Vládní návrh Zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu a o

Agrární deník (Agroweb) 7.3.2000

Vládní návrh Zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (o Státním zemědělském intervenčním fondu)

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

STÁTNÍ ZEMĚDĚLSKÝ INTERVENČNÍ FOND

§ 1

(1) Zřizuje se Státní zemědělský intervenční fond (dále jen "Fond"). Fond je právnickou osobou se sídlem v Praze.

(2) Fond v souladu s tímto zákonem a s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, a na základě nařízení vlády, vydaných k provedení tohoto zákona, provádí opatření a zavádí tržní pořádky pro stabilizaci trhů se zemědělskými výrobky a potravinami s cílem minimalizace výkyvů cen na domácím trhu tím, že

a. poskytuje finanční podporu ve formě

1. intervenční podpory,

2. kompenzační podpory,

3. podpory pro skladování a zpracování zemědělských výrobků a potravin,

4. podpory pro zajištění odbytu zemědělských výrobků a potravin na domácím trhu,

5. podpory za uvádění půdy do klidu,

6. podpory nepotravinářského využití zemědělské produkce,

7. podpory programů na zvýšení spotřeby zemědělských výrobků a potravin,

8. podpory prodeje zemědělských výrobků a potravin pro humanitární, sociální a podobné účely včetně potravinové pomoci

(dále jen "podpora"),

b. provádí intervenční nákup zemědělských výrobků a potravin za intervenční ceny a zajišťuje případné zpracování tohoto zboží,

c. prodává jím nakoupené zemědělské výrobky a potraviny ke spotřebě na domácím trhu nebo na vývoz, anebo poskytuje subvence při vývozu zemědělských výrobků a potravin,

d. využívá produkční kvóty.

(3) Organizace trhu a podpory podle odstavce 2 se vztahují pouze na zemědělské výrobky a potraviny původem z České republiky a na osoby se sídlem nebo trvalým pobytem na území České republiky a jde-li o vývoz zemědělských výrobků a potravin, i na zahraniční osoby oprávněně podnikající na území České republiky.

(4) K provádění intervenčních nákupů a prodejů podle odstavce 2 písm. b) a c) Fond vydává v mezích nařízení vlády zásady; zásady se vyhlašují ve Věstníku Ministerstva zemědělství.

(5) Fond koordinuje svůj postup v případech podle odstavce 2 písm. b) se Správou státních hmotných rezerv.

(6) Nákup a prodej v případech podle odstavce 2 písm. b) a c) a případně související dopravu, skladování a zpracování zemědělských výrobků a potravin provádí Fond buď sám, anebo může k provedení těchto činností uzavřít smlouvu s jinou právnickou osobou nebo fyzickou osobou. Fond vybírá tyto osoby v jím vyhlášené obchodní veřejné soutěži, podle zásad stanovených prezídiem Fondu (dále jen "prezídium"). S takto vybranými osobami může Fond uzavřít smlouvy k provedení těchto činností.

§ 2

Vymezení pojmů

(1) Intervenční podpora vyrovnává zcela nebo zčásti újmu vzniklou v důsledku provádění tržního pořádku. Tržním pořádkem se rozumí podmínky stanovené tímto zákonem a nařízeními vlády, vydanými k jeho provedení, pro zajištění stabilizace trhů se zemědělskými výrobky a potravinami a pro poskytování podpor.

(2) Intervenční cena je cena pro intervenční nákupy, vyhlašovaná Ministerstvem financí v Cenovém věstníku na návrh Fondu. Intervenční cena je stanovována na základě vyhodnocení domácích a zahraničních trhů, účinků zásahu státu do zemědělství, možností rozpočtu Fondu a předpokládaného vývoje trhů. Intervenční nákupy za intervenční ceny se zahajují při poklesu ceny daných výrobků na trhu pod určitou Fondem stanovenou hranici proti intervenční ceně; porovnání intervenčních cen a cen na trhu lze využít i pro zahájení jiných opatření organizace trhu podle tohoto zákona.

(3) Uvádění půdy do klidu spočívá ve vyjmutí určité plochy obdělávaných pozemků z pěstování zemědělských plodin určených pro výrobu potravin, krmiv a osiv.

(4) Produkční kvótou je množství produkce zemědělského výrobku nebo potraviny, splňujících jakostní znaky, stanovené nařízením vlády, za bezprostředně předcházející kalendářní rok nebo jiné období stanovené nařízením vlády. Produkční kvótou lze podmínit poskytnutí určité formy podpory zemědělství.

§ 3

(1) Fond je oprávněn získávat informace potřebné pro výkon jeho funkce od fyzických a právnických osob. Osoby, s nimiž Fond uzavřel smlouvu podle § 1 odst. 6, a osoby na které se vztahuje organizace trhu, mají povinnost poskytovat vyžádané informace, a to bezplatně.

(2) Fond je oprávněn získávat informace potřebné pro výkon jeho funkce od Českého statistického úřadu a celních orgánů). Od celních orgánů mohou být Fondem vyžadovány zejména tyto údaje z jednotlivých celních deklarací

a. množství, ceny a místo určení,

b. celní režimy.

(3) Fond je oprávněn předkládat Ministerstvu zemědělství (dále jen "ministerstvo") návrhy na

a. přijetí opatření podle § 11,

b. provedení změn v seznamu zemědělských výrobků a potravin, u nichž se uplatňují vývozní a dovozní licence), objem vývozu a dovozu u těchto výrobků a časové období, na které mají být tyto licence vydávány v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána,

c. úpravy celních sazeb a přijetí dalších opatření při dovozu a vývozu pro zemědělské výrobky a potraviny), u nichž Fond zajišťuje organizaci trhu, v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána,

d. uplatnění regulace cen podle zvláštního právního předpisu).

§ 4

Povinnosti Fondu

Fond je povinen

a. předkládat prostřednictvím ministerstva Ministerstvu financí ve stanovených termínech rozpočet Fondu na příslušný kalendářní rok a řádnou účetní závěrku včetně přehledu pohledávek a závazků ověřenou auditorem,

b. předkládat prostřednictvím ministerstva vládě výroční zprávy o činnosti Fondu a čerpání finančních prostředků,

c. na požádání ministerstva nebo vlády předkládat dílčí zprávu o činnosti Fondu a čerpání finančních prostředků a předkládat ministerstvu soupisy osob, které nemají řádně vyrovnány závazky vůči Fondu, včetně druhu a výše jejich závazku.

