Češi neradi utrácejí za ekologické zboží

Je pro vás při nákupu pěny na nádobí důležitější její cena, nebo to, že mycí prostředek je šetrnější k životnímu prostředí, avšak dražší? Většina lidí v průzkumech veřejného mínění tvrdí, že dají přednost ekologickým výrobkům a jsou ochotni za ně platit vyšší cenu. Ve skutečnosti se lidé chovají právě naopak. "Zákazníci mají zájem především o nejlevnější výrobky," říká Květoslav Srovnal, ředitel společnosti Zenit v Čáslavi, která vyrábí prostředky na mytí nádobí. Jedním z nich je i Lena Natur, která před lety získala od ministerstva životního prostředí známku "ekologicky šetrný výrobek". Tato značka mycímu prostředku ovšem na trhu nijak nepomohla. "Naši odběratelé chtějí výrobky, které jsou hlavně laciné," dodává Srovnal. Podobnou zkušenost má i pražská společnost Barvy Tebas, která vyrábí nátěrové hmoty a známku ekologicky šetrný výrobek používá u dvanácti barev. "Zatím to pro nás velký ekonomický význam nemá. Používáme to spíše jako prestižní značku," říká Tomáš Jelínek. A také společnost Papírny Vltavský mlýn, která vyrábí ekologický toaletní papír, papírové ubrousky a kapesníčky, uvádí, že tuzemští odběratelé se zajímají především o to, jaká je cena jejich výrobků. "Připravujeme ale dodávku pro jednu západoevropskou firmu, která si vyloženě klade podmínku, aby výrobky měly označení, že jsou ekologicky šetrné," říká ředitel papíren Jiří Hloužek. Ministerstvo životního prostředí začalo udělovat značku ekologicky šetrný výrobek v roce 1994, dnes tuto známku používá čtyřiačtyřicet firem pro více než dvě stě šedesát výrobků. Společnost STEM/MARK uvádí, že asi dvě třetiny populace v opakovaných průzkumech veřejného mínění tvrdí, že jsou ochotny upřednostňovat ekologické výrobky, i když jsou o něco dražší. Z loňských výsledků kontinuálního průzkumu společnosti Median zase vyplynulo, že 68 procent lidí vyhledává výrobky, které nepoškozují životní prostředí. Zkušenosti mnohých výrobců ekologicky šetrného zboží jsou však opačné. Většina lidí při nákupech na ekologický vliv výrobku nehledí a zajímá je hlavně cena. "Zatím to tak je," říká Jiří Hloužek z Papíren Vltavský mlýn. "Ale doufáme, že se to časem změní," dodává Květoslav Srovnal ze Zenitu Čáslav. Ministerstvo životního prostředí soudí, že se přístup lidí mění. "Myslím, že se zájem o ekologicky šetrné výrobky postupně zvyšuje," tvrdí Immo Bellman, který má na ministerstvu označování těchto výrobků na starosti. Vláda před rokem právě na popud ministerstva životního prostředí doporučila všem resortům, aby ve veřejných zakázkách byla jedním z kritérií ekologická šetrnost výrobků a aby státní úřady například při opravách svých budov takové výrobky upřednostňovaly. Například společnost Hon ze Skřipova tak díky tomu vybavila Úřad vlády svým kancelářským nábytkem, který nese ekologickou pečeť. "Je to pro nás dobrá reklama," říká Jaroslav Kořený z této firmy. "Označení ekologicky šetrný výrobek nám určitě tržbu nezvýšilo, ale je to dobré pro celkovou image firmy. Naši zákazníci to přijímají pozitivně." Z některých ministerstev se však už ozývají kritické hlasy: Nemůžeme preferovat ekologicky šetrné výrobky, když rozhodujícím kritériem při malých zakázkách je cena a eko-produkty bývají dražší.

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info