Chio Bohemia prodal loni méně brambůrků

MF Dnes 20.1.2000

Chio Bohemia prodal loni méne bramburku

Tábor - Po letech neustálých prírustku tržeb zaznamenala táborská spolecnost Chio Bohemia, nejvetší domácí výrobce smažených bramborových lupínku, v uplynulém roce poprvé pokles prodeje. Vedení firmy odhaduje lonský obrat na 1,052 miliardy korun, kdežto rok predtím to bylo témer o osmadvacet milionu více. Prestože firma nezdražovala, pocítila trend trhu slaných výrobku, který mezirocne klesl o osm procent. Na tom se podepsala zmena chování spotrebitelu, kterí loni v souvislosti s vývojem ekonomiky zacali více šetrit. "Segment slaného peciva je ješte mladý a nemá príliš velkou tradici ani charakter nezbytného zboží, takže si jej lidé odpustí jako první," míní šéf marketingové agentury Incoma Tomáš Krásný. Navíc spolecnosti Chio Bohemia, která z tuzemského tržního koláce souhrnného sortimentu slaných pochutin ukusuje nejvetších díl - triactyricet procent, loni vyrostla nová konkurence, predevším v sortimentu slaného peciva. Pražské Danone Cokoládovny prišly se znackou Telka a firma Emarko patrící Vitane s novou známkou Krupeto. Pokud se však z celého segmentu slaných pochutin vyloupnou pouze bramborové lupínky - ci módneji chipsy - má Chio se tremi ctvrtinami tohoto trhu zatím neohrozitelne dominantní pozici. Zbytek tvorí prevážne takzvané maloobchodní znacky velkých retezcu. Chio hodlá reagovat na nepríznivý vývoj trhu zatím tajnými novinkami a príchutemi stávajících výrobku. Už loni podnik, jehož sortiment cítá devadesát druhu výrobku, uvedl úspešne na trh silnejší lupínky pod názvem Tradicní ceské bramburky. "Nyní jako první prukopníci v oboru zkoušíme balení pod dusíkem, což by podobne jako u kávy prodloužilo trvanlivost a zlepšilo kvalitu," uvedl predseda predstavenstva a generální reditel Chio Bohemia Lubomír Chvalovský. Vlajkovou lodí táborské firmy je rada výrobku Bohemia, která tvorí asi dve tretiny obratu. Témer petinu tvorí kvalitnejší a dražší rada Chio. Zbylý ctrnáctiprocentní podíl na obratu pak má slané pecivo prodávané pod oznacením Wolf. Puvodní výrobní závod Zemedelského družstva Choustník koupil v roce 1992 nemecký gigant Intersnack. Po masivních investicích zvedl rocní zpracovatelskou kapacitu na 28 tisíc tun brambor, pricemž produkce je urcena výhradne pro domácí trh. Dnes firma, která se odmítá bavit o svých ziscích, zamestnává 370 lidí.

VÁCLAV DOLEJŠÍ

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info