§ 5

(1) Podporu podle § 1 odst. 2 písm. a) poskytne Fond na základě žádosti fyzické nebo právnické osoby (dále jen "žadatel"), způsobem a za podmínek stanovených tímto zákonem a nařízeními vlády, vydanými k jeho provedení.

(2) Žádost o poskytnutí podpory musí obsahovat údaje potřebné k posouzení, zda jsou splněny podmínky k poskytnutí podpory, zejména

a. označení žadatele, včetně uvedení identifikačního čísla organizace (IČO), jde-li o právnickou osobu, nebo rodného čísla, jde-li o fyzickou osobu,

b. předmět činnosti nebo předmět podnikání žadatele,

c. účel, na který je podpora požadována,

d. prohlášení žadatele, že mu nebyla na uvedený účel poskytnuta podpora.

Žádost se podává na tiskopisu vydaném Fondem.

(3) Je-li žádost neúplná nebo obsahuje-li zjevně nesprávné údaje, Fond ji vrátí žadateli do 30 dnů ode dne jejího doručení spolu s uvedením vad podání a s výzvou k jejich odstranění. Nedojde-li k odstranění vad žádosti do 7 kalendářních dnů ode dne doručení výzvy, považuje se žádost za podanou po lhůtě stanovené nařízením vlády a podpora se neposkytne.

(4) Podpora se poskytne, jestliže

a. žádost splňuje podmínky a pravidla pro poskytování podpor, stanovené tímto zákonem a nařízením vlády, vydaným k jeho provedení,

b. žadatel má vypořádány ke dni podání žádosti splatné závazky k Fondu, ministerstvu, Pozemkovému fondu České republiky, Fondu národního majetku České republiky, nebo závazky vzniklé v souvislosti s podporami poskytnutými do zemědělství.

(5) Fond rozhodne o žádosti v souladu s tímto zákonem a nařízením vlády, vydaným k jeho provedení. Na toto rozhodování se vztahuje správní řád, s výjimkou ustanovení, upravujících lhůty a mimořádné opravné prostředky.

(6) Fond i příjemce podpory jsou povinni po dobu 4 let uchovávat doklady prokazující poskytnutí a užití podpory, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.

(7) Fond je oprávněn provádět, a to i bez ohlášení, kontrolu správnosti údajů příjemce podpory, uvedených v žádosti, plnění účelu podpory a kontrolu správnosti informací podle § 3 odst. 1. Na základě toho jsou pověření zaměstnanci Fondu a osoby Fondem zmocněné oprávněni

a. vstupovat na pozemky a do provozních objektů příjemce podpory,

b. požadovat na příjemci podpory pravdivé a úplné informace a doklady o zjišťovaných a souvisejících skutečnostech a poskytovat požadovaná vysvětlení,

c. seznamovat se s údaji tvořícími předmět obchodního tajemství příjemce podpory, souvisejícími s požadovanou podporou; tyto informace nesmí být Fondem poskytnuty třetím osobám.

(8) Jestliže příjemce podpory dosáhl poskytnutí podpory na základě nepravdivých údajů jím uvedených, je povinen poskytnutou podporu v plné výši Fondu vrátit.

(9) Jestliže příjemce podpory v průběhu období, na které je poskytována podpora, nesplnil některé z kriterií, na které bylo poskytnutí podpory vázáno, je povinen Fondu poskytnuté finanční prostředky vrátit. Jestliže nesplnil v průběhu období, na které je poskytována podpora, pouze některé z kriterií, na které bylo poskytnutí podpory vázáno, z mimořádných a zvláštního zřetele hodných důvodů, může Fond, požádá-li o to příjemce podpory, omezit vrácení finančních prostředků v rozsahu příjemcem doložených skutečností.

(10) Nesplní-li příjemce podpory povinnost podle odstavců 8 nebo 9 do 15 dnů ode dne, v němž byly zjištěny skutečnosti zakládající povinnost poskytnuté finanční prostředky vrátit, Fond uloží vrácení těchto prostředků rozhodnutím.

(11) Při rozhodování podle odstavců 5 a 10 má Fond postavení orgánu veřejné moci.

(12) Fond při postupu podle § 1 odst. 2 písm. b) a c) uzavírá s fyzickými a právnickými osobami smlouvy; tyto smlouvy se řídí obecnými předpisy).

§ 6

Orgány Fondu

(1) Orgány Fondu tvoří prezídium, ředitel Fondu (dále jen "ředitel") a dozorčí rada Fondu (dále jen "dozorčí rada").

(2) Podrobnosti o organizačním uspořádání a činnosti Fondu stanoví statut Fondu, který schvaluje vláda.

(3) Členové prezídia, členové dozorčí rady, ředitel a zaměstnanci Fondu, osoby, s nimiž Fond uzavřel smlouvu podle § 1 odst. 6 a jejich zaměstnanci a osoby zmocněné podle § 5 odst. 7 jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které se v souvislosti se svou činností ve Fondu dozvěděli; tím není dotčena povinnost Fondu poskytovat třetím osobám informace o tom, komu, v jaké výši a k jakému účelu byla podpora poskytnuta.

(4) Fond je povinen požadovat, aby osoba, která porušila povinnost podle odstavce 3 vydala majetkový prospěch, který tímto jednáním získala, nebo aby převedla tomu odpovídající práva na Fond. Tím není dotčeno právo Fondu na náhradu škody.

(5) Členům prezídia a dozorčí rady přísluší náhrada cestovních výdajů souvisejících

s výkonem jejich funkce ve stejném rozsahu jako zaměstnancům).

(6) Výše platu zaměstnanců Fondu se řídí zvláštním právním předpisem).

§ 7

Prezídium

(1) Nejvyšším orgánem Fondu je prezídium, jež se skládá z předsedy, místopředsedy a dalších sedmi členů.

(2) Předsedou prezídia je ministr zemědělství. Místopředsedou prezídia je náměstek ministra financí. Ostatními členy prezídia jsou náměstek ministra průmyslu a obchodu,

dva zástupci ministerstva, tři zástupci nevládních institucí sdružujících zemědělce a ředitel Fondu. Návrh na jmenování místopředsedy a členů prezídia předkládají předsedovi prezídia statutární orgány institucí, které mají v prezídiu zastoupení. Nevládní instituce, jejichž statutární orgány předkládají návrhy na své zástupce v prezidiu, navrhuje předseda prezídia. Místopředsedu a další členy prezídia, kteří nejsou podle tohoto zákona členy prezídia z titulu své funkce, jmenuje na návrh předsedy prezídia vláda. Funkční období prezídia je pět let. V případě odvolání některého člena prezídia z jmenovaných funkcí končí jeho funkční období v prezídiu jmenováním jeho nástupce.

