Pravý okamžik na úpravu slevy na poplatníka

ASZ ČR navrhuje, aby se Ministerstvo financí vážně zabývalo úpravou výše slevy na poplatníka u daně z příjmů fyzických osob, která od roku 2008 zůstává v nezměněné výši 24 840 Kč. Reálná hodnota slevy na poplatníka se od doby jejího zavedení výrazně změnila v důsledku každoroční inflace, a to v neprospěch daňového poplatníka. Obdobný argument ve svých materiálech používá Ministerstvo financí při zvyšování některých daní, u nichž nebyla delší dobu upravována sazba. Domníváme se tedy, že stejné by mělo platit i v případě slevy na poplatníka, jejíž hodnota je rovněž inflací ovlivněna.

Zároveň se za období od roku 2008 zásadně zvýšila průměrná a minimální mzda, což znamená, že výše slevy na dani nyní prakticky už nezaručuje ani u nejnižších příjmových skupin, aby jejich příjem zůstal nezdaněn. A právě tento účel přitom sleva na poplatníka v době svého zavedení mimo jiné měla. Poplatníci daní tak ve výsledku odvádí stále větší procento svých příjmů na dani státu a narůstá daňové zatížení střední třídy a zdaněny jsou i minimální mzdy či jejich jakákoliv drobná navýšení. Považujeme za logické, aby trend v úpravě této slevy korespondoval s trendem úprav v minimální a průměrné mzdě.  

V aktuální situaci, kdy se řada občanů v důsledku epidemie COVID-19 potýká s finančními problémy, by zvýšení slevy na poplatníka pomohlo všem fyzickým osobám se zdanitelnými příjmy. Jak již dříve uvedlo Ministerstvo financí, navýšení slevy na poplatníka by mělo přijít v době šokové krize ekonomiky. Máme za to, že nyní je na tuto změnu pravý okamžik.

Hlavní kancelář ASZ ČR

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info