Marketingová podpora exportu zem.a potrav.výrobků s Czechtrade

Marketingová podpora exportu zemědělských a potravinářských výrobků v rámci agentury Czechtrade

I. Důvodová zpráva

Na základě vyhodnocení meziresortního připomínkového řízení k materiálů MZe “Založení Zemědělské exportní agentury”, byl zpracován společný materiál Ministerstva zemědělství a Ministerstva průmyslu a obchodu, v kterém se navrhuje vytvoření specializované sekce pro podporu exportu agrárních výrobků v rámci agentur Czechtrade.

Obchod zemědělským a potravinářskými výrobky se v mnoha ohledech podstatně liší od obchodu ostatními průmyslovým výrobky. Příkladem odlišnosti tohoto obchodu je existence mnoha druhů netarifních bariér, resp. Neviditelných překážek v podobě různých certifikátů, veterinárních a fytosanitárních osvědčení, způsobu administrace dovozních režimů, pravidel označování výrobků v dovozní zemi atd. Značné překážky a složitosti se objevují i v celních tarifech a přístupových kvótách, kdy řada exportérů bez asistence není schopna zjistit aktuální výši cla či míru naplnění celních kvót.

Důkazem, že marketingová podpora zemědělského a potravinářského exportu, je neustále se prohlubující saldo agrárního obchodu, které v roce 1999 dosáhlo -23,7 mld. Kč a tvořilo téměř třetinu celkového salda obchodní bilance ČR.Podpora agrárního exportu je obvyklá takřka ve všech vyspělých zemích, přičemž lze sledovat dva typy organizace podpory agrárního exportu. Buď existují samostatné státní agentury na podporu zemědělského exportu (například v Maďarsku nebo v Irsku) nebo je zemědělský export podporován prostřednictvím specializovaných programů v rámci agenturu na podporu exportu.

Tento materiál navrhuje právě druhý z výše uvedených způsobů řešení. Zřízení zvláštní sekce pro podporu agrárního exportu v rámci Czechtrade je optimálním řešením z několika důvodů. Czechtrade je již relativně etablovaná proexportní agentura a jejích služeb již dnes využívají mnohé z potravinářských podniků (např. SETUZA, Michelské pekárny, Jihočeské mlékárny atd.). Czechtrade má dnes již 8 zahraničních poboček, které je možno prakticky okamžitě využít i pro prosazení našich potravinářských výrobků. Detailně je řešení posouzeno v části čtvrté návrhu řešení.

Vznik samostatné agentury pro podporu zemědělského exportu by si vyžádalo mnohem více času a především více finančních prostředků. Navíc není jisté, zda by se agentura prosadila a byla efektivně pomáhala. Její úspěch by byl závislá na personálním obsazení a schopnosti vybudovat si zázemí, kontakty a strategii podpory. Ze zkušeností Czechtrade vyplývá, že lidské zdroje potřebné pro takový typ práce jsou zcela nedostatečné. Efekt agentury y bylo možné pozorovat nejdříve za 2 - 3 roky.

II. Návrh řešení:

Návrh řešení se zabývá:

1. Institucionálním zakotvením nepřímé podpory zemědělského exportu v rámci Czechtrade a vztahy s MZe

2. Programy nepřímé podpory exportu určené pro zemědělství a potravinářství

3. Personální a finanční požadavky

4. Zhodnocení přínosů a rizik

1. Institucionální zakotvení nepřímé podpory zemědělského exportu v rámci Czechtrade a vztahy s MZe

V rámci organizační struktury Czechtrade vnikne útvar specializovaný na export zemědělských a potravinářských komodit. Tento úsek bude spolupracovat s Ministerstvem zemědělství. MZe určí odbor, který bude odpovědný ve vztahu k Czechtrade. MZe bude určovat skupinu podporovaných komodit, kterou bude Czechtrade na zahraničních trzích prosazovat. Odborný útvar MZe bude zároveň odpovědný ve vztahu k požadavkům Czechtrade. Příkladem této odpovědnosti může být předložení podkladu pro vytvoření seznamu potravinářských podniků atd.

Vztah Ministerstva zemědělství a Czechtrade bude dále posílen tím, že Řídící rada Czechtrade bude rozšířena o zástupce MZe. Řídící rada má rozhodující slovo při schvalování exportních programů a při kontrole činnosti Czechtrade.

