APLIKAČNÍ MOŽNOSTI METOD POPISNÉ STATISTIKY ...
18.09.1998 | Odborné konference
aplikační možnosti Metod pOPISNÉ STATISTIKY
A StaTISTICKÉ INDUKCE V PEDagogickém výzkumu
APPlICATION POSSIBIlITIES OF THE METHOD
OF DESCRIPTIVE STATISTICS AND STATISTICAl INDUCTION
IN EDUCATIONAl RESEARCH
Jan Klíma, Erich Maca
Adresa autorů:
Doc. Ing. Jan Klíma, CSc., Ústav financí,
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská l, 613 00 Brno
Doc. Ing. Erich Maca, CSc., Brno Kotlářská 44, PSČ 602 00
Anotace:
Příspěvek je orientován na deskripci možnosti využití elementárních matematicko-statistických metod v oblasti kvantifikace obtížnosti studia jednotlivých tematických celků předmětu makroekonomie jako jednoho ze stěžejních předmětů vyučovaných na PEF Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. Odvozené hodnoty bodových a intervalových odhadů jejich průměrné úrovně tvoří výchozí bázi autory navrženého a v příspěvku popsaného metodického postupu exaktního stanovení časových limitů pro jednotlivé problémové okruhy, respektující konstantní hodinovou dotaci dané vědní disciplíny, vymezené učebním programem.
Summary:
The paper is orientated to the description of the possibility of using elemental mathematical/statistical methods in the field of quantification of study difficulty of particular thematic units in the subject of macroeconomics as one of the fundamental disciplines taught at the Faculty of Economics, Mendel University of Agriculture and Forestry in Brno. Derived values of point and interval estimates of their average levels proposed and described by authors of the paper form the starting basis for the methodical procedure of exact determination of time limits for particular problem spheres taking into account constant hour grant of the given discipline delimited by the University syllabus.
Klíčová slova:
makroekonomie, tématické celky, obtížnost studia, bodové a intervalové odhady úrovně, časové limity výuky, návrh metodiky
Keywords:
macroeconomics, thematic units, study difficulty, point and interval level estimates, time limits of instruction, proposal of methodology
Aplikace adekvátních matematicko-statistických metod zkoumání hromadných společenských jevů a procesů, jako nástroje kvantitativní a kvalitativní analýzy, jakož i jejich modifikace, patří v pedagogické sféře k základním předpokladům exaktizace a objektivizace závěrů vyplývajících z výsledků zkoumání, a to jak v oblasti teorie výchovy, tak i v oblasti vzdělávání.
S uvedeným pojetím koresponduje i koncepce tohoto příspěvku, zaměřeného na kvantifikaci obtížnosti studia jednotlivých tematických celků předmětu makroekonomie jako výchozí báze uplatnění modifikovaného metodického postupu exaktního stanovení časových limitů, pro jednotlivé problémové okruhy dané vědní disciplíny, při apriorně určené hodinové dotaci.
Faktografické údaje nezbytné pro realizaci vytyčených záměrů zkoumání byly získány výběrovým šetřením v souboru posluchačů 1. ročníku provozně ekonomické fakulty Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně - oboru manažersko-ekonomického a oboru ekonomické informatiky v zimním semestru školního roku 1996/97. Z celkového počtu 364 posluchačů obou studijních oborů prošlo anketním šetřením 59,3%, tj. 216 respondentů. Frekvence použitelných odpovědí dosáhla hodnoty 140 tj. 64,8 %.
Specifikace obtížnosti studia předmětu makroekonomie (jehož stěžejním cílem je poskytnout posluchačům znalosti o vzniku, vývoji a metodologii ekonomické teorie, vymezuje základní pojmy, principy a zákony v oblasti makroekonomie a tržního systému) vychází z tematických celků, daných těmito problémovými okruhy:
01 - Úvod do studia, vznik a vývoj ekonomických teorií
02 - Základní makroekonomické pojmy, model AS (agregátní nabídka - Aggregate supply) - AD (agregátní poptávka - Aggregate demand), interakce, makroekonomická rovnováha, posuny rovnováhy, změny úrovně produktu, cenové hladiny a zaměstnanosti
03 - Měření makroekonomických veličin typu produkt a důchod, determinace produktu, princip multiplikátoru
04 - Teorie peněz, místa peněžního sektoru v ekonomickém systému, měnové kursy
05 - Ekonomický růst a hospodářský cyklus
06 - Cenová hladina a inflace
07 - Nezaměstnanost v tržní ekonomice, vztah mezi inflací a nezaměstnaností
08 - Monetární politika
09 - Fiskální politika
10 - Model IS - LM, monetárně fiskální kombinace
11 - Mezinárodně obchodní politika
12 - Účinnost makroekonomické politiky, magický čtyřúhelník, konečné řešení stabilizační politiky.
