Tanker opuštěný u pobřeží Jemenu hrozí ekologickou katastrofou
13.07.2020 | ceskenoviny.cz
Jemenští povstalci z řad Húsíů souhlasili s inspekcí expertního týmu OSN na opuštěném tankeru u pobřeží Jemenu s nákladem 1,1 milionu barelů ropy, jemuž hrozí každou chvíli rozlomení. S odkazem na vyjádření nejmenovaného zdroje z organizace o tom informovala agentura AFP. Podle mezinárodních expertů představuje tanker riziko bezprecedentního znečištění v Rudém moři. Ve strojovně lodi byla zjištěna trhlina a to by mohlo "vést ke katastrofě". Danou věcí se tak bude zabývat Rada bezpečnosti OSN na zvláštním zasedání 15. července, uvedl mluvčí OSN Stéphane Dujarric.
"(Konečně) oficiálně schválili návštěvu plavidla evaluačním a opravářským týmem OSN," řekl AFP její zdroj.
Tanker FSO Safer, starý 45 let, kotví u jemenského přístavu Hudajdá, který kontrolují Húsíové. Plavidlo neprošlo prakticky žádnou údržbou od vypuknutí války před pěti lety mezi Húsíi podporovanými Íránem a jemenskou vládou s podporou koalice v čele se Saúdskou Arábií.
Pokud experti skutečně získají přístup na tanker, provedli by menší opravy a stanovili by další etapy prací. "Doufáme, že budou rychle přijata logistická opatření, aby tato práce mohla začít," řekl Dujarric.
Jemenská vláda varovala, že by tanker Safer mohl způsobit "největší ekologickou katastrofu na regionální a světové úrovni".
Hodnota nákladu tankeru se odhaduje na 40 milionů dolarů (944 milionů korun), tedy na polovinu toho, kolik činila před poklesem cen ropy. Podle expertů je ještě nižší, protože surovina má špatnou kvalitu.
Jemenský premiér Maín Abdal Málik Saíd vyzval ve čtvrtek mezinárodní společenství k potrestání Húsíů za to, že zabránili OSN v inspekci plavidla. Peníze za ropu by podle něj měly být vynaloženy na zdravotnictví a humanitární projekty.
V květnu byl na tankeru zjištěn únik plynu v chladicím potrubí. To explodovalo a voda se dostala do strojovny, což "vytvořilo skutečně nebezpečnou situaci", řekl Ian Ralby, nejvyšší představitel námořní rady IR Consilium, která situaci zblízka monitoruje. Kromě toho se do nádrží s ropou namísto nehořlavých plynů dostává vzduch a zvyšuje se tím rovněž riziko zničující exploze.
Americký ministr zahraničí Mike Pompeo nedávno varoval, že pokud se tanker rozlomí, "zdevastuje ekosystém Rudého moře" a naruší hlavní lodní trasy. "Húsíové musejí povolit přístup (na tanker) dříve, než ta časovaná nálož vybuchne," prohlásil Pompeo.
Humanitární koordinátorka OSN pro Jemen Lise Grandeová řekla agentuře AFP, že rozlomení tankeru by způsobilo dvě katastrofy: ekologickou dosud nevídaného rozsahu a humanitární, protože ropa by učinila přístav Hudajdá nepoužitelným. O zdroj obživy by tak přišlo i odhadem 68.000 rybářů v dané oblasti.
Tanker zakoupila v 80. letech minulého století jemenská vláda a od té doby trvale kotvil nedaleko jemenského pobřeží. Sloužil jako překladiště jemenské ropy před jejím vývozem. Válka však všechny tyto aktivity zastavila, z tankeru odešla jeho posádka a Húsíové na loď nikoho nepouštěli. Po letech bez patřičné údržby je nyní tanker v dezolátním stavu.
Další články v kategorii Ekologie
- Energetická nezávislost Česka přichází skrz Modernizační fond. Evropa schválila další masivní investice do zelené modernizace ČR ve výši 73 miliard (28.03.2024)
- Lula a Macron ohlásili plán za jednu miliardu eur pro amazonský prales (27.03.2024)
- Zastupitelé Libereckého kraje schválili dotaci z Fondu Turów pro Chrastavu (27.03.2024)
- Ministr Hladík: Evropská unie by měla podporovat transformaci uhelných regionů i po roce 2027 (27.03.2024)
- 20 milionů pro partnery projektů LIFE (26.03.2024)
- OSN: Nárůst elektronického odpadu je světově pětkrát větší než jeho recyklace (26.03.2024)
- Studie: Češi mají jednu z nejnižších spotřeb vody v EU, průměrně 88 litrů za den (25.03.2024)
- Boj o ornici směřuje ke kompromisu. Zákaz výstavby by srazil konkurenceschopnost Česka (20.03.2024)
- Zachycené emise uhlíku mohou mít obrovský potenciál, říká expert. Využít se dají v průmyslu i zemědělství (18.03.2024)
- Komise ustupuje zemědělcům. Nebudou muset plnit některé ekologické požadavky (17.03.2024)