APLIKAČNÍ MOŽNOSTI METOD POPISNÉ STATISTIKY ...

aplikační možnosti Metod pOPISNÉ STATISTIKY

A StaTISTICKÉ INDUKCE V PEDagogickém výzkumu

APPlICATION POSSIBIlITIES OF THE METHOD

OF DESCRIPTIVE STATISTICS AND STATISTICAl INDUCTION

IN EDUCATIONAl RESEARCH

Jan Klíma, Erich Maca

Adresa autorů:

Doc. Ing. Jan Klíma, CSc., Ústav financí,

Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská l, 613 00 Brno

Doc. Ing. Erich Maca, CSc., Brno Kotlářská 44, PSČ 602 00

Anotace:

Příspěvek je orientován na deskripci možnosti využití elementárních matematicko-statistických metod v oblasti kvantifikace obtížnosti studia jednotlivých tematických celků předmětu makroekonomie jako jednoho ze stěžejních předmětů vyučovaných na PEF Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. Odvozené hodnoty bodových a intervalových odhadů jejich průměrné úrovně tvoří výchozí bázi autory navrženého a v příspěvku popsaného metodického postupu exaktního stanovení časových limitů pro jednotlivé problémové okruhy, respektující konstantní hodinovou dotaci dané vědní disciplíny, vymezené učebním programem.

Summary:

The paper is orientated to the description of the possibility of using elemental mathematical/statistical methods in the field of quantification of study difficulty of particular thematic units in the subject of macroeconomics as one of the fundamental disciplines taught at the Faculty of Economics, Mendel University of Agriculture and Forestry in Brno. Derived values of point and interval estimates of their average levels proposed and described by authors of the paper form the starting basis for the methodical procedure of exact determination of time limits for particular problem spheres taking into account constant hour grant of the given discipline delimited by the University syllabus.

Klíčová slova:

makroekonomie, tématické celky, obtížnost studia, bodové a intervalové odhady úrovně, časové limity výuky, návrh metodiky

Keywords:

macroeconomics, thematic units, study difficulty, point and interval level estimates, time limits of instruction, proposal of methodology

Aplikace adekvátních matematicko-statistických metod zkoumání hromadných společenských jevů a procesů, jako nástroje kvantitativní a kvalitativní analýzy, jakož i jejich modifikace, patří v pedagogické sféře k základním předpokladům exaktizace a objektivizace závěrů vyplývajících z výsledků zkoumání, a to jak v oblasti teorie výchovy, tak i v oblasti vzdělávání.

S uvedeným pojetím koresponduje i koncepce tohoto příspěvku, zaměřeného na kvantifikaci obtížnosti studia jednotlivých tematických celků předmětu makroekonomie jako výchozí báze uplatnění modifikovaného metodického postupu exaktního stanovení časových limitů, pro jednotlivé problémové okruhy dané vědní disciplíny, při apriorně určené hodinové dotaci.

Faktografické údaje nezbytné pro realizaci vytyčených záměrů zkoumání byly získány výběrovým šetřením v souboru posluchačů 1. ročníku provozně ekonomické fakulty Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně - oboru manažersko-ekonomického a oboru ekonomické informatiky v zimním semestru školního roku 1996/97. Z celkového počtu 364 posluchačů obou studijních oborů prošlo anketním šetřením 59,3%, tj. 216 respondentů. Frekvence použitelných odpovědí dosáhla hodnoty 140 tj. 64,8 %.

Specifikace obtížnosti studia předmětu makroekonomie (jehož stěžejním cílem je poskytnout posluchačům znalosti o vzniku, vývoji a metodologii ekonomické teorie, vymezuje základní pojmy, principy a zákony v oblasti makroekonomie a tržního systému) vychází z tematických celků, daných těmito problémovými okruhy:

01 - Úvod do studia, vznik a vývoj ekonomických teorií

02 - Základní makroekonomické pojmy, model AS (agregátní nabídka - Aggregate supply) - AD (agregátní poptávka - Aggregate demand), interakce, makroekonomická rovnováha, posuny rovnováhy, změny úrovně produktu, cenové hladiny a zaměstnanosti

03 - Měření makroekonomických veličin typu produkt a důchod, determinace produktu, princip multiplikátoru

04 - Teorie peněz, místa peněžního sektoru v ekonomickém systému, měnové kursy

05 - Ekonomický růst a hospodářský cyklus

06 - Cenová hladina a inflace

07 - Nezaměstnanost v tržní ekonomice, vztah mezi inflací a nezaměstnaností

08 - Monetární politika

09 - Fiskální politika

10 - Model IS - LM, monetárně fiskální kombinace

11 - Mezinárodně obchodní politika

12 - Účinnost makroekonomické politiky, magický čtyřúhelník, konečné řešení stabilizační politiky.

Obtížnost studia jednotlivých tématických okruhů kvantifikuje stupnice hodnot v rozpětí od 1 (u tématu s nejvyšší obtížností) do 12 (u tématu se studijní obtížností nejnižší).

Z jednorozměrných charakteristik kvantifikujících absolutní úroveň, relativní variabilitu a intervalová rozpětí hodnot bodových odhadů průměrné úrovně studijní náročnosti posuzovaných tématických celků, obsažených v Tab.I je zřejmá nejvyšší studijní obtížnost modelu IS-LM a monetárně fiskální kombinace (tématický celek 10), nejnižší studijní obtížnost byla naproti tomu zjištěna u tématického celku orientovaného na problematiku základních makroekonomických pojmů, modelu AS-AD, interakce, makroekomomické rovnováhy a její posuny, změny úrovně produktu, cenové hladiny a zaměstnanosti (tématický celek 02).