(3) Jednání prezídia svolává a řídí předseda prezídia, který jedná jeho jménem i navenek. Jednání prezídia se konají pravidelně, nejméně jedenkrát za 3 měsíce. Předseda prezídia svolá nejpozději do 14 dnů mimořádné jednání prezídia, jestliže o to požádají alespoň tři členové prezídia. V době nepřítomnosti předsedy prezídia vykonává uvedené činnosti místopředseda prezídia. Místopředseda prezídia a členové prezídia vykonávají svoje funkce v prezídiu osobně.

(4) Prezídium se při svých jednáních řídí jednacím řádem. Prezídium je způsobilé usnášet se, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů prezídia, včetně předsedy prezídia a místopředsedy prezídia. K přijetí usnesení prezídia je třeba souhlasu nadpoloviční většiny hlasů přítomných členů.

(5) Do působnosti prezídia patří

a. schvalovat návrhy na organizaci trhu zemědělských výrobků a potravin a na výši intervenčních cen,

b. schvalovat návrhy na poskytování intervenčních podpor, na zavádění produkčních kvót, na uvádění půdy do klidu, na opatření pro nepotravinářské využití zemědělské produkce a na zavádění tržních pořádků předkládané Fondem ministerstvu,

c. schvalovat ostatní návrhy předkládané Fondem ministerstvu podle § 3 odst. 3,

d. schvalovat zásady podle § 1 odst. 4 a 6,

e. rozhodovat o odvolání podaném proti rozhodnutí Fondu (§ 5 odst. 5),

f. schvalovat použití úvěru pro účely organizace trhu,

g. schvalovat návrh rozpočtu a řádnou účetní závěrku, předkládané Fondem prostřednictvím ministerstva Ministerstvu financí, výroční zprávu předkládanou Fondem prostřednictvím ministerstva vládě a dílčí zprávy vyžádané ministerstvem nebo vládou,

h. schvalovat návrh statutu Fondu,

i. schvalovat jednací řád prezídia,

j. navrhovat vládě jmenování a odvolání ředitele,

k. schvalovat výši platu ředitele a jeho zástupce podle zvláštního právního předpisu7).

§ 8

Ředitel a jeho zástupce

(1) Statutárním orgánem Fondu je ředitel. Ředitel řídí činnost Fondu a rozhoduje ve všech věcech, které nenáleží do působnosti prezídia.

(2) Ředitele jmenuje a odvolává na návrh prezídia vláda.

(3) Ředitel je zaměstnancem Fondu. Je oprávněn zřizovat odborné útvary Fondu a jmenovat jejich vedoucí.

(4) Ředitel zastupuje Fond navenek a jedná jeho jménem; předkládá prezídiu návrhy a podklady, které náleží do schvalovací působnosti prezídia a zajišťuje provádění prezídiem schválených opatření.

(5) Ředitel navrhuje prezídiu jmenování a odvolání svého zástupce, který jej po dobu jeho nepřítomnosti zastupuje v plném rozsahu jeho pravomocí a odpovědnosti v řízení Fondu.

§ 9

Dozorčí rada

(1) Dozorčí rada je kontrolním orgánem Fondu. Dozorčí rada kontroluje činnost a hospodaření Fondu a jeho orgánů. Dozorčí rada je povinna upozornit prezídium na zjištěné nedostatky. Dozorčí rada při své činnosti

a. kontroluje naplňování poslání Fondu a veškerou činnost Fondu a jeho orgánů,

b. přezkoumává účetní závěrku a vyjadřuje se k návrhu rozpočtu Fondu a k výroční zprávě Fondu,

c. podává prezídiu neprodleně zprávy o výsledcích provedených kontrol nebo šetření a zprávy o své činnosti, a to nejméně jedenkrát ročně.

(2) Dozorčí rada je pětičlenná. Předsedou dozorčí rady je předseda zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a místopředsedou dozorčí rady je předseda výboru Senátu Parlamentu České republiky pro hospodářství, zemědělství a dopravu nebo jimi navržení zástupci těchto výborů. Jednoho člena dozorčí rady navrhuje ministr zemědělství. Další dva členy navrhují jednotlivě ministr financí a ministr průmyslu a obchodu. Návrh členů dozorčí rady předkládá vládě ministr zemědělství. Navržené členy dozorčí rady jmenuje vláda.

(3) Funkční období členů dozorčí rady je 5 let. Jmenovaného člena dozorčí rady může vláda odvolat i před uplynutím pětiletého funkčního období na návrh příslušného ministra nebo předsedy výboru; současně jmenuje na jejich návrh jiného člena dozorčí rady.

(4) Členy dozorčí rady nemohou být zaměstnanci Fondu a členové prezídia.

(5) Jednání dozorčí rady svolává a řídí její předseda nebo místopředseda. Dozorčí rada je způsobilá se usnášet, jestliže se jejího jednání zúčastní osobně nadpoloviční většina členů včetně předsedy nebo místopředsedy dozorčí rady. K rozhodnutí dozorčí rady je třeba souhlasu nadpoloviční většiny hlasů všech členů. Předseda nebo místopředseda dozorčí rady je povinen ve lhůtě do 14 dnů ode dne doručení žádosti svolat dozorčí radu, jestliže o její svolání požádají nejméně tři členové dozorčí rady.

§ 10

(1) Finančními zdroji Fondu jsou

a. dotace ze státního rozpočtu účelově určené pro organizaci trhu zemědělských výrobků a potravin a pro poskytování podpor zemědělství,

b. prostředky ze státního rozpočtu určené na krytí správních výdajů Fondu,

c. příjmy z prodeje intervenčně nakoupených zemědělských výrobků a potravin,

d. podpory poskytnuté Evropskou unií nebo jiným zahraničním subjektem,

e. úvěry poskytnuté Fondu pro účely organizace trhu, úroky z vkladů Fondu, výnosy z cenných papírů, smluvní pokuty, pojistná plnění a jiné příjmy.

(2) Prostředky podle odstavce 1 písm. a), c) a e), podle odstavce 1 písm. b) a podle odstavce 1 písm. d) Fond vede na samostatných účtech.

(3) Kromě prostředků ze státního rozpočtu, určených pro organizaci trhu zemědělských výrobků a potravin a pro poskytování podpor zemědělství, mohou být pro tyto účely použity příjmy z prodeje intervenčně nakoupených zemědělských výrobků a potravin, úvěry, úroky z vkladů Fondu, výnosy z cenných papírů, smluvní pokuty, pojistná plnění a jiné příjmy podle odstavce 1 písm. c) a e).

