Hlasy přírody

Hlasy prírody

Již nekolik let je v nabídce Knihkupectví Myslivost soubor audiokazet a nyní i CD, nazvaný Hlasy prírody. Soubor obsahuje deset kazet zahrnujících celé spektrum hlasu - od hlasu zvere pres hlasy dravcu, sov a dalších ptáku, celkem pres 300 druhu, až po audiokazetu s hlasy všech našich žab. Nove i CD s hlasy našich sov a CD s hlasy živocichu a jiných zvuku, které mužeme behem celého roku, ve dne i v noci, v prírode zaslechnout. Jiste již celou radu našich ctenáru napadlo, jak se asi hlasy prírody "loví", jak je tento specifický konícek vlastne nárocný na cas a výbavu. Proto jsem se vypravil za autorem tohoto unikátního souboru Pavlem Pelzem - zakladatelem edice Biophon a požádal ho za ctenáre Myslivosti, o poodhalení zákulisí natácení hlasu prírody.

Hlasy nejruznejších živocichu jsou soucástí zvukové kulisy obklopující myslivce zejména ve chvílích, kdy se venují své zálibe. Mnozí by se jiste rádi neco více dozvedeli nejen o ptácích, jejichž zpev mají možnost sledovat, ale i o možnosti porídit si také nahrávku v prírode. Vy máte v tomto oboru velké zkušenosti. Rozdelíte se o ne s námi?

Záznam hlasových projevu ptáku a samozrejme i ostatních zvírat v prírode, vyžaduje splnení celé rady zvláštních a neobvyklých požadavku. Ty jsou mnohdy velice odlišné od bežného zpusobu používání reportážního magnetofonu. Je nutno se rídit ruznými podmínkami souvisejícími s tremi hledisky, a to s hlediskem biologickým, zásadami danými technickými vlastnostmi celého nahrávacího zarízení a hlavne rušivými vlivy a zvuky v prírode. Biologickým hlediskem je zde mínena znalost souboru podmínek souvisejících s biotopem, zpusobem života živocichu a s jejich hlasovou reakcí na ruzné situace.

Dobrá, budu-li si chtít zkusit nahrát hlas nejakého živocicha v prírode, cím bych mel zacít?

Predne si musíme uvedomit, že záznam zvuku v prírode je práce velice nárocná na cas, vyžadující nesmírnou trpelivost pri mnohonásobne opakovaných a casto marných pokusech. Nekteré hlasy mužeme zaslechnout jen v omezeném casovém úseku behem roku a další príležitost se nám naskytne až za rok, bude-li ovšem vhodné pocasí.

Práce v terénu zacíná vetšinou výberem vhodné lokality. Podrobná znalost terénu velmi usnadní naši cinnost. Je-li treba nahrávku provést za šera nebo i v noci, težko mužete pocítat se zdarem, aniž se za svetla dobre seznámíte s terénními podmínkami a prekážkami. Znalost pomerne širokého okolí do vzdálenosti nekolika kilometru je vhodná s ohledem na možnost prizpusobení se situaci cest, silnic, železnice, vesnic a mest, továren a jiných nežádoucích zdroju hluku. Mnohdy je treba venovat mnoho casu, fyzického úsilí, trpelivosti a predchozího pozorování i prípravy v terénu. Logicky nesmírne duležitou podmínkou je co nejlepší znalost sledovaného živocišného druhu, jeho zvyklostí, chování a oblíbených míst v dané lokalite. Protože ve vetšine prípadu náš objekt ani nevidíme je spolehlivá znalost hlasových a zvukových projevu pro jeho vyhledání základním predpokladem.

Lokalitu bych mel, znám ji snad už taky dostatecne dobre, kdy se tedy na nahrávání vypravit?

