Evropská integrace Ovocnářství-Vinohradnictví-Zelinářství 3/1999

EVROPSKÁ INTEGRACE

OVOCNÁRSTVÍ-VINOHRADNICTVÍ-ZELINÁRSTVÍ-BRAMBORÁRSTVÍ OKRASNÉ ZAHRADNICTVÍ - VCELARSTVÍ - HEDVÁBNICTVÍ

KORENINOVÉ A LÉCIVÉ ROSTLINY

CERSTVÉ A ZPRACOVANÉ VÝROBKY - VINARSTVÍ

ORGANIZACE A SESKUPENÍ VÝROBCU A JEJICH SDRUŽENÍ

V ZEMEDELSTVÍ

Rocník : 3 Císlo : 3 4.1.1999

ORGANIZACNÍ STRUKTURY VE FRANCOUZSKÉM OVOCNÁRSTVÍ A ZELINÁRSTVÍ

Jean-Jacques Sgaravizzi

Francouzské ovocnárství a zelinárství má velmi bohatou organizacní strukturu, která zajištuje podpurné programy pro výrobu, služby v oblasti výzkumu a pokusnictví, informace o trhu, kontrolu kvality výrobku a dodržování tržního porádku.

Ovoce a zelenina predstavují kolem 15% konecné hodnoty francouzské zemedelské produkce. Ovocnárský a zelinárský sektor však dostává jen slabých 5% verejné pomoci.

Abychom usnadnili pochopení organizacní struktury v sektoru ovoce a zeleniny, musíme ji rozdelit na cást verejnou a cást profesní.

1 - Verejné struktury

- V prvé rade je to Ministerstvo zemedelství a jeho role garanta pro zemedelství všeobecne a u ovoce a zeleniny obzvlášt. Departementní (=krajské) a regionální pracovište ministerstva zemedelství aktivne zasahují do koordinace prostredku a akcí realizovaných v sektoru zemedelství na departementní a regionální úrovni.

- Verejný úrad pro intervence ONIFLHOR (Office National Interprofessionnel des Fruits, des Légumes et de l'Horticulture - Národní meziprofesní úrad pro ovoce, zeleninu a zahradnictví), který rozdeluje vetšinu francouzských a evropských dotací organizacím výrobcu a oblastním výborum (comités de bassin).

- Servis tržních informací - SNM (Service des Nouvelles du Marché), oddelení ministerstva zemedelství poverené sbírat a šírit informace.

- Generální reditelství pro otázky konkurence, kontroly cen a stíhání podvodu - DGCCRF (Direction Générale de la Concurrence, du contrôle des prix et de la Répression des Fraudes): oddelení ministerstva financí poverené kontrolou kvality výrobku, dodržováním tržního porádku.

- Základní výzkum v INRA (Institut National de Recherche Agronomique - Národní ústav pro agronomický výzkum).

Dále zde zasahují poloverejné struktury, jejichž financování pochází z velké cásti z verejných fondu, avšak další cást pochází z oborových príspevku; jsou to následující organizace:

- CTIFL (Centre Technique Interprofessionnel des Fruits et Légumes - Technické meziprofesní ústredí komodity ovoce a zeleniny),

- departementní a regionální zemedelské komory, které slouží jako fórum pro vedoucí pracovníky syndikátu a státní správu. Zemedelské komory jsou krome jiného odpovedné za popularizaci zemedelství. APCA (Assemblée Permanente des Chambres d'Agriculture - Stálé shromáždení zemedelských komor) koordinuje práci regionálních struktur.

2 - Profesní struktury

Komoditní operátori jsou sdruženi podle jednotlivých profesí a každá má své vlastní zastoupení:

Skupina operátoru Profesní zastoupení

Výrobci ovoce FNPF (Národní federace výrobcu ovoce)

Výrobci zeleniny FNPL (Národní federace výrobcu zeleniny)

Ovocnárská a zelinárská družstva FELCOOP (Federace ovocnárských a zelinárských

družstev)

Zasílatelé ANEEFEL (Národní asociace zasílate-lu - vývozcu

ovoce a zeleniny)

Dovozci CSI (Odborová komora dovozcu)

Velkoobchodníci UNCGFL (Národní svaz velkoobchodu ovocem a

zeleninou)

Maloobchodní prodejci ovoce a zeleniny UNFD (Národní svaz maloobchodních prodejcu

ovoce)

Velcí distributori FCD (Federace pro obchod a distribuci)

Všichni operátori meziprofesne INTERFEL (Meziprofesní sdružení ovoce a

zeleniny)