(4) Prostředky podle odstavce 1 písm. a), b), c) a e) koncem roku nepropadají a převádějí se do následujícího kalendářního roku pro účely organizace trhu a poskytování podpor zemědělství.

(5) Na úhradu správních výdajů Fondu mohou být použity pouze prostředky podle odstavce 1 písm. b).

(6) Podpory poskytnuté Evropskou unií nebo jiným zahraničním subjektem mohou být použity pouze k určenému účelu, za současného dodržení stanovených podmínek.

(7) Za úvěry poskytnuté Fondu, může Fond ručit intervenčně nakoupeným zbožím z těchto úvěrů nakoupeným.

(8) Fond vlastní majetek potřebný k plnění svých funkcí podle tohoto zákona. Majetkem Fondu jsou věci, objekty, intervenčně nakoupené zboží, práva a jiné majetkové hodnoty.

(9) Fond je povinen využívat svůj majetek jen k plnění svých funkcí, nakládat s ním hospodárně a chránit jej proti ztrátě a poškození. Fond pravidelně kontroluje stav zásob jím nakoupených zemědělských výrobků a potravin. O nakládání s majetkem Fondu rozhoduje ředitel v souladu se statutem Fondu.

(10) Fond nemůže nabývat jiné cenné papíry, než cenné papíry vydané státem nebo cenné papíry, za jejichž splacení se stát zaručil.

§ 11

Vláda může nařízením stanovit

a. podmínky pro poskytování podpor podle § 1 odst. 2 písm. a),

b. podmínky pro provádění dalších opatření k organizaci trhu se zemědělskými výrobky a potravinami podle § 1 odst. 2 písm. b) a c),

c. produkční kvóty a podmínky systému produkčních kvót, při jejichž stanovení dodrží součásti systému produkčních kvót, uvedené v příloze k tomuto zákonu.

§ 12

Přechodná ustanovení

(1) Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se zrušuje Státní fond tržní regulace v zemědělství. Tímto dnem přecházejí všechna práva a závazky Státního fondu tržní regulace v zemědělství, včetně práv a povinností z pracovně právních vztahů zaměstnanců Státního fondu tržní regulace v zemědělství, na Fond.

(2) Zásady výběrového řízení právnických a fyzických osob pro intervenční nákupy a pro vývoz nebo prodej zemědělských výrobků a potravin zařazených do regulace trhu, přijaté Státním fondem tržní regulace v zemědělství, platí do přijetí zásad podle § 1 odst. 6.

(3) Zásady regulace trhu jednotlivých zemědělských výrobků a potravin, přijaté Státním fondem tržní regulace v zemědělství, rozhodnutí Rady Státního fondu tržní regulace v zemědělství o výši subvencí pro vývoz regulovaných výrobků a další zásady, přijaté Státním fondem tržní regulace v zemědělství, týkající se regulace trhu jednotlivých zemědělských výrobků a potravin, platí do přijetí opatření pro provádění organizace trhu podle tohoto zákona.

(4) Návrh na jmenování prvního prezídia předkládají prostřednictvím ministra zemědělství statutární orgány institucí, které mají v prezídiu zastoupení. Nevládní instituce sdružující zemědělce, jichž zástupci budou členové prezídia, navrhuje zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky předsedovi prezídia. Návrh na jmenování prezídia předkládá ministr zemědělství vládě.

(5) První jednání prezídia se uskuteční do 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, na kterém prezídium zejména navrhne ředitele pro jeho jmenování vládou. Do jmenování ředitele vládou řídí Fond prozatímně ředitel Státního fondu tržní regulace v zemědělství. Práva a povinnosti ředitele Státního fondu tržní regulace v zemědělství jsou omezeny na úkony nezbytné pro činnost Fondu.

§ 13

Zrušovací ustanovení

Zrušuje se:

1. Zákon č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství.

2. Zákon č. 242/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství, ve znění zákona České národní rady č. 10/1993 Sb.

ČÁST DRUHÁ

Změna zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1993

§ 14

V zákoně č. 10/1993 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a některých dalších předpisů, se část osmá zrušuje.

ČÁST TŘETÍ

Změna zákona o působnosti Správy státních hmotných rezerv

§ 15

V § 6 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

" (2) Správa ve spolupráci se Státním zemědělským intervenčním fondem koordinuje objemy a termíny doplňování zásob zemědělských výrobků a potravin do hmotných rezerv a jejich uvolňování pro tuzemský trh i pro případný vývoz. ".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

ČÁST ČTVRTÁ

Změna zákona o zadávání veřejných zakázek

§ 16

V § 1 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. písmeno c) včetně poznámky pod čarou č. 4 zní:

"c) koupi, skladování a prodej zemědělských výrobků a potravin organizované Státním zemědělským intervenčním fondem4),

4) Zákon č. …/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu. ".

ČÁST PÁTÁ

Změna zákona o státní statistické službě

§ 17

V § 18 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, se za slova "Bezpečnostní informační službě" vkládají slova ", Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu".

ČÁST ŠESTÁ

Změna celního zákona

§ 18

Zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon ve znění zákona č. 113/1997 Sb., se mění takto:

1. V § 5 odst. 3 se za slova "dalším státním orgánům" vkládají slova "a Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu".

2. Poznámka pod čarou č. 3a zní:

"3a) Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.

§ 24 a 36 zákona č. 337/1992 Sb.

Zákon č.... /2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu. ".

ČÁST SEDMÁ

Změna zákona o dani z přidané hodnoty

§ 19

Zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákona č. 196/1993 Sb., zákona č. 321/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 136/1994 Sb., zákona č. 258/1994 Sb., zákona č. 133/1995 Sb., zákona č. 151/1997 Sb., zákona č. 208/1997 Sb. a zákona č. 129/1999 Sb., se mění takto:

1. V § 35a se slova "Státního fondu tržní regulace v zemědělství39a) " nahrazují slovy "Státního zemědělského intervenčního fondu39a) ".

2. Poznámka pod čarou č. 39a zní:

"39a) Zákon č. …/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu. ".

