Připomínky k návrhu nařízení vlády o produkčních kvótách mléka

Pripomínky k návrhu narízení vlády o stanovení produkcních kvót mléka a podmínek systému produkcních kvót mléka

K Predkládací zpráve :

K navrhovanému zpusobu spuštení systému kvót na mléko od 1. 4. 2001 - zásadní NE, z techto duvodu :

- Je nezodpovedné takto špatne pripravený systém s penalizací zavést od 1.4.2000

- Výroba mléka je dlouhodobý cyklus (minimální doba 2,2 roky od narození telete do zahájení laktace a poté teprve úhrada nákladu na odchov krávy s mlécnou produkcí)

- Vysoké financní a investicní náklady na zrízení a udržení provozu výroby mléka

výrobci mléka jsou nuceni zvyšovat nikoliv snižovat svoji produkci mléka vzhledem ke stagnaci výše ceny mléka , zvyšujícím se nákladum na výrobu mléka a nutností splácet své závazky vuci bankám a státu (bezúr. pujcky) vcetne úroku vzhledem k investicím na zrízení stájí a stáda . Tyto závazky se zavedením kvót stát zemedelcum nezruší, ani za ne neprebírá záruky. Tedy stát nemuže jednostranne narídit kvóty s penalizací 115 % pro zemedelce a zvyšovat jejich náklady na výrobu mléka o další financní prostredky potrebné na pozdejší nákup kvóty pro zachování potrebného objemu výroby za úcelem splátek úveru, pujcek a úroku.

- Stát je povinen zajistit pred zavedením systému kvót na mléko vcasnou informovanost zemedelské verejnosti, v dostatecném casovém, aby se jednotlivý výrobci mohli pripravit na spuštení systému kvót (plán pripouštení brakace krav a odchovu telat, investic stavebních a technologických).

- K 1. 1. 2001 je pozde na vydání vládního narízení o kvótách (i dnes je již pozde, vyhlášení systému minimálne rok predem ) nebo spuštení systému ml. kvót od 1. 4. 2002.

- Podle zákona o SZIF vláda stanoví do 3 mesícu od úcinnosti zákona : minim. cenu, rozhodné období, st. rezervu a další na dobu urcitou (na 1 rok). Avšak zákon neríká jak dlouho pred spuštením kvót a zpusob stanovení pro další léta. Pritom sankce za prekrocení kvóty ve výši 115 % je zákonem již urcena, ale smerná cena jako ve EÚ nikoliv .

- Ze zákona SZIF ani v návrhu vl. narízení není st. rezerva urcena - její výše je však VELMI duležitá pro každého jednotlivého výrobce mléka svým omezujícím pusobením . Mela by podle pozicního dokumentu být nenaplnena nebot soucasná výroba nedosahuje požadavek CR na 3,1 miliardy. Tedy stát by mel podporit výrobu mléka v CR, nikoliv ji kvótami ješte omezovat.

- Je neprípustné zavádet systém kvót v CR který je nekompatibilní s EÚ, jak vyplývá ze zákona o SZIF a návrhu vl. narízení. Vždyt hlavním argumentem pro zavedení kvót v CR je nutnost kompatibility s EÚ, proc ta polovicatost.

- Když srovnat CR s EÚ ve kvótách, tak také s cenou mléka v EÚ. Když kvóty od roku 2001 tak s minimální cenou 11,- Kc/ l mléka, jak stanovuje smerná cena v EÚ (+,-) nejaký ten halér.

- Kvóty v EÚ jsou stanoveny pro clenské státy EÚ za úcelem nezvyšování výroby mléka v jednotlivých státech EÚ. Pri prekrocení musí stát odvést do EÚ pokutu - proto penalizace zemedelcu pri prekrocení kvóty. Proc již od roku 2001 mají ceští zemedelci být penalizováni 115%.

- Zákon o SZIF ani narízení vl. nereší problémy na trhu mléka v CR. Nestanovují POVINNOST státu (SZIF) kvótové mléko od každého výrobce s pridelenou kvótou odkoupit za minimální cenu.

Pripomínky k režimum :

- Prevoditelnost kvót :

Kvóty nelze v prvním roce žádným zpusobem prevádet,ale penalizovat ano. To bude na konci roku 2001 obrovský problém a zmatek s vážnými dusledky pro zemedelce i mlékárny, chyby v odvodech penále - nerovnost postavení prvovýrobcu mléka i zpracovatelu a zhroucení celého systému kvót.