Schéma toku výrobku od pocátku, tj. výroby, až ke konecným maloobchodním prodejním místum:

Pestitelé ovoce a zeleniny

Organizace výrobcu

Zasílatelé

Velkoobchod

Maloobchod

3 - Organizace výrobcu

3.1. Mechanismy Spolecné organizace trhu (OCM) pro komoditu ovoce a zeleniny (FL)

Šest hlavních mechanismu OCM-FL jsou:

· Systém klasifikace výrobku : normy jakosti

· Mechanismus uznávání organizací výrobcu a režim podpor pri vytvárení operativních fondu temito organizacemi

· Predpisy v oblasti meziprofesních organizací a dohod

· Intervencní režim; kompenzace za stažení z trhu (ICR) u 15 produktu

· Režim obchodní výmeny se tretími zememi

· Režim národní a mezinárodní kontroly

Predcházející režim Spolecné organizace trhu ovoce a zeleniny podle Narízení (EHS) c. 1035/72 neposkytoval pro sdružování výrobcu dostatecné ekonomické zvýhodnení. V novém režimu podle Narízení (ES) c. 2200/96 jsou organizace výrobcu uznávány jako hybný prvek reformy a organizace trhu. Možnost rozvíjet operativní programy financované z operativních fondu (z 50% úcast organizací výrobcu a z 50% úcast komunitárních fondu) by totiž mela organizace pestitelu posílit.

3.2. Jednotlivé typy organizací výrobcu ve Francii

Pokud si to prejí, stávají se výrobci ovoce a zeleniny cleny nekteré organizace výrobcu. V soucasné dobe jich na celém území Francie existuje 280. Toto císlo doplní další, nebot nová Spolecná organizace trhu podle Narízení (ES) c. 2200/96 trvá pomerne krátce a všechny starší organizace výrobcu nemely cas se prizpusobit nove stanoveným predpisum. Nové i starší organizace výrobcu zastupují ve Francii

- 45% až 55% výrobcu ovoce

- 35% výrobcu zeleniny

Nižší míra organizovanosti u zeleniny není príznacná jen pro Francii. Stejné konstatovaní existuje ve všech ostatních zemích Spolecenství. Vysvetlení je nutno hledat ve výrobních strukturách, které jsou odlišné u ovoce, kde se jedná o výhradne trvalé kultury a u zeleniny, kde jde o pestování v rocním horizontu a potenciálne je možné kultury snadno menit.

Rozšírení platnosti pravidel, stanovených organizacemi výrobcu, na celou oblast v prípade reprezentativity organizace výrobcu v dané oblasti (2/3 pestitelu a 2/3 pestebních ploch) je ve Francii uplatnováno pouze v lépe organizovaných regionech, jako napr. Bretan. Naopak v Provenci (jihovýchodní Francie) k rozšírení platnosti pravidel nedochází, bez ohledu na produkt.

Organizace výrobcu mohou mít jakýkoliv status, pokud ho nezakazuje Narízení (ES) c. 2200/96. Podle toho, zda organizace výrobcu prímo prodávají svou produkci nebo dávají prednost dohode se zasílateli, jsou organizace výrobcu rozdeleny do dvou velkých kategorií:

- organizace typu C: mají zarízení na skladování a navíc disponují skupinou prodejcu, kterí se starají o prodej velkoobchodníkum a ústredím velké distribuce (retezce supermarketu a hypermarketu)

- organizace typu M: nedisponují vlastním zarízením pro skladování. Pokud jde o skladování, uzavírají smlouvy se soukromými zasílateli.

Organizace výrobcu se dále sdružují podle výrobních oblastí (bassin). Od pocátku r. 1998 bylo vytvoreno celkem 9 oblastních výboru (comités de bassin), které nahradí drívejší struktury pomáhající sdružením výrobcu.

3.3. Postup pri uznávání organizací výrobcu (OP)

Uznávání organizací výrobcu se provádí na ruzných úrovních:

- na úrovni ministerstva: CNT (Národní technická komise - Commission Nationale Technique)

- na úrovni departementu: DDA (direction départementale de l'agriculture - departementní reditelství pro zemedelství). 95 departementum odpovídá ve Francii 95 DDA.

Zkoumání žádostí o uznání provádejí DDA. Žádost je dále predána CNT, která sdelí své stanovisko.

Celková lhuta pro vyrízení uznání je maximálne 3 mesíce.

