Týden v Evropě 15. 12. - 21. 12. 2000

Týden v Evropě 15. 12. - 21. 12. 2000

Stručné zprávy z EU

Rozvojový program pro Severní Irsko v hodnotě 2,7 miliard euro schválen

Komise dne 18. prosince schválila progam pro Severní Irsko v hodnotě 2,75 miliard euro. Program na léta 2000 až 2006 podpoří hospodářský a sociální rozvoj, ke kterému přispěje EU finančními prostředky ve výši 1,315 miliard euro ze Strukturálních fondů. Veřejný sektor přispěje 0,59 miliard euro, soukromý částkou 0,84 miliard euro. Tento Podpůrný rámec Společenství sleduje pět priorit:

- nastolení míru a usmíření,

- řešení dědictví třicetiletého konfliktu,

- hospodářský růst a obnova,

- zaměstnanost a sociální zařazenost,

- regionální rozvoj v městských i venkovských oblastech,

- spolupráce mezi severem a jihem.

K rozpracování těchto obecných priorit do konkrétních opatření se dokončují dva podrobné programy. Druhý program EU pro mír a usmíření poběží společně s činnostmi v příhraničních oblastech republiky. Další program představuje postup přechodu podle Cíle 1, který se již na Severní Irsko vztahuje, neboť v ukazateli příjmů na osobu překročilo prahovou hodnotu 75 procent průměru v EU. Strategie byla vypracována společně se samosprávou Severního Irska. Komisař Michel Barnier uvedl, že program Evropské unii umožní nadále podporovat všechny součásti severoirského společenství v jejich úsilí vybudovat inkluzívní mírovou společnost. [Podkladový text: IP/00/1483]

Švédsko přebírá předsednictví EU

Dne 1. ledna 2001 přebírá Švédsko předsednictví EU a po dobu prvních šesti měsíců nadcházejícího roku povede práci Rady. Pro švédské předsednictví představuje vrcholnou prioritu rozšíření EU vycházející z reforem schválených na summitu v Nice, které umožní přijímání nových členů od konce roku 2002.

Spolu s rozšířením švédská vláda zdůrazňuje zaměstnanost a ochranu životního prostředí - další klíčové oblasti, ve kterých se bude snažit o dosažení pokroku. Zasedání Evropské rady na nejvyšší úrovni se mají konat ve dnech 23. a 24. března ve Stockholmu a 15. a 16. června v Göteborgu. Webová stránka předsednictví je na http://www.eu2001.se.

Pravidla „evropské obchodní společnosti“ schválena

Na základě Předpisu přijatého na zasedání Rady dne 20. prosince budou obchodní společnosti moci působit po celé EU podle jednotného souboru pravidel, nikoliv na základě systémů jednotlivých členských států. Evropská obchodní společnost tak bude moci rozšiřovat a restrukturalizovat svou přeshraniční činnost bez nynější nákladné a časově náročné byrokratické povinnosti zřizovat v každé zemi, kde chce podnikat, svou pobočku; uvedl to komisař Frits Bolkestein. Jde o významný krok kupředu při reálném vytváření jednotného vnitřního trhu jak pro podnikání, tak z hlediska vyšší konkurenceschopnosti, dodal komisař. Související Směrnice o zapojení zaměstnanců má za cíl informovanost pracovníků o hlavních událostech v jejich firmě a konzultace mezi vedením a zaměstnanci v tomto ohledu. Poté, co Rada dosáhla politické dohody, bylo znění těchto předpisů předáno do Evropského parlamentu. K jejich formálnímu přijetí by mohlo dojít na začátku příštího roku, v platnost by mohly vstoupit v roce 2004. Tato dohoda Rady o stanovách Evropské obchodní společnosti, či Societas Europaea - která byla poprvé navržena v roce 1970 - následuje po kompromisu dosaženém na summitu v Nice ohledně podrobného stanovení pravidel účasti zaměstnanců na rozhodování. [Podkladový text: IP/00/1495]