- Saldování :

Z textu správne vyplývá, že je trestuhodné a neprípustné takto pripravovaný systém kvót v CR zavést, který bude tvrdší vuci zemedelcum než je nutno. Navržený systém saldování nereflektuje situaci v CR. Stát nedokáže vymoci pohledávky, nefunguje vymahatelnost pohledávek v reálném case. Stát nedokáže vcas rádne zúradovat, správne stanovit a vymoci odvody penále od všech saldujících mlékáren. Není stanovena možnost odebrání výrobní licence ci možnost okamžitého ukoncení cinnosti mlékárny jež neodvede penále a neplatí zemedelcum - dusledky na trhu mléka jsou zrejmé.

- Autorizace odberatelu :

Lze predpokládat, že dojde k restrukturalizaci mlékáren pred vstupem do EÚ a jejich rozdílnému prístupu k administraci kvót, k vlastním investicím do výroby mléka, zemedelcum i státu - dusledky jejich rozdílného chování ponesou zemedelci a systém kvót jim nepomuže, bohužel ani stát.

- Rešení více odberatelu:

Mám obavy, že SZIF nebude schopen rádne zúradovat, prokazatelne stanovit výši kvóty, penalizaci jednotlivým výrobcum a vybrat penále. Dusledkem bude nerovné postavení zemedelcu i mlékáren v konkurenci na trhu mléka v CR.

- Státní rezerva :

Zákon SZIF a vl. návrh nerespektují systém praktikovaný v EÚ. Zásahy vyšší moci nejsou specifikovány. Nejsou známy zámery vlády o výši st. rezervy na príští rok ani stanoven výhled pro príští roky pred vstupem do EÚ. Nelze souhlasit s pomerným rozdelováním st. rezervy úredníky fondu - velká možnost korupce. Lze predpokládat, že všichni výrobci požádají fond o zvýšení své kvóty - nárocnost na zúradování nezkušenými úredníky, kterí zavádejí systém do praxe - predpoklad chyb a omylu nesoucí ekonomické dusledky pro zemedelce.

K jednotlivým § narízení vlády:

§ 2 Stanovení individuální produkcní kvóty mléka :

odst. 2) V letošním roce 2000 byly vypušteni výrobci mléka s poctem krav do 5 ks z kompenzacních plateb, tedy nehlásí svoji produkci mléka - chybí informace o tomto mléku . Výrobce který neprovádel kontrolu užitkovosti 2x denne nedostal dotace - pravdepodobne ji zrušil úplne. Tito výrobci nebyli informováni jak bude stanovena jejich kvóta, aby mohli ucinit kroky potrebné pro její stanovení od 1, 4, 2000. Z návrhu nevyplývá jak prukazne pro pridelení kvóty musí zemedelec doložit prodej mléka (výrobku), muže dojít k jejich diskriminaci pri pridelování kvót. MF CR reší záležitost svým zpusobem, na konci roku dodaní.

K príloze - formuláre : co je zdrojový doklad - jaký nový pojem (úctenka od každého zákazníka ), kdo to zkontroluje a schválí, co vlastní spotreba, co na tuto záležitost MF CR ??

Možnost rešení - pridelit kvótu podle kusu krav x celostátní prumerná dojivost/ kus .

Odst. 6) 8) - Ministerstvo by nemelo rozhodovat o námitkách. Jiný orgán nezávislý v nemž budou zastoupeni zemedelci, mlékárny a fond a MZe.

Nutné v narízení stanovit kontrolní orgán s odpovídajícími kompetencemi a taxativní tabulku postihu za konkrétní prípady porušení systému kvót (možnost odebrání licence mlékárnám neplatícím zemedelcum, fondu).

K §3 Podání žádostí o zvýšení stávající a pridelení nové ind. kvóty

Odst. 1) Žádost o pridelení nové nebo VYŠŠÍ do 60 dnu od 1.4. to je tedy nejpozdeji do 1. 2. A žádost o pridelení nejpozdeji do 31. 1.. To je nelogické pro rok zahájení systému kvót - nikdo nemuže požádat o zvýšení v roce zahájení systému. Jak bude rezerva velká za jakým úcelem? Rezerva muže zustat nerozdelena, jen pridelená pro nove zahajující nebo požádají všichni o zvýšení o 15 %. Nutno presne specifikovat.

Odst.4) Specifikovat zásahy vyšší moci.

Odst. 5) Jakým zpusobem bude nový výrobce prokazovat predpoklady tržní výroby?

Specifikovat.

K § 4 Vyporádání žádostí :

Odst. 1) Posoudí kdo, fond - z fondu úredníci spolecne se jmenovanými zástupci složenými ze zemedelcu a mlékáren ?

Odst. 3) Co je rozumeno uspokojení pomerné - velcí více menší méne, procentne, podle výše provize ?? Stanovení kontrolního orgánu na pracovníky fondu s velkými postihy je nutné - doplnit do vl. narízení.

