Etiopii čekají potíže s dopravou potravin

Eritrejské přístavy zřejmě zůstanou pro Etiopii kvůli válce uzavřené.

PRAHA Úměrně se zvyšujícím se množstvím přislíbené potravinové pomoci rostou obavy, zda se ji vůbec podaří do všech ohrožených oblastí Etiopie doručit. Válka s Eritreou, lupičství na jihu země, nedostatek kamionů a rozpadající se silnice jsou jen některými nástrahami, které v Etiopii na humanitární konvoje čekají. První problémy nastanou už s vykládáním potravin z obřích zaoceánských lodí. Vnitrozemská Etiopie je závislá na eritrejských přístavech Asab a Masawa. Ty mají dostatečnou kapacitu i hloubku kotviště a navíc jsou s Etiopií spojeny relativně slušnou silnicí. Kvůli dva roky trvající pohraniční válce obou zemí však visí nad jejich využitím otazník. Eritrea chce dát přístavy k dispozici s podmínkou, že dovezené potraviny nebudou použity k nakrmení etiopské armády. Etiopie nabídku odmítá s tím, že jde o propagandistický tah, a naopak obviňuje Eritreu z rozkrádání humanitárních zásilek.

Hlavní nápor ponese Džibuti

Zbývají dva menší přístavy Džibuti (Džibutsko) a Berbera v Somálsku. Ani jeden z nich však nemůže přijmout lodě s velkým ponorem, takže potraviny se budou muset překládat na menší plavidla. Do ohrožených severních oblastí Etiopie je však z obou přístavů daleko a silnice navíc připomínají tankodrom. Na některých úsecích z Berbery se nedá urazit za hodinu víc než deset kilometrů. Co se stane, až tamní provoz vzroste o 100 kamionů denně, si nikdo netroufá odhadnout. Klíčovým bodem zřejmě bude přístav Džibuti. Jeho kapacita se nyní horečně zvyšuje ze 100 000 tun na 150 000 tun zboží za měsíc. Další dopravu mohou zajistit jen nákladní auta. Letadla jsou příliš nákladná a jejich kapacita nestačí. Nikdo ovšem neví, jestli bude mít Etiopie dost kamionů a v jakém budou stavu. Nákladní auta totiž konfiskuje etiopská armáda pro potřeby války s Eritreou. Konvoje navíc budou projíždět ne právě bezpečnými oblastmi. V jihoetiopském Ogadenu, kde zuří válka všech proti všem, proto bude nutné pečlivě volit klanovou příslušnost řidičů, aby vyhovovali místním kmenovým náčelníkům.

mir

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info