlášky, s cílem odstranit některé nedostatky vyplývající z aplikační praxe.

22. 6. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 206/1999 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 83/1997 Sb., o ochraně proti zavlékání škodlivých organismů při dovozu, průvozu a vývozu rostlin a rostlinných produktů a proti jejich rozšiřování na území České republiky a o soustavné rostlinolékařské kontrole1)

Rozsáhlá novela vyhlášky č. 84/1997 Sb., která provádí ustanovení § 45 odst. 1 zákona č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči a o změnách některých souvisejících zákonů, mění znění několika ustanovení této vyhlášky včetně příloh, s cílem odstranit některé nedostatky vyplývající z aplikační praxe.

23. 9. 1999

Vyhláška Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva zemědělství č. 230/1999 Sb., kterou se stanoví správná klinická praxe a bližší podmínky klinického hodnocení léčiv3)

Na základě ustanovení § 34 odst. 1, § 39 odst. 1 a § 75 odst. 2 písm. b) zákona č. 79/1997 Sb., o léčivech, se touto vyhláškou stanoví správná klinická praxe a bližší podmínky klinického hodnocení humánních a veterinárních léčiv. Tato vyhláška se vztahuje i na oblast veterinární péče.

14. 10. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 286/1999 Sb., kterou se provádějí ustanovení zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), o zdraví zvířat a jeho ochraně, o veterinárních podmínkách dovozu, vývozu a tranzitu veterinárního zboží, o veterinární asanaci a o atestačním studiu1)

Vyhláška podrobně provádí některá ustanovení nového veterinárního zákona č. 166/1999 Sb., především v oblastech zdraví zvířat a jeho ochrany, dovozu, vývozu a tranzitu veterinárního zboží, veterinární asanace a atestačního studia.

1. 1. 2000

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 287/1999 Sb., o veterinárních požadavcích na živočišné produkty1)

Vyhláška podrobně provádí některá ustanovení nového veterinárního zákona č. 166/1999 Sb., především v oblasti veterinárních požadavků na živočišné produkty.

1. 1. 2000

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 298/1999 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 215/1995 Sb., kterou se stanoví seznam katastrálních území s přiřazenými průměrnými cenami zemědělských pozemků, ve znění pozdějších předpisů2)

Novela vyhlášky č. 215/1995 Sb., mění a doplňuje seznam jednotlivých katastrálních území s přiřazenými průměrnými cenami zemědělských pozemků. Vyhláška je vydávána každoročně a periodicky je aktualizována podle výše cen zemědělských pozemků.

1. 1. 2000

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 346/1999 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 194/1996 Sb., kterou se provádí zákon o krmivech, ve znění pozdějších předpisů1)

Novelou vyhlášky č. 194/1996 Sb., která provádí ustanovení § 3 odst. 11 a § 4 odst. 7 zákona č. 91/1996 Sb., o krmivech, se mění ustanovení § 23 odst. 2 této vyhlášky. Tímto právním předpisem dochází ke změně ve znění několika příloh.

30. 12. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 347/1999 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 328/1997 Sb., kterou se provádí § 18 písm. a), d), h), i), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, pro mléko a mléčné výrobky, zmrzliny a mražené krémy a jedlé tuky a oleje1)

Novela vyhlášky č. 328/1997 Sb., kterou se provádí § 18 písm. a), d), h), i), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, pro mléko a mléčné výrobky, zmrzliny a mražené krémy a jedlé tuky a oleje, mění podmínky pro označování obalů tekutých mlék.

30. 12. 1999

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 12/2000 Sb., kterou se vymezuje druh rostlin uvedený v druhovém seznamu, jehož rozmnožovací materiál se smí uvést do oběhu jako obchodní, a stanoví se jeho vlastnosti a způsob kontroly1)

Ministerstvo zemědělství stanoví podle § 32 odst. 1 zákona č. 92/1996 Sb., o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin, druh rostliny, jejíž rozmnožovací materiál se smí v roce 2000 uvést do oběhu jako obchodní (žito). Ve vyhlášce jsou uvedeny jeho vlastnosti a způsob kontroly.

28. 1. 2000

Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 16/2000 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 222/1996 Sb., kterou se stanoví metody odběru vzorků, metody laboratorního zkoušení krmiv, doplňkových látek a premixů a způsob uchování vzorků podléhajících zkáze1)

Rozsáhlá novela vyhlášky č. 222/1996 Sb., která provádí ustanovení § 4 odst. 7 a § 17 odst. 6 zákona č. 91/1996 Sb., o krmivech, mění znění několika ustanovení této vyhlášky včetně příloh, s cílem odstranit některé nedostatky vyplývající z aplikační praxe.

11. 4. 2000

1) Předpis je částečně nebo převážně slučitelný s předpisy ES.

2) Předpisy ES do této oblasti nezasahují, v různých státech upraveno různě.

3) Předpis je plně slučitelný s předpisy ES.

1.2 Připravované právní normy

Název

Předmět právní úpravy

Předpokláda-ná účinnost od

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 97/1996 Sb.,o ochraně chmele1)

(Schválený zákon publikován pod č. 68/2000 Sb., s účinností od 1. 5. 2000)

Účelem této novely je přispět k postupnému vytvoření srovnatelné úrovně ochrany domácích výrobců a obchodníků s chmelem, tak jako tomu je v členských zemích EU, a postupně zavádět stejnou míru ochrany pro výrobce uvádějící své výrobky na vnitřní trh společenství a dovozce chmele případně chmelových výrobků dovážených na náš trh ve shodě s předpisy ES. Z uvedených důvodů bylo nutné přistoupit k rozšíření předmětu zákona tak, aby zákon upravoval obecně problematiku chmele, tj. vztahoval se na veškerý chmel a chmelové produkty včetně jejich dovozu.

1. 5. 2000

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů2)

(Schválený zákon publikován pod č. 66/2000 Sb., s účinností od 29. 3. 2000)

Touto novelou by měly být vyplněny některé mezery obecné právní úpravy nakládání s nemovitostmi ve vlastnictví státu a správě Pozemkového fondu České republiky, a to tak, aby byly odstraněny i některé překážky při plnění úkolů právnických osob, které nebudou privatizovány (např. zemědělských škol, vědeckých nebo výzkumných ústavů, státních podniků spravujících lesní pozemky apod.).

