Jde příkladem? Supermarket Iceland omezí prodej palmového oleje

Britský potravinový řetězec Iceland přestane prodávat do konce tohoto roku výrobky s palmovým olejem. Ne však všechny, pouze své privátní produkty, které tvoří asi polovinu zboží s touto surovinou. Z regálů tak zmizí některé oblíbené sušenky, ale také mýdlo.  

Důvodem je drancování tropických deštných lesů kvůli pěstování palmy olejné, zejména v jihovýchodní Asii. Řetězec uvedl, že jej k tomu dovedla kampaň Greenpeace. Podle šéfa řetězce Richarda Walkera „nic jako dlouhodobě udržitelný palmový olej neexistuje“.

„Certifikovaný udržitelný palmový olej deforestraci nijak neomezuje ani nereguluje vznik nových plantáží. Dokud palmový olej nezabrání odlesňování, říkáme mu ne,“ uvedl pro BBC.

Podle něj bude mít řetězec vyšší náklady, zákazníci je ale nepocítí.

Palmový olej se vyrábí z palmy olejné, která pochází ze západní a jihozápadní Afriky. Koncem 19. století byla přivezena do Malajsie a Indonésie, kde se rychle rozšířila. Přirozeně roste v tropickém lese, ale pěstuje se hojně na plantážích.

Vylesňování komplikuje život také obyvatelům Indonésie. Například na podzim 2015 se vypalování vymklo producentům palem z rukou, a zemi tak zastihla vlna silných požárů, při kterých více než půl milionu Indonésanů mělo vážné dýchací problémy. Ekologové tehdy hovořili o katastrofě. 

V některých oblastech, kde tropický prales díky pěstování palmy olejné zcela zanikl, zmizely i některé ohrožené druhy zvířat, jako například orangutani.

Palmový olej se pak nachází v řadě potravin i v hygienických potřebách – sušenkách, pizze, ale i šamponu či mýdle.

Navzdory masivní kampani proti palmovému oleji v posledních letech, podle výzkumu provedeného v Británii třetina lidí neví, co to palmový olej je. V průzkumu také 85 procent lidí uvedlo, že není obsažen v potravinách.

Řetězec Iceland již dříve například omezil prodej igelitových tašek. Zcela skoncovat by s nimi chtěl do roku 2023.

Firma funguje od roku 1970 a specializuje se na mražené zboží. V Británii má přes 860 prodejen. V zahraničí působí ve 30 zemích a v roce 2011 vstoupila na český trh, kde má šest prodejen.

Autor: Pavel Kopecký

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info