Malé pivovary z jihu Moravy mají úspěchy

Jihomoravští pivovarníci prožívají nejlepší rok za několik posledních let. Již nezvykle horké jaro totiž znamenalo zaplněné hospodské zahrádky a restaurace, více lahvového piva v domácích ledničkách a tím i zvýšený prodej tohoto oblíbeného moku. Všechny pivovary na jihu Moravy tak překročily své loňské výstavy. U některých dokonce znamenal letošní rok absolutní rekord prodeje. Kromě počasí se však podle odborníků na konečných výsledcích podepsala i méně agresivní konkurence větších značek a dále také rozvoj obchodních aktivit menších producentů. "Do konce roku počítáme s výstavem kolem dvou set deseti tisíc hektolitrů piva. Nejvyšší nárůst byl přitom u Hradního ležáku, dříve označovaného jako jedenáctka. Překročením dvousettisícové hranice se tak dostaneme z kategorie malých pivovarů mezi velké a ztratíme desetiprocentní slevu na dani. Nepočítali jsme ale, jestli nárůst prodeje pokryje ztrátu této slevy. Jestliže je o naše pivo větší zájem, tak nemůžeme odmítat nové zákazníky," zauvažoval ředitel znojemského pivovaru Hostan Petr Dvořák. Nárůst produkce sice podle Dvořáka ovlivnilo i teplé počasí, které vládlo především na počátku roku, hlavní podíl však má obchodní strategie a kvalita znojemského piva. "Stabilní nárůst prodeje zaznamenáváme totiž již od konce roku tisíc devět set devadesát devět. Pokud bude současný trend pokračovat, měli bychom i v příštím roce zůstat na podobném výstavu jako letos," odhadl ředitel. Donekonečna se však malí producenti piva rozvíjet nemohou. "Abychom udrželi kvalitu piva, instalovali jsme nově do prostor bývalých lednic dvanáct ležáckých a šest přetlačných tanků. Stále ale výstav zvyšovat nemůžeme, máme totiž omezenou výrobní kapacitu," doplnil výhled do budoucna ředitel znojemského pivovaru. Po všech stránkách rekordní výstav budou mít letos také v pivovaru Černá Hora. "U piva vzroste prodej asi o deset procent oproti loňskému roku. S necelými sto devadesáti tisíci hektolitry se ale do nového daňového pásma neposuneme. Dokonce dvakrát vyšší byl i prodej limonád," potvrdil zvýšenou poptávku zákazníků ředitel černohorského pivovaru Ivo Štorek. Podstatnější vliv počasí na tento výsledek však Štorek na rozdíl od svých kolegů odmítá. "Spíše šlo o posun na trhu. U větších výrobců došlo k posunu od strategie rvavého získávání trhu spíše směrem k vyšší ziskovosti. Tím pádem nebyla razance konkurence tak silná jako v předcházejících letech. Tento fakt ovlivnil vzniklou situaci tak zhruba z padesáti procent. Z další poloviny je to zásluha naší šikovnosti. Ve strategii na příští rok musíme hlavně myslet na udržení stávajícího stavu," poznamenal Štorek. I třetí z malých jihomoravských pivovarů navařil letos více piva než v předešlých letech. Jedná se o vyškovský pivovar. "Oproti předcházejícímu roku to dělá nárůst o tři a půl procenta. Určitě tomu faktu nahrálo počasí, ale také další rozvoj našich obchodních aktivit. Téměř šedesát procent výstavu přitom tvoří pivo Džbán, což je podle staré klasifikace jedenáctka," upřesnil ředitel vyškovského pivovaru Josef Machala. Strategie vyškovského pivovaru na příští rok je jasná. Ani zde totiž nechtějí ztratit to, co už získali, a budou se snažit udržet nynější stav. "Přáli bychom si, aby se nám podařilo přinejmenším udržet ten současný stav, ale chceme se také trošku podívat po našem okolí a dále se rozvíjet," odhalil plány pivovaru v následujícím roce ředitel Machala.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info