Neférový politický jarmark

Kam až může dojít čirý populismus v boji o hlasy voličů a hlavně o místo v parlamentu, aktuálně v přímém přenosu dokazuje akce Český jarmark politického hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD): https://www.spd.cz/cesky-jarmark-spd/. Ve snaze získat si české občany před cestou k volebním urnám přišla tato strana s další naprostou absurdnosti – když nevyšel brutální nápad s povinným podílem českých potravin v regálech, přichází nyní s veskrze pochybným bojem za takzvaně „férové ceny“ pro spotřebitele a zároveň pro sedláky.

Zůstává otázkou, jak přišli tito odborníci na to, které ceny jsou pro spotřebitelé férové. Co ale lze říci s jistotou, je, že namalované ceny potravin v předvolebním letáku SPD rozhodně pro sedláky férové nejsou (vajíčko za 1,99,- nebo kilo cibule za 6,90,- atd. nejsou pro sedláky rentabilní). Skutečnost, že sedláci mnohdy nedostávají při jednání s obchodníky dobré ceny, je známý a dlouhodobý problém, který ale není řešitelný tímto způsobem. Pokud sedláci neprodávají přímo zákazníkům např. z farmy nebo ve vlastním obchodě, ale dodávají svou produkci do nějaké distribuční sítě, rozhodně nejsou těmi, kdo tvoří konečnou cenu. Tím je prodejce, jenž přeprodává za tolik, kolik mu umožní kvalitativně podobná konkurence, a kolik je zákazník ochoten zaplatit.

Celý vtip této „bohulibé“ akce je v tom, že tady ve skutečnosti nejde o žádnou snahu cokoliv vyřešit, natož férově. Jde jen a pouze o zviditelnění se za každou cenu a tudíž o čistý politický byznys s naivitou lidí, navíc s pravděpodobně negativním dopadem do očekávání některých skupin obyvatel - žádný boj za spotřebitele a za české sedláky se tady však rozhodně nekoná. Dokazuje to paradoxně například i europoslanec a doktor medicíny Ivan David, který jako zemědělský expert právě za toto hnutí ve svých článcích dokonce proti sedlákům z rodinných farem brojí.

To, co skutečně pomůže českým sedlákům a koneckonců i spotřebitelům, je odpovědná politika s komplexem řady opatření, nikoliv autoritativní snaha o stanovování cen. Zejména jde o zjednodušení řady zbytečných podmínek, například při zpracovávání surovin ze zemědělské prvovýroby, celkové a viditelné snížení byrokracie, systémovou podporu menším producentům, podporu lokálním trhům ve všech možných podobách a o celou řadu dalších promyšlených kroků. Teprve na konci takového řetězce opatření může být i spokojený zákazník a dostatek kvalitních potravin, jež budou na výběr na co největším počtu farem. Takto vytvořená pestřejší a větší konkurence tak i přirozenou cestou působí na tvorbu cen.

Jsme součástí volného evropského trhu; ceny se tvoří na trzích a zaplaťpánbu ne v kancelářích politických stran. Je tedy jen s podivem, že s těmito jasně danými parametry v tržní společnosti může ještě někdo takto zkoušet politicky obchodovat. A s ještě větším podivem bude, pokud takovým politickým jarmarkům někdo opravdu uvěří.

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR

Tisk

Další články ke kauze Prodej potravin:

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info