1. 4. 2000

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů2)

(Schválený zákon publikován pod č. 67/2000 Sb., s účinností od 29. 3. 2000)

Navrhovaná změna lesního zákona má za cíl odstranění některých nedostatků vyplývající z aplikační praxe toto právního předpisu, především v oblasti zneužívání omezení týkajících se těžby dřeva v lese. Novelou se mění ustanovení o těžbě dřeva (§ 33) a také sankčních ustanovení vztahující se na podnikatelské subjekty (§ 54) a vlastníky lesa (§ 55).

1. 4. 2000

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 91/1996 Sb., o krmivech1)

Navržená právní úprava zapracuje nové základní směrnice EU v oblasti výživy zvířat a stanoví zmocňovací ustanovení k vydání prováděcích vyhlášek.

1. 7. 2000

Návrh zákona o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon)1)

Návrh zákona stanoví pravidla a podmínky šlechtění a plemenitby, vedení plemenných knih, vedení ústřední evidence nákupu a prodeje genetického materiálu a bude harmonizovat příslušnou oblast právního řádu České republiky s předpisy ES.

1. 9. 2000

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 115/1995 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících právních předpisů (tzv. 1. novela)1)

Navržená právní úprava zpřesní některé formulace stávajícího zákona a přizpůsobí současnou právní úpravu směrnicím EU tím, že doplní nezbytná ustanovení související s dovozem výrobků z vína a jejich označováním.

1. 9. 2000

Návrh zákona o ekologickém zemědělství a o změně zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů1)

Navrhovaný zákon upravuje pravidla ekologického zemědělství, proces registrace ekologických podnikatelů, práva a povinnosti ekologických podnikatelů, výrobu biopotravin, osvědčování původu bioproduktů a osvědčování biopotravin, označování bioproduktů a biopotravin, podmínky dovozu a vývozu bioproduktů a biopotravin, kontrolu, dozor a sankce.

1. 10. 2000

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů1)

Novela zákona bude dále harmonizovat stávající právní úpravu v České republice s ES. Jedná se zejména o oblasti ve vztahu k spotřebiteli, tj. označování potravin, dále úpravu režimu výroby, dovozu a uvádění do oběhu potravin nového typu, např. vyrobených z geneticky modifikovaných organismů. Návrh dále upravuje způsoby objektivního zatřiďování masa opracovaných těl jatečných zvířat jako suroviny pro výrobu potravin.

1 9. 2000 (s výjimkou některých ustanovení od 1. 9. 2001, resp. od 1. 1. 2002)

Návrh zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů1)

Navrhovaná právní úprava nahradí Státní fond tržní regulace intervenční organizací, zabývající se organizací trhu se zemědělskými komoditami. Návrh upravuje zřízení Státního zemědělského intervenčního fondu, jeho právní postavení, organizační strukturu a orgány, pravomoc a povinnosti a formy a nástroje organizace agrárního trhu a podpory zemědělství. Návrh zcela zásadně přizpůsobuje danou oblast předpisům ES.

1. 11. 2000

Návrh zákona o Státním lesním fondu a o změně některých souvisejících zákonů1)

Navržená právní úprava, zpracovávaná ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí, upraví problematiku náhrady škod mezi poškozeným a poškozovatelem v oblasti imisních škod v lesích.

1. 11. 2000

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon o hnojivech)1)

Předmětem novely zákona o hnojivech je odstranění některých nedostatků vyplývajících z aplikační praxe a přiblížení stávající právní úpravy předpisům ES.

31. 12. 2000

Návrh zákona o ochraně práv k novým odrůdám rostlin a o změně zákona č. 92/1996 Sb., o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin ve znění zákona č. 357/1999 Sb.1)

Návrh zákona si klade za cíl nově upravit problematiku ochrany práv k odrůdám všech rodů a druhů rostlin a dosáhnout souladu navrhované právní úpravy s právními předpisy ES a mezinárodními smlouvami.

1. 1. 2001 (s výjimkou některých ustanovení od 1. 10. 2001)

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči a o změnách některých souvisejících zákonů a zákon č. 455/1999 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů1)

Cílem navrhované změny zákona o rostlinolékařské péči je odstranění některých nedostatků vyplývajících z aplikační praxe a přiblížení stávající právní úpravy předpisům ES. Návrh především upravuje základní podmínky pro náležitou vybavenost vstupních míst do České republiky pro provádění rostlinolékařské kontroly a zavádí systém registrace pěstitelů, výrobců a dovozců rostlin a rostlinných produktů.

30. 1. 2001

Návrh věcného záměru zákona o skladních listech2)

Účelem zcela nového právního předpisu bude upravit vydávání zemědělských skladních listů k vybraným zemědělským komoditám uskladněným v zemědělských veřejných skladech, nakládání se zemědělskými skladními listy jako s cennými papíry, se kterými je spojeno vlastnické i zástavní právo k tomuto zboží. Návrh dále definuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob a působnost státního dozoru nad provozováním zemědělských veřejných skladů a vydáváním zemědělských skladních listů.

1. 7. 2001

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 115/1995 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících právních předpisů (tzv. 2. novela)1)

Novela vytváří základ nového samofinancovaného systému podpor ve vinohradnictví a vinařství, v souvislosti s přípravou na vstup České republiky do EU, zřízením tzv. Vinařského fondu. Účelem Fondu je podpořit výsadbu vinic, vybavení podniků zpracovávajících hrozny, sledovat trh vínem, podporovat propagaci tuzemských vín v České republice, zajistit vzdělávání výrobců i spotřebitelů za účelem zvýšení podílu jakostního vína na trhu, podpořit získávání a uplatňování nových poznatků a technologií ve vinohradnictví a vinařství a propagovat vinohradnictví a vinařství České republiky v zahraničí.

1. 1. 2001

Návrh zákona o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu1)

Návrh zákona reaguje na aktuální potřebu nové právní úpravy v oboru vodovodů a kanalizací, jež vyplývá z nutnosti reagovat na stav, kdy došlo k odstátnění veškerého infrastrukturního a provozního majetku.

