Regionální pohled na podpory uplatňované v zemědělství

Supports exerted in the agriculture seeing from the regional sight

Jánský Jaroslav, Prodělal František

Abstrakt:

Příspěvek se zabývá problematickou podpor v okrese Třebíč ve druhé polovině devadesátých let poskytovaných podle Zásad, kterými se stanovují podmínky pro poskytování podpor MZe a podle Nařízení vlády, kterými se stanoví podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství. Dále je posouzeno uplatňování PGRLF v regionu. Problematika podpor je řešena v kontextu s vývojem v zemědělství ČR .

Abstract:

This paper devotes to problems of supports in the district Třebíč in the second half of nineties. These supports are provided according to Principles determining conditions for providing supports of Ministry of Agriculture of the Czech Republic and according to Government Regulation determining support programs in order to support non-producing function of the agriculture. This paper is focused on the evaluation of using of the Support and Guarantee Fund for Farmers and Forestry (SGFFF) in a region too. The support problems are solved in the relation with the development of the agriculture in the Czech Republic.

Klíčová slova:

podpory Ministerstva zemědělství ČR, podpůrné programy, PGRLF

Keywords:

Supports of Ministry of Agriculture of the Czech Republic, support programs, Support and Guarantee Fund for Farmers and Forestry (SGFFF)

Úvod:

Pro agrární politiky většiny států je společná snaha o intervenci ve prospěch svých producentů. Státní intervence do agrárního sektoru jsou důležitým faktorem pro zajištění minimalizace nákladů v jiných odvětvích. Stát svými nástroji stabilizuje, reguluje a finančně podporuje agrární sektor. Jedním z těchto nástrojů je dotační politika agrárního sektoru. Dotační politika pomáhá výrobcům překonat specifické problémy tohoto odvětví a podporuje další rozvoj výroby. Řešením této problematiky s ohledem na regionální zvláštnosti je potřebné se podrobně zabývat i v podmínkách České republiky.

Cíle a metody:

Cílem příspěvku je analyzovat vývoj podpor na okrese Třebíč za léta 1995 až1999 a provést jeho porovnání s vývojem v České republice. Pro analýzu jsou použity jednotlivé dotační podpory vymezené podle Zásad, kterými se stanovují podmínky pro poskytování podpor MZe a podle Nařízení vlády, kterými se stanoví podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství. Obdobná analýza je provedena u PGRLF.

Metodika příspěvku je uvedena v tab.1, která uvádí jaké zemědělské dotační tituly jsou analyzovány tak, aby údaje uvedeného okresu a ČR byly srovnatelné.

Tab. 1 Dotační tituly používané v letech 1995 až 1999

Název dotačního titulu

1995

1996

1997

1998

1999

Restrukturalizace rostlinné výroby zatravněním

1.A

----

Restrukturalizace rostlinné výroby zalesněním

1.B

1.A

1.A

N.V.-98

N.V.-99

Obnova vinic, chmelnic a ovocných sadů

1.C

1.B

1.B

1.C

1.C.

Údržba krajiny v kulturním stavu

1.D

1.C

1.C

N.V.-98

N.V.-99

Podpora včelařství

1.F

1.D

1.D

1.D

1.D

Restrukturalizace finálního užití zemědělské produkce

1.E

----

Podpora nepotravinářského využití půdního fondu - pěstování lnu

--

1.F

1.F

1.F

Chov krav masného skotu

1.G

1.E

1.E

--

Chov dojných krav

---

1.G

1.G

Zazvěření oblastí postižených záplavami

---

1.H

-

Zavlažování zemědělských kultur a plodin

----

1.I

Podpora výroby metylesteru řepkového oleje

----

1.J.a

Podpora využívání bioethanolu jako alternativního paliva

----

1.J.b

Podpora výroby bramborového škrobu

----

1.K

Udržování a zlepšování genetického potenciálu hospodářských zvířat a rostlin

2.A

2.A

2.A

2.A

2.A

Udržování genetického potenciálu osiv a sádí

2.B

2.B

2.B

2.B

2.B

Podpora ozdravování hospodářských zvířat

3.A

3.A

---

Podpora ozdravování polních a speciálních plodin

3.B

3.B

3.

3.

3.

Podpora informatizace v zemědělství, potravinářství, lesním a vodním hospodářství

4.

----

Nákazový fond

---

8.

8.

Speciální poradenství pro živočišnou výrobu

---

9.A.a.1

9.A.a.1

Speciální poradenství pro rostlinou výrobu

---

9.A.b

9.A.b

Podpora poradenství v zemědělství a lesnictví

5.

