Stavbaři se bojí, že je ekologický zákon připraví o zakázky

K zablokování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury může podle stavbařů vést přijetí novely zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Návrh nyní projednává Poslanecká sněmovna. "V příštím roce je ohroženo zahájení takových staveb, jako je obchvat Plzně, dálnice D 8 přes České středohoří, dálnice D 11 iD 47," uvedl místopředseda Sdružení pro výstavbu silnic Bořivoj Kačena. Ministerstvo životního prostředí toto tvrzení odmítá. Zákon podle sdružení stavbařů postrádá klíčové prvky, které by zabránily jeho zneužití zájmovými skupinami. Ty by s jeho pomocí mohly oddalovat závazné rozhodnutí nutné pro zahájení staveb. Podle Jiřího Nováka z fondu dopravy posuzování vlivu na životní prostředí nebude mít formu správního řízení se závaznými termíny a možností odvolání. Podle mluvčí ministerstva životního prostředí Rity Gabrielové je argumentace stavitelů silnic ryze účelová. "Pokud by si detailně přečetli nový návrh i stávající zákon, zjistili by, že obsahuje přesně dané lhůty a velmi detailní úřední postup," uvedla. Nový zákon by podle mluvčí měl působit především jako informace pro investory se zájmem o výstavbu liniových staveb s tím, že do něj může investor i veřejnost zasahovat. "Obdobný zákon je v EU běžný a v hodnotící zprávě EU bylo konstatováno, že v této oblasti musí ČR učinit významný pokrok," dodala Gabrielová. Posuzování vlivu stavby na prostředí by podle Kačeny mohlo vyřešit zavedení monitoringu stavu krajiny v oblasti, ve které se uvažuje o realizaci dané stavby. Pokud by projekt plnil parametry, bylo by řízení urychleně uzavřeno a stavba mohla být zahájena. Podle údajů fondu dopravy se pohybují náklady potřebné k dokončení modernizace dopravních cest v ČR okolo 450 miliard korun. Fond přitom v příštím roce bude disponovat zhruba 30 miliardami korun.

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info