Nošovičtí zemědělci dál pěstují zelí a umí žít i bez kompenzací

Zemědělské družstvo vlastníků Nošovice hospodaří na menším území než před příchodem automobilky Hyundai, chová méně zvířat a má i méně zaměstnanců. Nadále ale produkuje proslulé nošovické zelí nebo mléko a daří se mu, i když už nedostává milionové kompenzace. Stejně jako ostatní zemědělci po celé republice bojuje hlavně se suchem. ČTK to dnes řekl předseda představenstva družstva Zdeněk Škola.

Jihokorejská automobilka Hyundai začala ve slezských Nošovicích stavět svou továrnu v roce 2007, v listopadu 2008 tam zahájila výrobu. Za to, že na svá úrodná pole automobilku pustilo, dostávalo zemědělské družstvo po deset let od kraje milionové kompenzace, dohromady 130 milionů korun. Ta doba už ale skončila.

"Připravili jsme se na to, abychom byli schopni fungovat i bez kompenzací. Dokázali jsme některým škarohlídům, kteří si mysleli, že družstvo skončí, že fungujeme, jedeme dál," řekl předseda.

Za kompenzace družstvo především nakoupilo techniku. "Podařilo se nám omladit vozový park, opravili jsme nějaké budovy, koupili jsme i nějaké pozemky. Bez kompenzací by ty investice byly složitější," řekl Škola.

Družstvo nyní hospodaří na 1170 hektarech polí. O 300 hektarů kvalitní půdy s příchodem automobilky přišlo, místo nich si 80 hektarů většinou pronajímá. Kromě zelí pěstuje řepku, trávy na semeno, obiloviny hlavně pro vlastní živočišnou výrobu. Vyrábí mléko, v souvislosti s úbytkem pozemků ale muselo stav dobytka mírně snížit. Počet zaměstnanců družstva klesl z více než 80 zhruba na 70.

Pěstování je teď ale pro družstvo i komplikovanější než před deseti lety. "Ta pole dřív byla dostupnější. Bylo to všechno poměrně blízko a byly to velké, pravidelné pozemky, to taky hrálo svoji roli," řekl Škola.

Delší dojíždění na pole výrobu prodražuje a nové pozemky jsou také menší. "Pokud jsme to měli na jednom pozemku o velikosti třeba 30, 40 hektarů, tak dneska to máme na dvou, na třech hektarech. To výrobu trošku komplikuje," řekl předseda.

Hospodaření družstva ale v minulých letech ovlivňovalo více věcí než jen příchod automobilky. Vliv mají především přírodní podmínky. "Sucho nás ovlivňuje momentálně hodně, i když v Beskydech je víc srážek než jinde v republice. Ale zelí je hodně náročné na vláhu, na nějaké zavlažování zařízení nejsme, pěstujeme to na velkém území a není tam žádný zdroj závlahové vody, takže to je problematické," řekl Škola.

S automobilkou už družstvo téměř nic do činění nemá. "Kromě toho, že tam zajišťujeme nějaké služby, třeba nějaké zimní údržby," řekl předseda.

Vlastimil Vyplel dr

Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info