Povedou další tunely do státních lesů?

Převod státních lesů na kraje, jak ho předpokládá poslanecký návrh zákona o Státním fondu rozvoje lesního hospodářství ČR, a jímž by se měla sněmovna zabývat na nadcházející schůzi v prvním čtení, by vedl k odstátnění a nekontrolovatelnému majetkovému nakládání s lesy. "Předloha zákona má jít vstříc požadavkům krajů a zabránit tak převodu lesů. Bohužel tato forma je velmi špatná, jde o skrytou formu privatizace státních lesů. Lze říci, že je to příprava na vytunelování státního podniku Lesy ČR." Je o tom přesvědčen poslanec KSČM Josef Mandík, podle něhož by stát přijetím zákona zřejmě snížil rozpočtový příjem krajů o částku daňového příjmu ve výši 1,2 miliardy korun. "Lesní hospodářství pěti až sedmi krajů by se dostalo do záporného hospodářského výsledku a kraje, pokud budou chtít udržet současnou úroveň, budou požadovat dotace ze státního rozpočtu ," varuje Mandík s tím, že pod tlakem dominantních zpracovatelských uskupení by poklesly ceny dřeva a zhoršila by se důchodová situace všech vlastníků lesa. V souvislosti se zrušením prosperujících LČR a budováním nových krajských správních struktur by vedle investičních vzrostly také režijní náklady na jeden hektar lesní půdy. Krajům by se také musely odejmout kompetence, protože není možné, aby hospodařící subjekt zároveň sám sebe kontroloval. Zcela nově by se tak musel koncipovat zákon o lesích. "Lesy jsou státním bohatstvím a strategickým majetkem a proto musejí zůstat ve vlastnictví státu," zdůrazňuje Mandík s tím, že potřeby regionální politiky lze řešit jinou formou, např. vazbou krajů na organizační strukturu LČR, účastí zástupců krajů v orgánech LČR, v poradních sborech apod. Tyto vazby by podle něj bylo vhodné vytvořit přijetím samostatného zákona o státním podniku LČR. Mandík dále upozorňuje, že návrh zákona předpokládá, že po vzniku Státního fondu převedou státní podniky hospodařící v lesích (tj. LČR, Vojenské lesy a statky) do 30 dnů na účet fondu peněžní prostředky, odpovídající výši rezervy na pěstební činnost, nerozděleného zisku a zůstatku fondů, vytvářených ze zisků. "Předkladatelé návrhu (Jaroslav Palas a František Brožík - ČSSD a Jiří Drda - ODS, pozn. red.) jsou si vědomi, že není reálné splnění tohoto požadavku a proto jdou dále. Ukládají státnímu podniku zpeněžování státního majetku za účelem převodu utržených finančních prostředků na Státní fond. Fondu by se také dávala pravomoc určovat, který majetek státního podniku bude povinen státní podnik zpeněžit," upozorňuje Mandík a podotýká, že poslanecký návrh je v rozporu s řadou právních předpisů. "Přijetím zákona by státní podniky byly okamžitě uvrženy státem do platební neschopnosti, což by nutně vedlo k vyhlášení konkurzu na majetek státních podniků," uzavírá Mandík.

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info