ČÁST OSMÁ

ÚČINNOST

§ 20

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Příloha

Součásti systému produkčních kvót

(1) Součástí systému produkčních kvót musí být

a. minimální cena4) anebo jiný cenový limit, pokud je součástí systému,

b. určení období ze kterého se stanovuje množství produkce na kvóty pro producenty,

c. množství produkce na kvóty v rámci státu za kalendářní, marketingový nebo kvótový rok (variantně za stanovené období) a případnou rezervu,

d. způsob nakládání s kvótovanou produkcí včetně způsobu nakládání s vícestupňovými kvótami (cukr),

e. způsob rozdělování kvót podle zásady rovného přístupu pro všechny žadatele,

f. ustanovení o podporách vyrovnávajících zcela nebo zčásti újmu vzniklou v důsledku zavedení kvót a o podmínkách jejich poskytování, pokud jsou součástí systému.

(2) Nařízení vlády k uplatnění produkčních kvót se vydává na dobu určitou, zpravidla na 1 rok, s tím, že obsahuje předpoklad dalšího vývoje.

Důvodová zpráva

Obecná část

Vládní návrh zákona byl upraven a je předkládán na základě usnesení Vlády České republiky č. 1209 ze dne 15. listopadu 1999. Navrhovaný zákon vytváří základ nového systému organizace trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky v České republice.

Zhodnocení platného právního stavu

Organizace agrárního trhu v České republice není dostatečně legislativně upravena vzhledem k požadavkům Evropských společenství (dále jen "ES"). ES požadují, aby každá členská země prováděla činnosti v oblasti organizace agrárního trhu prostřednictvím zvláštní agentury. Stanovení formy této agentury je ponecháno na rozhodnutí jednotlivého členského státu EU.

V současné době regulaci agrárního trhu v České republice provádí Státní fond tržní regulace v zemědělství, zřízený zákonem č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace, ve znění zákona č. 10/1993 Sb. a zákona č. 242/1995 Sb. Pravomoci Státního fondu tržní regulace v zemědělství již neodpovídají změněným podmínkám zemědělství České republiky a neumožňují pokrytí velké části úkolů, které plní intervenční agentury zemí EU a jeho přeměna do formy požadované EU není možná pouhou novelizací zákona č. 472/1992 Sb. Zřízení nové intervenční agentury bylo rovněž požadováno v posudku Evropské Komise na Českou republiku ze dne 16. 7. 1997.

Fond proti stávajícímu Státnímu fondu tržní regulace v zemědělství bude podle návrhu zákona působit v mnohem širší oblasti týkající se tržních pořádků, zahrnujících intervenční podpory, produkční kvóty a uvádění půdy do klidu. Zároveň se postupně musí přeměnit v instituci schopnou převzít plnění úkolů společné zemědělské politiky EU. To předpokládá postupný rozvoj administrativy Fondu a především zavedení celé řady nových kompetencí Fondu.

Navrhuje se proto zrušit Státní fond tržní regulace v zemědělství a nahradit ho Fondem, jehož právní rámec by vyhovoval stávajícím potřebám zemědělské politiky státu, a umožňoval postupné vytvoření instituce schopné v plném rozsahu převzít plnění svěřených úkolů Společné zemědělské politiky EU zahrnující odpovědnost za veškerou podporu zemědělství zajišťovanou v České republice i jinými institucemi.

Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy

Účelem navrhované právní úpravy je zřízení instituce, která by se zabývala výhradně organizací trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky formou zásahů do agrárního trhu za účelem jeho stabilizace a udržování výrobního potenciálu zemědělství České republiky. Navrhované zásahy do agrárního trhu budou mít především formu intervenčních nákupů, intervenčních podpor, zavádění produkčních kvót pro zvláště citlivé komodity a uvádění půdy do klidu. V souvislosti se zaváděním produkčních kvót se v první řadě předpokládá zavedení mléčných kvót, obdobně jako v EU.

Vybudování instituce, která by zajišťovala stabilizaci trhu se zemědělskými komoditami a plnila další úkoly v rámci Společné zemědělské politiky EU je nezbytné také pro plnohodnotné členství České republiky v EU. Bez existence takovéto instituce by Česká republika nemohla využívat zdrojů EU na podporu zemědělství.

Návrh zákona předpokládá, že produkční kvótou bude možné podmínit poskytnutí určité formy podpory zemědělství.

Navrženým zákonem dochází též k menším zákonným změnám některých právních předpisů (zákon o působnosti Správy státních hmotných rezerv, zákon o zadávání veřejných zakázek, zákon o státní statistické službě, celní zákon a zákon o dani z přidané hodnoty).

Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky

Navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.

Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, její slučitelnosti s právními akty Evropských společenství a odůvodnění případných odchylek

Na činnosti Fondu spojené se zahraničním obchodem se vztahuje Dohoda o zřízení Světové obchodní organizace (WTO), Evropská dohoda zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé, Dohoda mezi Českou Republikou a zeměmi Evropského sdružení volného obchodu, Smlouva o vytvoření celní unie mezi ČR a SR, Středoevropská dohoda o volném obchodu (CEFTA) a bilaterální smlouvy o volném obchodu.

Návrh zákona byl vypracován v maximálním možném souladu s předpisy ES upravujícími činnost intervenčních agentur členských zemí EU v rámci možných změn stávajících právních předpisů a kompetencí České republiky.

Předpokládá se, že se Fond postupně vyvine v instituci, která bude schopna zajišťovat stabilizaci trhu se zemědělskými komoditami, podporu zemědělství a plnění dalších úkolů v rámci Společné zemědělské politiky EU. Takovou instituci je každá členská země EU povinna zřídit. Tyto instituce v EU zajišťují provádění a odpovídají za správnost provádění:

a. souborů opatření organizace společných trhů jednotlivých agrárních komodit EU, jako jsou zejména intervenční nákupy, skladování a prodej regulovaných zemědělských komodit, podpory skladování, zpracování a spotřeby zemědělských komodit, vývozní subvence, dovozní poplatky, cla a jejich ekvivalenty, vývozní a dovozní licence, správa garancí, správa produkčních kvót, náležitosti spojené s omezováním produkce (set aside), kompenzační platby, strukturální a další opatření,

b. jednotného administrativního a kontrolního systému (IACS),

c. plateb podle nařízení Rady 729/70/EEC (zrušeno nařízením Rady 1258/1999) později novelizované především nařízením Rady 1287/95/EC a nařízení Komise 1663/95/EC a podle dalších jejich legislativních úprav a doplňků, zejména prověřování plateb z hlediska jejich souladu s nařízeními ES, jejich správného účtování, zdokumentování, kontroly,

d. vnitřní revize, certifikace a auditu podle nařízení Rady 4045/89/EEC,

e. správy strukturálních opatření,

f. prokazování správnosti plateb.