1 4. 2001

Návrh zákona o vodách1)

Návrh jehož předkladatelem je Ministerstvo životního prostředí je zpracováván ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství. Návrh zákona bude sledovat harmonizaci právního řádu ČR s předpisy ES v oblasti ochrany vod, zejména v oblasti úpravy právní povahy vod, vodohospodářského plánování, péče o ochranu vod a nakládání s vodami, péče o vodní toky a vodohospodářská díla, upraví ochranu před povodněmi, vodohospodářskou evidenci a státní správu v oblasti vod, včetně stanovení sankcí.

30. 1. 2001

1) Předpis bude převážně slučitelný s předpisy ES.

2) Předpisy ES do této oblasti nezasahují, v různých státech upraveno různě.

2 Hodnocení zemědělské politiky zemí OECD od roku 1998

2.1 Nové ukazatele měření podpor - změny proti předchozímu období

OECD změnila od roku 1998 metodologii měření podpor zemědělství. Ekvivalenty produkčních a spotřebitelských subvencí (EPS a ESS), které byly na základě metodologie z roku 1982 používány v období 1986 - 1997, byly nahrazeny novými ukazateli. Těmito ukazatelijsou:

· odhad produkčních podpor - OPP (Producer Support Estimate - PSE);

· odhad podpory obecných služeb - OPOS (General Services Support Estimate - GSSE);

· odhad spotřebitelských podpor - OSP (Consumer Support Estimate - CSE);

· odhad celkových podpor - OCP (Total Support Estimate - TSE).

Základní změnou je aplikace nových kritérií pro klasifikaci podpor. Opouštějí se kritéria účelu a zaměření podpor a zavádí se nové kritérium, kterým je způsob realizace podpor (tzv. implementační kritérium). Podle tohoto kritéria jsou vymezeny i obsah a struktura nových kategorií tak, jak je uvedeno v tabulce TB8.1/02 (na tuto tabulku se odvolávají také všechna označení kategorií, která jsou uvedena v této kapitole).

Další závažnou metodologickou změnou je změna metody výpočtu podpory tržních cen (kategorie A). Na rozdíl od předchozí metody, která zahrnovala pouze vybraný “koš komodit”, se nyní uplatňuje metoda zahrnující veškerou zemědělskou produkci.

S využitím uvedených kategorií a metod jsou pro jednotlivé země a komodity a pro celý region OECD definovány nové základní ukazatele podpor následujícím způsobem:

Odhad produkčních podpor (OPP - kategorie I) je vymezen jako hodnota ročního hrubého peněžního transferu od spotřebitelů a daňových poplatníků na podporu zemědělských výrobců (měřeno na úrovni zemědělského podniku), vyplývající z opatření politik, bez ohledu na jejich povahu, cíle nebo dopad na zemědělskou produkci nebo příjem. OPP zahrnuje implicitní a explicitní platby (cenové rozdíly výstupů, příp. vstupů, daňové úlevy, rozpočtové platby jako náhrady netržního zboží a služeb apod.).

Odhad podpory obecných služeb (OPOS - kategorie II) je vymezen jako hodnota ročního hrubého peněžního transferu na podporu obecných služeb poskytovaných do zemědělství, vyplývající z opatření politik, bez ohledu na jejich povahu, cíle nebo dopad na zemědělskou produkci, příjmy nebo spotřebu v zemědělském podniku. Zahrnuje transfery daňových poplatníků určené např. na výzkum a vývoj, zemědělské školství, inspekční služby, infrastrukturu, veřejné skladování apod. Na rozdíl od OPP a OSP nejsou tyto transfery získávány přímo výrobci nebo spotřebiteli a svou výší neovlivňují příjmy farmářů nebo výdaje na spotřebu. Tyto transfery však mohou ovlivnit produkci a spotřebu zemědělských komodit.

Odhad spotřebitelských podpor (OSP - kategorie III) je vymezen jako hodnota ročního hrubého peněžního transferu od/ke spotřebitelům zemědělských komodit, měřeno na úrovni zemědělského podniku, vyplývající z opatření politik na podporu zemědělství bez ohledu na jejich povahu, cíle nebo dopad na spotřebu zemědělských komodit.

Odhad celkových podpor (OCP - kategorie IV) je vymezen jako součet OPP, OPOS a transferů spotřebitelům od daňových poplatníků (tzn. součet kategorií I, II a R).

2.2 Vyjádření základních a odvozených ukazatelů podpor zemědělství

Odhad produkčních podpor (podle zemí a komodit) se uvádí v nominální hodnotě (hodnota kategorie I), v procentickém vyjádření a odvozeně i jako koeficient nominální produkční podpory. Analogicky jsou vyjadřovány i ukazatele vztahující se k podporám spotřebitelů.

· Procento odhadu produkčních podpor (% OPP), vyjadřující podíl implicitních a explicitních podpor na celkových příjmech zemědělských podniků:

% OPP = OPP / (Qp * CZV + RP) * 100,

kde: OPP = kategorie I podpor,

Qp = množství produkce,

CZV = ceny zemědělských výrobců,

RP = podpory z rozpočtu (kategorie I bez kategorie A).

· Koeficient nominální produkční podpory (KNPP), vyjadřující kolikrát je větší hodnota příjmů zemědělských podniků, než by byla při uplatnění světových cen:

KNPP = (OPP / Qp * SC) - 1,

kde: OPP = kategorie I podpor,

Qp = množství produkce,

SC = světová cena.

· Procento odhadu spotřebitelských podpor (% OSP), vyjadřující podíl podpor spotřebitelů na celkové hodnotě spotřeby:

% OSP = OSP / (Qs * CZV + DPS) * 100,

kde: OSP = kategorie III podpor,

Qs = množství spotřebované zemědělské produkce,

CZV = ceny zemědělských výrobců,

DPS = transfery spotřebitelům od daňových poplatníků (kategorie R podpor).

· Koeficient nominální spotřebitelské podpory (KNSP), vyjadřující kolikrát je hodnota výdajů spotřebitelů vyšší, než by byla při uplatnění světových cen:

KNSP = (OSP / Qs * SC) - 1,

kde: OSP = kategorie III podpor,

Qs = množství spotřebované zemědělské produkce,

SC = světová cena.

· Podíl podpor obecných služeb na celkových podporách (% OPOS):

% OPOS = OPOS / OCP * 100,

kde: OPOS = kategorie II podpor,

OCP = odhad celkových podpor.