Byl přijat režim dovozu banánů

Dne 20. prosince přijala Rada pro zemědělství pravidla dovozu banánů do EU. Cílem je ukončit obchodní spory s USA. Podle tohoto systému se budou tarifní kvóty přidělovat plavidlům připlouvajícím do přístavů v EU na základě pořadí, ve kterém skutečně připlují. V roce 2006 systém přejde na paušální tarify sjednávané přímo s pěstiteli banánů. Přechodný režim vstoupí v platnost od 1. dubna 2001, s možností odkladu o dva měsíce, pokud by celní orgány členských států potřebovaly na dokončení technických příprav delší dobu. Systém je transparentní a jednoduchý, v souladu s pravidly Světové obchodní organizace WTO a poskytuje schůdnou alternativu systému založeného na historických vazbách, vysvětlil komisař Franz Fischler. USA uplatnily obchodní sankce na základě svého tvrzení, že pravidla EU upřednostňují pěstitele v Africe, Karibiku a Pacifické oblasti před latinskoamerickými producenty. [Podkladový text: IP/00/1502]

Revize řízení letecké dopravy se rozjíždí

Komisařka Loyola de Palacio dne 18. prosince prohlásila, že co nejdříve dojde k předložení návrhů zabývajících se nárůstem letecké dopravy, zkracováním zpoždění a udržením bezpečnosti na vysoké úrovni. Na základě zprávy odborné skupiny vedené komisařkou bude vypracován akční plán, který stanoví opatření ke zlepšení řízení a využití vzdušného prostoru v Evropě. Zpráva doporučuje šest hlavních opatření směřujících k „jednotnému evropskému nebi“. Vzdušný prostor by měl podléhat silnému regulačnímu orgánu Společenství, který jej bude řídit jako jediný společný zdroj. Dalšího postupného pokroku je třeba k přiblížení se ke společnému civilnímu a vojenskému řízení vzdušného prostoru. Je třeba sblížit instituce EU a orgán Eurocontrol. Je třeba podporovat zavádění nových technologií a kvalitnější personální politiky.

Díky těmto opatřením by mohlo k zavedení nezbytné struktury dojít v roce 2005. Zpoždění v letecké dopravě jsou již běžnou záležitostí - jeden z pěti letů má zpoždění o více než 20 minut. Řízení letového provozu se také jen obtížně vypořádává s růstem počtu leteckých spojů, částečně také vzhledem k rozděleným a nejednotným evropským systémům a strukturám.

[Podkladový text: IP/00/1481]

Pravidla o nezávislosti auditorů

V návrhu určeném ke konzultacím jsou uvedeny zásady, které mají zajistit nezávislost auditorů provádějících kontrolu účetních výkazů obchodních společností. Navrhované zásady na auditorech vyžadují, aby brali v úvahu očekávání těch, které svou činností přímo ovlivňují, veřejný zájem, hrozby nezávislosti a příslušné pojistky. Tento obecný rámec bude doplněn pravidly uplatňování těchto zásad v konkrétních situacích, v některých případech včetně zákazu. Kromě zajištění činnosti auditorů na vysoké úrovni integrity a objektivity tyto zásady také pomohou zajistit lepší srovnatelnost a spolehlivost finančních informací v rámci EU. To dále povede k rozvíjení efektivního kapitálového trhu v EU povzbuzením přeshraničních investic a důvěry investorů. V současné době se pravidla provádění auditu v každé členské zemi velmi liší. Materiál ke konzultaci je na http://europa.eu.int/comm/internal_market

a připomínky k němu se přijímají do 2. března 2001. [Podkladový text: IP/00/1478]

- Komise také uvítá připomínky ke způsobu regulace finančních konglomerátů, tedy obchodních společností nabízejících celou řadu služeb (např. bankovní, pojišťovací a investiční služby). Připomínky zasílejte do 10. února 2001, neboť na jaře již má být vypracován návrh příslušné Směrnice. [Podkladový text: IP/00/1488]

Plány na zredukování administrativy spojené s pomocí zemědělcům

Záměr zredukovat administrativní zátěž, který Komise předložila dne 18. prosince, by mělo přinést výhody asi půl milionu zemědělců v celé EU. Nový systém umožní zemědělcům pobírajícím přímou pomoc v malé výši (do 1 tisíce euro) zažádat o pomoc jen jednou, v době svého zapojení do programu pomoci, a zbavit je tak nutnosti podávat každoročně žádost zvlášť pro každý typ platby. Komisař Franz Fischler uvedl, že program učiní z pracného vyplňování formulářů pro malé zemědělce jednorázovou záležitost. Zpočátku bude probíhat v letech 2002 až 2005 jako pilotní projekt. Opatření také pomůže minimalizovat administrativní zátěž státních orgánů, které provádějí nad výplatami dohled, aniž by však došlo k oslabení přísných kontrol využívání peněz daňových poplatníků. Program je určen na poskytování přímé pomoci (bez vazby na produkci). [Podkladový text: IP/00/1482]

