Pivní rozchod se šťastným koncem. Prazdroj se vrátil do Lidlu
03.03.2014 | iDNES.cz
Obchodní řetězec Lidl se po dlouhých měsících dohodl s tuzemským pivovarským lídrem Plzeňským Prazdrojem na obchodních podmínkách a vrátil do regálů piva jeho značek - konkrétně Pilsner Urquell, Gambrinus a Kozel. Firmy se rozešly loni v květnu nejspíš kvůli ceně.
Veškeré emoce, které kolem loňského rozchodu a letošního usmíření nastaly, přikryla důsledná obchodní mlčenlivost. "Maloobchodní prodejní síť Lidl realizovala z pohledu zákazníků řadu zajímavých kroků a naším společným cílem je spokojený zákazník," podotkla jen k oživení vztahů mluvčí Prazdroje Kateřina Krásová. Lidl dohodu ze začátku roku odmítl komentovat.
Nejvíce se bojuje o bonusyZa loňským rozchodem nejspíš byly rozdílné představy o ceně, která je nejcitlivějším bodem v jednáních mezi řetězci a výrobci. Vyjednavači řetězců jsou tvrdí a dvojnásob to platí tam, kde je prodejní strategie založena na trvale nízkých cenách a privátních značkách. "Konkrétně u Lidlu se stává, že přednesou svoji představu, o které však není možné dále jednat, proto jsme s nimi dosud žádnou spolupráci neuzavřeli," svěřil se Zdeněk Mikulášek, mluvčí rodinného pivovaru Bernard, který vyrábí dražší prémiová piva.
Také piva Bernard v minulosti na čas zmizela z regálů jednoho obchodního řetězce. Důvodem byl bonus pro supermarkety za prodané množství, který je podle Mikuláška největším bodem sváru. Jednání mohou ztroskotat i na počtu slevových akcí, v nichž se výrobek objeví, nebo doporučené ceně.
Příběh Lidlu s Prazdrojem je jen jedním z řady případů, kdy se výrobce a řetězec rozešli. V Kauflandu v roce 2012 zákazník marně hledal výrobky Danone, z Teska v minulosti dočasně zmizela Coca Cola, Pepsi Cola nebo pralinky a čokolády Ferrero Rocher. V závěru je to většinou jako přes kopírák: převáží obchodní pragmatismus, na spory se zapomene a vztah začne nanovo s vysvětlením, že nejdůležitější je spokojený zákazník.
Kvůli pivu Češi drobí nákupyNávratu Prazdroje do Lidlu však možná pomohla ještě jedna věc - pivo má v řetězcích zásadní strategický význam, protože přetahuje zákazníky. Lidé jsou kvůli jeho nákupu za výhodnou cenu ochotni cestovat mezi řetězci častěji než u jiných druhů zboží. "Ano, pivo má strategický význam, pravidelně se pohybuje v TOP 10 nakupovaných položkách," potvrzuje mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková.
I proto řetězce nabízejí levnější piva pod svými vlastními značkami. Kaufland si od českého pivovaru nechává vyrábět pivo Ambrosius, Lidl pivo Argus nebo pivo s názvem "Pivo světlé výčepní", které nabízí za 5,90 Kč. Z etiket se zákazník nedozví, kdo piva vaří a řetězce o tom mlčí.
"Ano, vyrábíme je, konkrétní podíl na celkovém výstavu ale bohužel nezveřejňujeme. Důvod pro jejich výrobu je především v lepším využití výrobních kapacit v našich pivovarech," říká mluvčí Pivovarů Lobkowicz Barbora Kameníková, které vyrábí piva, prodávaná pod značkou Argus. Pivovary na privátních značkách láká i možnost exportovat skrze značku řetězce do zahraničí.
Loňský rok byl pro pivovary obtížný. Tuzemský trh stále mírně klesá a dál se vyprazdňují hospody. Šest piv z deseti už Češi vypijí doma. Plzeňský Prazdroj, který má téměř poloviční podíl na českém trhu, se tento trend snažil loni na podzim zmírnit zdražením vybraných lahvových a plechovkových piv. Cena se zvedla v průměru o 0,7 procenta.
Autor:Filip HoráčekDalší články v kategorii
- Nová zelená úsporám 2025: Jednodušší podmínky, podpora předem a více možností pro renovace (21.01.2025)
- Žraloci žijící na volném moři mizí. Za půlstoletí jich ubyly skoro tři čtvrtiny (21.01.2025)
- Pěstitelé ovoce z Plzeňska dostali od státu kompenzace za úrodu zničenou mrazy (21.01.2025)
- ČSÚ: V novém roce nejvíce zdražila mouka, oproti prosinci o 11,42 procenta (21.01.2025)
- Vodík má zelenou, na budování elektrolyzérů dáme z Modernizačního fondu tři miliardy korun, oznámil ministr Hladík (21.01.2025)
- Jednatel firem pod hlavičkou Future Farming nekomunikuje s insolvenčním správcem (21.01.2025)
- 4. místo ve Farmě roku 2024 - Rothschildův dvůr (21.01.2025)
- Podmínky hospodaření na erozně ohrožené půdě budou nejspíš mírnější (21.01.2025)
- Až dvě třetiny potravin a drogerie nakoupí Češi ve slevách (21.01.2025)
- Vláda schválila vyhlášení chráněné krajinné oblasti Soutok. Jedinečný komplex lužních lesů a luk se dočká celoplošné ochrany (21.01.2025)