Vysvetleme si to nejprve na ptácích. Nejsnadneji mužete pochopitelne nahrát hlasy bežných pevcu v jarních mesících. Samozrejme, že i denní hodina je pro nahrávku duležitá. Všeobecne nejvýhodnejší pro takový záznam, také s ohledem na rušivé vlivy okolí, je casné ráno kolem tretí a ctvrté hodiny, i když mnoho ptáku se ozývá i dríve. Další výhodnou chvílí je doba pred západem slunce. Nekterí ptáci se ozývají ješte po západu slunce, napríklad cervenky, nebo i behem noci, jako sovy, rákosníci, cvrcilky a slavík. Protože však záznam ptacích hlasu na magnetofonovém pásku je metodou studia hlasových projevu pro potreby ornitologie a etologie, je nutno se venovat této práci nejen v období hnízdení, ale i v prubehu celého roku. Vždyt ptáci se hlasove projevují behem celého svého života, nekdy i pred vylíhnutím z vajícka. Predmetem záznamu jsou nejen zvukové projevy vokální povahy tvorené hlasovým ústrojím ptáku, ale i nevokální zvuky, jako napríklad tleskot krídel holubu, lelku a sov, klapání zobáku cápu a sov a mekání bekasíny otavní, což je také zvuk mechanického puvodu. Dále jiné zvuky instrumentální povahy, jako napríklad bubnování datlu, ale i akustické projevy vznikající napríklad za letu, tj. svištivý a vrzavý zvuk krídel apod. Kvalita hlasových projevu - podle našich merítek - je velice rozdílná. Od krátkých signálu a volání ruzného významu, z nichž nekteré nejsou omezeny rocní dobou, až po úplný zpev pevcu v období rozmnožování. Úkolem záznamu je také zaregistrování promenlivosti projevu u jedincu téhož druhu v jediné lokalite, ale i dialektu vzájemne vzdálených populací. To souvisí se skutecností, že pravý zpev bývá vrozen jen cástecne a ptáci se ucí dalším motivum od jiných príslušníku svého druhu. Dokonce nekteré ptací druhy prejímají hlasové projevy zcela odlišných druhu, tj. napodobují je. Kvalita zpevu záleží tedy i na hustote obsazení krajiny. V prostredí, kde je mezi ptáky vetší konkurence, nacházíme i pilnejší a kvalitnejší zpeváky.

To se týkalo ptáku. Každý živocišný druh si vyžaduje pochopitelne jinou vhodnou dobu. Asi každý myslivec ví kdy se vypravit napr. na rochání danku.

Dnešní domácnosti jsou bežne vybaveny kazetovými magnetofony. Lze s nimi vystacit alespon pri prvních pokusech o nahrávky?

Bohužel vás zklamu, protože požadavky na techniku jsou vskutku extrémní. Predpokladem je pochopitelne bateriový prenosný magnetofon. Snad nejvetší rozdíl mezi nahráváním napríklad lidského hlasu koncertního zpeváka ve studiu a nahráváním ptacího hlasového projevu v prírode je ve vzdálenosti od mikrofonu a mohutnosti akustického zdroje. Zatímco koncertní zpevák zpívá do mikrofonu ze vzdálenosti 10 - 20 cm, je nutno v prírode provádet nahrávku ze vzdálenosti približne 10 - 20 a nekdy i více metru. Je to asi neco podobného jako pokus o interview pres délku tenisového kurtu. O jaké zeslabení akustického signálu jde, mužeme posoudit, uvedomíme-li si, že hladina akustického tlaku se zmenšuje na polovinu pri zdvojnásobené vzdálenosti. Ponevadž však magnetofony jsou konstruovány pro nahrávání lidského hlasu a hudby dostatecné úrovne hlasitosti, to znamená z malé vzdálenosti od mikrofonu, je jasné, že pri nahrávání hlasu v prírode klademe na nahrávací zarízení mimorádné požadavky.

Dobrá, presvedcil jste me, že kamenem úrazu bude pro vetšinu zájemcu kvalita technického záznamu, kterou urcují technické parametry soupravy. Predpokládejme ale zájemce, který je ochoten neco do této záliby investovat. Mohl byste mu poradit s volbou takových technických charakteristik jednotlivých soucástí aparatury, které by mu zajistily kvalitní nahrávku napr. ptacích hlasu?

Zacneme s mikrofonem. Jednou z nejduležitejších cástí celého zarízení je mikrofon. Pro naše úcely je nejvhodnejší mikrofon studiové nebo alespon polostudiové kvality. Musí verne zaznamenávat zvuky v celém oboru slyšitelných zvuku a také odolávat tvrdým podmínkám v terénu. Mnohdy je vystaven otresum, vlhkosti ranních a nocních mlh v okolí vod a mocálu nebo naopak prímému svitu slunce. Jindy by mel spolehlive pracovat v zime pri teplotách pod bodem mrazu. S ohledem na vzdálenosti zdroje zvuku je nutné, aby mikrofon byl náležite citlivý. Cím citlivejší, tím lépe. Je nutné, aby všechny tóny byly zaznamenávány verne s puvodní a prirozenou intenzitou a dynamikou. Další významnou vlastností mikrofonu, které je nutno si zvlášte všimnout, je jeho smerová charakteristika. Má-li mikrofon charakteristiku tzv. kulovou, znamená to, že prenáší zvuky pricházející z ruzných smeru s približne stejnou intenzitou. Jsou-li zvuky smerující na membránu mikrofonu z nekterých smeru potlaceny, ríkáme, že mikrofon má vyjádrenu smerovou charakteristiku. Ta by mela být pro potlacení nežádoucích zvuku co nejostrejší. Proto jsou pro nahrávání hlasu v prírode casto výhodné speciální mikrofony smerové, které mají tu vlastnost, že potlacují zvuky pricházející ze stran a zezadu.