- Zemědělské příjmy na jednoho pracovníka se reálně letos v EU zvýšily o 1,3 procenta, uvádí Eurostat. [Podkladový text: ES 142/2000]

4,6 mil. euro vyčleněno na projekty proti násilí

Komise schválila granty v celkové výši 4,6 mil. euro na 47 projektů boje proti násilí na ženách a dětech. Za podpory programu Daphne jsou zaměřeny na problémy jako ilegální obchod s lidmi, sexuální vykořisťování, domácí násilí a zneužívání a násilí ve školách a na běžencích a menšinách. Komisař Antonio Vitorino uvedl, že úlohou EU je napomáhat vytváření sítí prosazujících nejlepší praxi a výměnu informací. Dodal, že násilí je také možno snižovat zvyšováním povědomí veřejnosti o jeho příčinách a důsledcích. Příjemci grantů byly vybráni z více než 400 žadatelů. Od svého zahájení v roce 1997 podpořil program Daphne 150 projektů částkou 11,5 mil. euro. [Podkladový text: IP/00/1440]

V listopadu se roční míra inflace zvýšila o 0,2 procenta na 2,6 procenta v EU a 2,9 procenta v euro zóně. [Podkladový text: ES 143/2000]

Dne 14. prosince byl přijat rozpočet EU na rok 2001. Na výdaje je vyčleněno 92,6 miliard euro, což odpovídá jen 1,06 procenta HDP unie. [Podkladový text: IP/00/1466]

EU podpoří projekty zaměřené na lidská práva a demokracii částkou přes 100 milionů euro. Jsou určeny na 140 projektů po celém světě a budou přidělovány zejména (z 83 procent) prostřednictvím nevládních organizací. [Podkladový text: IP/00/1475]

Filmovým tvůrcům a dalším subjektům evropské audiovize by mělo být přiděleno 500 mil. euro v podobě půjček a grantů podpořených strategií Evropské investiční banky a Komisí. [Podkladový text: IP/00/1489]

Ze summitu EU s USA dne 18. prosince a s Kanadou dne 19. prosince byla vydána prohlášení, která jsou k dispozici na

http://ue.eu.int/en/summ.htm

Choroby související s nemocí šílených krav BSE jsou předmětem jednání expertní skupiny, která se na svém prvním zasedání sešla dne 15. prosince. Skupina, zřízená Komisí, bude koordinovat výzkum přenosné spongiformní encefalopatie. [Podkladový text: IP/00/1476]

Pravidla dopravy zvířat se podle zprávy Komise uplatňují nedostatečně. [Podkladový text: IP/00/1492]

Novinky o rozšiřování

Smlouva z Nice a Protokol o rozšíření

Nad rámec změn vnitřních postupů EU, schválených na summitu v Nice, bylo také dosaženo dohody o zvláštním protokolu připojeném ke smlouvě z Nice, který se zabývá fungováním institucí v rozšířené EU. S výhradou dalšího nezbytného zpřesnění konečné verze textu předsednictvím EU se hlavní ustanovení o rozšíření samotném zabývají těmito zásadami:

- Nový hlasovací systém Rady ministrů vstoupí v účinnost dnem 1. ledna 2005, přičemž novým členským státům se dostane hlasovacích práv, která pro ně byla schválena (viz tabulku níže), v době jejich vstupu do EU.

- Ve volebním období 2004 - 2009 budou v Evropském parlamentu zasedat představitelé nových členských zemí „vzešlých ze smluv o přistoupení podepsaných nejpozději do 1. ledna 2004“ a v souladu s přiřazením hlasů podle níže uvedené tabulky. Podrobná pravidla budou platit i v Hospodářském a sociálním výboru a ve Výboru pro regiony.

- Od 1. ledna 2005 bude v Komisi zasedat po jednom zástupci členských států. Nové členské země dostanou vlastního komisaře na jedno volební období, jakmile do unie vstoupí, i když se později budou muset účastnit nově schváleného rotačního systému. Ten vstoupí v platnost v době, kdy EU bude mít 27 členů a kdy „počet členů Komise bude nižší než počet členských států“. Komisaři budou vybíráni rotací „na základě principu rovnosti“ s tím, že prováděcí pravidla a přesný počet členů stanoví Rada jednomyslným rozhodnutím. Novela nabude účinnosti okamžikem, kdy první Komise následující po datu přistoupení 27. členského státu EU zahájí plnění svých povinností.

