Výnosy McDonald's v Evropě vzdor očekávání klesly o pětinu
05.06.2001 | Hospodářské noviny
Nemoc šílených krav, slintavka, kulhavka. Co slovo, to rána kladivem, srážející tržby restaurací McDonald's v Evropě do neznámých hlubin. Meziročně poklesly v letošním prvním čtvrtletí provozní výnosy evropské skupiny McDonald's o 19 procent na 223 mil. USD.
»Obavy z hovězího trvají u evropských zákazníků déle, než jsme předpokládali,« poznal ve čtvrtletní zprávě výkonný ředitel McDonald's Jack M. Greenberg. Ještě koncem loňského roku přitom hovořil o »opatrném optimismu«, neboť navzdory potížím s hovězím masem v Evropě a navzdory hospodářskému poklesu v Asii, oblasti Pacifiku a v Latinské Americe překročily tržby společnosti poprvé v historii hranici čtyřiceti miliard dolarů. O to nepříjemnější je meziroční porovnání výsledků prvního čtvrtletí. Celosvětově letos tržby společnosti sice vzrostly o dvě procenta, ale zisk propadl o 16 procent na 378 miliónů USD a dividenda klesla o 12 procent na 29 centů.
Podle Greenberga bude nutné omezit kapitálovou expanzi na rozvíjejících se trzích, razantně snižovat náklady a v Evropě rychleji obměňovati menu.
Změna jídelníčku se projevila i v restauracích McDonald's v České republice, kde byly od letošního února zavedeny sendviče s vepřovým masem. Češi se však nemoci šílených krav nebojí a stále dávají přednost hovězímu. Podle mluvčí McDonald's ČR Drahomíry Jirákové výrobky s hovězím masem tvoří 75 procent tržeb, s kuřecím 12 procent, vepřovým 10 procent a rybím tři procenta.
Na rozdíl od celoevropského poklesu prodeje o 128 miliónů dolarů se prodej McDonald's ČR za leden až duben meziročně zvýšil o 38 miliónů korun a pokračuje tak loňský růst. Snižuje se však průměrná hodnota nákupu na zákazníka, zatímco v roce 1999 činila 54 korun, loni 51,35 Kč.
»Snížily se ceny díky změně DPH a projevil se výrazný příliv nových zákazníků, jejich průměrná útrata je tradičně nižší,« vysvětluje změnu Jiráková. Výsledky ovlivňuje i konkurence na trhu rychlého občerstvení. »Za svou konkurenci považujeme každou menzu, závodní jídelnu, každého párkaře,« dodává mluvčí McDonald's ČR.
Největším konkurentem řetězce McDonald's jsou restaurace Kentucky Fried Chicken (KFC). Jejich tržby dosáhly loni celosvětově 8,9 mld USD. České restaurace KFC jsou součástí společnosti AmRest a loni zvýšily tržby o 40 procent na 376 mil. Kč. Letos se růst podle ředitele AmRest Alana Polanského zrychlil na 60 procent.
Ke dvanácti restauracím KFC v ČR přibude příští týden třináctá a v roce 2002 dalších sedm. AmRest nyní v Polsku a v ČR vlastní 107 restaurací KFC a Pizza Hut. Polansky předpokládá, že počet restaurací v roce 2003 dosáhne dvou set a v roce 2010 jich bude tisíc.
Další články v kategorii
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře (19.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)
- Park České Švýcarsko plánuje nové projekty, chce nové návštěvnické centrum (19.12.2025)
- Německo a Španělsko vyzvaly lídry EU k podpoře dohody s Mercosurem (19.12.2025)
- Opakované demonstrace zemědělcům dobré jméno neudělají (19.12.2025)
- ČSÚ: Produkce odpadů v ČR vloni vzrostla o šest pct na 3697 kg na obyvatele (19.12.2025)
- V Bruselu protestují tisíce zemědělců proti zemědělské politice EU (19.12.2025)

Tweet