Komplexní pohled na sestupné pořadí hodnot průměrné obtížnosti studia daného jevu a její variability dokumentují údaje:

statistika

Pořadí tématického celku

-

(max.) 1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12 (min.)

` y

10

05

09

08

12

04

11

01

03

07

06

02

vy (%)

10

05

04

12

01

03

11

02

09

07

08

06

Z odvozených hodnot intervalů spolehlivosti pro parametr m na zvolené hladině významnosti (P = 0,05), obsažených v Tab.I lze usuzovat, že s 95% spolehlivostí se bude studijní náročnost tématického celku 10 pohybovat v základním souboru v rozmezí 3,6083 až 4,7345. Tématický celek s nejnižší studijní náročností (02) vykazuje rozpětí 8,6463 až 9,9109.

Na statistickou průkaznost mezi průměry studijní náročnosti výběrové souboru respondentů na hladině významnosti P=0,05 resp. P=0,01 lze usuzovat z údajů obsažených v Tab.II.

Na jejich podkladě můžeme konstatovat, že pouze jedna třetina z 66 posuzovaných variant nevykázala statisticky signifikantní rozdíl mezi odvozenými průměrnými hodnotami studijní náročnosti posuzovaných tématických celků.

Navržený metodický postup exaktního určování časových limitů pro jednotlivé problémové okruhy vychází z hodnot průměrné studijní obtížnosti jednotlivých tématických celků (` yi ), počtu tématických celků (n), součtu převrácených průměrných hodnot studijní obtížnosti všech tématických celků ( 1/` yi ), celková disponibilní dotace (t) předmětu v minutách (56 hod = 2800 minut) a převrácené hodnoty aritmetického průměru převrácených hodnot znaku ( A = n / S (1/` yi)).

Praktický způsob výpočtu časových limitů pro jednotlivé tématické celky je zřejmý ze schématu, který navržený metodický postup názorně prezentuje:

Tématický celek

` yi

1 /` yi

1 /` yi * A = B

B * t

=

01

6,65

0,1503759

0,9342834

217,99948

218

02

9,2786

0,1077748

0,6696034

156,24070

156

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

10

4,1714

0,2397276

1,4894248

347,53245

348

.

.

.

.

.

.

12

.

.

.

.

.

S

x

1,9314382

x

2799,9992

2800

Závěr:

Aplikované metodické postupy popisné statistiky a statistické indukce a na tyto navazující návrh metodiky exaktního stanovení časových limitů pro jednotlivé tématické celky makroekonomie prokázaly adekvátní vypovídací schopnosti a možnosti jejich všestranného využití v dané zájmové sféře, ale i v oblasti jiných vědních disciplín.

Literatura:

(1) Baštýř, I. 1963: Matematické základy pracovních snímků. Práce, Praha 126 p.

(2) Klíma, J. 1996: K problematice výuky makroekonomie. Sborník prací z vědecké konference agrární PERSPEKTIVY V. Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze, pp.225 - 228

(3) Maca, E.1994: Statistika.VŠZ v Brně, 122 p.

(4) Maca, E., Stávková, J., Bodečková,B. 1994: Uplatnění analýzy rozptylu korelace v pedagogickém výzkumu. Sborník příspěvků z odborné konference k 75. výročí založení VŠZ v Brně, pp. 54 - 63

(5) Vichr, V., Wolk, R. 967: Matematika a normování práce. Práce, Praha 139 p.

Tab. I Popisné statistiky a intervalové odhady absolutní úrovně obtížnosti studia tematických celků.

Tematický celek

absolutní úrovně (` yi)

relativní variability (vy %)

interval spolehlivosti pro parametr m na hladině významnosti

P = 0,05

01

6,65

56,55

6,0271

až 7,2771

02

9,2786

41,14

8,6463

9,9109

03

7,1

45,77

6,5617

7,6383

04

6,6143

62,64

5,9228

7,3006

05

4,5214

74,37

3,9644

5,0684

06

7,6143

34,62

7,1776

8,0510

07

7,4

38,56

6,9278

7,8722

08

6,0214

38,33

5,6391

6,4037

09

5,5286

39,50

5,1668

5,8904

10

4,1714

81,49

3,6083

4,7345

11

6,6286

41,74

6,1703

7,0869

12

6,4071

59,06

5,7803

až 7,0339

Tab. II Průkaznost rozdílu mezi průměrnou úrovní obtížnosti studia tematických celků

Tematický celek

02

03

04

05

06

07

08

09

10

11

12

01

++

--

++

++

--

++

++

--

02

-

++

++

++

++

++

++

++

++

++

++

03

---

++

--

++

++

++

--

04

---

++

++

---

++

--

05

----

++

++

++

++

-

++

++

06

------

++

++

++

++

++

07

------

++

++

++

+

-

08

--------

++

+

-

09

--------

++

++

+

10

---------

++

++

11

-----------

Průkaznost na hladině významnosti: + (P= 0,05); ++ (P= 0,01)

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics

Neděle
Polojasno
8 °C
Pondělí
Sněhové přeháňky
3 °C
Úterý
Jasno
4 °C

Počasí


Kalendář

<DřívePozději>
březen 2025
poútstčtsone
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Podporujeme utipa.info