Vodní zákon má dvě varianty
24.02.2000 | Zemědělec
Agrární deník (Agroweb) 24.2.2000
Vodní zákon má dve varianty
Dve verze návrhu vodního zákona, jedna s kompetencemi podrízenými ministerstvu životního prostredí (MŽP), druhá naopak s kompetencemi ve veci vodního hospodárství plne na ministerstvu zemedelství (MZe), to je výsledek dlouholetého sporu mezi obema rezorty.
Podle ministra zemedelství Jana Fencla vyplývá skutecnost, že MZe je ústredním orgánem státní správy ve vodním hospodárství, z kompetencního zákona. Tento zákon urcuje MŽP jako ústrední orgán státní správy pro ochranu prirozené akumulace vod, vodních zdroju a jakosti povrchových a podzemních vod. Fencl soudí, že "úlohou MŽP by melo být ochranovat vodu jako složku životního prostredí a vodu vázaných ekosystému. K tomu by melo vytváret prípustné limity a rámce regulace vodohospodárských cinností a hospodarení s vodou. Dále by melo mít v pusobnosti kontrolní cinnosti pri nakládání s vodami a úcinné nástroje postihu ze zákona neprípustných vodohospodárských aktivit poškozujících vodu. MZe by naproti tomu melo vykonávat funkci ústredního orgánu státní správy ve vecech vodního hospodárství." Jak Fencl ujistil, zámerem MZe není získat nové kompetence oproti soucasnému kompetencnímu zákonu a MZe ani neusiluje o prevod nekterých financních zdroju, které jsou dnes príjmem Státního fondu životního prostredí, do své pusobnosti.
"To, že se neustále objevují úvahy, jak MŽP v jeho kompetencích zkrátit, je pro mne šokující. Pritom je to v podmínkách jednobarevné menšinové vlády, v jejímž volebním programu bylo jasne receno, že odebráním kompetencí našeho rezortu v územním plánu a ve vodním a lesním hospodárství došlo ke škodám," reagoval na snahy MZe ministr životního prostredí Miloš Kužvart. Zduraznil, že MŽP je podle platného zákona o státní správe ve vodním hospodárství ústredním vodohospodárským orgánem. "V ochrane životního prostredí je duležitý komplexní prístup. Voda je základní složkou životního prostredí, proto nelze oddelovat oblast nakládání s vodami od jejich ochrany. V EU se vodní politika pojímá jako nedílná soucást politiky životního prostredí. Podoba vodního zákona ve variante MŽP zohlednuje požadavky EU na zajištení integrované ochrany jakosti a množství povrchových a podzemních vod vcetne souvisejících ekosystému," uzavrel Kužvart.
Další články v kategorii Ekologie
- Komunitní energetika je o krok blíž. Do druhého kola energetických společenství postupuje 57 komunitních projektů (26.04.2024)
- Greenpeace: Lesy ČR možná pokácejí přes 15.000 starých stromů v Krušných horách (26.04.2024)
- Podmáčená louka s masožravkami v Brdech se stala novou přírodní památkou (26.04.2024)
- Evropský parlament odhlasoval zákaz některých plastových obalů (26.04.2024)
- Peníze z emisních povolenek půjdou výhradně do modernizace ekonomiky, adaptačních opatření i na pomoc domácnostem (25.04.2024)
- Více elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Jejich rozvoj usnadní akcelerační zóny (25.04.2024)
- Výzkum: Vzduch nejvíce znečišťuje doprava, lokální topení a stavební činnost (25.04.2024)
- Realizace strategických projektů v uhelných regionech se rozjíždí (24.04.2024)
- V Jeseníkách sčítali sovy a slyšeli i vlk (24.04.2024)
- Botanik: Cizokrajné rostliny mohou mít problém zvládat nynější noční mrazy (23.04.2024)