Pivovary více spoléhají na vývoz, lidé pijí méně

Pokles tuzemské spotřeby vyplývá i ze změny životního stylu obyvatel.

Tomáš Kňourek

Tuzemští milovníci piva začínají pomalu usínat na vavřínech svého několikaletého světového prvenství ve spotřebě moku na hlavu. Každý občan České republiky totiž loni v průměru vypil o 1,1 litru piva méně než v roce 1999, tedy 158,9 litru. Vyplývá to z údajů, které našemu listu poskytl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Ivo Trojan. Statistiky svazu uvádějí, že tuzemské pivovary loni celkem vystavily 17,92 miliónu hektolitrů piva, přibližně o šedesát tisíc hektolitrů více než v předminulém roce. Pokles spotřeby však vyvážilo prudké posílení exportu, který meziročně vzrostl o necelých čtrnáct procent na 1,59 miliónu hektolitrů.

»Česká společnost kopíruje vývoj v západních zemích, kde se projevuje již několik let tendence pít méně, ale kvalitněji. Pokles spotřeby souvisí také se změnou životního stylu. Více se pracuje, jezdí auty, člověk potřebuje mít čistou hlavu,« vidí příčiny poklesu tuzemské spotřeby Jaroslav Pomp, mluvčí lídra trhu, Plzeňského Prazdroje.

»Zmíněný pokles spotřeby piva nemusí být ukazatelem, který něco naznačuje. Stávajících zhruba 160 litrů je maximem, které se u nás v republice může nyní zkonzumovat. Na konečném čísle se podílejí velkou měrou i turisté a třeba také počasí. A loňský červenec zrovna pivovarům nepřál,« konstatoval mluvčí humpoleckého Rodinného pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek.

Pivovary vidí šanci, jak překonat snížení tuzemské spotřeby ve stále větším pronikání na zahraniční trhy. Tahounem loňského exportu byl Plzeňský Prazdroj, jehož skupina loni vyvezla 562 tisíc hektolitrů piva, tedy meziročně o čtvrtinu více. Předstihla tak Budějovický Budvar, jehož prodej do zahraničí vzrostl o 2,6 procenta na 504 tisíc hektolitrů. »Vzhledem k orientaci na kvalitu ze strany konzumentů piva ve vyspělých zemích se nabízí šance právě pro export českých značek, které mají vynikající image. Například vývoz značky Pilsner Urquell loni zaznamenal meziroční nárůst o 26 procent, letos očekáváme růst o třicet procent,« odhaduje Pomp.

Česká pivovarnická dvojka, společnost Pražské pivovary, zaznamenala nárůst exportu o 5,5 procenta, jejích produktů se v cizině vypilo 261 tisíc hektolitrů. »Jednoznačně nejvíce se nám dařilo vyvážet značku Staropramen, a to hlavně do východní části Německa,« informoval exportní ředitel Pražských pivovarů Miroslav Jersák.

Podle Pompa se vzestup české ekonomiky a zvýšená kupní síla musí logicky projevit i na růstu zájmu o kvalitnější značky. »Již loňský rok zaznamenal posun ke kvalitě, například prémiové pivo Pilsner Urquell v tuzemsku loni zaznamenalo prodej o 6,6 procenta vyšší než v roce 1999. Češi rádi utratí více peněz, pokud je budou mít, za kvalitní pivo,« konstatoval.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info