Zákaz reklamy na tabák je vysloveně evropská specialita

PRAHA Zákaz reklamy na tabákové výrobky není ve světě běžnou záležitostí. Samozřejmě že několik zemí se ve světě najde. Většina států však se zavedením zákona, který by výrobcům cigaret zakazoval propagovat své výrobky, zatím váhá. Stále se totiž vedou vědecké spory, zda zákaz reklamy pomůže spotřebu tabákových výrobků snížit. Stát, ve kterém je takový zákon přijat, přichází o velké finanční prostředky (například z daní reklamních společností). Mnoho lidí také může přijít o práci. Státy, kde je reklama tabákových výrobků zakázána nebo výrazně omezena, přesto existují. Z Evropy, která patří v tomto ohledu k nejpřísnějším ve světě, sem patří například severské země. Přidaly se i další Portugalsko, Itálie, Francie, Belgie nebo Lucembursko. K podobnému pokusu došlo na konci osmdesátých let i v Kanadě. Zákaz reklamy na tabákové výrobky byl přijat v roce 1989. Později byl ale zrušen jako neústavní. Neuspěla ani Blairova vláda, která podobný zákon chtěla zavést v Británii. Její rozhodnutí napadly tabákové firmy žalobou a platnost zákona byla pozastavena, než celý problém vyřeší Evropský soud.

Je to protiústavní, brání se mnohé země

Ve světě dále zákaz reklamy na tabák platí v některých asijských zemích (Čína a Singapur) nebo třeba v Íránu či v Nikaragui. Země bývalého komunistického bloku se také začínají přílivu reklamy na tabákové výrobky bránit. Maďarsko, Polsko, Slovensko a Uzbekistán ji již zakázaly. Albánie a Slovinsko prosadily její zákaz v televizi, rozhlase a ostatních médiích. Omezení tohoto druhu reklamy již přijaly i Bulharsko, Litva a Rusko. Evropský parlament a Evropská rada uveřejnily v roce 1998 směrnici, která zakáže veškerou reklamu na tabákové výrobky ve všech členských zemích Evropské unie. Do poloviny roku 2001 by měla být ukončena všeobecná tabáková reklama, o rok později se již tato reklama nesmí objevit v tisku. V dalších letech pak budou mít tabákové firmy zakázáno sponzorovat sportovní a kulturní akce na celosvětové úrovni. Tuto směrnici ale již napadly vlády Dánska, Německa a Rakouska s tím, že odporuje ústavám jejich zemí. Celé zavedení zákazu tabákových výrobků v EU se tak může ještě hodně protáhnout. Česká republika při svém zájmu o vstup do EU musí samozřejmě svou legislativu přizpůsobit. Zatím to ale vypadá tak, že se zákazem tabákové reklamy by nemusela až tak pospíchat. Abychom nepřijali zákon, který v EU nebude třeba vůbec přijat.

bič

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info