Zelená zpráva 1999: B.2 Instituce

Zpráva o stavu zemědělství ČR za rok 1999

b. zemědělská politika v roce 1999

2 Institucionální zabezpečení zemědělské politiky včetně odpovídajících finančních transferů

Zemědělská politika byla v roce 1998 a 1999 institucionálně zajišťována prostřednictvím MZe, Státního fondu tržní regulace, Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, dalšími institucemi v rámci rezortu MZe a institucemi z jiných rezortů.

2.1 Ministerstvo zemědělství

MZe zajišťuje ze své rozpočtové kapitoly zemědělskou politiku státu především formou přímých podpor a dotací do zemědělství, lesnictví a vodního hospodářství. Tyto transfery byly v roce 1999 poskytovány na základě nařízení vlády č. 24/1999 Sb., kterým se stanoví podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství, k podpoře aktivit podílejících se na udržování krajiny a programy pomoci k podpoře méně příznivých oblastí, a v rámci dotačních titulů vyhlašovaných každoročně MZe. Legislativním základem podpůrných programů i dotačních titulů je zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství (§ 2, odst. 5, resp. odst. 1), a zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR a obcí v ČR (§ 5).

Součástí zemědělské politiky jsou také výdaje MZe na učňovské školství, příspěvky na servisní činnosti pro centrální orgány, granty na výzkumné projekty prostřednictvím Národní agentury pro zemědělský výzkum a další výdaje. Strukturu výdajů MZe podle jednotlivých směrů a dotačních titulů v letech 1998 a 1999 ukazuje tabulka TB2.1/01 (podrobněji dotace na rok 1999 v tabulce B2.1/01).

Image1.jpg

Celkové výdaje z rozpočtu MZe na podporu zemědělství se zvýšily meziročně o 15,2 %. Samotné dotace se přitom zvýšily o více než 56 % a podpory podle nařízení vlády o 26,8 %, přičemž nejvíce se na tomto zvýšení podílel nárůst výdajů na údržbu zemědělských pozemků (o 30,3 %). Dotace lesnímu hospodářství se zvýšily o 18,5 %, zatímco vodnímu hospodářství poklesly o 8,3 %.

2.2 Státní fond tržní regulace

Regulace trhu zemědělských a potravinářských výrobků je od roku 1993 zabezpečována Státním fondem tržní regulace v zemědělství (SFTR) zřízeným na podkladě zákona ČNR č. 472/1992 Sb., ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb., a zákona č. 242/1995 Sb. Regulační opatření ke stabilizaci trhu přijatá Radou SFTR (za účasti členů Poradního sboru - zástupců prvovýroby a zpracovatelů) zajišťuje výkonný aparát SFTR.

Rozhodnutím Rady SFTR byly do regulace trhu pro rok 1999 zařazeny dvě hlavní zemědělské a potravinářské komodity:

· mléko, resp. mlékárenské výrobky;

· pšenice potravinářská.

Úkolem SFTR bylo průběžně sledovat i další komodity a v případě potřeby o nich informovat Radu SFTR. O jejich případném zařazení do regulace trhu Rada SFTR jednala až podle situace na vnitřním trhu a v návaznosti na zdroje, které byly pro regulaci trhu v roce 1999 k dispozici. Takto bylo do regulace trhu v roce 1999 zařazeno dodatečně řešení nadprodukce brambor ze sklizně let 1997 a 1998 (subvencováním vývozů bramborového škrobu) a přebytku jatečných prasat (subvencováním vývozů).

Regulace trhu vybraných zemědělských a potravinářských výrobků byla zabezpečována intervenčními nákupy (pšenice potravinářské) a subvencovanými vývozy (mléka, resp. mlékárenských výrobků, bramborového škrobu a jatečných prasat).

Základními nástroji pro regulaci trhu v roce 1999 byly:

· Radou SFTR navržené a výměrem MF stanovené minimální (garantované) ceny pro nákup mléka (Tabulka B3.1/01) a Radou SFTR schválené smluvní ceny pro ostatní regulované výrobky (Tabulka B3.1/02);

· sazby vývozních subvencí pro regulované výrobky.

Na zabezpečování regulace trhu bylo ve státním rozpočtu ČR na rok 1999 původně vyčleněno pro SFTR celkem 1 638 mil. Kč. Dodatečným zdrojem fondu se v průběhu roku 1999 staly finanční prostředky ve výši 1 439 mil. Kč, převedené z PF ČR, PGRLF a jiných rezortů. Kromě prostředků ze státního rozpočtu ČR tvořily zdroje SFTR pro financování regulace trhu také zůstatky finančních prostředků z minulých období, tržby z prodeje zásob intervenčně nakoupené pšenice potravinářské v předchozích letech apod., jak je zřejmé z přehledu uvedeného v tabulce TB2.2/01.