Tyto instituce EU dále spolupůsobí při udělování a spravování vývozních a dovozních licencí a rozdělování kvót a v mnoha členských státech EU tyto činnosti i přímo zajišťují. Tyto instituce spolupracují také s celní správou, a jednou z jejich významných funkcí je i podávání návrhů národním ministerstvům zemědělství na prosazování změn Společné zemědělské politiky EU.

Návrh zákona ustanovuje základní rámec pro činnost Fondu jako budoucí intervenční agentury EU. Vlastní činnost intervenčních agentur v EU se řídí několika tisíci nařízeními ES. Fond musí do doby vstupu ČR do EU vytvořit takové podmínky, aby byl schopen podle všech těchto aktuálně platných nařízení pracovat.

Návrh je zatím částečně kompatibilní s nařízením Rady 729/70/EEC (zrušeno nařízením Rady 1258/1999) později novelizované nařízením Rady 1287/95/EC a s nařízením Komise 1663/95/EC a dalších jejich legislativních úprav a doplňků týkajících se intervenčních (platebních) agentur členských států EU. Návrh je také částečně kompatibilní s nařízením Rady 4045/89/EEC, týkajícím se prověřování plateb z Garanční sekce EAGGF, jejich správného účtování, zdokumentování, kontroly, vnitřní revize, certifikace a podobně. Zákon obsahuje také některá základní ustanovení společných organizací trhu EU, jednotného administrativního a kontrolního systému (IACS) a dalších funkcí intervenčních agentur členských států EU stanovená nařízeními ES. Výběr nařízení je uveden v tabulce:

Produkt / opatření: Č. nařízení:

Obiloviny 1766/92

Vepřové maso 2759/75

Vejce 2771/75

Drůbež 2777/75

Ovoce a zelenina 2200/96

Víno 822/87

Mléko a mléčné produkty 804/68 (1255/1999)

Hovězí a telecí maso 805/68 (1254/1999)

Olejniny a tuky 136/66

Cukr 1785/81 (2038/1999)

Květiny 234/68

Zpracované ovoce a zelenina 2201/96

Surový tabák 2075/92

Chmel 1696/71

Len a konopí 1308/70

Sušená krmiva 603/95

Osiva 2358/71

Skopové maso 3013/89

Rybí produkty 3759/92

Banány 404/93

Specifické produkty podle přílohy II. Smlouvy 827/68

Sója 1491/85

Bílkovinná krmiva 2783/75

Produkty neuvedené v příloze II. Smlouvy 3448/93

Ustanovení podpůrných systémů pro producenty hlavních plodin na orné půdě 1765/92 (1251/1999)

Jednotný administrativní a kontrolní systém (IACS) 3508/92

Detailní podmínky systému exportních náhrad pro zemědělské produkty 3665/87

Detailní podmínky použití importních a exportních licencí a předem stanovených

certifikátů pro zemědělské produkty 3719/88

Jen částečná kompatibilita návrhu zákona s nařízeními ES je dána nemožností stanovit odkladný účinek budoucích funkcí Fondu, když není znám přesný termín jejich účinnosti (v tomto případě jde o termín vstupu ČR do EU) a stávajícími kompetencemi ústředních orgánů státní správy.

Postupný vývoj Fondu v intervenční agenturu EU by měl končit 1. 1. 2003, kdy se předpokládá vstup České republiky do EU. Do roku 2002 by podle doporučení expertů EU měl stoupnout počet zaměstnanců z předpokládaného počátečního počtu 42 pro rok 2000 na 124 pro rok 2003.

Nejpozději na začátku roku 2001, kdy se předpokládá, že legislativa České republiky bude připravena přijímat nařízení ES s odkladným účinkem, bude nutné zahájit legislativní proces novelizace zákona s cílem ustanovení Fondu přesně podle v té době platných znění nařízení ES. Tento proces předpokládá zejména legislativní úpravy licenčního systému pro zemědělské komodity, zásahy do celních řízení a převzetí správy strukturálních opatření. V těchto souvislostech nemusí jít nutně o přímé vykonávání těchto činností Fondem, ale o ustanovení zodpovědnosti za jejich provádění a součinnosti s jinými institucemi. Dále bude nutné legislativně upravit vznik a provádění systému tendrů, jednotného administrativního a kontrolního systému, vnitřní revize, certifikace a auditu obdobně jako v EU.

Vzhledem k tomu, že Fond po vstupu do EU bude v podstatě jen výkonnou agenturou řídící se nařízeními ES, bude nutné také změnit orgány Fondu tak, aby za Fond zodpovídal ředitel, jemuž v rozhodování pomáhá rada a Fond je pod dozorem Ministerstva zemědělství, případně i Ministerstva financí.

Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy, zejména nároky na státní rozpočet

Od roku 1993 do roku 1998 vydával Státní fond tržní regulace na správní výdaje 6 až 9 mil. Kč ročně. Počet zaměstnanců se v roce 1998 pohyboval okolo 20 osob.

Pro období vzniku Fondu se uvažuje s nárůstem zaměstnanců o 22 osob, z nichž nejméně polovina by měla být průběžně školena v intervenčních agenturách zemí EU. Nárůst počtu zaměstnanců, jejich školení, doplnění technického vybavení a zajištění kanceláří pro tyto zaměstnance zvýší správní výdaje na cca 24 mil. Kč. Počet zaměstnanců do doby vstupu České republiky do EU bude, s ohledem na narůstající agendu Fondu, každoročně stoupat. Předpokládá se, že konečný stav zaměstnanců Fondu před vstupem České republiky do EU by měl být nejméně 124 zaměstnanců, což by vyžadovalo zvýšení celkových správních výdajů na cca 71 mil. Kč ročně (bez zohlednění inflace a dalších vlivů). Počty zaměstnanců vychází z doporučení expertů EU.

Výdaje Státního fondu tržní regulace v zemědělství na regulaci agrárního trhu v České republice se v období 1991 - 1997 pohybovaly od cca 2 000 mil. Kč do 5 600 mil. Kč ročně. V roce 1998 dosáhly tyto výdaje téměř 5 000 mil. Kč, z toho ze státního rozpočtu 1 138 mil. Kč (včetně správních výdajů) a z úvěrů 3 270 mil. Kč.

