Palas tvrdí: Lesy nerozprodáme

V lesnictví to v poslední době vře. Boj soukromých dřevařských firem se státním podnikem Lesy České republiky neustává. Někteří podnikatelé tvrdě kritizují nedávno skončená výběrová řízení a chystají se je napadnout i u antimonopolního úřadu. Výběrová řízení na lesnické práce podle nich neproběhla podle regulí. Zaměstnanci dřevařských firem již v lednu demonstrovali před ministerstvem zemědělství kvůli rušení smluv, které jim státní lesy vypověděly. Situaci neuklidnilo ani to, že ministr Jaroslav Palas odvolal generálního ředitele Lesů ČR Kamila Vyslyšela. Ministra jsme proto požádali o rozhovor.

Podnik LČR nadělal za poslední rok a půl více zmatku než užitku. Co vidíte právě teď jako jeho hlavní úkol?

Nemyslím si, že by spravedlivé narovnání obchodních vztahů mezi státním podnikem Lesy ČR a těžebními společnostmi bylo možné nazývat "dělání zmatků". Naopak bylo třeba v podniku udělat pořádek. Zmatkem to nazývají pouze ti, kteří z nepořádku doslova i obrazně těžili. Hlavním úkolem podniku nyní je dokončit změny obchodní politiky. V současné době podnik dokončil první etapu výběru svých smluvních partnerů na základě výběrových řízení a v letošním roce připraví výběrová řízení na územních smluvních jednotkách, kde dosavadní smlouvy končí k 31. prosinci 2005.

Výběrová řízení ale někteří podnikatelé i ČAPLH chtějí napadnout. Jste přesvědčen o tom, že byla transparentní a že není třeba vyhlašovat nová výběrová řízení, jak požaduje například CE WOOD?

Výběrová řízení byla průhledná a proběhla v souladu se zákonem. Není proto žádný důvod je opakovat. Samozřejmě chápu, že některé společnosti, které v tendrech nezvítězily, nesou svoji prohru nelibě, ale soutěž byla regulérní a je třeba brát na vědomí, že ne každý může vyhrát.

Vaši oponenti tvrdí, že ve výběrových řízeních byly úspěšné především firmy, které jsou "spřátelené"s Lesy ČR nebo přímo s vámi. Je to pravda?

Není.

Na jak dlouho budou s podnikateli, kteří uspějí ve výběrových řízeních, uzavírány ze strany LČR smlouvy? A odkdy asi podle nich budou moci pracovat, když běží správní řízení ÚOHS proti LČR kvůli podezření ze zneužívání dominantního postavení na trhu?

Smlouvy s podnikateli budou uzavírány na pětileté období. LČR předpokládají, že i s ohledem na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se noví smluvní partneři chopí výkonu svých činností k 1. červenci 2005.

Proč otálíte s vypsáním výběrového řízení na místo generálního ředitele LČR? Myslíte si, že je v pořádku, když ve vedení podniku stále pracuje jako personálněsprávní ředitel bývalý velitel sil územní obrany Armády ČR Vladimír Sova, který nesplňuje kvalifikační požadavky předepsané pro tuto funkci?

Výběrové řízení na obsazení místa GŘ s. p. Lesy ČR je v běhu. Předpokládám, že řízení potrvá několik měsíců a není na místě výběr uspěchat. Jinak obsazování dalších míst v managementu podniku je v kompetenci generálního ředitele nebo osoby pověřené výkonem funkce generálního ředitele, který také nese vůči státu jako zakladateli odpovědnost za chod celého podniku.

Generálního ředitele Vyslyšela jste ale odvolal. Nemyslíte si, že mezi jeho chyby patřilo právě i jmenování Vladimíra Sovy?

Bývalému generálnímu řediteli panu Vyslyšelovi jsem vytýkal, že pod jeho vedením došlo k určitému pnutí vztahů mezi vedením podniku LČR a dozorčí radou, které se nedařilo odstranit, a to, že žádoucí změny v obchodní politice státního podniku neprobíhaly s potřebnou razancí. S působením personálněsprávního ředitele pana Sovy neměly tyto výhrady nic společného.

Může vedení i bez jmenovaného generálního ředitele uzavírat například velké mezinárodní kontrakty?

Zákon nebrání zakladateli pověřit výkonem práv a povinností generálního ředitele někoho jiného do doby, kdy bude generální ředitel jmenován. V současné době je v LČR pověřen výkonem funkce generálního ředitele Vladimír Blahuta, a tudíž je v jeho kompetenci uzavírat i velké mezinárodní kontrakty jménem podniku LČR.

Jste si jist, že cesta transformace nastoupená ve státních lesích počátkem 90. let, byla celá špatně? V Bavorských státních lesích například startuje obdobná reforma.

