Krize kolem BSE dezorientuje Němce při nákupech

Krize spojená s takzvanou nemocí šílených krav zasahuje sousední Německo právě v době předvánoční, kdy lidé kromě dárků shánějí i pochoutky na vánoční stůl. Zákazníci postávají nejistě u řeznických pultů, lámou si hlavy, jaké maso vloží do trouby, a zda vůbec mohou na stůl dát oblíbenou grilovanou klobásu.

Noviny, rozhlas a televize přinášejí místo tipů na dárky informace, jak mohou být závadnými hovězími komponenty nakažené i mleté směsi v laciných drůbežích salámech. Hovězí vyřadily v posledních týdnech z jídelníčků i závodní kuchyně experimentující teď třeba s králičinou nebo dokonce pštrosím masem.

V posledních dnech, kdy úřady hlásí hned několik zjištěných případů BSE, se jako dosti bezradný jeví i stát. Vláda a odpovědné úřady se přinejmenším snaží zajistit, aby se na trh nedostávaly rizikové materiály. Od 1. října je zakázáno do potravin používat kravské, ovčí a kozí mozky a míchy, kde je původce BSE zjišťován. Od minulé středy ministerstvo zdravotnictví vyzvalo ke stažení pochybných uzenářských výrobků, do nichž bylo použito maso oddělované strojově těsně od páteře a kostí a podle expertů ohrožené nákazou.

Štědrovečerní pokrm se tak letos stává skutečným problémem pro občana, konfrontovaného krizí důvěry v to, co vlastně může jíst. Ačkoli v minulých stoletích byla stejně jako v českých zemích tradičním pokrmem postní ryba a především kapr, postupem času se u sousedů tato tradice rozmělnila.

Německá média přinášejí kolem BSE jen málo utěšených zpráv. Frankfurter Rundschau dnes píše, že v jedné z velkých nákupních sítí zákazníky ještě více znejisťují začerněné nápisy na dvou druzích uzenin, kde je uvedena příměs hovězího. Spotřebitelská sdružení poukazují na velmi nešťastný postup s tím, že když má někdo s hovězím problém, tak ho prostě může nechat v regálu.

V záplavě často protichůdných zpráv ale všichni věří, že během pár dnů získají aspoň základní orientaci. "Jediný pozitivní aspekt katastrofy kolem BSE zní: Spotřebitel konečně musí vzít na vědomí, co mu velké markety předkládaly pod značkou 'superlevné'," píše dnes list Münchner Merkur. "Šokující poznání, že 'levné' nakonec může přijít draho, třeba změní nákupní návyky zákazníka. Podezřelé nabídky by už neměly mít šanci na odbyt," dodává deník.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info