Krize Pražských pivovarů pokračuje

Krize Pražských pivovaru pokracuje

Britská firma Bass rozhodne neopustila Pražské pivovary s cistým štítem.

Tomáš Knourek

Praha, 27.10. 2000

Jako balancování nad propastí by se dala oznacit soucasná ekonomická situace akciové spolecnosti Pražské pivovary (PP), druhého nejvetšího hráce na tuzemském pivovarnickém trhu. Firma totiž nekolik let po sobe vytvárí znacné ztráty a její vlastní jmení v polovine letošního roku již dosáhlo minus 470 miliónu korun, pricemž základní jmení ciní 1,72 miliardy

»Další existence firmy ztrácí další smysluplnost, pokud provozní zisk neprevyšuje splátky úveru s úroky,« konstatoval analytik Global Brokers Tomáš Kanka. Provozní zisk podniku za pololetí

cinil 38 miliónu korun, zatímco hospodárský výsledek z financních operací skoncil propadem

149 miliónu korun. »Firma je predlužená a predstavenstvo by zrejme melo podat návrh na konkurs,« domnívá se advokát Daniel Charvát. Otázkou podle nej zustává, zda clenové predstavenstva nenesou na základe novely trestního zákona - vzhledem k možnému

otálení s rešením situace podniku - trestní odpovednost.

Jan Tesar z CSOB tvrdí, že spolecnost akutne potrebuje dodat vlastní kapitál, který by nahradil její cizí zdroje. »Pivovarum se zatím darí hradit své závazky, zrejme tam stále hrají jistou roli záruky majoritního vlastníka,« rekl. Zástupci PP se k celé záležitosti v dohodnutém termínu odmítli jakkoli vyjádrit.

Spolecnost byla od roku 1993 soucástí britské skupiny Bass, která se však pred nekolika mesíci rozhodla z duvodu nízké ziskovosti svoji pivovarnickou divizi prodat. Novým vlastníkem se tak stala belgická Interbrew. Ta však na otázky HN týkající se jejích zámeru v PP neodpovedela.

Pražská firma za dobu zaclenení do struktury Bassu nakumulovala ztrátu približne dve miliardy korun. »Investice neprinesly ocekávaný efekt, neprojevily se do hospodarení. Bass rovnež špatne odhadl tuzemský trh, kdy tlak na zvyšování cen brzdil konkurencní boj a príliš nekladl duraz na snižování nákladu,« uvedl Tesar. "Všichni ocekávali, že Bass spolecnost povznese, ale asi nepatrila mezi její priority. Firma má však dlouhodobý potenciál i zavedené znacky, takže je klícem k prístupu

na ceský trh,·, rekl Kanka.

Výstav PP cinil v pololetí 1,13 miliónu hl piva. Jejich podíl na tuzemském trhu se dlouhodobe príliš nemení a pohybuje se kolem trinácti procent. Nejvetší konkurenti pražské firmy, Plzenský Prazdroj

a Budvar, stabilne vykazují zisk.

Presne pred rokem generální reditel Pražských pivovaru Graham Staley (uprostred) krtil novou znacku Millenium. Již tehdy se však jeho firma potýkala se znacnými hospodárskými problémy.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info