SNIŽOVÁNÍ ŠKOD NA PŮDĚ PŘI PŘIBLIŽOVÁNÍ DŘÍVÍ STÁLE AKTUÁLNÍ

Americký výrobce Caterpillar představil v sortimentu strojů pro přibližování dříví dva prototypy, které mají přinést pokrok v úsilí o ochranu půdy. Jedním z nich je Cat-Forwarder 574, jehož zadní klasickou boggie-nápravu nahrazuje tzv. Mobil Truck System. Plný gumový pás se záběrovým dezénem, opásaný přes dvojici plných hnacích kol boggie nápravy, má specifický tlak na půdu redukovat až o 75 %, zatímco dosavadní přepásání dvojice gumových pneumatik článkovým kovovým řetězem snižuje tlak na půdu jen o 25 %. Kritikové navrhovaného systému namítají, že gumové pásy nebudou mít v lese příliš velkou životnost. Caterpillar je však považuje, na základě víceletých zkušeností s jejich používáním na zemních strojích Challenger, za nezničitelné.

Druhým prototypem byl forwarder Timberking LF14, jímž prezentuje firma poprvé následníka legendární koncepce Skogsjan 2000 Soft. Uplatňuje na něm 6 hnacích kol zavěšených na výkyvných ramenech (tzv. uvodorovňovací podvozek) a dvojité kloubové řízení. Prototyp má nosnost 14 t a je osazen motorem 130-kW-Diesel. Od dvojitého kloubového řízení a kyvných ramen ve spojení s protikluzným zabezpečením očekává Caterpillar významnou redukci škod na půdě a porostech. Výkyvné uložení kol zvýší současně průchodnost terénem, ergonomické podmínky řidiče a pracovní výkon.

Podle Forst & Technik 8/2001, Šve

Lesnická práce č. 3/2002

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info