Myslivost ve středoškolské odborné činnosti na SLŠ ve Šluknově

Již na střední škole se mohou studenti se sklony k vědecké práci realizovat zpracováním určitého tématu v rámci Středoškolské odborné činnosti (SOČ). Práce SOČ se tak může stát jejich první příležitostí jak prokázat znalosti a vědomosti a současně je i dobrou přípravou pro další stupně vzdělávání. Na SLŠ Šluknov s výukou oboru Myslivecký hospodář je právě myslivost oblastí, které studenti věnují při výběru témat pro zpracování v rámci SOČ významnou pozornost.

Středoškolská odborná činnost (SOČ) je zájmovou prací mládeže v různých oborech lidského poznání. Je každoročně organizována jako dobrovolná nebo povinná součást odborného vzdělávání. Cílem je poskytnout středoškolákům prostor pro samostatné studium určité problematiky pod vedením pedagogů školy. Význam takových prací lze shrnout do následujících bodů:

· získání cenných informací o daném problému dále využitelných v praxi i vzdělávání,

· cvičení schopnosti prezentace vlastních myšlenek, zkušeností, názorů a postřehů a umění je obhájit,

· získání zkušeností s prací s literaturou a s archivními materiály,

· prohloubení schopnosti formálně zpracovat text, obrazovou dokumentaci, tabulky apod.,

· účelné využívání volného času a vyhledávání talentované mládeže,

· důstojná tečka pro člověka, který završuje jednu životní etapu a často i nejvyšší dosažený stupeň vzdělání ve svém životě.

Tento program samostatného vzdělávání mládeže byl zahájen již v roce 1978. Některé střední školy se jej však neúčastní vůbec nebo jen v malém měřítku. V severočeském regionu se do oblastního kola probojuje každoročně kolem 100 prací. Nejvíce jich pochází z gymnázií, poté z odborných škol a nakonec z učilišť. Jednotlivé školy tak mají možnost prezentovat svou úroveň. Nejlepší práce postupují ze školních a okresních kol do oblastního kola a dále do kola celostátního. Náročnost soutěže rok od roku stoupá a konkurence je tvrdá - do celostátního kola mohou postoupit jen dvě nejlepší práce z oblastního kola.

Přehled prací SOČ vypracovaných studenty SLŠ Šluknov v letech 1984-2000.

Rok

Témata prací z oboru myslivost

Počet prací

Procento z celkového počtu odevzdaných maturitních prací

Myslivecká péče a chov zvěře

Lovectví a kynologie

Myslivecká zoologie

Škody zvěří

1984

1

-

-

-

1

-

1985

5

-

1

1

7

-

1986

11

-

-

-

11

-

1987

10

2

-

2

14

11

1988

21

-

4

2

27

23

1989

3

6

2

4

15

13

1990

31

6

9

4

50

32

1991

21

10

1

4

36

34

1992

13

4

2

-

19

27

1993

16

4

-

-

20

32

1994

7

2

1

2

12

25

1995

5

5

1

1

12

24

1996

16

-

-

-

16

24

1997

-

2

-

-

2

8

1998

5

1

2

3

11

23

1999

9

7

5

2

23

46

2000

5

3

-

1

9

47

Celkem

179

52

28

26

285

-

Práce typu SOČ začaly být na SLŠ ve Šluknově zpracovávány na základě iniciativy vedení školy již v roce 1984. Zpočátku byly nepovinné a sepisovali je pouze dobrovolní zájemci, kteří tím vyjadřovali svůj profesionální zájem a chtěli využít svých poznatků a zkušeností získaných v praxi. Od roku 1987 jsou však práce SOČ pevnou součástí maturitní zkoušky. Jsou klasifikovány a obhajovány při ústní maturitě a výsledek je započítáván do celkového prospěchu odborného maturitního předmětu. V posledních letech se podmínky pro vypracování, předložení a obhájení práce změnily ve smyslu snahy dosažení vyšší kvality.

Studenti si během 2. ročníku studia ve stanovené lhůtě zvolí problematiku závěrečné samostatné práce ze seznamu speciálních nebo rámcových témat, která vypíší odborní učitelé školy. Tento soubor poskytuje široký výběr a v zásadě umožňuje studentům zpracovávat tématiku, ke které mají úzký vztah. Mimo tento soubor může student volit i vlastní námět, pokud prokáže schopnost zpracovat jej na odpovídající úrovni.

Po výběru je každému studentovi přidělen konzultant - pedagog školy. Při volbě externího konzultanta z praxe zajišťuje potřebnou kontinuitu úrovně zpracování koordinátor rovněž z řad učitelů školy. Po odevzdání práce v závěru 1. pololetí 4. ročníku je práce písemně oponována a klasifikována jiným pedagogickým pracovníkem školy, který nebyl konzultantem ani koordinátorem. Tím je zajištěn nestranný a objektivní pohled na zpracovávanou látku.

Obhajoba závěrečné samostatné práce probíhá na jaře před ústními maturitními zkouškami. Oponentní komise jmenovaná ředitelem školy na základě posudku oponenta pokládá studentovi, který práci obhajuje, příslušné otázky, jejichž zodpovězením student obhájí nebo neobhájí navrženou známku. Známka se pak započítává do praktické maturitní zkoušky.

Nejzdařilejší práce mají možnost postoupit do oblastního, příp. celostátního kola SOČ. Do oblastního kola postupuje každoročně asi pět prací a jsou to často právě myslivecká témata, která získávají v těchto kolech přední umístění. V roce 1998 to byla práce studenta Radomila Žatky ”Chov a lov bažantí zvěře v bažantnici Správy lesů města Olomouce”, která obsadila v celostátním kole 3. místo. Hned za ní se umístila práce studenta Davida Jedličky ”Chov a lov srnčí zvěře v MS Orlické hory”. V roce 1999 se do oblastního kola probojovaly čtyři myslivecky zaměřené práce s tématy sokolnictví, chov krocana divokého a chov mufloní zvěře. Práce studenta Karla Pešata ”Chov mufloní zvěře v MS Černá Studnice” obsadila v oblastním kole 1. místo. Její stručná anotace je uvedena v dalším textu.

Na přehledu z více než sedmnáctileté historie prací SOČ na SLŠ Šluknov je zajímavé sledovat zastoupení mysliveckých nebo s myslivostí souvisejících témat v celkovém počtu prací celého maturitního ročníku.

Tabulka znázorňuje počty a procentuální zastoupení mysliveckých prací v jednotlivých letech. Průměrná hodnota 26 % vypovídá o tom, že každá čtvrtá práce je věnována myslivosti. Nejhojněji jsou zastoupena témata myslivecké péče a chovu zvěře (179 prací - 63 %), na druhém místě je problematika lovectví a kynologie (52 prací - 18 %), na třetím místě se nacházejí práce z myslivecké zoologie (28 prací - 10 %) a přehled uzavírá tématika ochrany před škodami zvěří (26 prací - 9 %). Ve výpočtech procenta zastoupení mysliveckých témat z celkového počtu maturitních prací nebyly uvažovány roky 1984 - 86, kdy práce neodevzdávali všichni studenti.

Myslivost zůstává stále atraktivním oborem a je sympatické, že vysoký počet budoucích lesníků - profesionálů ji považuje za přirozenou součást svého vzdělávání i volného času. Nezbývá než si přát, aby tento trend zůstal i nadále zachován.

ING. KAREL LANKAŠ

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info