Nákupy v hypermarketech jsou stále oblíbenější

Právo 22.12.1999

Nákupy v hypermarketech jsou stále oblíbenější

Zuzana Holoubková

Velkoprodejny preferuje 16 % lidí

(návštěvnost v %)

menší samoobsluha 32

supermarket 23

hypermarket 16

diskontní prodejna 15

pultová prodejna potravin 10

jinde 3

Pramen: Incoma GfK Praha

Více než 16 procent českých domácností jezdí za nákupy potravin a zboží denní potřeby do hypermarketů. Ještě v loňském roce to byla pouhá 4 procenta.

"V supermarketech dnes nakupuje 23 procent dotázaných, zatímco v loňském roce to bylo ještě 30 procent. Patnáct procent domácností dává přednost nákupu v diskontních prodejnách, zatímco loni to bylo 13 procent a v roce 1997 pouhých devět procent domácností," řekl Právu Tomáš Drtina z agentury Incoma. Výzkum domácností ukazuje, že úbytek zákazníků zaznamenaly i obchodní domy.

"Zatímco koncem roku 1998 bylo v České republice pětadvacet hypermarketů, do dneška se jejich počet zdvojnásobil, a do dvou let by jich měla přibýt další stovka," uvedl Ladislav Šípek ze Svazu obchodu ČR. Supermarkety zůstávají podle něj nejdůležitějším místem pro nákup hlavně v centrech, zatímco obchody Jednota využívají občané v menších obcích a na vesnici.

S výsledky výzkumu souhlasí i sami obchodníci. "Máme nyní 105 prodejen, loni jich bylo 111," řekl Právu marketingový ředitel firmy Julius Meinl Praha Tomáš Fiala. Hodně podle něj záleží na jejich umístění. "V centrech měst jsou stabilní, když jsou ale poblíž velkoplošných prodejen, jejich význam klesá a musíme je přesunout," připustil.

Dokonce i pražskému obchodnímu domu Kotva letos klesají tržby. Za celý rok vykáže asi 1,1 miliardy korun tržeb, zatímco loni to bylo 1,8 miliardy. "Je to tím, že vedení firmy řadu prodejních ploch pronajalo jiným obchodníkům a také růstem konkurence velkoplošných prodejen," potvrdila tisková mluvčí Kotvy Pavlína Megová.

České maloobchodní firmy se strácejí ze žebříčku

Naopak společnost Makro, která provozuje velkoplošná nákupní střediska pro podnikatele, počítá podle manažera pro vnější vztahy Miroslava Kajňáka s meziročním zvýšením tržeb o 5,9 miliardy na hranici 19 miliard. Vyšší tržby předpokládá také největší maloobchodní řetězec, společnost Ahold Czech Republic vlastnící tři hypermarkety a síť supermarketů.

Mezi nejvýznamnější maloobchodní firmy patří Makro, Ahold, Rewe, Delvita, Julius Meinl, Globus, Kaufland, Plus Discount a Tesco. České obchodní firmy se z předních pozic žebříčku maloobchodních firem letos vytratily, zůstal pouze velkoobchod Geco Tabak.

Sortiment a velikost prodejen

Typ prodejny Prodejní plocha Sortiment

Hypermarkety 2500 a více m2 Plnosortimentní s vysokým podílem nepotravin

Obchodní domy různá Převažuje nepotravinářský sortiment

Potraviny soustředěny ve vlastní samoobsluze

Supermarkety 400-2500m2 Převaha potravin, drogerie, kosmetika

Pramen: Mag Consulting

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info