· Podíl celkových podpor na HDP (% OCP): OCP obsahuje transfery od daňových poplatníků, které jsou součástí celkové domácí spotřeby národní ekonomiky:

% OCP = OCP / HDP * 100

kde: OSP = odhad celkových podpor,

HDP = hrubý domácí produkt.

2.3 Metoda dekompozice OPP a OSP

Smyslem dekompozice celkového OPP a OSP je vyhodnocení meziročních změn zemědělských politik a posouzení významu vlivu jednotlivých složek (kategorií) podpor na tyto změny. Metoda dekompozice je založena na zjednodušujícím předpokladu, že složky podpor jsou vzájemně nezávislé (v některých případech se však mohou složky vzájemně ovlivňovat, např. změny v domácích CZV mohou mít vliv na zvýšení nákladů na krmiva). Všechny meziroční změny jsou uváděny nominálně, což znamená, že není zohledňována inflace, která je v jednotlivých zemí rozdílná.

3 Hodnocení účinnosti podpor zemědělství za období 1995 - 1999 podle jednotlivých druhů a věcného zaměření podpor

Oblast podpor

Druh - zaměření podpory

Vynaložené finance 1995-99 (1999) (mil. Kč)

Zdroje financování

Cíl podpory

Kritéria hodnocení účinnosti

Hodnocení podle zadaných kritérií

Podpora cen

1. Ochrana trhu

54 683 (20 359)

spotřebitelé

Zvýšení cen (a příjmů) v zemědělství.

1. KNPP (1995; 1999).

2. Zvýšené příjmy zemědělců (mil. Kč).

1. 1,14; 1,33.

2. 54 683 mil. Kč.

-

2. Subvence vývozu mléka

5 719 (1 154)

SFTR

Stabilizace trhu, zvýšení cen a příjmů zemědělských podniků.

1. Zvýšení cen (%).

2. Zvýšení příjmů zemědělců (mil. Kč).

1. 30,1 %.

2. 23 770 mil. Kč.

-

3. Subvence vývozu jatečného skotu a hovězího masa

129

SFTR

Stabilizace trhu, zvýšení cen a příjmů zemědělských podniků.

1. Zvýšení cen (%).

2. Zvýšení příjmů zemědělců (mil. Kč).

1. 21,7 %.

2. 150 mil. Kč.

-

4. Subvence vývozu bramborového škrobu

105 (41)

SFTR

Stabilizace trhu, zvýšení cen a příjmů zemědělských podniků.

1. Zvýšení cen (%).

2. Zvýšení příjmů zemědělců (mil. Kč).

1. 42,5 % (škrob).

2. 85 mil. Kč.

-

5. Subvence vývozu prasat a vepřového masa

56 (56)

SFTR

Stabilizace trhu, zvýšení cen a příjmů zemědělských podniků.

1. Zvýšení cen (%).

2. Zvýšení příjmů zemědělců (mil. Kč).

1. 0,8 %.

2. 91 mil. Kč.

-

6. Subvence vývozu chmele

34

SFTR

Stabilizace trhu, zvýšení cen a příjmů zemědělských podniků.

Zvýšení příjmů zemědělců (mil. Kč).

138 mil. Kč.

-

7. Podpora domácího trhu - potravinářská pšenice

5 679

SFTR

Snížení, udržení cen pro spotřebitele.

Snížení výdajů spotřebitelů (mil. Kč).

5 679 mil. Kč.

-

8. Licenční politika

3 000

zemědělští výrobci

Snížení, udržení cen pro spotřebitele.

Snížení výdajů spotřebitelů (mil. Kč).

3 000 mil. Kč.

-

9. Školní mléko

9 (9)

MZe - dotace

Podpora odbytu a spotřeby mléka, udržení CZV.

1. Počet škol.

2. Počet expedovaných ks.

1. 2 951 škol.

2. 2 875 tis. ks.

Přímé platby

1. Údržba zemědělských pozemků - krajiny

10 849 (3 755)

MZe - dotace 1.D, 1.C a NV

Zlepšení vztahu zemědělství k životnímu prostředí, zlepšení ekonomických podmínek hospodaření podniků zejména v oblastech s horšími podmínkami.

1. Průměrný zisk (ztráta) podniků (Kč/ha) v horské, bramborářské a bramborářsko-ovesné oblasti (1999 x 1994).

2. Opuštěná půda (tis. ha).

3. Plocha udržované krajiny.

4. Počet pracovních příležitostí.

1. Celkové zlepšení příjmů: 10 849 mil. Kč. Zlepšení hospodářského výsledku 1999 - 1994 (tis. Kč/ha) Právnické osoby: oblast B +315; oblast BO +589; oblast H +2 019. Fyzické osoby: oblast B +304; oblast BO +1 446; oblast H +1 237.

2. Odhad 110 tis. ha (z toho 51 tis. ha úhor).

3. 3,2 mil. ha z. p.

4. 11 500 - 15 600 pracovních příležitostí.

-

2. Krávy bez tržní produkce mléka

1 776 (426)

MZe - dotace 1.G, 1.E a NV

Restrukturalizace (extenzifikace) výroby: zvýšení počtu krav bez tržní produkce mléka v oblastech s horšími podmínkami, s pozitivními dopady do životního prostředí.

Počet krav bez tržní produkce mléka ve srovnání se stavem v roce 1994.

67,3 tis. ks k 1. 3. 2000 (8,4 tis. ks v roce 1995).

-

3. Dojnice

1 437 (781)

MZe - dotace 1.G

Zvýšení užitkovosti dojnic, a tím i efektivnosti výroby mléka.

1. Průměrná užitkovost ve srovnání s rokem 1994.

2. Průměrné jednotkové náklady na 1 litr mléka.

1. 5 022 l v roce 1999 ve srovnání s 3 964 l v roce 1994 (nárůst 26,7 %).

2. 7,71 Kč/l v roce 1999 (7,12 Kč/l při započtení inflace 1999/1994, proti 7,48 Kč/l v roce 1994).

-

4. Ovce

85 (54)

MZe - NV

Restrukturalizace (extenzifikace) výroby: zachování a rozšíření chovu ovcí v oblastech s horšími podmínkami, s pozitivními dopady do životního prostředí.

Počet ovcí ve srovnání se stavem 1994.