Image2.jpg

Použití zdrojů SFTR na regulaci trhu v roce 1999 je uvedeno v tabulce TB2.2/02.

Image3.jpg

Přehled o rozsahu regulace trhu podle výrobků v množstevních jednotkách v letech 1994 až 1999 je uveden v tabulce B3.1/03. Podrobnější přehled o výdajích SFTR na regulaci trhu v letech 1994 až 1999 je uveden v tabulce B3.1/04.

SFTR se při zajišťování stability agrárního trhu dostává do stále obtížnější situace. Rostoucí domácí nadprodukce a pokles cen na zahraničních trzích zvyšují finanční nároky na subvencování vývozu přebytků. Nedostatek finančních prostředků byl v roce 1999 řešen mj. mimořádným převodem zdrojů z PF ČR. Zejména na trhu obilovin nadále působí SFTR nikoliv jako intervenční agentura, ale jako státní obchodní organizace.

2.3 Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a. s.

Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a. s. (dále jen PGRLF) byl založen MZe dne 22. 7. 1993 podle usnesení vlády č. 337 ze dne 23. 6. 1993 jako veřejná instituce k podpoře úvěrů poskytovaných obchodními bankami podnikům v zemědělské a lesní prvovýrobě zárukami jistiny úvěru a dotacemi úroků z bankovních úvěrů. K této podpůrné činnosti slouží prostředky z kapitoly Neinvestiční dotace a půjčky státního rozpočtu rezortu MZe, prostředky, které PGRLF získává hospodařením s těmito rozpočtovými prostředky, a výnosy z hospodaření s portfoliem akcií prodaných PGRLF za symbolickou cenu Fondem národního majetku.

V roce 1999 bylo PGRLF vyčleněno z rozpočtu MZe 2 387 mil. Kč (v roce 1998 to bylo 3 611 mil. Kč; od počátku činnosti fondu v roce 1994 bylo vyčleněno 17 124 mil. Kč). Vlastní jmění PGRLF k 31. 12. 1999 činilo 2 123,7 mil. Kč (1 976,5 mil. Kč k 31. 12. 1998).

Finanční prostředky PGRLF v roce 1999 spravovala GE Capital Bank, a. s. Z větší části volných (dočasně nevyužitých) finančních prostředků bylo vytvořeno dluhopisové portfolio, které spolu s portfoliem akcií spravovala od 1. 10. 1999 společnost Patria Asset Management, a. s.

PGRLF podporuje podniky agrárního sektoru prostřednictvím programů, v jejichž struktuře došlo v roce 1999 k zásadním změnám. V roce 1999 podporoval PGRLF bankovní úvěry zárukami bankovních úvěrů a dotacemi úroků po celý rok v programech PROVOZ a EXPORT. V programech ZEMĚDĚLEC, LESY a TOZ byly úvěry podporovány do 15. 8. 1999. Do téhož data byla zvýhodněna podpora úvěrům v doplňkových programech KRAJINA (v souběhu s programy PROVOZ a ZEMĚDĚLEC) a AGROREGION (v souběhu s programy PROVOZ, ZEMĚDĚLEC a LESY). Do 1. 6. 1999 byla poskytována zvýhodněná podpora úvěru v doplňkovém programu SKOT (v rámci investičního programu ZEMĚDĚLEC).

Od 15. 8. 1999 byl zaveden pro podporu investičních úvěrů nový program INVESTICE s podprogramy ZEMĚDĚLEC, ODBYTOVÁ ORGANIZACE a ZPRACOVATEL. Podprogram ZPRACOVATEL nebyl v roce 1999 otevřen.

Úvěry pro mladé zemědělce byly zvýhodněny po celý rok 1999 v doplňkovém programu MLÁDÍ (do 15. 8. 1999 v souběhu s programy PROVOZ, ZEMĚDĚLEC a LESY a po tomto datu v souběhu s programy PROVOZ a INVESTICE - ZEMĚDĚLEC).

Na počátku roku 1999 tak podporoval PGRLF úvěry v devíti programech, od 15. 8. 1999 v pěti programech. Během roku 1999 bylo nahrazeno jinými programy či zrušeno pro neaktuálnost, nevyužívání a případně jiný způsob podpory devět programů (programy RESTITUENT, NABYVATEL, KPV, SKOT, ZEMĚDĚLEC, LESY, TOZ, KRAJINA a AGROREGION).