Deklarace o budoucnosti unie konstatuje, že nyní, když EU „otevřela cestu k rozšíření“, by počínaje rokem 2001 mělo dojít k „hlubší a širší diskusi o budoucím vývoji EU“ a že „kandidátské země se do tohoto procesu zapojí způsobem, který bude stanoven později“. Po těchto přípravných krocích bude v roce 2004 zahájená nová mezivládní konference zaměřená na další prosazování změn Smlouvy zakládající EU. Tato nová mezivládní konference však „nepředstavuje žádnou překážku ani předběžnou podmínku procesu rozšíření. Navíc budou ty kandidátské země, které dokončí přístupová jednání s EU, vyzvány k účasti“ a „ty kandidátské země, které přístupová jednání do té doby nedokončí, budou pozvány jako pozorovatelé.“

Význam summitu v Nice z hlediska procesu rozšíření

Summit v Nice schválil rozsáhlejší závěry přijaté na zasedání Rady pro všeobecné záležitosti dne 4. prosince, a tím vlastně

- znovu potvrdil „politické nasazení EU a její celkové odhodlání“ k dosažení „úspěšného dokončení“ rozšíření,

- vyzval kandidáty k zachování úsilí při harmonizaci jejich právního řádu s acquis a při skutečném zavádění acquis, včetně oblasti makroekonomické a finanční stability,

- naznačil, že „silniční mapu“ či harmonogram přístupových jednání s předními kandidáty během nadcházejících 18 měsíců „je třeba zpřesnit podle pokroku dosaženého jednotlivými žadateli a vytvořit v něm prostor k rychlejšímu postupu vyjednávání pro nejlépe připravené žadatele“,

- uznal legitimitu některých žádostí kandidátů o dočasná opatření (avšak Rada pro všeobecné záležitosti poznamenala, že Komisi bylo až dosud kandidátskými zeměmi předloženo více než 170 žádostí o přechodná opatření, a to nad rámec 340 žádostí týkajících se jenom zemědělství. „Přijetí acquis Společenství v plném rozsahu představuje základní princip vyjednávání, a proto žádosti o přechodná opatření spolu s účinným zavedením acquis představují jeden z nejobtížnějších bodů přístupových jednání“, poznamenala Rada),

- přijal možnost odložení některých otázek „v některých výjimečných případech“, aby tak umožnil provizorní uzavření příslušných kapitol, ale s podmínkou „vynaložení veškerého úsilí ve vyjednávání o dotčených kapitolách“,

- potvrdil, že „sama Unie bude schopna ve vlastním zájmu vyvolat potřebu přijetí některých přechodných opatření“,

- zopakoval „význam nejen transpozice acquis do právního řádu dané země, ale zejména jejich účinné realizace“,

- vyzval Komisi „k pravidelné aktualizaci skórové tabulky každé země“,

- se těší na připravenost „přijmout každého žadatele, který bude připraven, od 1. ledna 2003“

Do jaké míry umožňuje Smlouva z Nice rozšíření?

Po summitu v Nice zbývá k posunutí procesu rozšíření vpřed stále ještě hodně práce. Mezitím se objevují nejrůznější názory na to, jak dalece Smlouva v Nice rozšíření umožňuje.

„Jde o dohodu, která otevírá cestu k rozšíření,“ prohlásil francouzský premiér Lionel Jospin na závěrečné tiskové konferenci francouzského předsednictví k mezivládní konferenci. Návrh smlouvy z Nice však zdaleka nesplňuje představy Evropského parlamentu o tom, co je zapotřebí k posílení schopnosti EU se rozšířit; vyplývá to z usnesení přijatého velkou většinou Evropského parlamentu na závěr diskusí proběhlých tento týden ve Štrasburku. Evropský parlament pověřil svůj Výbor pro ústavní záležitosti provedením podrobného vyhodnocení návrhu smlouvy a k posouzení, zda na základě této smlouvy bude rozšířená EU schopna účinně fungovat.

Předseda Evropské komise Romano Prodi řekl Evropskému paramentu dne 12. prosince, že „konečným cílem summitu v Nice bylo a je znovusjednocení Evropy“, ale z jeho poznámek jasně vyplynul jeho názor o potřebě dalších prací na zajištění úspěchu rozšíření. „Ve smyslu kroku kupředu byl tento krok kratší, než jsme doufali, nebo dokonce mohli učinit. Jdeme však správným směrem, a proto vás žádám o podporu“, řekl členům Evropského parlamentu.

