Ceny stromků stagnují, nabídka na trhu je velká

Promrzlí prodavači vánočních stromků, kteří jsou v těchto dnech k vidění na mnoha místech celé republiky, nevypadají na boháče. A přesto otázka, zda nemají doma v garáži schovaný mercedes, napadne každého, kdo platí účet s cifrou několika stokorun a kdo si pamatuje z dob nedávných stromky tak maximálně za stovku. Zhruba třetina všech smrčků nebo boroviček, prodávaných o Vánocích, nepochází z lesa, ale z plantáží. "Vánoční stromky nejsou byznys na zbohatnutí, na druhou stranu je to výnosnější, než když pěstujete běžné zemědělské produkty jako třeba pšenici," říká pěstitel vánočních stromků z Hrádku u Sušice Fratišek Valdman. V posledních dvou letech podle něj cena spíše stagnuje. "Nabídka na trhu je velká, a to samozřejmě nepřipouští velký nárůst cen," upozorňuje. Zajímavé by podle něj bylo, kdyby si stromky poté, co je vypěstuje, také prodával sám až na ulici. Prodejní ceny jsou totiž dvojnásobné proti těm, za které se stromky vykupují od pěstitelů. Zatímco na ulici stojí pěkný vzrostlý stromek dvě až tři stokoruny, jeho nákupní cena se většinou pohybuje kolem sto až sto padesáti korun. Přesto to ani u prodejců na mercedes nevypadá. Sami mají další velké náklady. "Například jen za pronájem plochy pro prodej stromků si některé obchodní řetězce v Praze řeknou až šedesát tisíc korun za čtrnáct dní," říká jeden z prodavačů, který chce zůstat v anonymitě. K tomu se navíc musí připočíst doprava, pořízení baličky a nákup sítěk, z nichž každá přijde na pět až deset korun, plus plat prodavače. Během 14 dní, kdy lidé nejvíce kupují, tak prodavači vydělají zhruba dvacet až třicet tisíc korun. Celkem se v zemi podle odhadu pěstitelů prodá zhruba 2,5 milionu vánočních stromků, což při průměrné ceně kolem dvou set korun za kus znamená byznys za půl miliardy korun.

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info