Dálnice je pro zvířata zdí vězení

Dálnice je pro zvírata zdí vezení

To, co jsou pro cloveka vysoké zdi veznic, jsou pro velká zvírata nekteré úseky dálnic a frekventovaných silnic. Pro jelena, vlka nebo rysa predstavují duležité dopravní tepny témer neprekonatelnou prekážku, což ohrožuje budoucnost mnoha živocišných druhu - izolované skupiny zvere mohou casem vyhynout. A to i presto, že pri stavbe nových silnicních tahu se na tento problém již pamatuje a budují se s nákladnými pruchody pro zver. Staré komunikace však zustávají "neprodyšné". Studie, kterou vypracovala Agentura ochrany prírody a krajiny ve spolupráci s Reditelstvím silnic a dálnic, uvádí, že dálnice vytvárejí pro velké savce bariéry, které rozdrobují krajinu i populace divokých zvírat. Zver pak žije oddelene, na "ostrove", a její dlouhodobá existence je nejistá. V prípade jakýchkoli lokálních nepríznivých vlivu, napríklad extrémního pocasí, prestává být "ostrovní" populace schopna vyrovnat nenadálé ztráty. Izolovaná zver navíc trpí nedostatecnou genetickou rozmanitostí, což opet v dlouhodobé perspektive muže znamenat zánik "ostrovní" zvere. "Fragmentace, tedy rozclenení prirozeného prírodního prostredí a prerušení migracních cest, je skutecne hlavním problémem ve vztahu mezi dálnicemi a zvíraty," potvrzuje Vladimír Adamec, vedoucí sekce životního prostredí brnenského Centra dopravního výzkumu. Václav Hlavác, vedoucí strediska státní Agentury ochrany prírody a krajiny v Havlíckove Brode uvádí, že napríklad dálnice D1 mezi Humpolcem a Brnem predstavuje zejména pro velké druhy savcu témer neprostupnou bariéru. Tento úsek dálnice pritom vede pres Ceskomoravskou vrchovinu, kde žije relativne velké množství divokých zvírat. "V celé Evrope je to bráno jako jeden z významných faktoru, ohrožujících velké savce," ríká Hlavác. Dodává, že napríklad v Holandsku kvuli širokým komunikacím ubývá srncí zvere a jezevcu. "U nás zatím tento problém takto vyhrocený nemáme, ale vliv komunikací urcite poroste," upozornuje Hlavác. Dodává, že velké nebezpecí predstavují ceské dálnice v soucasné dobe pro losy. "Žijí na nekolika ostruvcích v poctu nekolika desítek kusu. Pokud nebude udržován jejich pocet umele, jsou patrne odsouzeni k zániku. A po nich mohou následovat další druhy." Hlavác ocenuje, že státní organizace Reditelství silnic a dálnic, která staví nové komunikace, se snaží tento problém rešit a pri projektování nových silnic myslet i na volný pohyb zvere. "Reditelství má snahu tuto problematiku rešit," uznává ochránce prírody. Napríklad novou dálnici mezi Olomoucí a Lipníkem nad Becvou, která byla otevrena pred dvema lety, pokládá Hlavác pro volný pohyb zvere za vzorovou. Pres dálnici vede také takzvaný ekodukt, jakýsi zelený most pro zver. Je to první stavba tohoto druhu v zemi. "Ekoduktu pripravujeme více," ríká pracovník Reditelství silnic a dálnic Radomír Bocek, který má v podniku na starosti oblast životního prostredí. Uznává, že napríklad zminovaná dálnice D1 je problémem zdedeným z minulosti, kdy ekologie pri stavbách dálnic nemela takovou váhu. Bocek dodává, že "zelený most" je v soucasnosti až tou poslední a nejdražší možností, jak umožnit zveri volný pohyb pres komunikaci. Prednost má napríklad upravený pruchod v míste, kde se staví most pres reku. "Chceme se vyvarovat toho, abychom nestaveli neco zbytecne, abychom nešli z extrému do extrému," vysvetluje Bockuv kolega Karel Hornícek. Jeden ekodukt vyjde na desítky milionu korun. Václav Hlavác z Agentury ochrany prírody a krajiny uznává, že pruchody pro zvírata je nutné stavet s rozmyslem. "I v cizine se stalo, že se za velké peníze postavily velkorysé stavby, které ale ted žádná zver nevyužívá," upozornuje Hlavác. Agentura proto chce tento rok dokoncit presný návod pro orgány ochrany prírody, které schvalují nové komunikace, aby nepožadovaly nekteré úpravy zbytecne. Spolu s Reditelstvím silnic a dálnic navíc agentura pripravuje mapu hlavních migracních cest velkých savcu.

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info