Odst 5) Prokázání výrobcu s 1 ks krav bude jaké specifikovat ? Kvóty v EÚ samozrejme pocítají i s nejmenšími výrobci a musí ve státe zapocítat každý litr vyrobeného mléka - není navrhovaný systém kompatibilní s EÚ.

K§ 5, 6, 7 :

Z textu není patrno jak se bude postupovat v roce zavedení kvót a jak v dalších letech. Je nutno blíže specifikovat. Není uvedeno jak se stanoví cena kvóty ml. (odvodí, kdo jí urcí), v roce kdy se již budou moci kvóty dle zákona o SZIF prodávala a pronajímat. Dále v textu není urceno za jaké ceny fond vykoupí vrácenou kvótu do SZIF, za jakou prodá, jestli všechny prodeje prostrednictvím SZIF nebo mezi zemedelci navzájem. Zmena na kvótu prímého prodeje a naopak, jak bude zabezpeceno (kontrolní systém) , aby nedocházelo ke zneužívání možnosti dané §7.

Nutno texty všech § velmi podrobne dopracovat.

K § 8 Kompenzacní podpora :

S kompenzacní podporou lze souhlasit. Text je však velmi nepresný. Pokud má být zaveden systém kvót od 1. 4. 2001 s penalizací 115 % a minimální cenu 7,50 Kc /l , pak musí být jasno i o výši kompenzace. Avšak zákon o st. rozpoctu na rok 2001 ješte není schválen .

Oblasti LFA - specifikovat co je to za oblasti (jaké merítko je urcující). Jmenovite je uvést v narízení vl. (po predchozí konzultací se zemedelci s oduvodnením jaké dusledky jim prinese zarazení do té které oblasti).

K § 9 Minimální cena :

Nelze odsouhlasit dríve než budou urceny jakostní podmínky mléka. Minimální cena je stanovena ve výši 7,50 Kc/l a nezahrnuje náklady na dopravu….. Z textu vyplývá, že zpracovatel muže úctovat výrobci mléka náklady na dopravu. Je nutno opravit text dle cenového vestníku.

Navrhuji cenu 10,-/l mléka (+0,90 nebo 0,70 Kc) nebot máme-li již v príštím roce zavést systém kvót, s penalizací musíme se také priblížit smerné cene placené zemedelcum v EÚ. Postrádám nástroje státní politiky smerující k narovnání cen v CR s EÚ.

K § 10, 11, 12 Evidence :

Není uvedeno v jakých termínech se má informovat na základe jakých podkladu. Systém pocítá jen s krížovými kontrolami na úradu SZIF a namátkovými kontrolami. Kontrola musí zahrnovat všechny zúcastnené subjekty se systémem taxativních sankcí, jinak nebude systém funkcní.

Prubežné informování o naplnování kvóty - specifikovat v jakých termínech.

Není uvažováno o saldování (na jaké úrovni).

K § 13 Stanovení aktuální rocní kvóty a rezervy :

Odst. 1) Je neprípustné, aby MZe CR stanovovalo st. rezervu nejpozdeji 60 dnu pred pocátkem kvótového roku - tedy to znamená k 1. 2. . To je velmi krátká doba pro potreby ekonomického chovu krav. Nutno urcit minimálne 1 rok predem a stanovit ctyrletý zámer. Z textu vyplývá, že úcelem je zvýšení stávajících individuálních produkcních kvót. Tedy má být uvedeno % navýšení z 2500 do 3100 (jak požadujeme v pozicním dokumentu) = +19,35 %. Proc to tak není navrženo pro rok 2001. Má skutecne sloužit st. rezerva ke zvýšení produkce mléka v CR??

Odst. 2) Podmínka uvedená v tomto odstavci (neprevýšení 3,01 mld. litru mléka) také ríká, že nemusí být vytvorena žádná st. rezerva. Text je neprípustný a zavádející.

Záver:

Systém kvót je velmi špatne pripraven pro zavedení od 1. 4. 2001 jak po stránce legislativní tak i administrativní. Pokud jeho zavedení v plánovaném termínu, pak jen zkušební bez penalizace i v dalších letech, s minimální penalizací tesne pred vstupem CR do EÚ. Nutno dopracovat saldování, zpusob stanovení ceny kvót , pravidla obchodování, burzu kvót, vypracovat kontrolní systém a další upresnení ve smyslu Dánského systému.

Domnívat se, že kvóty problémy na našem trhu mléka nevyreší. V období pred vstupem do EÚ je treba udržet produkci mléka v CR v co nejvyšší míre.

V Úhorilce dne 22.8.2000

Marie Brodinová

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info