54 tis. ks (31. 3. 2000) (196 tis. ks v roce 1994), počty se však od roku 1998 zvyšují.

-

5. Včely

375 (80)

MZe - dotace 1.E, 1.D

Zabránění úbytku včelstev k zajištění opylování kulturních rostlin, s pozitivními dopady do životního prostředí.

Počet včelstev ve srovnání s rokem 1994.

565 tis. včelstev v roce 1999 (630 tis. v roce 1994), počty se však od roku 1997 zvyšují.

-

6. Len

51 (30)

MZe - dotace 1.F

Zachování ploch lnu v tradičních oblastech jeho pěstování, s pozitivními dopady do životního prostředí.

Plocha (ha) lnu ve srovnání se stavem 1994.

5 005 ha v roce 1999 (10 118 ha v roce 1994), plocha se však od roku 1997 zvětšuje.

-

7. Nákazový fond

5 (1)

MZe - dotace 8

Kompenzace ekonomické újmy chovatelům za přikázané režimy hospodaření v ochranných pásmech nákaz.

Celkové výdaje.

5 mil. Kč.

-

8. Ekologické zemědělství

132 (84)

MZe - NV

Zlepšení vztahu zemědělství k životnímu prostředí, podpora cílové skupiny spotřebitelů bioproduktů.

Plocha (ha) organického (ekologického) zemědělství.

111 tis. ha koncem roku 1999, tj. 2,6 % zemědělské půdy ČR.

-

9. Přímé podpory na vybrané akce ŽP

196 (48)

MŽP, SFŽP

Kompenzace zemědělským podnikům za environmentální aktivity.

Hodnota agroenvironmentálních služeb.

48 mil. Kč v roce 1999.

-

10. Kompenzace škod

200 (200)

PF ČR - MZe

Kompenzace škod (sucho, hraboši, krupobití)

Snížení škod, zvýšení příjmů zemědělských podniků

200 mil. Kč.

Subvence vstupů a úlevy plateb

1. Subvence provozních úvěrů zemědělských podniků

1 543 (333)

PGRLF

Zlepšení cash-flow a ekonomických výsledků zemědělských podniků.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

1 543 mil. Kč.

-

2. Subvence investičních úvěrů zemědělských podniků

7 908 (1 745)

PGRLF

Urychlení modernizace a restrukturalizace zemědělství, zlepšení ekonomické výkonnosti zemědělských podniků.

1. Počet nakoupených traktorů 1995 - 1999 (tis. ks).

2. Počet nakoupených sklízecích mlátiček 1995-99 (tis. ks).

3. Podíl volného ustájení skotu na celkovém počtu skotu ve srovnání s obdobím před rokem 1994 (%).

4. Produktivita práce v zemědělství (1999 x 1989).

1. 4 971 traktorů (s 2 - 3krát vyšší užitnou hodnotou).

2. 1 379 ks žacích mlátiček.

3. 35 % ustájovacích míst pro dojnice s volným ustájením v roce 1999 (9 % v roce 1989 a 22 % v roce 1994).

4. Index růstu produktivity práce v zemědělství 1999/89: 201,1 %.

-

3. Návratné finanční výpomoci zemědělským podnikům 1992-93

3 415 (490)

neplacené úroky

Založení a rozvoj soukromých farem.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

3 415 mil. Kč.

-

4. Odepsané návratné finanční výpomoci

433 (119)

státní rozpočet

Částečné oddlužení, zlepšení ekonomické situace (likvidity) zemědělských podniků, kterým byly poskytnuty návratné finanční výpomoci v roce 1992 - 1993.

Pokles zadluženosti zemědělských podniků (mil. Kč).

433 mil. Kč.

-

5. Odklady splátek za privatizovaný majetek

71 (39)

PF, neplacené úroky podniky

Zlepšení ekonomické situace (likvidity) privatizovaných zemědělských podniků.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

71 mil. Kč.

-

6. Subvence úvěrů u malých a středních zpracovatelských podniků

1 083 (275)

ČMZRB

Urychlení modernizace a restrukturalizace malých a středních zpracovatelských podniků.

Snížení výdajů zpracovatelských podniků (mil. Kč).

1 083 mil. Kč.

-

7. Zalesňování

155 (46)

MZe - dotace 1.A, NV

Restrukturalizace zemědělství: zalesnění méně kvalitních půd, s pozitivními dopady do životního prostředí.

Počet ha zalesněné půdy 1995 - 1999.

2 583 ha, z toho 493 ha v roce 1999.

-

8. Zatravňování

53

MZe - dotace 1.B

Restrukturalizace zemědělství: snížení procenta zornění, s pozitivními dopady do životního prostředí (snížení kontaminace vod, snížení rizika záplav a eroze půdy ad.).

1. Počet ha nově založených TTP.

2. Snížení % zornění.

1. 42 166 ha (1994-95).

2. Snížení zornění o 1,3 %.

-

9. Obnova sadů, chmelnic a vinic

459 (93)

MZe - dotace 1.C

Zlepšení výkonnosti trvalých porostů.

1. Počet ha obnovených sadů.

2. Počet ha obnovených chmelnic.

3. Počet ha obnovených vinic.

1. 2 567 ha sadů.

2. 1 308 ha vinic (1 416 ha od roku 1994).

3. 1 585 ha chmelnic.

-

10. Vodní eroze

224 (104)

MZe - dotace 8. MŽP

Zlepšení vodního režimu v zemědělství, zvýšení kvality půdy.

Hodnota environmentální služby.

104 mil. Kč v roce 1999.

-

11. Zazvěření

5

MZe - dotace 1.H

Zvýšení počtu vybraných druhů zvěře v krajině (zlepšení podmínek myslivosti).

Počet zvěře.

1 680 zajíců,

360 koroptví, tj. celkem 5,38 mil. Kč v roce 1998.

-

12. Bionafta - návratné finanční výpomoci 1993 - 1995

344 (91)

neplacené úroky

Zvýšení kapacit na výrobu MEŘO, zvýšení poptávky a cen řepky.

Nově vybudované kapacity a jejich využití (tis. t řepky).

Kapacity na zpracování 200 tis. t řepky ročně (využití zatím na cca 20 - 30 %).

-

13. Daňové úlevy - bionafta

2 873 (1 128)

úlevy na spotřební dani a DPH

Kompenzace zvýšených nákladů výroby ekologicky šetrnější nafty, zvýšení poptávky a CZV řepky.