Naší snahou bude nahrávat požadované zvuky predevším z nejmenší možné vzdálenosti. Toho je možno dosáhnout priblížením se k našemu objektu nebo vhodným umístením mikrofonu s dlouhým mikrofonním kabelem. Priblížení muže ovlivnit chování živocicha nebo jeho útek. Umístení mikrofonu k místu výskytu prináší významné technické potíže a poruchy s dlouhým, ( casto i nekolik desítek metru ) mikrofonním kabelem. Toho jsem napr. použil pri nahrávání orlu královských na hnízde, samice výra sedící na vejcích atd. Tato taktika se hodí jen ve výjimecných prípadech.

K získání ostré smerové charakteristiky je možno kombinovat kvalitní mikrofon s tzv. akustickým zrcadlem. K mikrofonu používáme parabolické zrcadlo pro odraz zvuku a jeho koncentraci na membránu mikrofonu. Aby bylo parabolické zrcadlo co nejúcinnejší, melo by být co nejvetší. Prakticky upotrebitelná jsou však zrcadla od prumeru asi pul až do trí ctvrtin metru. Zrcadla menších prumeru (asi 0,5 m) jsou prenosná, mužeme je ješte pri nahrávání držet v ruce. Jsou-li vetších prumeru, je nutno je upevnovat na stativech. Nahrávající si musí být ovšem vedom vlivu parabolického zrcadla na frekvencní charakteristiku mikrofonu. V poslední dobe máme možnost použít speciální smerové mikrofony ve tvaru tyce. Ríkáme jim podle jejich délky, približne 1/4 a 1/2 m, krátká a dlouhá puška. Jejich smerová charakteristika ve tvaru kužele je velmi dobrá, citlivost a frekvencní charakteristika vynikající. Jsou vetšinou používány s ochranou proti vanoucímu vetru.

To opravdu stací ke kvalitnímu záznamu zvuku?

Ne, ani použití kvalitní nahrávací soupravy ješte nemusí vést k cíli. Zkušení lovci zvuku si pomáhají dalšími pomuckami, nemluve o tom, že rozhodující roli musí hrát dlouho shromaždované zkušenosti a znalosti o šírení zvukových vln a jejich útlumu v terénu. To se nepochybne týká i otázky eliminace rušivých zvuku. Neprítelem je predevším vítr. Rušivými zvuky v tomto prípade muže být nejen hluk i velmi vzdálených motorových vozidel a stroju nebo i v mírném vetru šelestící listí jediného stromu v blízkosti, ale i hlasitý projev jiného živocišného druhu.

Je treba se vyvarovat nasmerování mikrofonu smerem ke zdrojum hluku, a to i velmi vzdáleným. Treba i nekolik kilometru. Velmi mnoho potíží muže zpusobit i nevhodný tenký a volný mikrofonní kabel pohybující se pri neklidném držení mikrofonu v ruce. I sám nahrávající muže zpusobit svým nevhodným oblecením, napríklad šustící tkaninou vetrovky nebo hlubokým dýcháním bezprostredne po fyzické námaze, nežádoucí poruchy a zvukové efekty.

První linií je mikrofon, zvuk se prenáší na vlastní magnetofon. Jaké parametry by mel mít a jak by s ním mel náš nárocný amatér pracovat?

