Výrobce parmazánu Brazzale Moravia v roce 2022 utržil rekordních 3,9 mld. Kč
07.02.2024 | ČTK
Společnost Brazzale Moravia z Litovle na Olomoucku, přední světový výrobce tvrdého sýru typu parmazán, v roce 2022 zvýšila tržby meziročně o 897 milionů korun na rekordních 3,922 miliardy korun. Zisk sýrárny Brazzale Moravia vzrostl o 70 procent na 50,66 milionu korun z 29,8 milionu v roce 2021. ČTK dnes data získala z výroční zprávy Brazzale Moravia.
Většina produkce parmazánu Gran Moravia míří z Litovle do zahraničí, především do Itálie. Na zahraničních trzích společnost Brazzale Moravia v roce 2022 utržila 3,059 miliardy korun a v Česku 863 milionů korun. Export sýrárny předloni meziročně vzrostl o 746 milionů korun a prodej na tuzemském trhu se zvýšil o 152 milionů korun. Brazzale Moravia má přibližně třetinový podíl na celkovém vývozu sýrů z ČR.
Společnost Gran Moravia se v posledních letech snaží proniknout také na asijské trhy a postupně upevňuje pozici v Česku, kde provozuje síť 22 vlastních prodejen La Formaggeria Gran Moravia. Například v roce 20221 v nich utržila 264 milionů korun, o rok dříve 233 milionů korun.
Závod na výrobu parmazánu společnost Brazzale Moravia v Litovli-Třech Dvorech otevřela v roce 1996 a jeho stavba si tehdy vyžádala 21 milionů korun. V následujících letech firma postupně zvyšovala zpracovatelskou kapacitu, která původně činila 6000 litrů mléka denně. V roce 2010 společnost rozhodla o zvýšení kapacity o 200.000 litrů mléka na 440.000 litrů denně. Z tohoto množství lze denně vyrobit přibližně 25 tun tvrdého sýra, který poté dozrává v litovelských a italských skladech.
Tvrdý sýr Gran Moravia tvoří zhruba dvě třetiny produkce litovelského podniku, který vyrábí také sýry provolone, scamorza, pařené sýry, ricotta, mozzarella, caciotta a čerstvé výrobky pro podnikové prodejny. Litovelská společnost, která v roce 2022 zaměstnávala v průměru 425 lidí, je součástí italské skupiny Brazzale.
beh dr
Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Další články v kategorii Podnikání
- Vídeňští restauratéři se bouří proti rozvozu jídel, připadají si vykořisťovaní (29.04.2024)
- Sladké nápoje by mohly podražit. Válek je pro speciální daň (29.04.2024)
- Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo (28.04.2024)
- Kvartální výsledky PepsiCo překonaly díky růstu cen a stabilní poptávce odhady (24.04.2024)
- Teplé počasí hospodám pomohlo. Přesto musí lidé počítat se zdražováním (22.04.2024)
- Budějovický Budvar měl loni rekordní tržby 3,37 miliardy korun, stouply o 11 pct (18.04.2024)
- Pivovary Staropramen se řadí mezi nejlepší zaměstnavatele roku 2024 v Česku (18.04.2024)
- U Jihlavy vznikla farmářská samoobsluha. Platí se do kasičky či QR kódem (15.04.2024)
- Farmářské trhy se vracejí. Problémem bývá špatné označování výrobků a hygiena (14.04.2024)
- Candáty v Lipně možná likvidují sumci, vědci a rybáři je chtějí ochránit (12.04.2024)