Koncepce resortní politiky Ministerstva zemědělství pro předvstupní období předpokládá pro rok 2000 náklady na činnost intervenční organizace celkem 4 500 mil. Kč. Jakékoliv kalkulace budoucích nákladů na organizaci agrárního trhu však nemohou být dostatečně doloženy, neboť jsou odvislé od budoucích aktuálních potřeb zemědělství České republiky, situace na světových agrárních trzích a možností státního rozpočtu. Není také známo, jak se bude dále vyvíjet systém podpor zemědělství a jaká část z těchto podpor bude přímo svěřena do správy Fondu. Tyto výdaje nesouvisí s potřebným vývojem Fondu v instituci schopnou zajistit financování zemědělství z prostředků EAGGF.

Podrobné údaje včetně výhledu do roku 2000 jsou uvedeny v mil. Kč v tabulce:

1991* 1992* 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Dotace ze státního rozpočtu na

- na regulaci trhu 5 564 3 539 1 568 1 918 843 1 042 960 1 128 1 628 2 420

- správní výdaje - - 7 7 7 8 8 9 10 10

Ostatní dotace

- od Mze 0 0 0 0 0 0 0 0 1 263 0

- ostatních resortů 0 0 0 0 0 0 0 0 176 0

Úvěr od banky 0 1 253 0 811 963 0 0 3 270 1 649 1 400

Tržby z prodeje reg. Výrobků 0 0 1 453 416 1 635 2 236 452 499 2 253 1 560

Ostatní příjmy 0 30 589 796 379 217 721 268 315 365

PŘÍJMY CELKEM 5 564 4 822 3 617 3 948 3 827 3 495 2 133 5 174 7 294 5 755

Výdaje na

- regulaci trhu 5 564 3 315 2 674 3 754 2 293 2 437 2 037 4 867 3 804 3 535

- správní výdaje - - 6 7 7 7 8 9 10 10

- splácení úvěrů 0 1 011 242 0 1 287 487 0 0 2 856 2 062

- ostatní 0 47 1 21 153 116 33 133 348 148

VÝDAJE CELKEM 5 564 4 373 2 923 3 782 3 740 3 047 2 078 5 009 7 018 5 755

* bývalý FFTR (jen část za ČR)

Pro roky 1999 a 2000 poslední známé předběžné údaje SFTR k 27. 1. 2000.

Zvláštní část

K § 1

Fond je nadán samostatnou právní subjektivitou a vyžaduje odchylky od časového použití rozpočtových prostředků. Specifika Fondu upravuje návrh zákona.

S ohledem na financování organizace trhu a poskytování podpor podle návrhu zákona ze státního rozpočtu je působnost zákona omezena na zemědělské výrobky a potraviny původem z České republiky.

Pro Fond se navrhuje mnohem širší okruh činností než dosud vykonává Státní fond tržní regulace. Při navrhování tohoto okruhu činností se vycházelo z činností, které podle předpisů ES musí vykonávat intervenční agentury jednotlivých členských zemí EU při vyhodnocení možných změn stávajících právních předpisů a kompetencí České republiky.

Zákon taxativním způsobem vymezuje činnosti Fondu zahrnující organizaci trhu se zemědělskými výrobky a potravinami a poskytování podpor zemědělství.

Fond může pro zajištění nákupu prodeje, skladování a zpracování zemědělských výrobků a potravin podle § 1 odst. 2 písm. b) a c) uzavírat smlouvy s jinou právnickou nebo fyzickou osobou. Tyto osoby vybírá v jím vyhlášené veřejné obchodní soutěži. Obdobně jako u stávajícího Státního fondu tržní regulace v zemědělství se na tuto soutěž vztahují ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek jen přiměřeně. Výběr osob pro provádění těchto činností je upraven podle Zásad stanovených Fondem v souladu s nařízením vlády stanovenými omezeními. Důvodem je, že účinnost opatření organizace trhu je podmíněna jejich rychlostí provedení, což zadávání veřejných zakázek podle citovaného zákona neumožňuje. V stávající praxi Státního fondu tržní regulace v zemědělství toto ustanovení nečiní žádné problémy.

K § 2

Zákon vymezuje základní nové pojmy vycházející z pojmu tržní pořádek odpovídající pojmu "Společné organizace trhu EU". Tento pojem shrnuje základní podmínky pro organizaci trhu a poskytování intervenčních podpor vztažené na komodity (zemědělské výrobky a potraviny stanovené nařízením vlády).

Pro vymezení pojmu tržní pořádek je možno uvést hlavní nástroje (intervenční nákupy za intervenční ceny, intervenční podpory, produkční kvóty a uvádění půdy do klidu). Intervenční podpory zahrnují především kompenzační podpory. Poskytnutí určité podpory zemědělství může být vázáno na produkční kvótu. Produkční kvóty zahrnují v EU, jako jedno ze základních opatření, mléčné kvóty, které musí být Českou republikou zavedeny do doby vstupu do EU. Veškerá tato opatření, stejně tak jako případné uvádění půdy do klidu, musí být Fond postupně schopen administrativně a technicky zabezpečit v souladu s předpisy ES, i když nebudou do doby vstupu České republiky do EU v praxi využívány.

Intervenční ceny jsou pouze cenami garantovanými ze strany Fondu pro nákup výrobků podle tohoto zákona. Nejedná se o úředně stanovené ceny minimální podle § 5 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, tj. o ceny, které platí pro všechny prodávající a kupující určeného druhu zboží. V rámci závazkových vztahů se bude jednat o ceny smluvní v souladu s výše uvedeným zákonem.

K § 3

Aby mohl Fond vykonávat řádně své činnosti podle návrhu zákona, potřebuje získávat informace týkající se organizace trhu zemědělských výrobků a potravin v širokém rozsahu. Informace, které budou žádány od celních úřadů budou vedle informací o objemech a cenách dovozů a vývozů a celních režimech zaměřeny také na ověřování místa, a způsobu určení a další potřebné aktuální informace. Získané informace využívá Fond pro zabezpečení svých činností a pro zpracovávání návrhů pro opatření organizace trhu a pro poskytování podpor, které je oprávněn předkládat Ministerstvu zemědělství, jako ústřednímu orgánu státní správy pro zemědělství.

Do těchto návrhů patří také návrhy na změny dovozních a vývozních licencí a na zajištění úprav celních sazeb. Tyto návrhy, stejně tak jako veškerá činnost Fondu zasahující do oblasti zahraničního obchodu musí být v souladu s mezinárodními závazky České republiky a stávajícími kompetencemi ústředních orgánů státní správy.

V případech ohrožení trhu je Fond oprávněn navrhnout ministerstvu, aby požádalo Ministerstvo financí o uplatnění regulace cen podle zákona č. 526/1990 Sb., o cenách.