Nejduležitejší cástí celého nahrávacího zarízení je bezpochyby magnetofon. Pri jeho výberu však nemáme mnoho volnosti. Speciální profesionální reportážní magnetofony vysoké kvality nepotrebují zvláštního komentáre. Vyznacují se spolehlivostí chodu elektrických i mechanických cástí, minimálním šumem, bezhlucným pohonem, citlivostí mikrofonního vstupu a jsou doplneny vším potrebným príslušenstvím. Když jsem více než pred 40 lety zacínal, byly k dispozici bateriové magnetofony nevalné kvality. Významnou skutecností této doby bylo, že príroda nebyla zahlcena takovým civilizacním hlukem jako v soucasnosti. Traktory se objevovaly jen výjimecne, automobilový a letecký provoz byl mnohem slabší a v lesích stále neburácely motorové pily. Špickové reportážní magnetofony se cenove rovnaly osobnímu automobilu. Bylo treba používat pomerne težké bateriové cívkové magnetofony s rychlostí záznamu nejméne 19 cm/sec. S postupem doby se objevily kazetové magnetofony. I dnes je jejich frekvencní rozsah prijatelný jen u nejdražších typu. Musíme si totiž uvedomit, že hlasy živocichu, zejména ptáku pokrývají frekvencní rozsah v celém slyšitelném pásmu zvuku tj. 20 až 20000 Hz, tj. kmitu za sekundu. Mnoho živocichu, savcu i ptáku a predevším hmyzu, se ozývá ješte vyššími kmitocty v oboru ultrazvuku. Hlasy nekterých zvírat obsahují naopak i zvukové signály s frekvencemi nižšími než 20 Hz tzv. infrazvuky, pro lidské ucho stejne neslyšitelné jako ultrazvuky. K takovým záznamum je ovšem treba speciální technické výbavy. To jsou ovšem nároky na kvalitní zvukové záznamy v profesionální kvalite. Mnohdy však stací, napr. pro doklad o výskytu živocicha nebo pro dukaz neznámého zvuku, použít levný bateriový kazetový magnetofon ve funkci zvukového zápisníku. Použitý mikrofon, i v tomto prípade, by mel být náležite citlivý a kvalitní.

Kvalitní zvukové záznamy v poslední dobe vyžadují profesionální techniku. Jsou to prístroje pro digitální zvukový záznam, minimalizující obsah šumu v nahrávce. Používáme reportážní digitální magnetofony a nyní se delají pokusy i s použitím digitálního záznamu na minidisk. To však je již príliš speciální tématika. Tyto prístroje mají pro nahrávání v terénu velkou nevýhodu v tom, že jsou velmi citlivé na tvrdé zacházení a meteorologické podmínky. Nesnášejí prudké zmeny teploty, vlhkosti a zejména prach napr. pri nahrávání v lesních houštinách a v rákosových porostech.

Zvláštní opatrnost a peclivost je nutno pri nahrávání venovat volbe úrovne hlasitosti záznamu. Je treba si uvedomit, že indikátory, podle nichž je nastavována úroven záznamu, jsou urceny pro nahrávání hudby a lidského hlasu. Skladba frekvencního spektra hlasu ptáku a jiných živocichu je však úplne odlišná, a to nejen co do poctu a výšky vyšších harmonických kmitu, ale zejména co do rozdelení akustické energií na jednotlivé frekvencní složky. Protože pro vyšší frekvence jsou indikátory úrovne zvukového záznamu vetšiny magnetofonu frekvencne závislé, dochází pri nahrávkách hlasu, obsahujících zvlášte dynamické pasáže vyšších kmitoctu, snadno k premodulování a znehodnocení záznamu zkreslením. Mimoto mají tyto zvuky casto charakter krátkých signálu v délce trvání desítek a stovek milisekund, casto s velmi promenlivou úrovní hlasitosti, na které mnohé indikátory správne nereagují.

Z výše uvedeného je jasné, že k porízení technicky kvalitního záznamu hlasu v prírode je nutno splnit celou radu mnohdy i protichudných požadavku. Výsledný efekt nemuže být nikdy lepší než umožnuje kvalita nejhorší cásti aparatury.

Pri hodnocení kvality je ale duležitá i forma reprodukce záznamu.

Urcite budou se záznamem zklamáni ti, co si myslí, že stací záznam prehrát na vestaveném reproduktoru v magnetofonu. Cím kvalitnejší reprodukcní soustavu použijete k prehrávání, tím kvalitnejší vjem budete mít. Budeme dokonce mnohdy prekvapeni, kolik doprovodných zvuku z okolí místa nahrávání je zaznamenáno, jejichž existenci jsme si pri nahrávání neuvedomili. V nekterých prípadech nás naopak zajímají i další živocichové, kterí se v terénu ozývají. Proto treba i v doprovodném textu na príbalu kazet u jednotlivých hlasu upozornuji na zvuky v pozadí.

Pojdme ale od techniky nahrávání k nabízeným hlasum. Jiste nejen mne by zajímalo, kolik druhu zvukových záznamu jste za svuj život "ulovil" a který z nich je nejexotictejší nebo nejobtížneji získaný? Kde všude jste nahrávky porizoval a kterého zvukového záznamu si nejvíce ceníte?