V roce 1999 se na první místo v objemu podporovaných úvěrů dostaly exportní úvěry v programu EXPORT (39,5 % objemu podporovaných úvěrů) pro vývoz mléčných výrobků a sladu. Objem podpor provozních úvěrů v programu PROVOZ byl v roce 1999 na druhém místě (32 %). Objem podpor v rámci investičních programů ZEMĚDĚLEC a INVESTICE - ZEMĚDĚLEC dosáhl 25,9 % z podporovaných úvěrů. Veškeré podporované investiční úvěry se podílely na úvěrech podporovaných PGRLF 26,1 %.

Přehled o podporách podle programů a podle typů podniků od počátku činnosti PGRLF k 31. 12. 1999 a za rok 1999 je uveden v tabulce TB2.3/01.

Image4.jpg

Výsledky podpůrné činnosti PGRLF v roce 1999 ve srovnání s rokem 1998 a od počátku působení fondu k 31. 12. 1999 charakterizují tyto údaje:

· V roce 1999 PGRLF podpořil bankovní úvěry ve výši 7 694 mil. Kč (9 299 mil. Kč v roce 1998). Od počátku činnosti k 31. 12. 1999 dosáhl objem podporovaných úvěrů 62 826 mil. Kč.

· K bankovním úvěrům poskytl PGRLF v roce 1999 garance ve výši 1 138 mil. Kč (2 308 mil. Kč v roce 1998), tj. garantoval 14,79 % (24,81 % v roce 1998) jistiny úvěrů.

· V počátku svého působení poskytoval PGRLF poměrně vysoké garance, takže garance od počátku činnosti PGRLF k 31. 12. 1999 dosáhly 22 479 mil. Kč, tj. 35,78 % jistiny poskytnutých úvěrů. Vlastní jmění PGRLF krylo garance k nesplaceným úvěrům k tomuto datu (16 949 mil. Kč) z 12,5 % (z 10,9 % v roce 1998).

· Od roku 1997 přistoupil PGRLF ke snižování procenta garancí v zájmu zvýšení odpovědnosti bank za poskytnuté úvěry, ale zejména kvůli rychlému růstu dospělých a bankám splácených garancí za klienty, kteří nebyli schopni dostát svým závazkům. K 31. 12. 1998 dosáhly splacené garance 925 mil. Kč, tj. 4,33 % přiznaných garancí. K 31. 12. 1999 to bylo již 1 713 mld. Kč, tj. 7,62 % přiznaných garancí. Dospělé garance k 31. 12. 1998 dosáhly 1 104 mil. Kč, tj. 5,17 % přiznaných garancí. K 31. 12. 1999 to bylo již 2 079 mil. Kč, tj. 9,25 % přiznaných garancí. Růst dospělých a splatných garancí se nepodařilo v roce 1999 zastavit.

· V roce 1999 snížil PGRLF v důsledku redukce zdrojů ze státního rozpočtu (o 33,9 % ve srovnání s rokem 1998) a objemu podporovaných úvěrů (o 17,3 %) objem přiznaných a vyplácených dotací k podporovaným úvěrům. V roce 1999 činily přiznané dotace 1 113 mil. Kč (2 538 mil. Kč v roce 1998) a vyplacené dotace 2 208 mil. Kč (2 682 mil. Kč v roce 1998). Celkem bylo od založení fondu k podpoře bankovních úroků k 31. 12. 1999 přiznáno 15 386 mil. Kč a vyplaceno 10 419 mil. Kč.

· Vyplacenými dotacemi úroků se v roce 1999 dostala do zemědělství a lesnictví nenávratná podpora ve výši 2 208 mil. Kč celkem (z toho na podporu exportu zemědělských výrobků pouze 112 mil. Kč a lesního hospodářství 18 mil. Kč).

· Skutečná úroková sazba, placená v roce 1999 klienty PGRLF bankám, činila při dotaci úroku ve výši 9,27 procentních bodů (12,01 procentních bodů v roce 1998) 2,36 % p. a. (5,20 % p. a. v roce 1998). Průměrné zúročení bankovních úvěrů klientů PGRLF dosáhlo v roce 1999 11,63 % (17,01 % v roce 1998). Průměrný úrok z nových úvěrů obchodních bank v národním hospodářství dosahoval ale v roce 1999 jen 8,60 % (14,84 % v roce 1998). Uvedené rozdíly v zúročení ukazují, že část podpor nadále odčerpávají obchodní banky.

