Aktuální problémy chovu prasat 2001 - MZe

Lancová, B.

Ministerstvo zemědělství ČR - odbor evropské integrace

Vážení producenti a zpracovatelé vepřového masa,

odbory evropské integrace byly v předcházejících letech nově založeny na všech ministerstvech v ČR a i v dalších kandidátských zemích.

Vzhledem k tomu, že není vhodné uvádět věci dnes již všeobecně známé, je třeba se stručně zaměřit na problematiku současnosti ve vztahu přípravy ČR na vstup do EU.

Vyslovit dnes definitivní stanovisko k této problematice není možné z důvodu, na který se nesmí zapomínat - i v EU se vše vyvíjí a mění. Zvlášť citlivá je zemědělská problematika, což se snadno odvodí ze skutečnosti, že EU polovinu svého rozpočtu spotřebuje na podpory v zemědělství. Vzhledem k současné nákazové situaci se komplikuje celý systém evropského zemědělství a jeho dopady a důsledky můžeme dnes jen těžko odhadovat.

Pro producenty a zpracovatele vepřového masa dnes jsou nejvíce zajímavá témata:

- co je pro producenty a zpracovatele vepřového masa dnes podstatné,

- co se v této oblasti připravuje

- jak se to dotkne každého z nás.

Úvodem považuji za nutné říci, že vepřové maso nepatří mezi tzv. "ostře" sledované komodity na které se v EU stanovují kvóty, jako je např. cukr, škrob, mléko, ale také se na vepřové maso nevztahují přímé platby, což by bylo pro výrobce jistě zajímavé. Přímou platbou se rozumí platba pro výrobce na jednotku produkce.

Při prověřování legislativy ČR v minulých letech byla Evropskou unií prověřena i zemědělská legislativa. Z tohoto screaningu vyplynuly pro zemědělství nejrůznější úkoly, která se postupně řeší a předkládají k posouzení do "Bruselu". Sdělovací prostředky pak většinou, s velkým zájmem, informují o "Hodnotící zprávě" a snaží se i o přidělení pomyslné klasifikační známky.

Důležitým dokumentem ze screaningu je tzv. A-list, což je seznam legislativy EU a k tomu přiřazený obdobný předpis ČR. Tento seznam byl koncem roku aktualizován a u vepřového masa obsahuje 49 základních předpisů, bez doplňků a dodatků. Pokud příslušný předpis ze sektoru vepřového masa v ČR ještě neexistuje, musí se, v případě že se jedná o Směrnice EU , nebo o vybudování administrativních mechanizmů, zařadit do Legislativního plánu vlády ČR a absolvovat celý legislativní proces projednávání ve vládě a v parlamentu. O tom které návrhy zákonů se právě projednávají se veřejnost dovídá ze sdělovacích prostředků, většinou ale podle toho, jak je daný zákon atraktivní pro sdělovací prostředky. Chovu psů se věnuje větší pozornost než zákonům s zemědělskou problematikou.

Po screaningu byl vypracován Poziční dokument, který obsahuje úkoly, které kandidátská země přijala a také předběžně definuje pozice, které se budou hájit. V sektoru vepřového masa byly pro ČR stanoveny tyto stručné závěry:

- ČR se zavázala přejmout právní předpisy v této oblasti a původně požadovala přechodné období na ustájení pro prasnice. V průběhu loňského roku ČR od tohoto požadavku, po podrobném prostudování příslušné směrnice a podmínek chovu prasnic odstoupila.

- ČR si byla vědoma, že musí zavést systém jednotné identifikace a registrace všech prasat. U chovných prasat je tato evidence vyřešena, jedná se o výkrmová prasata. Požadavek na označování zvířat je uveden v Zákoně 166/99 Sb., o veterinární péči a v nové zákoně 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat. Povinnost označovat prasata ve výkrmu je stanovena od 1. 4. 2002.

- ČR ve všech porážkových místech zavede jednotnou klasifikaci jatečných prasat a zřídí klasifikační agenturu. Všichni již jistě víte, že zákon 306/2000 Sb., kterým se mění zákon 110/97 Sb., o potravinách, v § 4a uvádí klasifikaci jatečných zvířat. Podle odst. 1 je provozovatel jatek, který poráží jatečná zvířata, povinen zajistit klasifikaci jatečných zvířat, zejména prasat, skotu a ovcí, způsobem a v rozsahu stanoveném vyhláškou. Odst.2. Klasifikace jatečných prasat provádějí fyzické nebo právnické osoby způsobem a v rozsahu stanoveném vyhláškou, na základě osvědčení o odborné způsobilosti vydaného Ministerstvem zemědělství. Účinnost tohoto odstavce je od 1.4. 2001. Na MZe se v legislativním odboru připravuje, ve spolupráci s odborem zemědělské výroby a odborem potravinářské výroby, prováděcí vyhláška k tomuto ustanovení.

- V ČR bude ustanovena síť reprezentativních trhů pro průběžné sledování cen pro vepřové maso. Touto problematikou se zabývá VÚZE - BIC. Jsou připravovány týdenní přehledy ve sledování cen, další zdokonalování celého systému se dokončuje.

- Stejně jako i u ostatních zemědělských výrobků se přijme licenční systém na dovoz a vývoz VM, včetně skládání kaucí. Uváděná problematika se bude řešit prostřednictvím nově přijatého zákona 256/2000 Sb., SZIF.

K zabezpečení přijetí potřebných úkonů, které vyplynuly z Pozičního dokumentu vypracovala Vláda ČR také pro oblast zemědělství "Implementační strategii", která se konkrétně zabývá v jednotlivých letech požadovanými úkony.

- V roce 2000 se měl dokončit systém identifikace a registrace prasat, což bylo provedeno v zákoně 154/2000 Sb.

- Dalším úkolem pro rok 2000 byla příprava na zavedení SEUROP, což se také podařilo.

- V roce 2001 - 2002 se musí v sektoru MV stanovit reprezentativní trhy. O celém systému reprezentativních trhů se jedná s VÚZE.

Národní program pro přípravu ČR na vstup do EU pravidelně čtvrtletně vyhodnocuje postup provedených prací a opatření.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info