Stanovisko k vyhlášeným výsledkům výběrových řízení s.p. Lesy České republiky dne 4. března 2005

Dne 4. března 2005 zveřejnil s.p. Lesy České republiky výsledky výběrových řízení, která byla vypsána dne 15.12.2004. V hlavní zpravodajské relaci ČT1 vystoupil dne 5. března 2005 tiskový mluvčí LČR, který mimo jiné konstatoval, že výsledky jsou konečné a nepřezkoumatelné. Prezidium České asociace podnikatelů v lesním hospodářství na svém zasedání dne 8.3.2005 projednalo situaci po vyhlášení výsledků výběrových řízení tak, jak je zřejmá z dosud získaných informací na webových stránkách LČR a z informací získaných při veřejném otevírání obálek s jednotlivými nabídkami.

Prezídium považuje za zásadní tu skutečnost, že výběrová řízení nebyla zadána podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Tím, že vedení resortu a s.p. LČR prosadilo postup mimo rámec zákona o zadávání veřejných zakázek, byly umožněny nestandardní postupy při zadání i vyhodnocení nabídek v rámci tohoto výběrového řízení. Nabídky tak tedy byly vyhodnocovány na základě pravidel, obsahujících celou řadu velmi sporných ustanovení. Rozpory jak ve vlastních pravidlech, tak ve smluvní dokumentaci, podle které by měl být založen pro vítěze výběrového řízení nový smluvní vztah byly předmětem široké kritiky nejen podnikatelské veřejnosti, ale i odborníků na soutěžní a obchodní právo. Podmínky výběrových řízení byly opakovaně měněny i po jejich vyhlášení a poslední změna podmínek byla zveřejněná na webové stránce LČR pod názvem „odpovědi na nejčastější dotazy…“ s tím, že tento soubor byl ještě před zveřejněním výsledků výběrových řízení z webové stránky odstraněn. ČAPLH opakovaně ve svých stanoviscích upozorňovala na výše uvedené nedostatky a to zejména proto, že pravidla pro výběrová řízení v žádném případě nezvýšila transparentnost celého procesu a ve svých důsledcích byla daleko horší, než pravidla uplatňovaná v minulých letech.

I podle zveřejněných pravidel však byly některé nabídky vyhodnoceny nepochopitelným způsobem. Vybrány byly nabídky finančně výrazně nevýhodné pro státní podnik, přičemž v ostatních parametrech nemohly být lepší, než nabídky neúspěšné.

Flagrantním příkladem je rozhodnutí na územní jednotce Ronov nad Doubravou. Nejvýhodnější nabídka pro LČR byla údajně vyřazena z administrativních důvodů, její výše činila 6 008 328 Kč. Druhá nejlepší nabídka činila 7 363 924 Kč, třetí nabídka byla ve výši 7 622 735 Kč. Vítězná nabídka však činila 9 420 189 Kč a byla z osmi nabídek druhá nejhorší. Přesto byla vybrána, i když ostatní podmínky výběrového řízení nemohl předkladatel nabídky splnit lépe dle vyhlášených pravidel než většina neúspěšných (jedná se o reference z předchozích zakázek, certifikace PEFC a ISO). Je nutno si uvědomit, že dle podmínek výběrového řízení jsou nabízené částky cenou služeb, kterou LČR jako zadavatel bude platit dodavateli za provedené práce, takže vyšší nabídka znamená pro LČR vyšší náklady.

Podle informací od jednotlivých podnikatelů, kteří se zúčastnili veřejného otevírání nabídek (kde nabídnuté ceny hlasitě četl člen výběrové komise), lze takových příkladů najít mnoho. Zdá se, že tento postup výběru „nejlepší“ nabídky byl použit často. Prezídium je přesvědčeno, že je to důsledek postupu mimo rámec zákona o zadávání veřejných zakázek a absolutní netransparentnosti a utajení průběhu výběrových řízení. Vyjádření mluvčího s.p. LČR ing. Šálka o nepřezkoumatelnosti výsledků výběrových řízení naše podezření o manipulacích potvrzuje.

Jednání s.p. Lesy České republiky v závěru roku 2004 a v počátku roku 2005 dále znejistilo celou podnikatelskou veřejnost a to nejen v oblasti lesního hospodářství, ale i v oblasti dřevozpracujícího průmyslu. Snaha po jednostranném ukončení platnosti stávajících smluv, následné zahájení správního řízení Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, předběžná opatření ÚOHS a Krajského soudu v Hradci Králové pak zcela jistě signalizovaly závažné problémy, které existují ve vztazích mezi LČR a jejich smluvními partnery.

Je tedy zcela nepochopitelné, že s.p. Lesy České republiky nepozastavil vyhlášená výběrová řízení a to zejména proto, že předmětem správního řízení ÚOHS je podezření ze zneužívání dominantního postavení LČR na trhu. V této souvislosti je nutné připomenout, že jak ministr Palas, tak jeho státní tajemník Toman dne 18. ledna 2005 na společném jednání s představiteli odborového svazu a ČAPLH souhlasili s nutností pozastavit na nezbytně nutnou dobu výběrová řízení tak, aby mohly být vyřešeny existující otevřené věcné a zejména právní problémy.

Současný stav je tedy takový, že vítěz výběrového řízení neví, zda bude moci podepsat konkrétní smlouvy, protože tomu dosud brání předběžné opatření ÚOHSu.

Prezídium musí bohužel konstatovat, že s.p. Lesy České republiky za podpory vedení ministerstva zemědělství nadále pokračuje v jednání, které prohlubuje nejistotu podnikatelských subjektů a ve svých důsledcích se nakonec obrátí proti zájmům státního podniku.

Podnikatelská sféra v lesnictví je postavena do situace zásadního existenčního ohrožení. Velikost tohoto ohrožení je přímo úměrná neschopnosti a arogantnosti současného vedeni LČR vnímat důsledky svých nekompetentních rozhodnutí. Nic na této skutečnosti nemění opakované pokusy vedení LČR přenášet důsledky své neschopnosti a chybných rozhodnutí na své smluvní partnery.

V Praze dne 8.3.2005

Ing. Josef Horák

prezident ČAPLH

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info