Přijatý zákon o SZIF našim zemědělcům nepomůže

Sněmovna přijala zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu v podobě, která předává velikou část rozhodovacích pravomocí o charakteru a užití dotací, kvót, cen i selekce podnikatelů přímo do rukou ministra Fencla. Kdo říká, že to může našemu zemědělství prospět, patří mezi naivní snílky nebo do řad ministrových "kamarádů".

Za dva roky svého působení ministr dostatečně prokázal, jaké jsou jeho skutečné priority a cíle, k čemu hlavně využívá své nynější postavení. Zemědělská veřejnost se mohla dostatečně seznámit s jeho osobními podnikatelskými aktivitami i s tím jak a k čemu používá nástroje zemědělské politiky. Svými "aktivitami" na mléčném trhu srazil farmářskou cenu mléka o více jak 1,30 Kč/litr mléka, čímž poškodil prvovýrobu o mnoho miliard korun a zlikvidoval řadu menších producentů. Svými zásahy do cen intervenčních nákupů potravinářské pšenice přečerpal finanční prostředky v roce 1998 a následně srazil cenu všech obilovin v roce 1999 o více jak 2000 Kč za každou tunu než bylo nutné = další těžké miliardy ztrát prvovýrobců. Výsledky jeho činnosti v obchodování na půdě SFTR jsou také dostatečně známé, stejně jako snahy "nasypat" dotace hlavně svým "vyvoleným". Jsem přesvědčen, že stejně naivní je si myslet, že tyto chyby dělal z pouhé hlouposti a bez osobního prospěchu, jako že když mu dáme do rukou ještě větší mocenské pravomoci, bude se chovat jinak.

Stanovování kvót, minimálních cen a přenášení garance za odbyt na stát je faktickým návratem k centrálně plánovanému hospodaření předlistopadové éry. Že jsme se tímto způsobem propadli ze světové špičky mezi rozvojové země, bychom si měli ještě vzpomenout. Proč tedy dostal hlasy a podporu od komunistů, lidovců a svých sociálních demokratů ? Pro komunisty je to jejich ideologická cesta a podařilo se jim tak jedno podnikatelské odvětví dostat zpět do područí státních úředníků. Lidovci již od roku 1995 opustili transformační cestu našeho zemědělství a všechny nástroje zemědělské politiky začali využívat ne k systémovým řešením problémů našeho zemědělství, ale velice důmyslně přes chaos v dotacích na zvětšování závislosti prvovýroby na osobních "kontaktech" s ministrem a jeho úředníky. Mělo a má to pro ně jediný smysl. Stabilizace volební základny na venkově. Dodnes se jim taktickým vyjednáváním s Fenclem a jeho podporou podařilo udržet úřednickou armádu svých straníků na ministerstvu zemědělství a po dalších volbách se těší, že ministerstvo opět převezmou a v této "stranické činnosti" budou pokračovat. Nejhorší na tom je, že když se jim "podařilo" zastavit hospodářskou soutěž mezi obdobnými prvovýrobci a zpracovateli a převést úsilí našich podnikatelů do souboje o dotace, vnímají naši zemědělci zjednodušeně pouze to, že ten kdo jim dotace slibuje anebo rozděluje je ten "dobrý" a kdo říká, že dotace a podpory jsou ve většině poskytovaných forem škodlivé pro podnikatele samotné je ten "zlý". Lze to přirovnat k drogové závislosti. Malá strana slibuje tyto krátkodobě přínosné požitky a buduje ničivou závislost příjemců na své distribuci. To, že poslanci ČSSD budují silný úřednický stát, hodně podobný tomu komunistickému a proto zvedali ruce je zbytečné vysvětlovat.

Je jasné, že jde o zákon politický. Jeho dopady budou především do oblasti mocenské a teprve z toho se budou "rodit" zásahy do podnikatelské sféry. Proto jsou má očekávání těchto dopadů velice skeptická. Zase to byli lidovci, kdo za stranické výhody zaprodali rozvoj odvětví a část nadějí na návrat do kulturní Evropy. S požadavky EU a Světové banky nemá tento zákon společného téměř nic. Byl jen dalším důkazem, že vládu ČSSD fakticky drží u moci jen lidovci a komunisti a jedinou možnou obranou bylo smírčí řízení mezi ODS a ČSSD v intencích "tolerančního patentu". V něm se ČSSD jasně zavázala, že "regulace v podnikání bude prováděna pouze v nezbytném rozsahu a časovém rozložení požadovaném legislativou EU". Bohužel se z tohoto závazku nyní vyvinila s tím, že vlastní přijetí zákona ještě konkrétní regulaci nezavádí. V dopadech to tedy znamená, že diskuse a jednání na toto téma se pravděpodobně obnoví s koncem roku, kdy se bude blížit Fenclův termín pro zavádění kvót. Toleranční patent je dnes jedinou hrází proti kupčení mezi lidovci a sociálními demokraty, proti socializaci našeho zemědělství. Pokud se sociální demokraté budou chtít místo těchto jasných dohod opřít o "lidoveckou jistotu spolupráce" , ztratil by smysl. Premiér Zeman se této "jistoty" zatím bál. Dnes je jasné, že jde o základní ideový spor o charakter našeho státu a výsledek této pře budeme znát na přelomu letošního a příštího roku.

Ing. Miloslav Kučera, stínový ministr zemědělství ODS

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info