2. Programy nepřímé podpory exportu určené pro zemědělství a potravinářství

a. Czechtrade bude provozovat ve prospěch zemědělství a potravinářství již fungující služby:

· marketingové studie - miniprůzkum trhu,

· vyhledávání potenciálních partnerů a zákazníků,

· průzkum výstavy na objednávku,

· zprostředkování obchodního jednání.

Tyto služby by Czechtrade nabízel pro zemědělské a potravinářské podniky prakticky okamžitě po zahájení činnosti specializovaného útvaru.

a. Do cca 6 měsíců od vzniku specializovaného útvaru zpracuje tento útvar strategii podpory zemědělského exportu, jejíž součástí bude využití stávajících programů, příprava specializovaných programů a etapizace opatření na podporu exportu zemědělských výrobků.

V rámci této strategie bude zkonkretizováno:

· příprava adresářů firem v členění na obory,

· zpracování programu přístupu na zahraniční trhu (neviditelné překážky, potřebná osvědčení, certifikáty, technické normy, podmínky získání dovozních licencí atd.),

· rozfázování spolupráce s oborovými asociacemi a svazy při průniku na zahraniční trhy (pilotní projekt s vybraným svazem atd.),

· analýza absorpce zahraničních trhů a následné umístění zemědělského odborníka do zahraniční pobočky Czechtrade,

· zpracování programu speciální podpory vybraných - “problémových komodit”.

1. Personální a finanční požadavky

Pro rok 2000 bude nový úsek Czechtrade zajištěn 1 vedoucím, 1 administrativní silou a 4 referenty. Celkové finanční nároky jsou kalkulovány ve výši 3 - 5 mil. Kč v závislosti na tom, kdy nově zřízený útvar zahájí svoji činnost. Minimální částku 3 mil. Kč převede MZe do rozpočtu Czechtrade na základě rozpočtového opatření.

Pro rok 2001 se počítá s rozšířením úseku až na cílový stav 10 pracovníků. Z těchto 10 pracovníků bude možné umístit cca 2 do zahraničních afilací Czechtrade. O výběru pobočky se rozhodne na základě analýzy potenciální poptávky na jednotlivých trzích. Celkové nároky vzrostou na 12 mil. Kč. Navrhuje se, aby byl o tuto částku navýšen rozpočet Czechtrade.

2. Vyhodnocení přínosů a rizik navrhovaného řešení v porovnání s návrhem na založení samostatné Zemědělské exportní agentury

-

Zemědělský útvar Czechtrade

Samostatná zemědělská exportní agentura

Finanční hledisko

Celkové náklady na státní rozpočet by byly o 30 - 50 % nižší

-

Do 5 mil. v roce 2000

Do 12 mil. v roce 2001

Min. 6,5 mil v roce 2000

21 mil. v roce 2001

Výrazná úspora z důvodu využití synergického efektu propracované infrastruktury podpory exportu Czechtrade

Vše je nutné budovat na zelené louce. Nejsou žádné zahraniční afilace

Možnost využití zahraničních poboček

-

Odborné hledisko

Czechtrade má již více jak 3leté zkušenosti s proexprotní podporou

Neexistují zkušenosti s marketingovou podporou exportu. Na MZe existuje odbor zahraničních styků zabývající se propagací obecně a výstavnictvím

Vlastní know-how na konstrukci specializovaných programů pro export zemědělských a potravinářských výrobků

-

Časové hledisko

Některé druhy podpor bude moci specializovaný útvar poskytovat ihned. Plný rozjezd lze očekávat cca po 6 měsících

Bude trvat zhruba min. 1 - 2 roky než se agentura stabilizuje, udělá si reputaci a rozjede životaschopné programy

Kontrolní hledisko

Agentura bude relativně vzdálená od MZe. Mze bude zastoupeno pouze v řídící Radě

Výhoda přímé kontroly MZe.

Personální hledisko

Specializovaný úsek bude mít menší požadavky na počet zaměstnanců. Nicméně problém výběru odborných a zkušených znalců obchodu s agrárními komoditami bude stejný jako u začínající agentury

-

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info