Obtížnost studia jednotlivých tématických okruhů kvantifikuje stupnice hodnot v rozpětí od 1 (u tématu s nejvyšší obtížností) do 12 (u tématu se studijní obtížností nejnižší).
Z jednorozměrných charakteristik kvantifikujících absolutní úroveň, relativní variabilitu a intervalová rozpětí hodnot bodových odhadů průměrné úrovně studijní náročnosti posuzovaných tématických celků, obsažených v Tab.I je zřejmá nejvyšší studijní obtížnost modelu IS-LM a monetárně fiskální kombinace (tématický celek 10), nejnižší studijní obtížnost byla naproti tomu zjištěna u tématického celku orientovaného na problematiku základních makroekonomických pojmů, modelu AS-AD, interakce, makroekomomické rovnováhy a její posuny, změny úrovně produktu, cenové hladiny a zaměstnanosti (tématický celek 02).
Komplexní pohled na sestupné pořadí hodnot průměrné obtížnosti studia daného jevu a její variability dokumentují údaje:
statistika | Pořadí tématického celku | |||||||||||
- | (max.) 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 (min.) |
` y | 10 | 05 | 09 | 08 | 12 | 04 | 11 | 01 | 03 | 07 | 06 | 02 |
vy (%) | 10 | 05 | 04 | 12 | 01 | 03 | 11 | 02 | 09 | 07 | 08 | 06 |
Z odvozených hodnot intervalů spolehlivosti pro parametr m na zvolené hladině významnosti (P = 0,05), obsažených v Tab.I lze usuzovat, že s 95% spolehlivostí se bude studijní náročnost tématického celku 10 pohybovat v základním souboru v rozmezí 3,6083 až 4,7345. Tématický celek s nejnižší studijní náročností (02) vykazuje rozpětí 8,6463 až 9,9109.
Na statistickou průkaznost mezi průměry studijní náročnosti výběrové souboru respondentů na hladině významnosti P=0,05 resp. P=0,01 lze usuzovat z údajů obsažených v Tab.II.
Na jejich podkladě můžeme konstatovat, že pouze jedna třetina z 66 posuzovaných variant nevykázala statisticky signifikantní rozdíl mezi odvozenými průměrnými hodnotami studijní náročnosti posuzovaných tématických celků.
Navržený metodický postup exaktního určování časových limitů pro jednotlivé problémové okruhy vychází z hodnot průměrné studijní obtížnosti jednotlivých tématických celků (` yi ), počtu tématických celků (n), součtu převrácených průměrných hodnot studijní obtížnosti všech tématických celků ( 1/` yi ), celková disponibilní dotace (t) předmětu v minutách (56 hod = 2800 minut) a převrácené hodnoty aritmetického průměru převrácených hodnot znaku ( A = n / S (1/` yi)).
Praktický způsob výpočtu časových limitů pro jednotlivé tématické celky je zřejmý ze schématu, který navržený metodický postup názorně prezentuje:
Tématický celek | ` yi | 1 /` yi | 1 /` yi * A = B | B * t | = |
01 | 6,65 | 0,1503759 | 0,9342834 | 217,99948 | 218 |
02 | 9,2786 | 0,1077748 | 0,6696034 | 156,24070 | 156 |
. | . | . | . | . | . |
. | . | . | . | . | . |
. | . | . | . | . | . |
10 | 4,1714 | 0,2397276 | 1,4894248 | 347,53245 | 348 |
. | . | . | . | . | . |
12 | . | . | . | . | . |
S | x | 1,9314382 | x | 2799,9992 | 2800 |
Závěr:
Aplikované metodické postupy popisné statistiky a statistické indukce a na tyto navazující návrh metodiky exaktního stanovení časových limitů pro jednotlivé tématické celky makroekonomie prokázaly adekvátní vypovídací schopnosti a možnosti jejich všestranného využití v dané zájmové sféře, ale i v oblasti jiných vědních disciplín.
