Krkonoše bojují s reklamními letáky

"Reklamní materiály nevhazovat! Děkuji." Tisíce samolepek s tímto textem nechala vytisknout Správa Krkonošského národního parku a zdarma je poskytuje všem lidem, které obtěžují reklamní letáky v poštovních schránkách. Správci parku považují roznášku nevyžádaných propagačních materiálů za zbytečné plýtvání surovinami a energií. "Podle průzkumů se v jedné běžné poštovní schránce za měsíc shromáždí přibližně tři čtvrtě kilogramu reklamních materiálů, které lidé často obratem vyhodí. Majitelé šesti schránek tak za jediný rok zbytečně zlikvidují tolik papíru, kolik se ho vyrobí z jednoho stromu," říká Daniel Bílek z oddělení ekologické výchovy Správy Krkonošského národního parku ve Vrchlabí.

POŠTA NÁLEPKY RESPEKTUJE

Bílek upozorňuje na to, že neexistuje žádný právní předpis, jímž by šlo zaměstnance distribučních firem k respektování nalepené žádosti přinutit. "Majitelé označených schránek mohou pouze apelovat na distribuční firmy a doručovatele, aby jejich prosbě vyhověli," připouští Bílek. K největším tuzemským distributorům reklamních letáků patří Česká pošta. "Naši zaměstnanci mají pokyn, aby nálepky na schránkách respektovali a jejich majitele nevyžádanými letáky neobtěžovali. Distribuci reklamních materiálů však vedle nás zajišťují také soukromé firmy a najatí brigádníci, za jejichž jednání samozřejmě neneseme žádnou odpovědnost," konstatuje tiskový mluvčí České pošty Ladislav Vančura. "Každého zájemce o distribuci reklamy předem upozorňujeme na to, že naši doručovatelé odmítání letáků respektují. On se pak musí rozhodnout, zda za těchto podmínek uzavře smlouvu s námi, nebo si nechá letáky roznést od jiné firmy, která je nacpe do každé schránky," dodává Vančura. Služeb České pošty při roznášení svých propagačních materiálů využívá například spotřební družstvo Jednota v Nové Pace na Jičínsku. "Výroba kvalitního reklamního materiálu není levnou záležitostí, a proto nechceme, aby naše letáky končily v koši. Právo lidí na odmítnutí reklamy tedy respektujeme a máme to ošetřeno i ve smlouvě s poštou," uvádí předseda novopacké Jednoty Miroslav Chudoba. Firma má podle něj přehled o počtu obyvatel v jednotlivých regionech a tomu přizpůsobuje množství roznášených letáků, které je kvůli rozmáhajícím se odmítavým nálepkám vždy o něco nižší než počet potenciálních zákazníků.

IVAN TRUHLIČKA

Zdroj: Mladá fronta Dnes

Datum: 15.05.2001

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info