Zákazníci v ČR jsou věrní své prodejně

Z rozsáhlého reprezentativního průzkumu zaměřeného na loajalitu českých nakupujících RETAIL LOYALTY 2004, který zveřejnily na začátku září 2004 společnosti INCOMA Research a GfK Praha, vyplývá, že tři čtvrtiny českých domácností jsou věrné jedné prodejně, kde realizují rozhodující část nákupů. Informoval o tom dnes Petr Voříšek ze společnosi INCOMA.

Z výsledků výzkumu podle jeho informací obecně vyplývá, že nejloajálnější jsou zákazníci hypermarketů a malých prodejen, méně pak především zákazníci menších samoobsluh, diskontů a supermarketů. To souvisí i s regionálními rozdíly, kdy nejméně loajální jsou obyvatelé nejmenších obcí, kteří musí za nákupy tak jako tak dojíždět, zatímco ve městech s bohatou maloobchodní nabídkou si již většina obyvatel svou prodejnu našla.

Z výzkumu také plyne, že loajalita k nákupnímu místu je výrazně spjatá s příjmem domácnosti. Zatímco vysokopříjmové domácnosti jsou ke své prodejně většinou loajální, mezi běžnými zákazníky neloajálních zákazníků přibývá. To potvrzuje fakt, že zákazníci, které oslovují zejména akční ceny, jsou méně vázáni na jednu prodejnu a prodejny častěji střídají.

Loajalitu lze vnímat nejen jako měřítko reálného nákupního chování, ale svou roli zde hrají i emoce a celková spokojenost nakupujících. Jsou to přitom právě hypermarkety, které mají čeští nakupující nejraději - zejména zákazníci Globusu, Carrefouru, Intersparu a Tesca nejčastěji označují své prodejny současně jako své nejoblíbenější.

Ze sledovaných řetězců mají celkově na českém trhu nejvěrnější zákazníky Globus, Flosman, Carrefour, Kaufland a Tesco hypermarket, naopak nejméně věrné zákazníky mají Albert, Billa, Lidl, Tesco OD a Delvita.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info