INTEGRAČNÍ PROCESY PODNIKATELSKÝCH SUBJEKTŮ S AGRÁRNÍM PŘEDMĚTEM ČINNOSTI ČR VE VZTAHU K EU

Integrating processes of economical subjects operating in the field of agriculture in the czech republic concernig eu

Emil Svoboda

Adresa autora:

Kontaktní adresa: Doc. Ing. Emil Svoboda, CSc. - ústav managementu PEF MZLU Brno, Zemědělská 5, 613 00 Brno, tel. 05 4513 2032

Anotace:

Příspěvek je formulován na základě výzkumných prací autora s názvy "Nové přístupy v rozhodování podnikatelských subjektů s agrárním předmětem činnosti" a "Restrukturalizace agrárního sektoru včetně marketingu a distribuce".

Hlavní pozornost je zaměřena na charakteristiku současného stavu integračních procesů ve zkoumaných podnikatelských subjektech a formulaci možných postupů řešení v souladu s požadavky vstupu ČR do EU. Ve výzkumu byly formulovány zásady, které při uplatňovaní integračních procesů směřují ke zlepšení možností využívání konkurenční výhody ekonomicky silných podnikatelských subjektů při využívání vertikální integrace směrem k zákazníkovi i integrace zpětné a zejména využívání konkurenční výhody opírající se o uplatňování informačních technologií prostřednictvím knowledge society, které výrazně dynamizují využívání a uplatňování všech výrobních faktorů ve směru prosazujícím se v tzv. globální konkurenční schopnosti. Práce navazuje na přednesené vědecké příspěvky na mezinárodních vědeckých konferencích ČZU PEF Praha, SPU PEF Nitra, PAN Warszawa, IAES Roma 1998, WU Wien, AR Szcecin, JU České Budějovice.

Summary:

The paper is formulated on base the author's research - "New admission to the decision making of economical subjects operating in the field of agriculture" and "Restructuring of

agricultural sector including marketing and distribution”. A great attention was paid to the characterisation of the integrating process in the examined economical subject at present and formulating of possible approach to the solving which meet requirements of the entry of the Czech Republic to the EU. In the research were the fundamentals formulated, which enable the improvement of using competitor's advantage of strong subjects using vertical integration toward customers and especially using the competitors advantage based on applying of information technology (knowledge society). All these factors improve the using of all factors of production (principles of global competitors ability). The paper follows on papers presented in conferences ČZU PEF Praha, SPU PEF Nitra, PAN Warszawa, IAES Roma 1998, WU Wien, AR Szczecin, JU České Budějovice.

Klíčová slova:

management, marketing, integrace - formy, metody, podnikatelský subjekt.

Keywords:

management, marketing, integration - form, methods, economical subject.

Ekonomická transformace po roce 1989 se významně dotkla všech podnikatelských subjektů České republiky, včetně subjektů s agrárním předmětem činnosti. Jejich charakter, počet, velikost a struktura se změnily, a to jak z hlediska vlastnických vztahů, podnikatelských strategií vyúsťujících do příslušných předmětů jejich činnosti, způsobů organizace a řízení i řady změn, které se promítly do finančních strategií i přístupů k nim. V současné době následuje další časový úsek, který je orientován na vstup České republiky do Evropské unie, jenž vyžaduje znalost pravidel jejího fungování a vyvolává požadavek postupného přizpůsobování svého výsledného chování atributům EU. Významné rozdíly lze spatřovat především v oblasti zemědělství a v celkově koncipované agrární politice formulované státem a ostatními odbornými orgány.

Cílem tohoto příspěvku je publikování dílčích výsledků autora z vědecko výzkumné oblasti se zaměřením na analýzu a stav integračních procesů v podnikatelských subjektech s agrárním předmětem činnosti a formulaci možných postupů vyplývajících z teoretických závěrů s možnou aplikací při praktické realizaci, a to v souvislosti s předpokládaným vstupem ČR do EU.

Materiál a metodika:

Příspěvek je koncipován na základě výzkumu autora, zejména výzkumu EP 7260 (1997-99). Cíle výzkumu staví na analýze procesů podnikatelských subjektů na úrovni zemědělských a zpracovatelských podniků a služeb, a to ve vybraném souboru podniků. Problematika výzkumu integračních procesů navazuje na strategické rozhodování podnikatelských subjektů, v rámci nichž byla také analyzována. Bylo využito metod PEST a SWOT analýzy, dále Ishikawův diagram příčin a následků a dalších metod z oblasti managementu. Příspěvek navazuje na publikace autora, jež byly uvedeny na vědeckých konferencích, které jsou citovány v seznamu literatury.

Výsledky a diskuze:

Na základě provedené analýzy lze konstatovat, že současný stav restrukturalizace podnikatelských subjektů je možné charakterizovat jako průběžný proces, kdy od transformace podniků zejména podle Zák. č. 42/1992 Sb. a některých dalších zákonů došlo k výrazným změnám organizačně právních norem podnikatelských subjektů. Uvedený proces není ukončen i když je patrné, že nejrozsáhlejší změny patří do období let 1992-93. V průběhu uplynulé transformace podnikatelských subjektů byly kladen hlavní důraz na obnovení vlastnických práv, což umožnilo navrácení možnosti rozhodovat vlastníkům o využívání jejich majetku, avšak menší pozornost již byla věnována strategickému rozhodování ve formulaci předpokladů pro dlouhodobě orientované cíle a zejména uplatnění možností využití integračních procesů, které by odpovídaly světovým trendům ve vývoji managementu a marketingu projevující se globalizací prostředí managementu. Dokladem toho je nízká vertikální propojenost výrobních a zpracovatelských fází jednotlivých produktů směrem k zákazníkovi i nízký stupeň integrace zpětné.

