Rodinná pekárna celý rok nemohla vydělávat

Malí odběratelé, kteří kvůli tlaku řetězců končí, začínají být pro výrobce pečiva rizikoví

Mírný, ale zřetelně dlouhodobě trvalý odklon zájmu spotřebitelů od klasického chleba ve prospěch toustového, celozrnného či tmavého chleba registruje i berounská pekárna U Křížů. Tomu pekárna uzpůsobuje svůj sortiment, i když v její výrobě běžného pečiva zůstává klasický chléb stále na prvním místě.

Tradice mlýna a posléze i pekárny se »U Kří žů« odvíjí už od počátku minulého století. Rodinnou firmu po téměř tříletém restitučním řízení převzala v roce 1994 zpět vnučka jejího zakladatele mlynáře Ludvíka Kříže Kateřina Schwippelová, přičemž ředitelem pekárny jmenovala svého zetě Martina Kudláčka. Předmětem restituce však byly jen pozemky a zchátralé budovy. Veškerou technologii restituentka musela odkoupit od státního podniku v likvidaci Středočeské pekárny a cukrárny Kladno. I s odstupem času se ukazuje jako velký počáteční úspěch, že se podnik podařilo převzít za chodu, aniž by se výroba jakkoliv omezila. Díky tomu pekárně zůstala zachována stávající odběratelská síť a zdroj své obživy tehdy neztratilo ani zhruba 150 zaměstnanců.

Rodinná pekárna nyní v závislosti na ročním období měsíčně upeče mezi 250 až 300 tunami běžného pečiva, přibližně 12 až 15 tun koláčů, vánoček a dalšího jemného pečiva a zhotoví i kolem pěti tun klasických cukrářských výrobků. »Na práci náročná a z hlediska zisku nijak výdělečná cukrařina je však pro firmu našeho typu spíše jakýmsi doplňkem, jímž se však v regionu zviditelňujeme, takže k některým novým odběratelům můžeme přes pět desítek druhů našich dortů a zákusků úspěšně proniknouti i s pečivem,« vysvětluje Kudláček.

Pekárna U Křížů je sice pověstná kvalitou svých výrobků, ale požadavkům obchodních řetězců na celoplošné pokrytí jejich sítě nemůže dostát kvůli své malé kapacitě. O investicích do rozšíření výroby si může nechat jen zdát, neboť třeba loni musela kvůli konkurenčnímu tlaku prodávat jen za výrobní, neziskové ceny. Odběrateli pekárny jsou zejména menší prodejny, z nichž celá řada má s firmou vytvořeny dlouholeté dobré obchodní vztahy založené na oboustranné důvěře. Nicméně tlak řetězců vedoucí až k zániku některých malých obchodů tuto kategorii odběratelů pro pékárnu do budoucna poněkud znejisťuje. Pekárna proto hledá i další způsoby odbytu. Právě v minulých dnech napřiklad ve spolupráci s další společností přikročila k programu plněných baget distribuovaných po celé republice. Pekárna U Křížů přitom pro tento program peče speciální bagety.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info