--

9.B

-

Podpora sdružování zemědělských podniků za účelem společného zajištění poradenských služeb

----

9.B.a

Podpora zvyšování kvality práce poradců

----

9.B.b

Informatika

---

9.C

9.C.

Podpora přípravných prací na využití programu SAPARD

----

9.D

Zavádění evropské legislativy - podpora vzniku a činnosti odbytových organizací výrobců

----

10.

Pozn.: N.V.-98 - nařízení vlády č. 341/1997 Sb. , N.V.-99 - nařízení vlády č. 24/1999 Sb.

Výsledky:

Od začátku námi sledovaného období, tedy od roku 1995, byly až do roku 1997 poskytovány dotace pouze prostřednictvím Zásad. Jejich celková výše v ČR u zemědělských dotačních titulů činila 2,5 mld. Kč, subjekty okresu Třebíč z této sumy čerpaly 8-10 mil. Kč, což je 0,3-0,4 %.

Od roku 1998 začal být uplatňován nový systém poskytování dotací, jehož podstatnou část tvoří Nařízení vlády. Celková výše čerpaných dotací v roce 1998 vzrostla na 4,8 mld. Kč, v roce 1999 došlo k jejímu dalšímu růstána 6,5 mld. Kč. V okrese Třebíč bylo čerpáno v roce 1998 přes 57 mil. Kč, v roce 1999 již více než 113 mil. Kč. Tyto podpory jsou převážně zaměřeny na údržbu krajiny a méně příznivých oblastí, což se významně projevilo i v regionu Třebíčska, jak uvádí tab.2.

Tab. 2 Porovnání výše dotací okresu Třebíč a ČR (tis. Kč)

Rok

Okres Třebíč

ČR

Podíl (%)

1995

9 798

2 623 951

0,37

1996

8 089

2 591 931

0,31

1997

9 273

2 337 755

0,40

1998

57 141

4 820 000

1,19

1999

113 262

6 512 000

1,74

Celkem

197 563

18 885 637

1,05

Vývoj výše dotací na jeden hektar zemědělské půdy je uveden v tab. 3. Před zavedením Nařízení vlády byla dotace na 1 ha zemědělské půdy okresu Třebíč 5,7-7,3krát nižší než tomu bylo v celé ČR. V roce 1998 byl jeden hektar zemědělské půdy okresu Třebíč dotován 1,9krát méně, než tomu bylo v ČR. Z pohledu zemědělců okresu Třebíč je proto možno systém poskytování dotací podle Zásad a Nařízení vlády (zavedený v roce 1998) hodnotiti kladně. Z uvedené skutečnosti vyplývají určité nepřesnosti, ke kterým dochází v systému poskytování podpor do zemědělství.

Tab. 3 Dotace bez PGRLF připadající na jeden hektar zemědělské půdy (Kč)

Ukazatel

1995

1996

1997

1998

1999

Dotace na 1 ha zemědělské půdy žádajícího subjektu okresu

513,9

665,6

524,8

346,51)

431,31)

Dotace na 1 ha zemědělské půdy vokrese Třebíč

100,3

82,8

94,9

584,9

1 159,5

Dotace na 1 ha zemědělské půdy vČR

612,9

605,6

546,3

1 125,1

1520,1

1) Zahrnuty jsou pouze dotace podle Zásad, nikoli podle Nařízení vlády

V okrese Třebíč byl ve srovnání s ČR nejvíce využit dotační titul Údržba krajiny v kulturním stavu, dále pak Chov dojných krav a Chov krav masného skotu společně s Nařízením vlády. Vůbec nejvyššího podílu na prostředcích jednoho dotačního titulu bylo v okrese Třebíč dosahováno u podpory pěstování lnu.

Naopak mezi téměř nevyužité dotační tituly patří Podpora ozdravování polních a speciálních plodin. Nevyužité byly dotační tituly Podpora včelařství, Obnova ovocných sadů a dotační tituly zaměřené na podporu poradenství a informatiky. Nevyužity zůstaly i v roce 1999 nově zařazené dotační tituly.

PGRLF se od začátku své činnosti stal významným nástrojem financování zemědělského sektoru. Fond zlevnil úroky z úvěrů, průměrné zatížení klienta bylo v letech 1994-1998 činilo 5,46 %, přičemž koncem roku 1996 to bylo ještě 3,53 %. Poskytovanými garancemi Fond umožnil delší dobu splatnosti úvěrů.