· Z hlediska podnikatelských forem větší část podpor (78,1 %) byla dosud poskytnuta zemědělským podnikům právnických osob (z toho družstvům 27,3 %, akciovým společnostem 30,6 % a s. r. o. 20,2 %). Zemědělským podnikům fyzických osob bylo dosud poskytnuto 21,1 % podpor PGRLF. V porovnání s výměrou obhospodařované zemědělské půdy jde o výraznější nepoměr vůči družstvům ve prospěch akciových společností.

V roce 1999 pokračoval PGRLF v poskytování bezúročných půjček na obnovu zemědělství v oblastech postižených povodněmi v roce 1997. Zdrojem pro tyto půjčky byla bezúročná účelová půjčka od PF ČR ve výši 750 mil. Kč. PGRLF vyčerpal svými půjčkami od roku 1997 do konce roku 1999 celkem 648 mil. Kč, z toho v roce 1999 již jen 14 mil. Kč.

V roce 1999 nepokračoval PGRLF v odkupu pohledávek zemědělských podniků za neplatícími odběrateli zemědělské produkce. Do konce roku 1998 odkoupil PGRLF od zemědělských podniků pohledávky v nominální ceně 718 mil. Kč za pořizovací cenu 485 mil. Kč, tj. 67,5 % jejich nominální ceny. Do konce roku 1999 vymohl PGRLF od dlužníků pouze 51 mil. Kč.

PGRLF za období své činnosti svými podporami umožnil převést do zemědělství přibližně čtyřnásobek finančních prostředků, než kdyby veřejné prostředky byly vydávány přímými návratnými půjčkami či přímými nenávratnými dotacemi.

Od roku 1998 se nápravná opatření v činnosti PGRLF zaměřila na zlepšení finančního hospodářství, zejména na snížení rizika z poskytnutých garancí, odstranění přečerpávání disponibilních zdrojů pro podpůrnou činnost, zvýšení odpovědnosti úvěrujících bank a klientů za získané zdroje a omezení vedlejších aktivit PGRLF (např. odkup pohledávek, povodňové půjčky, poskytování podpory úvěrům na krytí starých úvěrů). Některé z uvedených problémů v činnosti PGRLF byly již v roce 1999 za cenu útlumu podpůrné činnosti PGRLF vyřešeny. Nadále však přetrvává riziko z dospělých a splatných garancí, i když byla v roce 1998 na splatné garance vytvořena rezerva 124 mil. Kč.

Podpůrná činnost PGRLF je mimo jiné podmíněna zvýšením spoluodpovědnosti obchodních bank a klientů na rizicích a zvýšenou kontrolou efektivnosti využívání podpor a plnění dohodnutých podmínek s PGRLF.

2.4 Ostatní instituce

Na realizaci zemědělské politiky se podílely další instituce z rezortu MZe (PF ČR, kontrolní instituce ve veterinární a fytosanitární oblasti ad.) i mimo rezort MZe (MŽP - SFŽP, MPO - ČMZRB ad.).

Nejvýznamnější z ostatních institucí rezortu MZe je PF ČR, který podle potřeby slouží jako zdroj dodatečných financí pro řešení aktuálních a neočekávaných problémů v zemědělství (v roce 1999 např. na profinancování kompenzací za sucho a povodně), a také jako poskytovatel přímých podpor, které se vztahují k privatizovaným podnikům či k pronajímané státní půdě.

Účast ostatních institucí na zajištění zemědělské politiky je souhrnně představena v následující tabulce TB2.4/01.

Image5.jpg

Na zajišťování zemědělské politiky v oblasti vývozu se v roce 1999 částečně podílely také Exportní a pojišťovací společnost, a. s. (EGAP) a zejména Česká exportní banka (ČEB). Další státní instituce zasahující do zemědělské politiky jsou Licenční komise MPO (resp. MZe), MMR, finanční úřady v kompetenci MF a Český úřad zeměměřičský a katastrální (ČÚZK). Podrobněji je účast všech ostatních institucí uvedena v kapitolách 3 a 4 části B.

2.5 Zahraniční zdroje

K rozvoji českého agrárního sektoru přispívaly také programy zahraniční pomoci (PHARE, FAO, podpory z jednotlivých zemí EU ad.). Převážná část této pomoci byla zaměřena na zdokonalení činnosti státní správy a výzkumně servisních činností (viz následující tabulka významnějších probíhajících i připravovaných zahraničních pomocí na období 1998-99).

Image6.jpg

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info