Krize Pražských pivovarů pokračuje
27.10.2000 | Hospodářské noviny
Krize Pražských pivovaru pokracuje
Britská firma Bass rozhodne neopustila Pražské pivovary s cistým štítem.
Tomáš Knourek
Praha, 27.10. 2000
Jako balancování nad propastí by se dala oznacit soucasná ekonomická situace akciové spolecnosti Pražské pivovary (PP), druhého nejvetšího hráce na tuzemském pivovarnickém trhu. Firma totiž nekolik let po sobe vytvárí znacné ztráty a její vlastní jmení v polovine letošního roku již dosáhlo minus 470 miliónu korun, pricemž základní jmení ciní 1,72 miliardy
»Další existence firmy ztrácí další smysluplnost, pokud provozní zisk neprevyšuje splátky úveru s úroky,« konstatoval analytik Global Brokers Tomáš Kanka. Provozní zisk podniku za pololetí
cinil 38 miliónu korun, zatímco hospodárský výsledek z financních operací skoncil propadem
149 miliónu korun. »Firma je predlužená a predstavenstvo by zrejme melo podat návrh na konkurs,« domnívá se advokát Daniel Charvát. Otázkou podle nej zustává, zda clenové predstavenstva nenesou na základe novely trestního zákona - vzhledem k možnému
otálení s rešením situace podniku - trestní odpovednost.
Jan Tesar z CSOB tvrdí, že spolecnost akutne potrebuje dodat vlastní kapitál, který by nahradil její cizí zdroje. »Pivovarum se zatím darí hradit své závazky, zrejme tam stále hrají jistou roli záruky majoritního vlastníka,« rekl. Zástupci PP se k celé záležitosti v dohodnutém termínu odmítli jakkoli vyjádrit.
Spolecnost byla od roku 1993 soucástí britské skupiny Bass, která se však pred nekolika mesíci rozhodla z duvodu nízké ziskovosti svoji pivovarnickou divizi prodat. Novým vlastníkem se tak stala belgická Interbrew. Ta však na otázky HN týkající se jejích zámeru v PP neodpovedela.
Pražská firma za dobu zaclenení do struktury Bassu nakumulovala ztrátu približne dve miliardy korun. »Investice neprinesly ocekávaný efekt, neprojevily se do hospodarení. Bass rovnež špatne odhadl tuzemský trh, kdy tlak na zvyšování cen brzdil konkurencní boj a príliš nekladl duraz na snižování nákladu,« uvedl Tesar. "Všichni ocekávali, že Bass spolecnost povznese, ale asi nepatrila mezi její priority. Firma má však dlouhodobý potenciál i zavedené znacky, takže je klícem k prístupu
na ceský trh,·, rekl Kanka.
Výstav PP cinil v pololetí 1,13 miliónu hl piva. Jejich podíl na tuzemském trhu se dlouhodobe príliš nemení a pohybuje se kolem trinácti procent. Nejvetší konkurenti pražské firmy, Plzenský Prazdroj
a Budvar, stabilne vykazují zisk.
Presne pred rokem generální reditel Pražských pivovaru Graham Staley (uprostred) krtil novou znacku Millenium. Již tehdy se však jeho firma potýkala se znacnými hospodárskými problémy.
Další články v kategorii
- Zlevňování potravin skončilo (15.05.2024)
- Farmář na jihovýchodě Turecka pouští slepicím Mozarta, aby snášely více vajec (15.05.2024)
- Mýty a fakta o Evropské unii. Jak to bylo s křivými banány a okurkou (15.05.2024)
- Brambory meziročně podražily skoro o polovinu. Klesá zájem o ty ve slupce (15.05.2024)
- Nealkoholické pivní mixy COOL se rozrůstají o novou generaci COOL+ s funkčními benefity (15.05.2024)
- Blíží se uzávěrky přihlášek do soutěže Farma roku 2024 a programu Pestrá krajina 2024 (15.05.2024)
- Stahování párku od výrobce z Vysočiny kvůli obsahu listerií (15.05.2024)
- Nadace rozdělí dva miliony korun na výsadbu stromů či obnovu studánek (15.05.2024)
- Vojenské lesy a statky dočasně povede ředitel jedné z divizí Nerad (15.05.2024)
- Cukrovar Vrbátky loni zvýšil zisk na 117,6 mil.Kč, firma chystá dividendy (15.05.2024)