Podíl bionafty na celkové spotřebě nafty v NH (%).

8,8 % v roce 1999 (2,6 % v roce 1995).

-

14. Specifické daňové úlevy zemědělství

420 (300)

úlevy na daních z příjmů a pozemků

Zlepšení ekonomických výsledků zemědělských podniků.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

420 mil. Kč.

-

15. Daňové úlevy - malé pivovary

576 (139)

úlevy na spotřební dani

Zachování malých pivovarů v obcích vyrovnáním konkurenčních nevýhod vůči velkým podnikům.

Podíl malých pivovarů na celkovém výstavu (produkci) piva ČR (%).

14,6 %

-

16. Snížení nájemného u státní půdy

209 (25)

PF

Kompenzace povodní - zlepšení ekonomických výsledků privatizovaných podniků.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

209 mil. Kč.

-

17. Dotace úroků za úvěry na TOZ

220 (29)

PF

Zlepšení ekonomických výsledků zemědělských podniků.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

220 mil. Kč.

-

18. Závlahy

24 (24)

MZe - dotace 1.I

Zlepšení ekonomických výsledků zemědělských podniků.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

25 mil. Kč.

-

19. Vápnění

11 (11)

MZe - NV

Zlepšení ekonomických výsledků zemědělských podniků a zvýšení kvality půdy.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

11 mil. Kč.

-

20. Kompenzace zvýšení spotřební daně u nafty

486 (486)

MZe - dotace

Zlepšení ekonomických výsledků zemědělských podniků.

Snížení výdajů zemědělských podniků (mil. Kč).

486 mil. Kč.

-

21. Podpora ekologických paliv

68 (68)

MZe - dotace 1.J

Zvýšení objemu nepotravinářského užití zemědělské produkce.

1. Výroba MEŘO.

2. Výroba bioetanolu.

1. 31 tis. t MEŘO.

2. 1 tis. t bioetanolu.

-

22. Podpora bramborového škrobu

18 (18)

MZe - dotace 1.K

Zvýšení odbytu domácích brambor.

Objem spotřebovaných domácích brambor.

100 tis. t.

-

23. Subvence úroků u obchodních a exportních úvěrů a podpora soukromého skladování obilovin.

985 (374)

PGRLF, SFTR

Zvýšení vývozu, poptávky a cen vybraných komodit. Snížení výdajů obchodních organizací.

Snížení výdajů obchodních organizací (mil. Kč).

985 mil. Kč.

-

24. Povodně

2 439 (118)

MZe- dotace 4, ost., PF ČR (SMS)

Kompenzace zemědělským podnikům za povodňové škody.

Podíl kompenzací na celkových povodňových škodách zemědělců (%).

Do 20 %.

Obecné služby

1. Genetika

2 165 (413)

MZe - dotace 2, 5, 6, rozpočet

Udržování a zlepšování genetického potenciálu zvířat a rostlin.

1. Počet nakoupených zvířat (1999).

2. Užitkovost zvířat (1998 x 1994).

3. Vyšlechtění a zaregistrování nových odrůd.

1. 20 tis. ks skotu mléčných plemen; 4 tis. ks masných plemen; 7 tis. ks ovcí.

2. Viz podpora užitkovosti dojnic.

3. 45 nových odrůd polních plodin, růst vývozu osiv.

-

2. Zachování genových zdrojů a starokladrub-ského koně

285 (90)

MZe - dotace, Národní programy konzervace

Zachování významných genových zdrojů hospodářských zvířat, ryb a včel, rostlin, mikroorganismů ad. (dle definice FAO).

Počet trvale zachovaných ohrožených genových zdrojů.

Přes 50 tis. položek.

-

3. Ozdravění zvířat a plodin

310 (15)

MZe - dotace 3

Ozdravování hospodářských zvířat (zlepšování animal welfare), polních a speciálních plodin.

1. Počet ozdravených chovů (ŽV).

2. Počet likvidovaných ohnisek a užití biologické ochrany (RV).

1. Cca 540 chovů (v tom více jak 33 tis. ks dojnic).

2. 130 ohnisek; 261 použití systémů biologické ochrany.

-

4. Informatika

37 (4)

MZe - dotace 4, 9.C

Poskytování podnikatelských informací (o trhu apod.) podnikům.

Zavedení zemědělských informačních systémů aposkytování informačních služeb.

Cíle jsou naplňovány (např. NTIS).

-

5. Poradenství a vzdělávání

8 234 (1 607)

MZe - dotace 5, 9.A, 9.B, rozpočet.

IVV, učňovské školství

Zvýšení výkonnosti zemědělství podporou poradenství avzdělávacích akcí. Výchova učňů.

1. Počet akcí (1999).

2. Počet vychovávaných učňů (1999).

1. Podpořeno 19poradenských kroužků, ve kterých 170poradců poskytlo služby 1254 podnikům.

2. 32 386 učňů.

-

6. Výzkum a poradenství pro centrum

2 866 (643)

MZe, GA ČR

Zvýšení výkonnosti a konkurenceschopnosti zemědělství, rozvoj vědy, zlepšení managementu resortu.

Patenty a chráněné průmyslové vzory, licence, nové výrobky a odrůdy, nové technologie, předpisy, normy metodiky apod.

Cílů stanovených v jednotlivých projektech bylo dosaženo.

-

7. Monitoring cizorodých látek

162 (29)

SVS, SRS, ÚKZÚZ, ČZPI ad.

Ochrana spotřebitele - zajištění Národního systému sledování CL.

Počet zjišťování (1999).

28 204 (SVS) a 36 116 (ČZPI).

-

8. Propagace

45 (10)

MZe

Zlepšení podmínek odbytu (vývozu).

Počet akcí (1999).

20 publikací, 12 videokazet, 5 tuzemských výstav, 3 pořady v TV.

-

9. Pozemkové úpravy a údržba melioračních zařízení

3 153 (961)

rozpočet (PÚ), SMS

Zlepšení podmínek pro provozování zemědělství vkatastrech, zajištění údržby melioračních zařízení.

Počet ha s ukončenými KPÚ a JPÚ k 31. 12. 1999.