V okrese Třebíč činilo v letech 1994-1999 průměrné zatížení soukromých zemědělců 3,56 %, PGRLF průměrně dotoval 10,15 %. Průměrná výše úrokové sazby za celé

období činí 13,71 %. V letech 1994-1998 byla průměrná úroková sazba mezi 12 a 15 %, v roce 1999 klesla na 10,74 %. V prvních třech letech PGRLF dotoval 10,5 % úrokové sazby, od roku 1997 se jeho dotace postupně snižovala. Subjekty žádající o úvěr hradily 4,43-4,86 % v letech 1994-1997, v roce 1998 vzhledem k nízké úrokové míře úvěrů pouze 2,19 % a v roce 1999 byla 2,66 %. Okres Třebíč kopíroval celorepublikový vývoj. Výjimku tvoří rok 1999 a především rok 1996, kdy byla výše úvěrů ve srovnání s ČR nižší.

Nejvyšší suma zprostředkovaných úvěrů byla v ČR v letech 1996 a 1997. V letech 1998 a 1999 došlo k poklesu této sumy. Důvodem poklesu je zhoršená ekonomická situace hospodařících subjektů, kteří omezují svoji investiční činnost a dále hlavně neochota bankovních institucí poskytovat zemědělcům úvěry.

Podíl výše úvěrů okrese Třebíč na ČR za uvedené období 1994-1999 dosáhl 2,17 %, u poskytnutých garancí tento podíl činí 2,2 % a u dotací 1,9 %. Tyto údaje odpovídají podílu zemědělské půdy okresu Třebíč na ČR. Podíl výše čerpaných úvěrů subjekty okresu Třebíč na výši úvěru v celé ČR u programu Zemědělec dosáhl 2,62 %, u programu Provoz tento podíl činil 2,31 %. Tyto údaje podrobněji uvádí následující tab.4.

Tab. 4 Porovnání základních charakteristik PGRLF v okrese Třebíč a v ČR (mil. Kč)

Ukazatel

Okres

ČR

Podíl (%)

Výše úvěru

1 390,742

64 104

2,17

Poskytnuté garance

498,420

22 624

2,20

Poskytnuté dotace

311,562

15 804

1,97

Počet schválených žádostí

376

14 008

2,68

Výše úvěru programu Provoz

374,736

16 254

2,31

Výše úvěru programu Zemědělec

851,595

32 520

2,62

Zemědělská družstva čerpala v okrese Třebíč 53,48 % výše úvěru. Akciové společnosti čerpaly 26,71 %, společnosti s ručením omezeným 10,11 %. Nejméně čerpali soukromí zemědělci 8,89 %. Zemědělská družstva okresu Třebíč využívají PGRLF více, než je tomu v průměru v celé ČR, soukromí zemědělci naopak PGRLF využívají méně.

Diskuse:

Některé naznačené problémy při podrobnější analýze regionálního a celostátního porovnání poskytování podpor ukazují na značné rozdíly v počátku analyzovaného období tj. 1995 až 1997. Uplatnění Nařízení vlády výrazněji situci změnilo, ale ne ještě dosatečně srovnětelně a vyváženě. V současné době diskutovaný materiál k návrhu dotační politiky na rok 2001 se s některými současnými nedostaky varovná a naznačuje i kvalitativní posun v systému poskytování podpor ve vazbě na Koncepci agrární politiky MZe ČR. Zejměna se jedná o finanční stabilizaci příjmů agrárního sektoru v marginálních oblastech, podporu zvyšování konkurenceschopnosti českého zemědělství, přiblížit mechanismus podpor pravidlům SZP, a to mimoprodukčním funkcím zemědělství a rozvoji venkova a dále posílení restrukturalizace zemědělského sektoru s ohledem na snížení zornění a diverzifikaci produkce zemědělství.

PGRLF během své existence zpřístupnil a výrazně zlevnil úvěry poskytované subjektům v zemědělství a lesnictví. Prodloužil dobu jejich splatnosti. K 31.12.1999 zprostředkoval úvěry ve výši přes 64 mld. Kč, garancí ručil za 35,29 % jistiny úvěrů. Úroková sazba hrazená samotnými podnikateli činila 5,46 %. Přestože jeho význam postupně klesá, výrazně přispěl ke stabilizaci a modernizaci našeho zemědělství.

Literatura:

Jánský, J.: Dotační politika v podmínkách zemědělství ČR. Sborník z konference “Agroregion 99”, České Budějovice, 1999, s.38-39

Zpráva o stavu zemědělství ČR za roky 1994,1995,1996,1997,1998. MZe ČR, Praha.

Adresa autorů: Ing. Jaroslav Jánský, CSc., Ing. František Prodělal, Ústav podnikové ekonomiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1,

613 00 Brno, Česká republika

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info