Spolecná organizace trhu ovoce a zeleniny (Narízení (ES) c. 412/97) stanovuje limity poctu pestitelu a obratu uskutecneného organizacemi výrobcu:

40 pestitelu a 1,5 milionu ECU

nebo 15 pestitelu a 2,5 milionu ECU

nebo 5 pestitelu a 2 miliony ECU

Ve Francii je prumerný obrat organizací pestitelu relativne nízký. Vetšinou se pohybuje mezi 20 až 30 miliony FRF.

Narízení (ES) c. 2200/96 dovoluje a dokonce podporuje vytvárení nadnárodních organizací výrobcu. Pro tyto organizace totiž muže být operativní program financován až ze 60% z fondu FEOGA (Evropský orientacní a zárucní zemedelský fond) na rozdíl od 50% u organizací ciste národních.

3.4. Postup pri schvalování operativních programu

Pri schvalování operativních programu mají DDA ješte významnejší roli. Po stanovisku Národní komise operativních fondu totiž DDA dává nebo prípadne odmítá svuj souhlas s operativním programem.

3.5. Povinnosti organizací výrobcu (OP)

Narízení (ES) c. 2200/96 obsahuje 2 typy opatrení vztahujících se na organizace výrobcu:

1 - závazná opatrení: jsou velmi pocetná a týkají se:

- povinnosti poskytnout všechnu produkci

- pravidel fungování

- statistických informací

- financních ustanovení jako jsou napr. clenské príspevky, prístup k operativnímu fondu v prípade schválení operativního programu

2 - fakultativní opatrení nebo opatrení ponechaná iniciative organizací pestitelu:

- typ statutu

- akce, navrhované operativním programem: není seznam k výberu. Pro operativní program jsou však naopak zakázány 4 typy akcí:

* zapocítání správních nákladu

* doplatky k cenám a k príjmum (hosp. výsledkum)

* propagace a podpora obchodních znacek

* financování premístení produkce, tj. u produkce realizované mimo komunitární území

4. Role ONIFLHORu

ONIFLHOR je verejná organizace pro intervence v komodite cerstvého a zpracovaného ovoce a zeleniny. Je pod dohledem ministerstva zemedelství a ministerstva financí. Zákon z r. 1982 týkající se zrizování intervencních úradu uvádí, že jejich posláním je:

- posilovat ekonomickou efektivnost komodity

- zlepšovat znalost a fungování trhu

- uplatnovat komunitární opatrení

ONIFLHOR má rídící radu, v níž zasedají zástupci zemedelské výroby, zpracovatelského prumyslu a obchodních struktur. Je v ní rovnež zastoupena verejná moc, zamestnanci, spotrebitelé. Reditele jmenuje dekretem rada ministru.

ONIFLHOR uzavírá s technickými ústavy a s orgány zastupujícími organizace výrobcu dohody týkající se financování presne stanovených cinností v oblasti výzkumu, pokusnictví, technických a ekonomických informací nebo podpory a propagace.

ONIFLHOR zprostredkuje predevším následující financování nebo náhrady:

1 - Proplácení náhrad umožnujících zlepšit konkurenceschopnost vývozu ovoce a zeleniny do tretích zemí. Vzhledem k dodržování dohod GATT se tyto náhrady snižují. Navíc je složitejší je získat, takže prakticky k nim mají prístup pouze nejvetší vývozci. V r. 1996 predstavovaly tyto náhrady celkem 22,7 milionu FRF zatímco v r. 1995 to bylo 71,8 milionu a 94 milionu v r. 1994.

2 - Stažení z trhu

Stažení z trhu predstavuje pri rízení trhu jedno z hlavních opatrení. Je provádeno organizacemi výrobcu. Pripomenme, že ICR (komunitární odškodnení za stažení z trhu) lze obdržet u rajcat, lilku, melounu, vodních melounu, merunek, broskví, nektarinek, stolních hroznu, hrušek, jablek, citrusu: citronu, satsum, mandarinek, klementinek a pomerancu.

Produkty stažené z trhu jsou prevážne urceny ke znicení. Distribuce zdarma predstavovala v letech 1995/1996 jen 3% z množství staženého z trhu.

3 - Akce smerující ke strukturálnímu posílení

Napríklad:

· obnovy skleníku: 210 ha v r. 1996

· zmena odrudy u ovocných sadu: 4624 ha v 1995/1996 u všech druhu ovoce

· fytosanitární opatrení

· preventivní opatrení proti klimatickým rizikum (proti mrazu, krupobití, prudkým deštum)

· akce podporující kvalitu: skladovací podmínky

4 - Financní podpora ekonomické organizace

Ekonomickou organizací se rozumí celkové pokrytí organizacemi výrobcu.

ONIFLHOR prebírá cást financování aktivit oblastních výboru (comités de bassin).