94 KPÚ na ploše 28 tis. ha (zahájeno dalších 71 KPÚ na ploše 30 tis. ha); 309 tis. ha JPÚ.

-

10. Zavádění evropské legislativy a SAPARD

8 (8)

MZe

Zlepšení podmínek odbytu a kvality produktů.

Počet založených odbytových organizací.

11 nových subjektů.

Poplatky

1. Poplatky zemědělských podniků za znečišťování životního prostředí (ovzduší)

-350 (-50)

zemědělské podniky

Zlepšení vztahu zemědělství kživotnímu prostředí. Snížení emisí amoniaku.

Objem prostředků do SFŽP a snížení hospodářského výsledku zemědělských podniků.

350 mil. Kč.

4 Zpracování standardních výstupů z výběrového šetření testovacích podniků (FADN) dle metodiky EU

V této Zprávě se poprvé používá pro hodnocení ekonomických výsledků podnikatelských subjektů v zemědělství ČR metodika uplatňovaná v EU (Farm Accountancy Data Network - FADN). Jedná se o doplnění klasického hodnocení ekonomických výsledků zemědělských podniků na základě ukazatelů vyplývajících z platné evidence na bázi podvojného a jednoduchého účetnictví.

Účelem metodiky EU bylo umožnit hodnocení a srovnání ekonomických výsledků zemědělských podniků v jednotlivých zemích EU podle jednotné metodiky, která není ovlivňována odlišnostmi daňové účetní evidence. Navíc její zavedení do podmínek ČR je součástí komunitárního práva (acquis), v daném případě harmonizace metodických postupů ČR a EU v zemědělství. Z tohoto důvodu je žádoucí co nejdříve odzkoušet zavedení této metody v podmínkách zemědělství ČR.

Metodika EU sice do značné míry koresponduje s postupy účtování v ČR, avšak obsahuje řadu odlišností a zavádí i nové ukazatele a pojmy. Jednou ze zásadních odlišností je skutečnost, že do hodnocení hospodářských výsledků podniků se zahrnuje pouze jejich zemědělská činnost včetně lesní výroby a agroturistiky. Není tudíž na nákladové ani výnosové straně brána do úvahy nezemědělská (přidružená) výroba. Rovněž řada účetních operací týkajících se hospodářského výsledku z finančních operací a mimořádného hospodářského výsledku není v tomto postupu zohledněna. Hodnoty ukazatelů hospodářského výsledku dle této metodiky u jednotlivých skupin podnikatelských subjektů se tudíž mohou značně odlišovat od podobných ukazatelů převzatých pro veškeré činnosti a finanční operace z účetních výkazů ČR.

Koncept výpočtu základních ukazatelů dle metodiky EU, který vychází z principu tvorby a rozdílu přidané hodnoty, znázorňuje schéma č. 1 na následující straně.

Schéma č. 1 - Odvození ukazatelů ekonomických výsledků podle metodiky FADN EU

Celková zemědělská produkce(Total output)

Saldo provozních dotací a daní (Balance current subsidies & taxes))

Produkce RV (Output crops & crop products)

Produkce ŽV (Output livestock & livestock products)

Ostatní produkce (Other output)

Výrobní spotřeba(Intermediate consumption)

Hrubá přidaná hodnota(Gross Farm Income)

Přímé náklady(Specific costs)

Ostatní věcné náklady(Farming overheads)

----

Odpisy (Depreciation)

Čistá přidaná hodnota(Farm Net Value Added)

Saldo investičních dotací a daní (Balance subsidies & taxes on investment)

----

Externí faktory(External factors)

Důchod ze zemědělské činnosti(Family Farm Income)

----

Mzdové náklady(Wages)

Pachtovné(Rent)

Úroky(Interest)

Pramen: Farm Accountancy Data Network - An A to Z of Methodology, Commission of the European Communities, 1984, s. 66, upraveno ve VÚZE

Zpracoval J. Hanibal, F. Slavík, J. Šilar (VÚZE)

K hodnocení výsledků zemědělské výroby v zemědělských podnicích EU se používají především tyto dále uvedené ukazatele (které se uvádějí obvykle v přepočtu na 1 podnik, na 1 ha z. p. a v třídění zemědělských podniků podle ekonomické velikosti a výrobního zaměření):

Celková zemědělská produkce je hodnota zemědělské produkce za hospodářský rok. Vypočítává se sečtením tržeb za zemědělské výrobky, hodnoty vlastních krmiv a osiv, hodnoty vlastní produkce spotřebované v domácnosti, změny stavu zásob zvířat a rostlinných výrobků, tržeb z agroturistiky, hodnoty produkce lesního hospodářství a případně hodnoty jiné produkce související se zemědělskou výrobou včetně zemědělských služeb pro cizí podniky.

Výrobní spotřeba zahrnuje přímé věcné náklady na zemědělskou výrobu (osiv a krmiva, hnojiva a prostředky na ochranu rostlin apod.) a ostatní věcné náklady (tj. věcné náklady na provoz stropů, udržování budov, náklady na energii a služby a jiné ostatní věcné náklady na zemědělskou výrobu). Výrobní spotřeba nezahrnuje náklady na pořízení externích (cizích) výrobních faktorů, mezi než patří zejména náklady na získání námezdní pracovní síly (mzdové náklady), pachtovné a úrok (nájemné).

Saldo provozních dotací a daní (provozní dotace bez provozních daní) je při převaze dotací nad daněmi kladné a hrubou přidanou hodnotu zvyšuje. Je-li záporné, hrubou přidanou hodnotu snižuje.

Hrubá přidaná hodnota se vypočte odpočtem výrobní spotřeby od celkové zemědělské produkce a připočtením salda provozních dotací a daní.

Čistá přidaná hodnota se vypočte odečtením odpisů od hrubé přidané hodnoty. Čistá přidaná hodnota je ukazatelem ekonomické výkonnosti podniku. Je výsledkem práce rodinných i námezdních pracovníků, výsledkem použití vlastního i cizího (vypůjčeného, najatého) kapitálu a výsledkem použití vlastní i najaté půdy pro zemědělskou výrobu. Čistá přidaná hodnota přepočtená na roční pracovní jednotku (RPJ) je ukazatelem produktivity práce v zemědělském podniku.

