Finové chtějí stavět papírnu. Ještě letos

Pokud nebude dálnice, budeme proti, říká starosta Opatovic. Ještě neutichly několikaleté spory, zda v Opatovicích nad Labem je s ohledem na životní prostředí možné postavit spalovnu komunálních odpadů, a už se na stejné místo tlačí finská papírenská firma. Finská firma Myllykoski by se měla ještě v srpnu rozhodnout, zda v Opatovicích nad Labem vybuduje v sousedství elektrárny obrovskou papírnu za 13,5 miliardy korun.

Pokud řekne ano, bude to znamenat nejen 250 nových pracovních míst v papírně a nepřímo dalších tisíc míst, ale i značný zásah do životního prostředí. Možná dokonce větší, než spalovna odpadů, kterou tam chce vybudovat Pardubický kraj.

Finský investor na stavbu papírny mimořádně spěchá. Z materiálu Projekt Papír Labe, který má MF Dnes k dispozici, vyplývá, že by firma chtěla začít ještě letos stavět a na začátku roku 2007 spustit výrobu.

Pardubický magistrát i Elektrárny Opatovice, s nimiž Finové jednají, se snaží vyjít investorovi vstříc."Představy, že za pět měsíců získáme stavební povolení, jsou ale mimo realitu," uvedl náměstek pardubického primátora Jaroslav Deml.

Továrna má stát u nás, ale my nic nevíme, říkají Opatovice

Starosta Opatovic nad Labem Pavel Kohout se zlobí, že o stavbě neví prakticky nic. Investor jedná s Pardubicemi, s Opatovicemi ne. "Když se má stavět na území obce, je minimálně slušností, aby investor projekt vzal a zkonzultoval s námi. Tři roky se tu projednává spalovna a najednou se tu objeví takto ohromný projekt, který by znamenal nesmírně velké dopravní zatížení, a nikdo se s námi o tom nebaví," zlobí se Kohout. Vadí mu i to, že s ním nejednali ani zástupci Pardubic. "Je to nedemokratické," říká."Je věcí investora, aby informoval Opatovice," říká Deml.

Do papírny by mířily stovky kamionů

Papírna by produkovala velké množství odpadní vody, které by se nejdříve upravily v čističce přímo v areálu papírny a pak se odváděly do biologické čistírny odpadních vod v Synthesii. Okolní prostředí by zřejmě víc zatížily kamiony přivážející dřevo a odvážející papír.Železnici pro dopravu chtějí Finové používat také, ale v menší míře. Denně by mělo z továrny nebo do ní mířit 4500 tun surovin či výrobků. "Je jasné, že pro svážení dřeva je potřeba co nejvíce využít železniční dopravu. Je věcí dalšího jednání, zda budeme schopni k tomu investora přimět," řekl Deml.

Finové chtějí stavět velkou papírnu. Ještě letos

Opatovice láká nabídka nových pracovních příležitostí, ale odmítají se smířit se stovkami kamionů navíc. "Pokud nebude hotová dálnice D11 a silnice R 35, naše obce to bude negovat," řekla starosta Opatovic Pavel Kohout.

Podnik má vyrábět 400 tisíc tun papíru

O papírně má zatím kusé informace i Pardubický kraj. "O papírně jsme oficiálně nejednali. Čekáme, co nám investor předloží," uvedl radní Pardubického kraje Petr Šilar. Ekologové, kteří protestovali proti stavbě spalovny v Opatovicích, zatím k papírně mlčí. "Chybí mi informace, neviděl jsem projekt. Životnímu prostředí to samozřejmě nic dobrého nepřinese, otázka je, jak by to pomohlo ekonomice regionu, kolika lidem by to dalo práci," uvedl místopředseda Strany zelených Pardubického kraje Jiří Malík. Finská firma tvrdí, že uvažuje kromě Opatovic i o lokalitách na jihu Polska, středním Slovensku a v Čechách. Papírna by měla mít kapacitu 400 tisíc tun publikačních papírů s ročním obratem přes 7,5 miliardy korun. Přes osmdesát procent produkce půjde na vývoz.

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info