5 - Financování programu kolektivní podpory

Kolektivní podpora je predevším podpora jednotlivých druhu, jako napr. podpora spotreby letního ovoce. V roce 1996 cinily prostredky poskytnuté ONIFLHORem na tuto podporu 59,2 milionu FRF.

5 - DGCCRF (Generální reditelství pro konkurenci, spotrebu a stíhání podvodu)

Jako organizace poverená všeobecne kontrolami, at se týkaly jakýchkoliv produktu, provedla DGCCRF v r. 1996 u ovoce a zeleniny 140 000 kontrol, a to takto:

- 17 000 kontrol u výrobcu

- 19 000 ve velkoobchodu

- 31 000 pri maloobchodním prodeji

- 73 000 pri vývozu a dovozu

Metrologické kontroly, tj. kontroly množství obsaženého v obalech, se týkaly výrobku domácích (79% kontrol) i dovážených (21% kontrol). Jsou organizovány ve stadiu:

- vyskladnování: 77% kontrol

- dovozu: 14% kontrol

- distribuce: 9% kontrol

Dve zároven kontrolovaná kvantitativní kritéria jsou:

- kritérium prumeru: Overuje se, zda prumer skutecného obsahu kontrolované dávky není v prumeru nižší než množství uvedené na obalu

- pocet vadných obalu: nemá prekrocit hodnotu stanovenou predpisy.

V celé zemi existuje 8 laboratorí. Zamestnávají 347 kontroloru a jsou povereny zkoumat, zda výrobky odpovídají hygienickým, kvalitativním a bezpecnostním normám.

6 - SNM (Servis tržních informací)

SNM vytvorený v r. 1952 je dnes soucástí ministerstva zemedelství.

Organizace SNM se musela prizpusobit postupným zmenám zasahujícím do mechanismu tvorby cen zemedelských produktu, predevším u výrobku snadno podléhajících zkáze. SNM sbírá a rozširuje tržní informace o následujících výrobcích: ovoci a zelenine, kvetinách, drubeži, rybách, mražených výrobcích, mase.

Informace se týkají

- cen výrobcu, ve skladech, na jatkách, v expedicních stanicích, prístavech, na hranicích, ve velkoobchode

- disponibilního množství

- tendencí na trhu

Pri zjištování cen se rozlišují: odruda, kategorie, kalibrace, typ uchovávání, typ konzervace (napr. jablka pocházející ze skladování v kontrolované atmosfére), zpusob dopravy, jednotka prodeje. U každého výrobku jsou poskytovány tri ceny: minimální, maximální a nejcasteji zjištená cena.

Specialisté na jednotlivé výrobky vypracovávají pravidelne syntetické zprávy za jednotlivé výrobky.

Organizace: viz príloha

7 - CTIFL (Meziprofesní technické ústredí ovoce a zeleniny)

Organizace: viz príloha

8 - INTERFEL (Meziprofesní sdružení ovoce a zeleniny)

INTERFEL je asociace, která sdružuje a zastupuje paritne produkci a distribuci ovoce a zeleniny. Pusobí díky príspevkum svých clenu.

Cílem tohoto sdružení je:

- uprednostnovat meziprofesní dialog mezi jednotlivými typy operátoru

- bránit spolecné zájmy komodity ovoce a zeleniny vuci francouzským a komunitárním správním orgánum (lobování) a vuci médiím

- uzavírat meziprofesní dohody týkající se dodržování kvality produktu (tam, kde není žádoucí, aby vše bylo upraveno administrativními predpisy)

- podporovat a propagovat spotrebu ovoce a zeleniny pomocí komunikacních programu.

(z práce mise PHARE v CR)

__________________________________________________________________________________

Evropská integrace - Ovocnárství, vinohradnictví, zelinárství, bramborárství, okrasné zahradnictví, vcelarství, hedvábnictví, koreninové a lécivé rostliny, cerstvé a zpracované výrobky, vinarství. Organizace a seskupení výrobcu a jejich sdružení v zemedelství.

- Informacní obežník

Vydává : Pracovní skupina pro ovoce, zeleninu a brambory a Pracovní skupina pro víno,

Odbor evropské integrace, MZeCR, Tešnov 17, 117 05 Praha 1

Redakce : Ing. Jaroslav Zíka, tel. 02/21812933, fax 02/21812970, e-mail Zika@mze.cz

Doc. Ing. Jirí Hodis, CSc. 02/21812170, fax 02/21812970 (vinarství)

Pro vnitrní potrebu Pracovní skupiny pro ovoce, zeleninu a brambory, Pracovní skupiny pro víno a další zájemce

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info