K § 4

Vzhledem k tomu, že Fond bude disponovat značným objemem finančních prostředků, je návrhem zákona upravena kontrolní vazba ve vztahu k Ministerstvu financí a vládě prostřednictvím ministerstva.

K § 5

Podporu poskytuje Fond na základě žádosti vydané Fondem podle návrhu zákona. Pro poskytování podpor je upraven zvláštní postup, podle kterého se na rozhodování o žádosti vztahuje správní řád s výjimkou ustanovení upravujících lhůty a mimořádné opravné prostředky a podle kterého má Fond v některých případech postavení orgánu veřejné moci.

K § 6

Organizační uspořádání sleduje na jedné straně odpovědnost jedné osoby za činnosti Fondu ustanovením ředitele Fondu a na straně druhé zajištění rozhodování o opatřeních organizace trhu prezídiem Fondu na odpovídající úrovni, které je dosaženo zastoupením odpovědných pracovníků ministerstva a dalších ústředních orgánů v oblasti jejich působnosti. Oproti orgánům stávajícího Státního fondu tržní regulace v zemědělství návrh zákona rozšiřuje orgány Fondu o dozorčí radu, což je v souladu s nařízeními EU požadujícími ustanovení interního kontrolní orgánu informujícího vrcholové vedení intervenčních agentur.

Návrhem zákona je pamatováno i na povinnost zachovávání mlčenlivosti členů prezídia a dozorčí rady Fondu, zaměstnanců Fondu, osob se kterými Fond uzavřel smlouvu podle § 1 odst. 6 a osob pověřených Fondem podle § 5 odst. 7 o skutečnostech, které se v souvislosti se svou činností ve Fondu dozvěděli.

Cestovní náhrady členů prezídia a dozorčí rady se řídí zákonem č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů. Platy zaměstnanců Fondu se řídí zákonem č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.

K § 7

Oproti stávající radě Státního fondu tržní regulace v zemědělství se v zákoně navrhuje posílení rozhodovací pravomoci členů prezídia Fondu přímým určením náměstků vyjmenovaných ministerstev. Úloha ministerstva jako ústředního orgánu státní správy pro zemědělství je zajištěna ustanovením, že ministr zemědělství je předsedou prezídia a tím, že v devítičlenném prezídiu jsou další dva zástupci ministerstva.

Zástupci nevládních institucí sdružujících zemědělce se rozumí osoby navržené vládě předsedou prezídia na základě doporučení těchto institucí.

Při schvalování výše platu ředitele Fondu a jeho zástupce se prezídium Fondu řídí zákonem č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.

K § 8

Pro zajištění konání právních úkonů má ředitel Fondu postavení statutárního orgánu Fondu. Aby mohl ředitel Fondu přímo a operativně, bez zprostředkování, předkládat prezídiu návrhy opatření, tato opatření v průběhu jednání prezídia odůvodňovat a k ostatním návrhům opatření prezídia se bezprostředně vyjadřovat, návrh zákona zařazuje ředitele Fondu mezi členy prezídia.

K § 9

Pro zajištění účasti nejvíce zainteresovaných institucí na kontrole činností Fondu je Předsedou dozorčí rady předseda zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a místopředsedou dozorčí rady je předseda výboru Senátu Parlamentu České republiky pro hospodářství, zemědělství a dopravu nebo jimi navržení zástupci těchto výborů. Jednoho člena dozorčí rady navrhuje ministr. Další dva členy navrhují jednotlivě ministr financí a ministr průmyslu a obchodu.

K § 10

Navrhuje se zásadní oddělení jednotlivých zdrojů finančních prostředků a způsobů jejich užití.

Přepokládané případné podpory poskytnuté EU nebo jiným zahraničním subjektem mohou být určeny přímo na rozvoj struktur Fondu, aby se vybavení Fondu a úroveň znalostí jeho zaměstnanců přiblížila intervenčním agenturám členských států EU. Zároveň Fond touto cestou může získat zkušenosti s budoucím financováním zemědělství České republiky po jejím vstupu do EU.

Obdobně jako intervenční agentury zemí EU může Fond využívat pro překlenutí přechodné potřeby finančních prostředků úvěr.

Je upraven vztah Fondu k jeho majetku a je stanovena povinnost Fondu pravidelně kontrolovat stav zásob jím nakoupených zemědělských výrobků a potravin.

K § 11

Pro opatření a poskytování podpor podle § 1 odst. 2, včetně zavádění produkčních kvót může vláda vydat nařízení stanovující podmínky jejich provádění. Při stanovování podmínek systému produkčních kvót nesmí vláda opominout součásti systému, které jsou uvedeny v příloze zákona.

K § 12

Uvedená ustanovení upravují přechodný režim pro přechod práv a závazků Státního fondu tržní regulace na Fond.

K § 13

Zřízením Fondu podle návrhu zákona se zrušuje stávající Státní fond tržní regulace v zemědělství. V souvislosti s tímto zrušením je nutno zrušit zákon č. 242/1995 Sb.

K části druhé

V souvislosti se zrušením zákona č. 472/1992 Sb. o Státním fondu tržní regulace v zemědělství je nutno změnit některá ustanovení týkající se změn tohoto zákona uvedených v zákoně č. 10/1993 Sb.

K části třetí

Navrhovaným ustanovením se do zákona o působnosti Správy státních hmotných rezerv doplňují příslušná ustanovení ve smyslu koordinace vybraných činnosti Správy státních hmotných rezerv Fondem.

K části čtvrté

S ohledem na ustanovení navrhovaného zákona, kterým se ruší Státní fond tržní regulace v zemědělství, se mění příslušné ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek.

K části páté

V souvislosti s ustanovením navrhovaného zákona týkajícího se oprávnění Fondu získávat informace od Českého statistického úřadu, se doplňuje příslušné ustanovení do zákona o státní statistické službě.

K části šesté

V souvislosti s ustanovením navrhovaného zákona týkajícího se oprávnění Fondu získávat informace od celních úřadů, se doplňuje příslušné ustanovení do celního zákona.

K části sedmé

S ohledem na ustanovení navrhovaného zákona, kterým se ruší Státní fond tržní regulace v zemědělství, se mění příslušné ustanovení zákona o dani z přidané hodnoty.

K části osmé

Účinnost tohoto zákona se navrhuje dnem vyhlášení.

K příloze

Příloha zákona uvádí součásti systému produkčních kvót, které vláda nesmí opomenout při stanovování podmínek systému produkčních kvót.

V Praze dne 2. února 2000

předseda vlády

Ing. Miloš Zeman, v.r.

ministr zemědělství

Ing. Jan Fencl, v.r.

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info