Jak je známo z teorie managementu, integrační procesy lze uskutečňovat v rovině horizontální i vertikální, případně je lze kombinovat. Hlavním cílem horizontální integrace je získání konkurenční výhody zvětšením kapitálové síly. Těžiště integrace vertikální spočívá opět v získávání konkurenční výhody, a to být blízko zákazníkovi (integrace směrem k zákazníkovi). Podobný úkol plní i vertikální integrace zpětná, při níž jde o zajištění vlivu výrobních podniků směrem k dodavatelům jejich vstupů.

Formy vertikální integrace jsou patné ze schéma č. 1. Zde jsou zřejmé jednotlivé stupně vertikálního propojení včetně napojení na vnější vztahy, tj. import a export.

Schéma 1: Možnosti vertikální integrace v agrárním sektoru

Image1.jpg

Metody uplatňování vertikálních vazeb mohou mít podobu úplné integrace anebo dílčí (neúplné). Způsoby vertikální integrace uvádí schéma 2. Značení vazeb navazuje na stupně uvedené ve schématu č. 1.

Schéma 2: Způsoby vertikální integrace

Integrace směrem k zákazníkovi má za úkol zajistit výrobcům zemědělských produktů podíl na majetku zpracovatelských a obchodních firem a zajistit tak vliv v rozhodování o:

· předmětu činnosti v souladu s požadavky zákazníka,

· množství a kvalitě produktů, jejich distribuci, prodejci a ceně,

· způsobu a stupni využívání majetku,

· na rozdělování zisku,

· perspektivě rozvoje firmy.

Podobné úkoly plní integrace zpětná. Její způsoby se prakticky uplatňují pouze jako dílčí.

Zhodnotíme-li změny v oblasti managementu podnikatelských subjektů s agrárním předmětem činnosti, souhrnně lze uvést, že došlo především:

· ke značné diferenciaci mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty v dosahovaných výsledcích,

· ke zjednodušení systému managementu včetně snížení celkového počtu funkčních míst,

· podnikatelské subjekty hledají vhodné nástroje přímého a nepřímého řízení,

· ekonomické postavení podniků zemědělské prvovýroby zaznamenává stagnaci nebo pouze mírný rozvoj.

K hlavním problémům, na které bude potřebné zaměřit pozornost patří:

· dořešení transformace podnikatelských subjektů, zejména zemědělských družstev a státních statků,

· zlepšit problematiku strategického rozhodování zejména tvorby, implementace a změn podnikatelských strategií,

· v souvislosti s řešením dlouhodobě orientovaných rozhodovacích problémů řešit i integrační procesy uvnitř a vně podnikatelských subjektů,

· zvýšit úroveň marketingové činnosti a manažerské práce,

· zdokonalení informačních technologií.

Závěrem lze říci, že agrární sektor ČR může realizovat potřebné změny ve směru začlenění do EU.

Literatura:

1. Donely, J.H.: Management. Grada, 1997.

1. Gates, B.: Úspěšnost manažera. Internet - www.microsoft.com

2. Gozora, V.: Transformačné a integračné procesy v polnohospodársko potravinárskom komplexe. Habilatační spis. Nitra, 1995, s. 124

3. Hron, J.: Principy adaptace v konkurenčním prostředí agrárního sektoru. In: Agrární perspektivy IV. ČZÚ PEF Praha, 1995. I.díl, s. 17-20.

4. Hron, J. a kol.: Strategické řízení. ČZU PEF Praha, 1995. s. 221.

5. Porter, M.E.: Konkurenční strategie. Victoria Publishing. Praha, 1994, s. 403.

6. Porter, M.E.: Konkurenční výhoda. Victoria Publishing. Praha, 1994, s. 626.

7. Svoboda, E.: Important problems of transformation of agricultural enterprises in the Czech Republic in various organizational legal forms of market economy. In: Restructuring of agriculture towards integration of Central and Eastern Europe with European community. Szcecin, 1993, s. 19-21.

8. Svoboda, E.: Přístupy, nástroje a metody TOP managementu při realizaci podnikatelských strategií. In: Podnikatelské zdroje a strategie v zmenených podmienkach hospodárenia polnohospodárskych podnikov. VŠP Nitra, 1994, s. 138-142.

9. Svoboda, E.: Vertikální integrace v podnikovém managementu s agrárním předmětem činnosti. In: Agrární perspektivy IV. ČZU PEF Praha, 1995, s. 425-429.

10. Svoboda, E.: Analysis of entrepreneurial strategies of economical subjects operating in the field of agriculture in the Czech Republic. In: Transformation to advanced market institutions and economies. Systém research institute. Polish Academy of Science, Warszaw, 1997. S. 413-417

11. Svoboda, E.: Interactiove methods of teaching management and marketing using computer network. In: The importance of mathematical subjects in educational programmes and research at agricultural universities and agricultural faculties of universities. Szcenin, 1997, s. 129-131.

12. Svoboda, E: Nové přístupy v rozhodování podnikatelských subjektů s agrárním předmětem činnosti. Výroční zpráva výzkumu - grant NAZV EP 7260. Brno, 1998, s. 1-69

13. Svoboda, E.: Restructuring of the agricultural and alimentary sector including marketing and distribution. In: International Atlantic Economic Conference. Rome, 1998, s. 21-22.

14. Whitelay, C.: Podnik řízený zákazníkem. Victoria Publishing, Praha, 1994.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info