Fezko pustilo fezy, věří autotextiliím
25.05.2001 | Hospodářské noviny
Růst strakonické firmy táhne především mladoboleslavská Škoda Auto
Vlastník Fezka je s vývojem ve firmě spokojen, na hledání zahraničního investora je však ještě brzy.
Zdeněk Zuntych
Další rázný krok ke vstupu strategického investora udělala akciová společnost Fezko Strakonice, když nyní opustila tradiční výrobu fezů a jiných pokrývek hlavy a ponechala si pouze výrobu textilií pro dopravní prostředky, především pak osobní automobily. Podle Michaela Těleckého, manažera investičních fondů PCTC, které jihočeský podnik ovládají, ale zahraniční investor ještě nestojí za dveřmi. »S vývojem ve Fezku jsme spokojeni, ale firma není ještě na úrovni, kterou bychom si představovali. Po vstupu jsme deklarovali, že k prodeji by mohlo dojít za pět až sedm let. Zatím jsme zde tři roky a čeká nás ještě kus práce,« uvedl Tělecký. Připustil přitom, že rozdělení výrob s hledáním investorů souvisí, protože pro firmu s dvěma technologicky i marketingově nesourodými produkty by se jeden nový vlastník těžko hledal. Proto Fezku zůstaly autotextilie a výrobu pokrývek hlavy převzal Tonak Nový Jičín, rovněž patřící do skupiny PCTC. Růst Fezka nyní táhne hlavně automobilka Škoda Auto, které podnik dodává autotextilie na všechny typy vozů Octavia a část Fabií. Zatímco loňské tržby z této činnosti dosáhly 679 miliónů Kč, letos mají vzrůst na 740 miliónů Kč. To by bylo o téměř sto procent víc než v roce 1997, kdy se tržby za autotextilie »krčily« kolem 385 miliónů Kč. Fezko se přitom snaží portfolio svých odběratelů rozšířit, ale podle předsedy představenstva Michala Šimka to je reálné až v roce 2002 a později, kdy zahraniční automobilky začnou nový inovační cyklus. »Do té doby je prakticky nemožné se nějak výrazněji do zavedených dodavatelských vztahů zapojit,« ňká Šimek. Odmítá ale, že by svůj další rozmach firmá budovala na image levného výrobce. Za rozhodující proto pokládá kvalitu, pružnost, technologickou úroveň a silný vlastní vývoj a designérství.
Vedle dominantní Škody Auto firma zatím dodává autotextilie mj. i do nákladních vozů Renault a Volvo a osobních vozů Suzuki, které se vyrábějí v Maďarsku, a do některých ruských automobilek.
Fezko, které po vstupu současného vlastníka investovalo do technologií přes 200 miliónů Kč, může podle expertů mít cílovou kapacitu tržeb až 1,5 miliardy Kč. Tedy dvojnásobek letos očekávané skutečnosti.
Další články v kategorii
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře (19.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)
- Park České Švýcarsko plánuje nové projekty, chce nové návštěvnické centrum (19.12.2025)
- Německo a Španělsko vyzvaly lídry EU k podpoře dohody s Mercosurem (19.12.2025)
- Opakované demonstrace zemědělcům dobré jméno neudělají (19.12.2025)
- ČSÚ: Produkce odpadů v ČR vloni vzrostla o šest pct na 3697 kg na obyvatele (19.12.2025)
- V Bruselu protestují tisíce zemědělců proti zemědělské politice EU (19.12.2025)

Tweet



