Zákaz reklamy na tabák je vysloveně evropská specialita
27.04.2000 | Lidové noviny
PRAHA Zákaz reklamy na tabákové výrobky není ve světě běžnou záležitostí. Samozřejmě že několik zemí se ve světě najde. Většina států však se zavedením zákona, který by výrobcům cigaret zakazoval propagovat své výrobky, zatím váhá. Stále se totiž vedou vědecké spory, zda zákaz reklamy pomůže spotřebu tabákových výrobků snížit. Stát, ve kterém je takový zákon přijat, přichází o velké finanční prostředky (například z daní reklamních společností). Mnoho lidí také může přijít o práci. Státy, kde je reklama tabákových výrobků zakázána nebo výrazně omezena, přesto existují. Z Evropy, která patří v tomto ohledu k nejpřísnějším ve světě, sem patří například severské země. Přidaly se i další Portugalsko, Itálie, Francie, Belgie nebo Lucembursko. K podobnému pokusu došlo na konci osmdesátých let i v Kanadě. Zákaz reklamy na tabákové výrobky byl přijat v roce 1989. Později byl ale zrušen jako neústavní. Neuspěla ani Blairova vláda, která podobný zákon chtěla zavést v Británii. Její rozhodnutí napadly tabákové firmy žalobou a platnost zákona byla pozastavena, než celý problém vyřeší Evropský soud.
Je to protiústavní, brání se mnohé země
Ve světě dále zákaz reklamy na tabák platí v některých asijských zemích (Čína a Singapur) nebo třeba v Íránu či v Nikaragui. Země bývalého komunistického bloku se také začínají přílivu reklamy na tabákové výrobky bránit. Maďarsko, Polsko, Slovensko a Uzbekistán ji již zakázaly. Albánie a Slovinsko prosadily její zákaz v televizi, rozhlase a ostatních médiích. Omezení tohoto druhu reklamy již přijaly i Bulharsko, Litva a Rusko. Evropský parlament a Evropská rada uveřejnily v roce 1998 směrnici, která zakáže veškerou reklamu na tabákové výrobky ve všech členských zemích Evropské unie. Do poloviny roku 2001 by měla být ukončena všeobecná tabáková reklama, o rok později se již tato reklama nesmí objevit v tisku. V dalších letech pak budou mít tabákové firmy zakázáno sponzorovat sportovní a kulturní akce na celosvětové úrovni. Tuto směrnici ale již napadly vlády Dánska, Německa a Rakouska s tím, že odporuje ústavám jejich zemí. Celé zavedení zákazu tabákových výrobků v EU se tak může ještě hodně protáhnout. Česká republika při svém zájmu o vstup do EU musí samozřejmě svou legislativu přizpůsobit. Zatím to ale vypadá tak, že se zákazem tabákové reklamy by nemusela až tak pospíchat. Abychom nepřijali zákon, který v EU nebude třeba vůbec přijat.
bič
Další články v kategorii
- Umělé vánoční stromky zůstaly v menšině. Většina je od soukromých pěstitelů (22.12.2025)
- Pivovar Strakonice loni prodal přes 49.000 hektolitrů piva, meziročně více (22.12.2025)
- Dovoz potravin bude rekordní, schodek stoupne na 55 miliard, odhaduje svaz (22.12.2025)
- Souhrn událostí uplynulých dní – 19. – 21.12. 2025 (22.12.2025)
- Ve velkochovu slepic na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili ptačí chřipku (21.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře (19.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)

Tweet