Kolik zvukových záznamu jsem dosud ulovil, to opravdu ani nevím. Porizuji nahrávky od roku 1957 a asi po 10 letech jsem se o to prestal zajímat. Jsou jich tisíce. Není to ani duležité, protože vetšinu záznamu je nutno opakovat mnohokrát i po více let za sebou, než se podarí technicky kvalitní nahrávka požadovaného typu hlasu. Mluvím-li o kvalitním záznamu mám na mysli záznam dostatecné hlasitosti a délky, bez technických poruch a bez nežádoucích zvuku ostatních živocichu, vetru a hluku lidské cinnost. Požadovaný typ hlasu je velice složitá kategorie. Typy hlasu jsou snad nejprobádanejší predevším u ptáku. Jedná se nejen o typický zpev u pevcu, ale také ostatní projevy související s tzv. vyladením pro ruzné biologické funkce. Jsou to hlasy agrese a bolesti, hlasy uvedomovací, vábení, teritoriální hlasy, hlasy potravní, varování, hlasy mladých atd. Ne vždy se živocichové ozývají úplným signálem toho kterého typu. Je treba nahrávky opakovat tolikrát až dosáhneme úplného hlasu, který zcela reprezentuje dotycnou kategorii.

Behem mé cinnosti jsem nahrával nejen na celém území bývalé Ceskoslovenské republiky, ale i v NDR, Polsku, Madarsku, Bulharsku, Rumunsku, zejména v Dunajské delte, Jugoslávii, Recku a v Turecku. Za nejvzácnejší nahrávku považuji zpev iranie belohrdlé, což je belohrdlý slavík z prusmyku ve výši 1800 m v tureckých horách. Vedle tohoto exotického záznamu si také velmi cením hlasu kamzíka z našeho Pradedu v husté mlze a mracích pred východem slunce. Velmi mnoho úsilí jsem venoval nahrávce troubení jerábu popelavých. Šest let mne trvalo než se mi podaril kvalitní záznam v rozsáhlých mocálech a bažinách nemeckého Mecklenburska. I mnoho práce bylo treba vykonat pro porízení hlasu naší lovné zvere. Pro nemecké myslivce jsem vydal v nakladatelství Paul Parey v Hamburgu 2CD s titulem Stimmen heimischer Wildtiere jako servis loveckého casopisu Wild und Hund. V roce 1999 vyšlo již tretí vydání. Nejvíce si cením zvukových záznamu na posledním CD SOVY. Je to jakási studie 69 variant hlasu 11 druhu sov, které patrí mezi moje oblíbené ptáky. Nahrávkám jejich hlasu se venuji od pocátku mé cinnosti. Venoval jsem sovám nepredstavitelné množství casu a teprve nyní považuji toto dílo za témer dokoncené.

Jak dlouhý zvukový záznam jednoho hlasu je treba, aby se dala pro použití na kazete vybrat nekolikasekundová ukázka?

Nahrávka musí být v délce nekolika minut. Vždy je treba vybrat technicky dokonalé úseky s reprezentativními pasážemi požadovaného typu hlasu. Podle mých zkušeností je potreba v dlouhodobém prumeru asi na minutový použitelný úsek záznamu vynaložit nejméne 100 hodin práce. Do toho nepocítám cas potrebný na cestování nekdy i do velmi vzdálených lokalit. Zahlcení prírody civilizacním hlukem je cím dál tím vetší a nalezení vhodného tichého místa se stává obrovským problémem a vyžaduje stále více hledání a casu.

Postupne vyšla již zminovaná rada audiokazet, v poslední dobe jste sestavil i zvukové CD Rok v prírode a nejnovejším prírustkem je CD s názvem Sovy. Mužete mi prozradit, na co se mají zájemci tešit dále?

Pripravuji už nekolik let audiokazety "Ptáci vod a mokradu", což bude asi nejméne ve dvou dílech. Bude to asi téma, které bude zajímavé i pro myslivce.

Pokud snad nekterého ze ctenáru uvedená nabídka zaujala, muže si zvukové záznamy koupit nebo objednat na dobírku v Knihkupectví Myslivost a koupit pri príležitosti mysliveckých výstav. nejbližší príležitost bude na výstave NATURA VIVA v Lysé nad Labem, kde s P.Pelzem pripravujeme i zajímavou besedu.

Ing. Jirí Kasina

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info