Pražírnu kávy v době epidemie drží nad vodou malí odběratelé

S výrazným poklesem prodeje kávy se začala loni na jaře kvůli nastupující pandemii koronaviru potýkat pražírna kávy Café Gape v Olomouci-Lošově. Po uzavření vysokých škol a restaurací přišla prakticky ze dne na den o tyto důležité zákazníky. Pražírně se v následujících měsících podařilo výpadek odbytu z větší části nahradit vyšším prodejem kávy malospotřebitelům prostřednictvím e-shopu. "Dostali jsme se už na úroveň, která nás drží nad vodou," řekl ČTK jednatel Café Gape Petr Rajt.

Rodinná pražírna Café Gape v předchozích letech prodávala kávu zejména do restaurací a vysokým školám. Loni na jaře ale pracně budované prodejní kanály přerušila pandemie. "Uzavření vysokých škol jsme ještě moc neřešili, protože jsme měli spoustu dalších velkých odběratelů. Krátce poté ale přišla vlna zavírání restaurací a hospod, což už jsme pocítili velmi silně. Během krátké doby jsme přišli o zhruba polovinu našich zákazníků," uvedl Rajt.

Další citelnou ranou bylo pro firmu omezení provozu kanceláří, do kterých Café Gape dodávala značnou část produkce. Na jaře jí ale prodej pražené kávy klesl o 60 až 70 procent. Zatímco před epidemií firma měsíčně vyrobila tunu pražené kávy, v březnu produkce spadla na 300 kilogramů.

Firma Café Gape proto soustředila síly na rozvoj prodeje prostřednictvím internetu, což se jí v následujících měsících vyplatilo.

"Úplně jsme převrátili naše obchodní uvažování. Místo na velké odběratele jsme se soustředili na drobné zákazníky. Prodej v on-line prostředí se začal postupně zvyšovat a teď jsme se dostali na úroveň 70 až 80 procent původní produkce, " podotkl Rajt.

Firma prodeji přes e-shop přizpůsobila spotřebitelská balení a rozšířila nabídku pražené kávy. "Začali jsme dělat menší balení a kávu více popisujeme, aby zákazníci e-shopu měli při výběru kávy dostatek informací. Osvědčilo se nám to," řekl jednatel.

Vyšší prodej pražené kávy odběratelům z řad malospotřebitelů podle něj koresponduje s nárůstem odbytu kávovarů, které prodává autorizovaná prodejna firmy Café Gape v Olomouci. "Trend rostoucího prodeje kávovarů sledujeme od konce loňského roku. Zákazníci nám například říkají, že nejeli na dovolenou a ušetřené peníze chtějí investovat do pořádného kávovaru pro domácí použití," uvedl Rajt

Lidé zároveň začali častěji využívat servisní služby olomoucké prodejny. "Zatímco před epidemií kávovary zapínali o víkendu nebo jen ráno, tak nyní kvůli home office si doma vaří kávu pětkrát denně. Kávovary se kvůli tomu rychleji opotřebovávají," dodal Rajt.

Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info