Transformace bývalých státních lesů v roce 1992 v model, který nastolil vztah, kdy na jedné straně stojí státní podnik a na druhé střednědobí dodavatelé komplexních lesnických služeb, nemá v Evropě žádné opodstatnění. Také pro její zdůvodnění chybí jakékoliv fundované podklady. Jejím hlavním negativním důsledkem bylo, že správce státního lesa, tedy LČR, byly prodejem dříví nastojato odtrženy od efektivního zhodnocení jejich klíčové produkční činnosti - výroby dříví. Zastaralým způsobem prodeje dříví a nedostatečnou efektivitou práce přicházely tak LČR minimálně o 1,5 mld. korun ročně. V Bavorských státních lesích probíhá reforma zejména za účelem snížení nákladů na administrativní aparát. V prodeji dříví však dosahují bavorští kolegové podstatně lepšího průměrného zpeněžení než LČR, a to při stejných tržních cenách.

Ztráty 1, 5 miliardy korun ročně ale na rozdíl od šetření NKÚ vyvrací rozbor znaleckého ústavu Brázda-Audit. Jak mají lesníci vědět, kdo má pravdu? Neměl by to někdo s konečnou platností "rozsoudit"?

Není již třeba nic rozsuzovat. Konečný verdikt, který je pro vládu směrodatný, vynesl NKÚ, a ten praví, že až 75 % smluv s dodavateli služeb pro podnik LČR nebylo řádně uzavřeno prostřednictvím regulérních výběrových řízení a že tyto smlouvy byly pro stát nevýhodné. Stále klesající zisk LČR v předchozích letech tomu také odpovídal. Jen dodávám, že podnik LČR vykázal za rok 2004 zisk před zdaněním cca 700 milionů korun, který představuje evidentní vzestup pod novým vedením.

V souladu se zákonem by měl být zisk u státního podniku použit pouze pro rozvoj podniku - do jakých činností by měl letos směřovat především?

Zisk státního podniku Lesy České republiky bude především směřován do údržby lesních vodních toků v rámci hrazení bystřin a do infrastruktury, tedy do lesní dopravní sítě.

Je již hotový rozpočet LČR na letošní rok? Bude vyšší, nebo nižší oproti loňsku?

Rozpočet na letošní rok je hotový a já očekávám, že konečný hospodářský výsledek bude ještě vyšší než v roce 2004.

Je pravda, že v plánu na rok 2005 je omezení až zastavení financování Programu 2000 - na zajištění veřejných funkcí lesa?

Tato domněnka je nepravdivá. Naopak LČR plně podporují Program 2000. Je to jeden ze základních dokumentů státního podniku.

Jakým rozpočtem disponuje úsek lesního hospodářství na ministerstvu zemědělství a co hlavně by se z něj mělo financovat?

V roce 2005 máme v kapitole zemědělství vyčleněno pro odvětví lesního hospodářství 200 milionů korun. Uvedené finanční prostředky jsou určeny na úhradu služeb pro vlastníky lesů. Jedná se především o diagnostiku a velkoplošnou ochranu lesa při vzniku mimořádných okolností, zejména při přemnožení hmyzích škůdců, leteckou hasičskou službu a hnojení a vápnění lesních porostů.

Co byste vzkázal lidem, kteří prostě jen rádi chodí do lesa? Nemusejí se bát, že kvůli snaze po co nejvyšším zisku ve státních lesích stoupne nadměrně těžba?

K obavám z nadměrné těžby ve státních lesích nejsou opodstatněné důvody. Legislativa upravuje podrobně hospodaření v lesích včetně těžební činnosti, dokonce přísněji, než je tomu v jiných lesnicky vyspělých státech. Maximální výše těžeb je stanovena lesními hospodářskými plány, které se zpracovávají nejen pro všechny lesy ve vlastnictví státu, ale též pro lesy obcí a fyzických osob, které vlastní více než 50 ha lesa. Česká vláda i já osobně považujeme lesní bohatství země za nedílnou součást toho, co někdy trefně nazýváme "rodinným stříbrem", které se v žádném případě nerozprodává kvůli vidině okamžitého zisku.

Dotace a podpory v resortu zemědělství na rok 2005

Přímé platby 8,207 mld. Kč

Dofinancování přímých plateb 5,038 400 mld. Kč

HRDP dofinancování z národních zdrojů 1,456 mld. Kč

Prostředky EU 5,614 mld. Kč

SOT (společná tržní opatření) 3,870 mld. Kč

OP Zemědělství 1,513 mld. Kč

Národní programy podpory 1,890 mld. Kč

SAPARD 191,6 mil. Kč

PGRLF 700 mil. Kč

Marketingový odbor (podpora odbytu českých potravin) 132 mil. Kč

Lesní hospodářství 200 mil. Kč

Vodní hospodářství 1,170 mld. Kč

Celkem 29, 982 400 mld. Kč

(Větší část dotací pro lesní hospodářství - cca 500 mil. Kč - byla přijetím novely zákona č. 243/ 2000 Sb. převedena na kraje.)

Výnosy z lesů (Kč/ ha)

Rok 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

Státní 207 205 77 79 538 462 406 410 247 47

Obecní 70 160 196 427 442 488 230 183 169 81

Soukromé 140 151 64 1183 649 488 343 613 433 722

Podnikatelé 139 254 300 136 371 643 255 113 360 378

(Bez příspěvků státu na hospodaření v lesích, před zdaněním)

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info