Externí faktory jsou součtem nákladů na pořízení “cizích” výrobních faktorů (námezdní práce, pronajaté půdy, budov, strojů, zařízení a úvěrů, tedy součtem mzdových nákladů, pachtovného, úroků a nájemného z budov, strojů a zařízení).

Saldo investičních dotací a daní (investiční dotace bez daní na investice) je při převaze dotací nad daněmi kladné a zvyšuje důchod ze zemědělské činnosti. Je-li záporné, důchod ze zemědělské činnosti snižuje.

Důchod ze zemědělské činnosti získáme z čisté přidané hodnoty odpočtem nákladů na pořízení externích produkčních faktorů (půdy, práce a kapitálu), tj. pachtovného, mzdových nákladů a úroků, příp. nájemného z budov a zařízení a připočtením salda investičních dotací a daní s příslušným znaménkem.

Důchod ze zemědělské činnosti je v podnicích fyzických osob typu stejných farem důchodem hospodáře a členů jeho rodiny z použití vlastního kapitálu, vlastní půdy a vlastní práce hospodáře a členů jeho rodiny při zemědělské výrobě. V přepočtu na rodinnou roční pracovní jednotku (RRPJ) je ukazatelem důchodovosti rodinného zemědělského podniku. Vzhledem k tomu, že v podnicích právnických osob (zemědělských družstvech, obchodních společnostech) jsou započteny mzdové náklady pracovníků do externích faktorů a vlastní práce hospodáře a členů jeho rodiny se zde nevyskytuje, je důchod ze zemědělské činnosti podniků právnických osob jen důchodem z použití vlastní půdy a vlastního kapitálu v zemědělské výrobě. Tak tomu ale může být i ve velkých zemědělských podnicích fyzických osob spravovaných najatými řídícími pracovníky, v nichž nikdo z rodiny majitele (resp. hospodáře) bez námezdního pracovního poměru nepracuje.

Cash-flow je objem peněžních prostředků získaný podnikem za účetní období (peněžní příjmy minus peněžní výdaje), který představuje míru finanční síly podniku. Od příjmů (za prodej vlastních výrobků a služeb, za prodej zboží a náhrad od pojišťoven) se odečítají výdaje (výrobní spotřeba bez meziproduktu, ostatní věcné náklady, externí faktory) a přičítá saldo provozních dotací a daní a saldo investičních dotací a daní.

Podrobnější popis výpočtu jednotlivých ukazatelů podle metodiky FADN EU je obsažen v následující tabulce:

Poř.číslo

Přehled ukazatelů

Výpočet dle poř. č. ukazatelů

Poznámka

1.

Celková zemědělská produkce (Total output)

2+3+4

-

2.

Produkce RV

-

Tržby za prodej vlastních výrobků RVZměna stavu zásob vlastní výroby (nedokončená výroba, výrobky)Vlastní meziprodukt (vlastní osiva a sadba, vlastní krmiva)Vlastní produkce spotřebovaná v domácnosti

3.

Produkce ŽV

-

Tržby za prodej vlastních výrobků ŽVZměna stavu zásob vlastní výroby (výrobky, zvířata)Vlastní meziprodukt (vlastní hnojiva, vlastní vejce do líhní)Vlastní produkce spotřebovaná v domácnosti

4.

Ostatní produkce

-

Ostatní produkce (produkce výrobků z lesní výroby, pomocné výroby a služeb ze zemědělské činnosti)

5.

Výrobní spotřeba(Intermediate consumption)

6+16

-

6.

Přímé náklady(Specific costs)

7+8+9+10+11+12+13+14+15

-

7.

- osiva nakupovaná

-

Spotřeba nakoupených osiv a sadby

8.

- osiva vlastní

-

Spotřeba vlastních osiv a sadby

9.

- hnojiva nakupovaná

-

Spotřeba nakoupených hnojiv

10.

- hnojiva vlastní

-

Spotřeba vlastních hnojiv

11.

- chemikálie

-

Spotřeba nakoupených ochranných prostředků

12.

- krmiva nakupovaná

-

Spotřeba nakoupených krmiv

13.

- krmiva vlastní

-

Spotřeba vlastních krmiv

14.

- vejce do líhní nakupovaná

-

Spotřeba nakoupených vajec do líhní

15.

- vejce do líhní vlastní

-

Spotřeba vlastních vajec do líhní

16.

Ostatní věcné náklady(Farming overheads)

17+18+19+20

-

17.

- náklady strojů a budov

-

Náklady na opravy a udržování budov a strojů

18.

- energie

-

Spotřeba PHM a ostatních paliv a energií

19.

- služby

-

Ostatní služby neuvedené v ř. 17

20.

- ostatní náklady

-

Spotřeba vody a ostatního materiálu, pojistné, režijní náklady

21.

Saldo provozních dotací a daní(Balance current subsidies & taxes)

22-23

-

22.

Provozní dotace

-

A. Programy poskytování podpor na základě podpůrných programů (1.D až 10.)B. Podpůrné programy kpodpoře aktivit podílejících se na udržování krajinyC. Poskytování a čerpání neinvestičních dotací na řešení dopadů zvýšení spotřební daně unaftyD. Podpora na částečnou kompenzaci nepříznivých ekonomických vlivů vzemědělství

23.

Daně a poplatky provozní

-

Daně a poplatky (daň silniční, ostatní daně)

24.

Hrubá přidaná hodnota(Gross farm income)

(1-5)+21

-

25.

Odpisy (Depriciation)

-

Odpisy nehmotného a hmotného investičního majetku

26.

Čistá přidaná hodnota(Farm net value added)

24-25

-

27.

Externí faktory(External factors)

28+29+30

-

28.

- mzdové náklady (Wages)

-

Osobní náklady včetně sociálního a zdravotního pojištění

29.

- pachtovné (Rent)

-

Pachtovné půdy, nájmy budov a strojů

30.

- úroky (Interest)

-

Úroky z úvěrů provozních i investičních

31.

Saldo investičních dotací a daní(Balance subsidies & taxes on investment)

32-33

-

32.

Investiční dotace

-

A. Programy poskytování podpor na základě podpůrných programů (1.C)

33.

Daň zpozemků a budov

-

Daně za movitý a nemovitý investiční majetek

34.

Důchod ze zemědělské činnosti(Family farm income)

(26-27)+31

-

35.

Cash-flow

-

Peněžní příjmy minus peněžní výdaje

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info