Pumpaři a pivovarníci: Počasí nám sráží zisky

Nedostatek sněhu v zimě a nedávné deštivé víkendy nepříznivě ovlivnily prodejce pohonných hmot

V teplých měsících pivovary prodají oproti zimě až o 80 procent více.

Tomáš Kňourek, Vít Smrčka

Značná nepřízeň počasí, která panuje od začátku letošního roku, se negativně odráží na hospodaření řady firem. Asi nejvíce se to týká pivovarníků a prodejců pohonných hmot.

»Je chladné jaro, proti loňsku máme pokles prodeje pohonných hmot o deset až patnáct procent,« přiznal ředitel státní Benziny Jiří Veselý. »HIavně o víkendech je znát pokles,« potvrdil situaci na pumpách Vladimír Vacek z firmy Shell Czech republic. Mluvčí akciové společnosti Benzina Pavlína Budkovská míní, že některý rok již v březnu začíná motoristická sezóna, ovšem letošní nízké teploty její počátek oddálily. »Z tohoto pohledu můžeme hodnotit první čtvrtletí letošního roku spíše jako negativní,« řekla. I za přispění špatného počasí se její firma v prvním čtvrtletí propadla do několikamiliónové ztráty. Prodejci pohonných hmot vidí příčiny nízké poptávky jednoznačně: »V zimě se nejezdilo na hory, nyní kvůli dešti a sychravému počasí se nejezdí na chalupy.«

Rovněž pivovary nejsou letošním vývojem počasí nijak nadšeny »Loňský duben již bylo krásně, zatímco letos tento měsíc pivovarníkům pňliš nepřeje. Doufáme, že se oteplí, a spotřeba vzroste,« řekl mluvčí humpoleckého pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek. Vliv počasí na hospodaření pivovarníků podle něj dokládá například loňský deštivý červenec, který byl pro výrobce pěnivého moku za posledních několik let z hlediska odbytu jednoznačně nejhorší. »Pití piva je sezónní záležitost, cítíme, když lidé začnou chodit na plovárny nebo třeba na fotbal,« konstatoval Mikulášek.

»Špatné počasí pivovarníky velmi ovlivňuje. V létě máme oproti zimě o osmdesát procent vyšší prodeje. Ale například v deštivém prázdninovém měsíci oproti slunečnému může odbyt poklesnout až o čtyřicet procent,« řekl mluvčí Plzeňského Prazdroje Jaroslav Pomp. Podle něj klimatické podmínky ovlivňují především spotřebu »desítky«. »Ta je spíše na hašení žízně,« dodal.

»Počátek roku byl hrozný propadák,« postěžoval si majitel jedné z menších městských tepláren. Některé městské teplárny závislé pouze na bytovém sektoru nabraly podle odborníků ztráty, které nemohou do konce roku dohnat. »Naším největším konkurentem je nyní počasí,« prohlásil již dříve v souvislosti s teplou zimou Luboš Pavlaš, generální ředitel Pražské teplárenské. Chladnější březen a duben hospodaření tepláren trochu vylepšily, ale ztráty ze začátku roku jsou znát. »Leden a únor jsou energetické žně,« poznamenal k tomu Tomáš Drápela, finanční ředitel Plzeňské teplárenské, která v této době tvoří až 30 % tržeb.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info