Literatura:
(1) Baštýř, I. 1963: Matematické základy pracovních snímků. Práce, Praha 126 p.
(2) Klíma, J. 1996: K problematice výuky makroekonomie. Sborník prací z vědecké konference agrární PERSPEKTIVY V. Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze, pp.225 - 228
(3) Maca, E.1994: Statistika.VŠZ v Brně, 122 p.
(4) Maca, E., Stávková, J., Bodečková,B. 1994: Uplatnění analýzy rozptylu korelace v pedagogickém výzkumu. Sborník příspěvků z odborné konference k 75. výročí založení VŠZ v Brně, pp. 54 - 63
(5) Vichr, V., Wolk, R. 967: Matematika a normování práce. Práce, Praha 139 p.
Tab. I Popisné statistiky a intervalové odhady absolutní úrovně obtížnosti studia tematických celků.
Tematický celek | absolutní úrovně (` yi) | relativní variability (vy %) | interval spolehlivosti pro parametr m na hladině významnostiP = 0,05 | |
01 | 6,65 | 56,55 | 6,0271 | až 7,2771 |
02 | 9,2786 | 41,14 | 8,6463 | 9,9109 |
03 | 7,1 | 45,77 | 6,5617 | 7,6383 |
04 | 6,6143 | 62,64 | 5,9228 | 7,3006 |
05 | 4,5214 | 74,37 | 3,9644 | 5,0684 |
06 | 7,6143 | 34,62 | 7,1776 | 8,0510 |
07 | 7,4 | 38,56 | 6,9278 | 7,8722 |
08 | 6,0214 | 38,33 | 5,6391 | 6,4037 |
09 | 5,5286 | 39,50 | 5,1668 | 5,8904 |
10 | 4,1714 | 81,49 | 3,6083 | 4,7345 |
11 | 6,6286 | 41,74 | 6,1703 | 7,0869 |
12 | 6,4071 | 59,06 | 5,7803 | až 7,0339 |
Tab. II Průkaznost rozdílu mezi průměrnou úrovní obtížnosti studia tematických celků
Tematický celek | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 |
01 | ++ | - | - | ++ | ++ | - | - | ++ | ++ | - | - |
02 | - | ++ | ++ | ++ | ++ | ++ | ++ | ++ | ++ | ++ | ++ |
03 | - | - | - | ++ | - | - | ++ | ++ | ++ | - | - |
04 | - | - | - | ++ | ++ | - | - | - | ++ | - | - |
05 | - | - | - | - | ++ | ++ | ++ | ++ | - | ++ | ++ |
06 | - | - | - | - | - | - | ++ | ++ | ++ | ++ | ++ |
07 | - | - | - | - | - | - | ++ | ++ | ++ | + | - |
08 | - | - | - | - | - | - | - | - | ++ | + | - |
09 | - | - | - | - | - | - | - | - | ++ | ++ | + |
10 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ++ | ++ |
11 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průkaznost na hladině významnosti: + (P= 0,05); ++ (P= 0,01)
Další články v kategorii Podnikání
- Karamel s chilli nebo pampeliškou. Manželé z jihu Čech rozjeli sladké podnikání (14.03.2025)
- Plzeňský Prazdroj loni v ČR prodal 7,3 mil.hektolitrů piva, shodně jako předloni (12.03.2025)
- Přibývá restaurací a hospod s certifikátem kvality (11.03.2025)
- Coca-Cola přichází s nezvyklou velikostí láhve. Vyplňujeme mezeru, hlásí výrobce (06.03.2025)
- Potraviny, tequila, elektronika i hračky. Američanům se cla prodraží (06.03.2025)
- ÚOHS: Podnikatel Tesař může koupit kontrolní podíl v Agro družstvu Sebranice (06.03.2025)
- Už ne Americano, ale Canadiano. Severská země se bouří a nekončí to jen u kávy (06.03.2025)
- Bednáři začali smolit v areálu Prazdroje 20 ležáckých sudů vážících až 950 kg (05.03.2025)
- Fastfood mění stravovací návyky. Obědům kralují kebab a hranolky, říká průzkum (04.03.2025)
- Inflace v eurozóně v únoru klesla méně, než se čekalo (04.03.2025)