Nadcházející švédské předsednictví dalo jasně najevo svůj názor, že „úspěšné završení mezivládní konference o ústavních záležitostech na vrcholném setkání v Nice znamená, že Unii se podařilo provést nezbyté vnitřní přípravy na možnost přivítat nové členy od konce roku 2002 v souladu se závěry helsinského summitu.“

Konkrétní kroky k rozšíření po Nice

Nadcházející švédské předsednictví se projevilo odhodlaně v souvislosti s dalším půlrokem, když ministryně zahraničních věci Anna Lindh předložila dne 15. prosince v Bruselu program své země. Na otázku, co nového má se souhlasem summitu v Nice Švédsko v úmyslu přinést s cílem dále postoupit na ambiciózní silniční mapě jednání v příštích 18 měsících, paní Lindh odpověděla, že její postup sestává pouze v zajištění, že každý v Komisi a v členských státech „jen vypracuje svůj domácí úkol“ v přípravě společných stanovisek. „Uděláme vše, co je v našich silách, k zahájení a uzavření podstatných rozhovorů a k otevření všech obtížných kapitol k jednání s předními kandidáty, včetně zemědělství a regionálních záležitostí, během našeho předsednictví“. Dodala však, že to závisí na tom, zda členské státy si najdou čas na projednání těchto stanovisek, a prohlásila, že bude z tohoto důvodu na Komisi naléhat, aby společná stanoviska předkládala včas. „Musíme zachovávat diferenciaci“, uvedla, avšak „žádná jednoduchá řešení neexistují“. Nově nastupující předsedkyně Rady ministrů pak uvedla, že „není příznivcem velkého třesku“.

Formální program Švédska uvádí, že „během švédského předsednictví vstoupí proces rozšíření do nové fáze konkrétního vyjednávání, kdy dojde k zapojení řady obtížných oblastí. Cílem Švédska je pokusit se vydláždit cestu k politickému průlomu. Kromě jiného to znamená pokusit se o provizorní uzavření co nejvíce kapitol při vyjednávání se všemi kandidátskými zeměmi. Pro ty země, které ve vyjednávání dosáhly největšího pokroku, to také znamená některé nejobtížnější kapitoly“.

Posouzení strategie rozšíření

Vyjednávači předních kandidátů se na svém setkání v Budapešti tento týden dohodli, že stále směřují ke vstupu do EU v roce 2003, a proto chtějí jednání uzavřít do konce roku 2001. Shodli se, že pokrok v rámci silniční mapy bude záviset na vůli nadcházejících předsednictví. Polsko nyní čeká na jasné vyjádření Komise v tom smyslu, jakým způsobem se budou kategorizovat jeho žádosti o přechodná opatření - jako přijatelné, sjednatelné nebo nemožné. Polský vyjednavač Jan Kulakowski dne 15. prosince v Bruselu prohlásil, že návrh Komise očekává v první čtvrtině roku 2001. „Shledáme-li, že řada našich žádostí byla předem vyřazena, budeme muset zrevidovat svou vyjednávací strategii“, prohlásil. Kulakowski také členské státy varoval, aby „nezneužily“ nové možnosti „odložení“, kdy neuzavřené body vyjednávání budou ponechány až nakonec. Představuje to nebezpečí zatížení belgického předsednictví v druhé polovině roku 2001 neúměrným množstvím práce, prohlásil polský vyjednavač.

Na jednom z prvních setkání mezi EU a kandidátskou zemí od summitu v Nice vyjádřil Společný parlamentní výbor EU-ČR dne 13. a 14. prosince ve Štrasburku „své přesvědčení, že dohodnuté reformy vytvořily přiměřený základ pro efektivní fungování evropských institucí v podmínkách rozšířené unie“. Setkání zopakovalo výzvu Evropského parlamentu k Evropské unii, aby po uzavření mezivládní konference zajistila stanovení jasného přístupového scénáře pro každou kandidátskou zemi. Není překvapením, že vzhledem ke zklamání Prahy ze ztráty jednoho vyjednávacího zasedání v listopadu 2000 ČR vyjádřila obavy, že EU není schopna vypracovat společné stanovisko k energetické kapitole pro ČR, a zpomaluje tak v této oblasti proces vyjednávání.

Informační centrum Evropské unie při Delegaci Evropské komise v České republice

European Union Information Centre of the Delegation of the European Commission to the Czech Republic

Rytířská 31, 110 00 Praha 1, Česká republika

Tel.: (+420 2) 216 10 142 Fax: (+420 2) 216 10 144

e-mail: info@iceu.cz

http://www.evropska-unie.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info